שאלות לגב’ דליה ניצני

מנהלת פזיותרפיה, מרכז לטרשת נפוצה, המרכז הרפואי המשולב שיבא, תה"ש

עודכן 18.05.2014

שאלות לגב’ דליה ניצני

מנהלת פזיותרפיה, מרכז לטרשת נפוצה, המרכז הרפואי המשולב שיבא, תה”ש

שאלות משנת 2013

האם פיזיותרפיה באמצעות לייזר יכולה להקל על התכווצויות עם כאבים?

טיפול בלייזר מיועד לפציעות ולא להתכווצויות ספסטיות כתוצאה מבעיות נוירולוגיות.


האם זריקות בוטוקס בשוקי הרגליים מקילה על הסימפטומים ?

זריקות בוטוקס מטרתן להפחית ספסטיות שהיא אחד מהסימפטומים הנפוצים בט”נ. לאחר הזרקה, תהיה הקלה בספסטיות אך יהיה צורך לחזק את השרירים החלשים החבויים מתחת לספסטיות.

אני רוצה ללכת לקנטרי, אבל המדריכים שם לא מבינים מה זה MS , אני לא יודעת מה אני יכולה לעשות בחדר כושר כדי לא לפגוע בברכיים שלי יותר . לשחות אני לא יודעת . היכן ללמוד לעשות ספורט עם MS? אני רוצה לעזור לעצמי .

במרכז לט”נ שבמרכז השיקום בבי”ח שיבא מבצעים הערכה בפיזיותרפיה ורק בהתאם להחלטת הפיזיותרפיסט ניתנת הפנייה למדריך הכושר השיקומי שמרכז או למכון לרפואה משקמת שבמרכז השיקום.


איך אפשר שהספסטיות תעלם ? רק בעזרת מתיחות וכדורי בקלוסל ? אני ממש ספסטית ככל שאני הולכת יותר הספסטיות גוברת .

ניתן להפחית את הספסטיות ולא להעלימה בעזרת מתיחות, שרוולי לחץ, עמידה בעמידונים טיפוליים, בשיטת קרניו-סאקרל ותרופות.


האם בפעילות גופנית בחדר כושר המשלבת אימון גופני מתון יש בו את להחליף את הצורך בפיזיותרפיה?

ממש לא! אימון גופני וחדר כושר הם בנוסף לפיזיותרפיה במידה ותהיה המלצה לכך.


מטופלת בפיזיותרפיה התקדמתי להפליא אך עדיין אני מפחדת מהמים ואין לי בטחון לשחות לבד . כיצד עלי להתגבר ?

הדרך להתגבר על פחד ממים היא לקבל טיפול הידרותרפיה עם מטפל אישי מוסמך במים רדודים.


אני רוצה להירשם לחדר כושר מה אני יכולה ומותר לי לעשות – בחדר כושר ? משקולות? שחיה? ריצה? מכשירים ?

בכדי לדעת מה להמליץ לך, יש לבצע קודם הערכה בפיזיותרפיה ובהתאם לממצאים נדע מה מתאים לך ועל מה להמליץ.


האם ניתן לקבל טיפולי פיזיותרפיה מעבר ל-12 טיפולים בשנה ?

במידה וקיים צורך בהמשך טיפול, אנו מציידים את המטופל במכתב מתאים לקופה שאליה הוא שייך.


האם יש מקום מסודר שיכול לתת הנחיות לאדם החולה בטרשת, באיזה פעילות, ספורט, תנועה ותרגול כדאי שיעסוק ? )לכול אחד לפי מצבו וצרכיו( האם יש רשימה של אנשים מקצועיים העוסקים באימון, ספורט וכושר לחולי טרשת ?

בכדי להפנות אנשים עם ט”נ לטיפולים המתאימים, יש לבצע הערכה בפיזיותרפיה במקום שהוסמך לטפל באנשים עם ט”נ כמו המרכז לטרשת נפוצה בבי”ח שיבא. ביחד עם המטופל נקבעות המטרות הטיפוליות ובהתאם לכך ניתנות המלצות.


שאלות משנת 2011

מהי הפעולה המומלצת לשיפור הליכה וחיזוק רגליים חלשות? ובאיזו תכיפות?

