“טרשת נפוצה, אוניברסיטה ושאר ירקות…”

מאת: נטע לי חכמוב, חברת האגודה | עודכן 25.02.2016

כאשר התחלתי את לימודיי האקדמיים באוניברסיטה העברית בירושלים כחולת טרשת נפוצה עם ותק של 8 שנים חששתי מעט. זכרתי שבתיכון ובבחינת הפסיכומטרי קיבלתי הקלות והתאמות לימודיות למיניהן אך לא היה ברור לי מה יהיה כשאתחיל ללמוד באוניברסיטה. אז ראשית, צפירת הרגעה לסטודנטים עם MS – אתם לא לבד. באוניברסיטאות ובמוסדות האקדמיים השונים ישנם מדורים מיוחדים אשר תפקידם לסייע לכם למצות את זכויותיכם כחולים בטרשת נפוצה ולקבל את התנאים וההקלות המתאימים לכם. לרגל פתיחת שנת הלימודים האקדמית תשע”ו, להלן מורה נבוכים לסטודנט המתחיל:

למי אני פונה בכל הקשור להתאמות לימודיות, הקלות בבחינות, מועדי בחינה מיוחדים וכד’?

בכל מוסד אקדמי יש מדור ספציפי המיועד לסטודנטים בעלי מוגבלויות ו\או ליקויי למידה. לרוב המדור נמצא תחת דקאנט הסטודנטים ונקרא “יחידת הנגישות”, “היחידה לקידום סטודנטים” וכו’. מומלץ ליצור קשר עם הרכז האחראי במדור לפני תחילת שנת הלימודים, להציג את עצמכם ואת המחלה (כתבו במה המחלה מתבטאת אצלכם, מהן המגבלות מהן אתם סובלים, אילו התאמות והקלות לימודיות קיבלתם בעבר וכל מידע אחר אשר חשוב שהרכז יידע). כך, באם יש צורך להכנות מיוחדות (הנגשת כיתה מסויימת או קבלת אישורים לימודיים לדוגמא) תוכלו להתחיל את שנת הלימודים בנחת ושלווה.

מה הן ההתאמות וההקלות הלימודיות שאני יכול לקבל במבחנים ועבודות?

בבחינות – באופן כללי ההתאמות הלימודיות במוסד אקדמי די דומות להקלות שקיבלתם בתיכון. הן כוללות בין היתר “הארכת זמן” – קבלת תוספת של 25% מזמן הבחינה הכולל, “כתיבה בעזרת מחשב” – כתיבת הבחינה כולה או חלקה בעזרת מחשב, “יציאה לשירותים ללא הגבלה” – בחלק גדול מהמוסדות האקדמיים אסור לצאת לשירותים בחצי שעה הראשונה והאחרונה של הבחינה, “אכילה ושתייה במהלך הבחינה” – ישנם מוסדות אקדמיים בהם אסורה האכילה והשתייה במהלך המבחן, “התאמת תנאי הושבה ושימוש באביזרי עזר” ועוד.

בעבודות (ומבחני בית) – הארכה בתאריך הגשת העבודה או בחינת הבית, הפחתת היקף העבודה וכדומה.

איך מקבלים את ההתאמות וההקלות הלימודיות במבחנים ועבודות?

בדרך כלל בכדי לקבל את ההתאמות הנחוצות לכם נדרש להגיש טופס מיוחד אותו אתם ממלאים וכן הרופא המטפל שלכם ממלא על פי מגבלותיכם. לאחר מכן ועדת הוראה בוחנת את הטופס ובהתאם מנפיקה אישור (לפעמים אישור לכל התואר, לפעמים תידרשו לחדשו כל שנה) ובו מפורטות ההתאמות וההקלות הלימודיות שקיבלתם. את האישור יש להראות לבוחן ו\או למרצה לפני כל בחינה או עבודה. מומלץ לסרוק את האישור במחשב, כך תוכלו לשלוח אותו למרצה במקרה הצורך.

