ראשי » אודות טרשת נפוצה » תשובות לשאלותיכם ע"י מומחים שונים בישראל » שאלות ותשובות ע"י ד"ר איילה בלוך מיום העיון ברשת – 31.12.2021 – מוגש כשירות לציבור באדיבות חב' נוברטיס

שאלות ותשובות ע”י ד”ר איילה בלוך מיום העיון ברשת – 31.12.2021 – מוגש כשירות לציבור באדיבות חב’ נוברטיס

עודכן 31.12.2021

פסיכולוגית שיקומית, מדריכה ונוירופסיכולוגית, מנכ”לית ומנהלת מקצועית של המכון הלאומי לשיקום נוירופסיכולוגי (ע”ר).

 שאלה 01 

אבי בן 70, חולה טרשת נפוצה אובחן לפני כשנתיים באלצהיימר בשלב מתקדם, מאז הוא מדרדר בצורה דרסטית, מספר שנים קודם היו לו התנהגויות שהחשידו את המשפחה, אז בעצם הוא חולה כבר מגיל 64 לפחות, כנראה שיש לו גם פרקינסון, כהיום הוא סיעודי מלא, אציין שאימו=סבתי, גם חלתה במחלות אלו בגילאים אלו.
גם סבי וסבתי מצד אימי סבלו מאלצהיימר בגילאי בין 70 ל 80+
אציין שיש לי קושי בקשב וריכוז, לא מטופלת בתרופות לבעיה זו ,אינני היפראקטיבית כלל! אני מאוד הרבה מחפשת דברים שהנחתי כי אני לא זוכרת איפה שמתי אותם, יש לי קושי בזיכרון, איני יודעת באיזה רמת קושי, אבל אני רואה שאחרים זוכרים הרבה יותר טוב ממנה אולי זה קשור לטרשת אין לי נגעים במח פרט לממצא אחד שספק אם זה נגע, אני מטופלת באוקרבוס.
אני מטופלת בפקסט ולמוגי’ן מזה 7 שנים בגלל דיכאון אחרי לידה דווקא תרופות אלו עוזרים קצת ל ADHD אבל לא מספיק ואני חוששת אולי מתחיל לי אלצהיימר אני מטופלת ג”כ בתרופות ליל”ד.
שאלתי: האם יש בדיקות לגילוי מוקדם של מחלות אלו? ומה יעזור לי?

תשובה:

לא ציינת מהו גילך, אך מפירוט ההיסטוריה המשפחתית וכן מגורמי סיכון בריאותיים, כדאי בהחלט לעבור בירור רפואי מקיף הכולל גם התרשמות של נוירולוג/ית. כחלק מהבירור הרפואי, אם יהיה צורך בכך, רצוי שתעברי הערכה של יכולותיך הקוגניטיביות ובהתאם לתוצאות תופני להמשך טיפול.


 שאלה 02 

שלום רב. זה מאוד יעזור לי אם אקבל תשובות בקשר למצבי, סובל מטרשת נפוצה פרוגרסיבית משנית, על כסא ממונע.
כיום אני מרגיש לפעמים נורא עייף, נירדם לעתים לשניות, ארוכות בגבול התעלפות.
יש לי גם ירידה בזיכרון ובתפקוד, אני אפטי ובלי מצב רוח, אני שואל מה יכול עוד לעזור לי, יש בארץ מקום שבו אני יכול לעבור בדיקות נוירולוגיות ואחרות בשילוב לפעילות שיקומית כלשהי?

תשובה:

במקרה כזה, כדאי להיות בקשר עם הרופא/ה המטפל/ת, ולבקש הפניה למרכז שיקום רב-מקצועי המתמחה בטיפול בטרשת נפוצה. במרכזים כאלו יש על פי רוב מענה רב-תחומי של אנשי צוות רפואי ופרא-רפואי היכולים לתת טיפול בהיבטים שונים שציינת, גם לתחום הקוגניטיבי וגם לתחום הנפשי וההתנהגותי.


 שאלה 03 

קיבלתי מרשם לזיפוסיה והבנתי שזה עוזר עם בעיות קוגניטיביות, התחילו לי בעיות זיכרון מה אפשר לעשות עוד חוץ מהתרופה? והיכן ?

תשובה:

מכיוון שאינני רופאה אלא פסיכולוגית, לא אוכל לתת חוות דעת בהקשר לטיפול תרופתי. בנושא זה מומלץ להתייעץ עם הרופא/ה המטפל/ת. בהיבטים של בעיות זיכרון, כדאי לפנות בשלב ראשון להערכה קוגניטיבית ובמידת הצורך לפנות להמשך טיפול אצל נוירופסיכולוג/ית המתמחה במתן כלים ואסטרטגיות לשיפור התפקוד הקוגניטיבי והיומיומי ובמקביל לתת לך ליווי למצוקה הנפשית שקשיים אלה יוצרים.


 שאלה 04 

היכן עוברים בדיקה קוגנטיבית לבדוק את בעיות הזיכרון שלי?          

תשובה:

הערכה ראשונית ניתן לבצע אצל הנוירולוג/ית המטפל/ת. במידת הצורך, אם יש סיבה לבירור מקיף יותר, ניתן לפנות לאבחון נוירופסיכולוגי דרך קופ”ח או מרכז הטרשת בו את/ה מטופל/ת. ישנם גם מכונים פרטיים אשר מוסמכים לבצע את האבחון הנוירופסיכולוגי המקיף במימון פרטי. כמו כן, במידה ואת /ה זקוקים לשיקום תעסוקתי, ניתן לעבור את האבחון בהפניית אגף שיקום בביטוח הלאומי, כחלק מהבחינה של תוכנית השיקום המומלצת.


 שאלה 05 

יש לי בעיה בזיכרון, מה עושים? היכן נבדקים? האם זה יעלה לי? למי לפנות? ומה עוזר כדי שהמצב לא ידרדר?

תשובה:

ראו תשובה לשאלה מס. 4. כדי למנוע התדרדרות ולשפר את התפקוד היומיומי באמצעות תרגול, אסטרטגיות פיצוי ושימוש בעזרים, מומלץ להשתתף בתוכנית שיקום קוגניטיבי שניתנת על ידי צוות רב מקצועי בחלק מהמרכזים לטיפול בטרשת נפוצה.

29 מרץ 2024

תכנייה ללקויי ראייה   יום עיון וירטואלי (בזום)  לציון חודש הטרשת הבינלאומי יום שלישי, 4/6/24 ,כז’ באייר, תשפ”ד  מפגש וירטואלי מוח וגוף (בזום) – בשורה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this