הפעילות המומלצת היא פיזיותרפיה ממוקדת לבעיה שבתפקוד ההליכה. (חולשת שרירים?, בעיה בשיווי משקל?, סיבולת?). במידה והבעיה היא צניחה של כף הרגל עקב חולשת שרירים, אפשר לנסות הליכה בעזרת מכשיר, אם צניחת כף הרגל היא ממושכת- ניתן להתאים סד. בנוסף לפיזיותרפיה פעם פעמיים בשבוע, יש לבצע מערך תרגילים בתדירות יומיומית בבית, באופן עצמאי/ או בהדרכת מדריך כושר. מומלץ לשלב גם טיפולי הידרותרפיה.


מהי הפעילות המומלצת להתגברות על קושי בעלייה במדרגות?

הפעילות המומלצת היא חיזוק שרירי מכופפי הירך ושרירי הבטן, השרירים המכופפים את הברך והמרימים את כף הרגל. כל זה בתרגול יומיומי של עלייה וירידה במדרגות בתמיכת מעקה ובטיפולי פיזיותרפיה.


האם ניתן בעזרת טיפול פיזיותראפי, במקרים קלים יחסית, להתגבר על קושי בהליכה, ולהעלימו?

לעיתים ניתן להתגבר על קושי קל בהליכה בשלבים הראשונים של המחלה. זה כמובן כרוך בטיפולי פיזיותרפיה ממוקדים לבעיה. יחד עם זאת, לא ניתן לנבא את מהלך השיפור בוודאות מלאה.


קושי בשיווי משקל- מהי הפעילות הכי אפקטיבית לשיפור, והאם ניתן בכלל לשפר? יד ימין חלשה. אודה על עצות בנושא.

קושי בשיווי משקל ניתן לשפר בעזרת פיזיותרפיה ממוקדת ובעזרת תרגילי טאי-צ’י. במידה והקושי מתמשך וכרוך בנפילות חוזרות- יש להיתמך באביזרי עזר מומלצים ע”י פיזיותרפיסט.


בקופ”ח מאשרים רק 12 טיפולים בשנה. הפיזיותרפיה עוזרת מאוד, אני עושה תרגילים בבית, אך זה לא מספיק. מה עלי לעשות או לאן עלי לפנות?

לטיפול בידיים כדאי לפנות לעזרת ריפוי בעיסוק המתמקדים בגפיים עליונות. במידה והרופא המטפל והפיזיותרפיסט/ית ממליצים על יותר מ-12 טיפולים, ניתן להמשיך בעזרת סדרת טיפולים בתשלום, ממנו ניתן לקבל החזר מהקופה (כדאי לברר לפני ביצוע).


איני יכולה להגיע לפיזיותרפיה, כי אין לי כסף לאוטובוס. מה ניתן לעשות במצב זה?

לקופות החולים יש יחידות טיפול, המטפלות במבוטחים שלהן במסגרת הבית. יש לפנות לרופא המטפל ולעובדת הסוציאלית של הקהילה ולבקש טיפולי פיזיותרפיה בבית.


שאלות משנת 2009

אני חולה בט”נ מצבי טוב, EDSS=1.5 . הפעילות הגופנית שאני עושה כרגע היא שחיה. הייתי רוצה להוסיף פעילות נוספת ואני מתלבטת בין פילאטיס לבין הליכה, במה עדיף לי להשקיע יותר – לטובת הטרשת?

הליכה היא פעילות אירובית מבורכת ואינה כרוכה בהוצאה כספית. יעילות מרבית מהליכה תשיג/י אם תתבצע מידי יום ביומו בהתחשב במזג האויר. יתרה על כך-פילאטס היא פעילות גופנית מעולה לצורך מתיחות, חיזוקים ועבודה על נשימה ושווי משקל. עם זאת, אימוני פילאטיס כרוכים בתשלום. המלצה נוספת שלי היא תרגילי טאי צ’י-היעילים מאד לשיפור שווי משקל.


הליכה היא פעילות אירובית מבורכת ואינה כרוכה בהוצאה כספית. יעילות מרבית מהליכה תשיג/י אם תתבצע מידי יום ביומו בהתחשב במזג האויר. יתרה על כך-פילאטס היא פעילות גופנית מעולה לצורך מתיחות, חיזוקים ועבודה על נשימה ושווי משקל. עם זאת, אימוני פילאטיס כרוכים בתשלום. המלצה נוספת שלי היא תרגילי טאי צ’י-היעילים מאד לשיפור שווי משקל.