מה לגביי אישורים כלליים כגון היעדרות בזמני התקפים? 

כאשר אתם פונים לרכז הנגישות במוסד האקדמי בו אתם לומדים, מומלץ לבקש אישור רפואי בו מפורטות מגבלותיכם ואשר מצויין בו אישור מהרכז להיעדרויות בזמני התלקחות המחלה ובכך למעשה בקשה להתחשבות מהמרצים ברישומי נוכחות (כמו בקורסים בהם דרישת הנוכחות היא חובה). בנוסף כדאי לציין באישור כי אתם זכאים להתאמות בבחינות ויתכן ותידרש דחייה בהגשת עבודות ומבחני בית. שימו לב כי הרכז מציין את פרטי ההתקשרות עימו בכדי שבמקרה ויש צורך במידע נוסף תהיה כתובת לכך.

מה אם נדרשת הכנה מיוחדת של כיתת הלימוד ו\או כיתת הבחינה מבחינה לוגיסטית?

לחולים המתניידים באמצעות כיסא גלגלים ואמצעי עזר נוספים, או חולים הסובלים ממוגבלויות פיסיות אחרות, כדאי לפנות בהקדם האפשרי בעניין זה לרכז הנגישות במוסד האקדמי בו אתם לומדים ולשאול מה ניתן לעשות בנידון וכיצד ניתן להתאים את כיתת הלימוד. ככל שתקדימו תרופה למכה תוכלו למנוע אי נעימות כזאת או אחרת. לעיתים ניתן לשנות את כיתת הלימוד המיועדת לקורס מסויים לכיתה אחרת המותאמת לצורכיכם.

מה קורה אם לא יכולתי לגשת למועד א’ ומועד ב’ של הבחינה?

אל דאגה חברים, לא תיאלצו לוותר על קורס מסויים אם בעקבות התקף (וכדומה) לא ניגשתם לשני מועדי הבחינה. לשם כך, בכל מוסד אקדמי קיימת האפשרות ל”מועד מיוחד” (מועד ג’), לסטודנטים שמפאת סיבות מוצדקות (לכל מוסד אקדמי רשימה מפורטת משלו עם הקריטריונים) לא ניגשו למועדי הבחינה הקיימים. לרוב, לאחר קיום מועדי הבחינות (א’ ו-ב’), תידרשו למלא טופס ייעודי ובו “בקשה למועד מיוחד”. חשוב לוודא שאתם רושמים את פרטי הקורס (שמו, מספרו, הציון שקיבלתם אם בכל זאת ניגשתם לאחד המועדים) בצורה נכונה וכדאי לוודא עם מזכירות החוג שאליו שייך הקורס שהבקשה התקבלה ומטופלת. כמו כן, תידרשו להציג אישור רפואי על היעדרותכם מהבחינה וכאן המקום לומר – שמרו תיעוד והעתק של כל בדיקה או אשפוז שבגללם הפסדתם את המבחן. במקרים בהם אין תיעוד או אישור שכזה, קשה מאוד לקבל את האישור הנכסף. לאחר שליחת הטופס, תיבחן בקשתכם בוועדת הוראה ותקבלו אישור או דחייה לבקשה.

חשוב לציין: ברוב המוסדות האקדמיים, הציון האחרון בבחינה הוא שקובע כך שכדאי ללמוד לבחינה היטב. כמו כן בד”כ אין אפשרות לגשת לשלושה מועדי בחינה אז בצעו את בחירתכם לאיזה מועד לגשת באחריות ושקלו את העניין בכובד ראש.

ומה אם אני חייב עזרה צמודה בהתמודדות עם המחלה והחיים הסטודנטיאליים?

לרוב המוסדות האקדמיים קיימים שירותי ייעוץ פסיכולוגיים שם תוכלו לקבל סיוע מבעלי מקצוע מוסמכים לטיפול והתמודדות במצבכם. בנוסף, ישנם מוסדות בהם קיימים שירותי חונכות אקדמאית בהם יוצמד לכם סטודנט (בד”כ משנים מתקדמות) מהחוג שלכם אשר יסייע לכם במעבר לחיים הסטודנטיאליים. כמו כן, המוסד לביטוח לאומי מסבסד (לעונים לקריטריונים) שיעורי עזר לפני בחינות.