הטיפולים בפיזיותרפיה הם טיפולים נוירולוגיים. הטיפולים מותאמים לכל מטופל באופן אינדיווידואלי. לפיכך יש צורך בפיזיותרפיסט מיומן בטיפולים נוירולוגיים.


יש לי כאבי רגליים חזקים ואני מתעקשת ללכת, אבל מתעייפת מהר. האם אני מזיקה לעצמי?

יש צורך לבדוק מה מקור הכאבים ברגליים ולא לייחס כל דבר מיידית למחלת הטרשת הנפוצה. במידה ואין כל ממצא אחר – יש צורך להגביר את קצב ומשך ההליכה לפי היכולת, ובהדרגה.


האם ניתן לטפל באמצעות, לייזר, טיפול פיזיותרפי לגבי נוקשות השרירים ברגליים?

לנוקשות שרירים יש מגוון טיפולים אחרים במידה ונובעים ממחלת הטרשת.


 

איני מסוגל לדבר. מה ניתן לעשות ?

יש לפנות לקלינאי תקשורת.


למי ניתן לפנות כדי לקבל טיפול בתקשורת ?

על מנת לקבל טיפול בתקשורת יש לפנות דרך הרופא המטפל לשירות שניתן בקהילה .


מה לעשות כאשר היד והרגל נכנסים למצב ספסטי ואין תור זמין לפיזיותרפיה ?

אם אין תור לפיזיותרפיה במסגרת הקופה, יש להשתמש בהדרכה שקבלת במסגרת טיפולים קודמים או לפנות לשרות פיזיותרפיה פרטית במידה ומתאפשר


מה לעשות לכאבים בכפות הרגליים? או כאבים בישבן שמגיעים עד כפות הרגליים ?

לכאבים בכפות הרגלים או לכאבים בישבן שמגיעים עד לכפות הרגלים ניתן לטפל ב : טיפול בחום או בקור או בכל אמצעי טיפול שבפיזיותרפיה, שרוולי לחץ, התאמת מדרסים, רפואה משלימה: רפלקסולוגיה, קרניוסקרל, שיאצו וכדומה. לעבור ברור אצל רופא אורטופד לבדיקת מקור הכאבים.


האם ניתן לקבל טיפול בבית אחת לשבוע לנכה 80%?

לכל קופה וכמעט בכל עיר יש את היחידה להמשך טיפול הנותנת טיפולי בית למטופלים המתאימים לפי הקריטריונים של היחידה. ניתן לפנות דרך הרופא המטפל.


יד שמאל “רדומה”. מה ניתן לעשות ?

א. ליד “רדומה” ניתן לטפל בשרוולי לחץ במסגרת הפיזיותרפיה ואם הטיפול עוזר, ניתן לרכוש את השרוול ולהשתמש בו באופן עצמאי ובהדרכתנו בבית .
ב. תרגול אקטיבי עם נשיאת משקל על היד, בהדרכה.


מה ניתן לעשות כדי לקבל יותר טיפולים מהקופה (נותנים 21-42 טיפולים) ?

דרך אחת, לדרוש יותר טיפולים מהרופא המחוזי ולכך יש להביא מכתבים מהרופא המטפל, פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק וכו’. אם מדובר בחולה שמעולם לא קיבל טיפול שיקומי וסובל מלקוי או לקויים שונים, או בחולה שמצבו התדרדר, הרופא המטפל יכול להפנות לאשפוז יום שיקומי שניתן במרכזנו, המרכז לטרשת נפוצה בבי”ח שיבא, תה”ש, אשפוז יום למשך 3 שבועות של שקום אינטנסיבי, ולאחר מכן מקבלים המלצה לטיפולים הדרושים בהמשך, בצורה אמבולטורית.


כיצד להתגבר על קשיים בהליכה או בעמידה ממושכת? לאחר שחייה של 20 דקות, אני מתקשה ללכת עד לכיסא. מה לעשות ?

אם המטופל מתהלך ללא אביזרי עזר, מומלצת מנוחה בעמידה או בישיבה כשמתעייף . אם המטופל נעזר במקל או בהליכון, ניתן היום להשיג את האביזרים הנ”ל עם מושב למנוחה בעת הצורך. מעבר לכך, יש לתרגל סיבולת בהליכה במכון כושר או במכון פיזיקאלי בהדרכה מתאימה. כמו כן, במקרה המתאים אפשר לרכוש מכשיר הליכה ביתי לתרגול סיבולת בהליכה.