כיצד ניתן לקבל עזרה במימון הוצאות הקשורות ללימודים? (שכ”ל, הוצאות על כלי כתיבה, נסיעות וכו’)

ראשית, פנו לעובדת סוציאלית שיקומית במוסד לביטוח לאומי בו אתם מטופלים והיא תדריך אתכם כיצד להגיש בקשה למימון לימודים ע”י המוסד לביטוח לאומי. ניתן לקבל סיוע במימון שכר הלימוד, הוצאות על קניית מחשב או מכשירי כתיבה, ספרי לימוד, נסיעות, מעונות ועוד. כמו כן קיימות מלגות אשר יכולות להתאים לבעלי מוגבלויות (כמו לדוגמא מלגת רכז תא נגישות באוניברסיטה – אשר לעיתים דורשת אדם בעל מוגבלות כתנאי סף). בעידן האינטרנט תוכלו למצוא כל סוג מלגה העולה ברוחכם.

כיצד אוכל לקבל תו חנייה או מקום חנייה המותאם לנכים?

במרבית המוסדות האקדמיים, בכדי לקבל תו חנייה לרכב עם תג נכה או מקום חנייה המותאם לנכים תידרשו להציג במחלקת הביטחון את רישיון הרכב, רישיון הנהיגה שלכם, מספר הרכב ואת תו הנכה שמודבק על הרכב. לאחר מכן תקבלו שני דברים: 1. דף ובו מפורט תחום החנייה בו מותר לכם לחנות, כללי החנייה ועוד. 2. מדבקה ועליה הגדרת האזור בו מותר לכם לחנות וכן תיקוף שנת הלימודים הנוכחית שלכם (לדוגמא – אזור א’, תשע”ו). לרוב צריך לבקש מדבקה חדשה בכל שנה (עשו זאת לפני תחילת שנת הלימודים בכדי לחסוך כאב ראש).

לסיום, בכל שאלה שצצה לכם במהלך הלימודים אל תהססו לפנות אל רכז הנגישות. זכרו שזהו תפקידו ושאין דבר כזה “שאלות טיפשיות”. כשתקפידו לנהל את ענייני הנגישות וההתאמות הלימודיות באחריות ובאופן מסודר תוכלו לצלוח את הדרך אל התואר בכיף ובקלילות.

כיום, אני סטודנטית באוניברסיטה העברית בירושלים בשנתי האחרונה ללימודי צרפתית לתואר ראשון. אני גרה בדירה שכורה בירושלים ומנסה לחיות חיים עצמאיים ככל הניתן. במהלך התואר לא פעם היו לי התקפים ואשפוזים ולא חשתי בטוב אך אפשר להתגבר על הכל ואני מסיימת את התואר בקצב שלי, בזמן שלי, למרות ועם המחלה. המשפט שליווה אותי לאורך כל הדרך (ובהתמודדותי עם המחלה בכלל) וחשוב לי להפכו לדרך חיים הוא “שימי את המחלה לצידך ולא לפנייך” וזו עצתי לכם חבריי הסטודנטים.
מאחלת לכולנו שנת לימודים אקדמית פורייה ומוצלחת.

21 אפריל 2024

חברי האגודה הישראלית לטרשת נפוצה יצרו עבודות אומנות המשקפות את הפנים הרבות של הטרשת הנפוצה – הקשיים שהיא גורמת, ההבנה שהיא מעוררת לעיתים הערכים האנושיים

29 מרץ 2024

תכנייה ללקויי ראייה   יום עיון וירטואלי (בזום)  לציון חודש הטרשת הבינלאומי יום שלישי, 4/6/24 ,כז’ באייר, תשפ”ד  מפגש וירטואלי מוח וגוף (בזום) – בשורה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this