שאלות משנת 2008

קיבלתי את מירב הטיפולים וזה לא עזר לספסטיות . האם יש דרך אחרת?

לא ציינת מהם הטיפולים שקבלת, לפיכך, אמנה את מגוון הטיפולים בפיזיותרפיה המיועדים להפחתת הספסטיות (בקשר לתרופות והזרקות יש לפנות לרופא) :
א. ביצוע מתיחות לגפיים ולגו יומיום באופן עצמאי או בעזרת מטפל.
ב. טיפול בשרוולי לחץ.
ג. עמידה טיפולית.
ד. שימוש במכשיר אופניים (APT) בצורה פסיבית.
ה. טיפול בקרח.
ו. טיפול בשיטת .Cranio sacral therapy


הדבר שעוזר לי מבחינה פיזית זה פיזיותרפיה. לדעתי, אני לא מקבלת מספיק בגלל הגבלה של קופ”ח. במה תוכלו לעזור לי יותר ?

עליך ליישם בבית יומיום את כל מה שהדריכו אותך בפיזיותרפיה, באופן עצמאי או בעזרת בן משפחה או מטפל. אין להסתפק בטיפול X1-X2 בשבוע. אפשר גם להגיע לטיפול הידרותרפיה בבריכה טיפולית ו\או להפעלה גופנית בעזרת מדריך כושר מומחה לטיפול בנכים. כל האפשרויות הנ”ל ניתנות במרכזנו. בכל מקרה, על תדירות ומספר הטיפולים מחליטים רופא ו\או פיזיותרפיסט.


מה הטיפול הכי יעיל? תרגול? מסאז’ים?

בד”כ יעילות הטיפול מושגת בשילוב מספר טיפולים כגון פיזיותרפיה פרטנית והפעלה בעזרת מדריך כושר או טיפולי הידרותרפיה. למסז’ חשיבות בהגמשת הרקמה הרכה, דבר שעוזר כמובן, אך אין ספק שלהפעלה מודרכת חשיבות מרבית.


לפני שבעה חודשים עברתי התקף של המחלה. קיבלתי סטרואידים ואחרי האשפוז אמרו שאני צריכה פיזיותרפיה, ומאז הפיזיותרפיה, הכאבים בכל הגוף רק החמירו. מה עלי לעשות?

עליך להגיע להתייעצות עם הרופא המטפל ולדווח על הכאבים לפיזיותרפיסט המטפל. יש ברשותו מגוון טיפולים שיוכל להציע לך להקלה על הכאבים.


כיצד אפשר לקבל עזרה בנושא הפיזיותרפיה בבאר-שבע? לאן ולמי לפנות? אני שייכת לקופת חולים מכבי.

לקופ”ח מכבי יש פיזיותרפיסטים בכל מחוז, ובטוחה אני שגם בברית הנגב. עליך לוודא שנמצא שם פיזיותרפיסט המתמחה בתחום הנוירולוגי. אך אם יהיה צורך בכל זאת, יוכל להתייעץ עמנו טלפונית.


עפ”י הרופאים שום דבר אינו משותק אצלי. האם בעבודה עם פיזיותרפיסט פרטי, אוכל לחזק את השרירים מחדש ולהביא את עצמי למצב שבו אוכל לקום מהכיסא?

בעקרון שריר שאינו משותק, אך נחלש, ניתן לחזק בפיזיותרפיה מכוונת לבעיה, לאו דווקא באופן פרטי, ניתן לחזק שרירים ולשפר תפקודים. אין להבטיח עד כמה במדויק.


קיבלתי פיזיותרפיה בבית. מצבי עדיין קשה. האם אני יכולה לקבל פעם נוספת טיפול?

בהחלט כן, עליך לפנות לרופא המטפל, שיעריך את מצבך ויפנה אותך לטיפול המתאים.

29 מרץ 2024

תכנייה ללקויי ראייה   יום עיון וירטואלי (בזום)  לציון חודש הטרשת הבינלאומי יום שלישי, 4/6/24 ,כז’ באייר, תשפ”ד  מפגש וירטואלי מוח וגוף (בזום) – בשורה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this