ראשי » פעילויות האגודה לרווחת חולי הטרשת הנפוצה » הכשרה אקדמית מעשית לסטודנטים לעבודה סוציאלית » הכשרה אקדמית 2020 » סיכום שנת הכשרה תשפ"א (2020-2021) במסגרת האגודה הישראלית לטרשת נפוצה

סיכום שנת הכשרה תשפ”א (2020-2021) במסגרת האגודה הישראלית לטרשת נפוצה

דימה וולביץ | עודכן 26.01.2022

הייתה זו שנה מאתגרת לאוכלוסיית העולם. מגפת הקורונה שהכתה בעולם הובילה לשינויים מרחיקי לכת באורכות החיים של כלל האנשים, שאלו גררו גם קשיים פיזיים, נפשיים, חברתיים וכלכליים לא מבוטלים:
אנו הסטודנטים התחלנו את שנת לימודנו הראשונה בהוראה מקוונת דרך הזום וכך גם החלה המעורבות החברתית שלי עם הפונה במסגרת הקשר המסייע שבניתי עימה במהלך שני סמסטרים אלו.
זכיתי להכיר (בהתחלה, ודרך הזום – לאט לאט) אישה עם אישיות יוצאת דופן שמתמודדת עם כבר למעלה משלושה עשורים עם מחלה מאוד לא פשוטה שמוציאה מתוך המובן מאליו את כל ההתמודדויות שיש לכל אדם בחיי היום יום – החל מיציאה לסידורים ושימוש במחשב ודרך שימור של חיי חברה וקשרים משפחתיים משמעותיים.
במהלך הקשר המסייע למדתי כיצד מתבטאים דברים שאני לומד אותם בפועל – לדוגמא דיברנו ארוכות עם הפונה על השחיקה של גמלאות ושירותים הניתנים לציבור הנכים עם השנים בעקבות המעבר הקיצוני לכלכלה נאו-ליברלית שהתרחש מתחילת שנות ה-2000 ועד ימינו, וכן על המאבקים האמיצים שמתנהלים בקרב הנכים על מנת להקטין את הגזרות הללו.
הפונה גם סיפרה לי לא מעט על חשיבות הנגישות במרחבים הציבוריים עבורה. על מקרים שקרו לה בתקופת מפגשנו שבהם מרחבים שהוגדרו כנגישים לעילא התבררו במציאות כלא מונגשים כיאות. זה חידד בעיניי את חשיבותה של החוויה הסובייקטיבית של האדם העומד מולי. שתי סוגיות אלו יחדיו לימדו אותי על החשיבות של אקטיביזם חברתי בעבודה סוציאלית. במקרה של פונתי שיש לה אינטליגנציה שכלית, רגשית וחברתית גבוהה – עבודתי הייתה מצומצמת שכן יש לה יכולות סינגור עצמי גבוהות. אולם ברור כי זהו יוצא מהכלל המעיד על הכלל ובהמשך הכשרתי וכן בקריירה המקצועית שלי זו תהיה חובתי לפעול למיצוי זכויות של הפרט בגלל חסמים שונים, אולם יהיה עלי גם לפעול לשינוי מדיניות והוצאה לפועל של שירותים על מנת שאלו ינתנו לא רק “על הנייר” אלא ימומשו בידי קהל היעד שיכול להנות מהם לשיפור איכות חייו.
במסגרת האגודה גם זכיתי להשתתף בשתי מפגשים של קבוצות תמיכה – של חולי טרשת מבוגרים וצעירים בהנחייתו המעולה של ד”ר אברהם לוי. ניכר כי ד”ר לוי הסתגל בטבעיות מעוררת השתאות לקשיים הטכניים והחברתיים שמערימה חובת השגרה של הקורונה. הוא ידע לתת לי מקום בקבוצה וכן לתת מקום לכל אחד מבאי הקבוצה שגם הם, בתורם נתנו מקום מאוד יפה איש לרעו – לאלו שיכלו לתרום מנסיונם והלך רוחם בהתמודדות עם הטרשת ולאלו שהתמודדו באותה העת עם קשיים והיוו יעד לקבלת התמיכה, החיזוק והחיבוק (גם אם וירטואלי).
לאחר שהמפגשים עם הפונה עברו סוף-סוף ולשמחתה הרבה של שנינו לפורמט פרונטלי (כמובן בכפוף להיות שנינו מחוסנים לנגיף הקורונה) הרגשתי כי הקשר ביני לפונה התעמק אף יותר ממה שהיה. הדבר התבטא בתוכנן האישי יותר של השיחות, שבהן הרגשתי כי הפונה מסוגלת לדבר איתי על הכל ואף לדבריה לעיתים על דברים אשר בהן לא שיתפה את משפחתה.
מעבר להתמודדות עם מחלה קשה זכיתי להכיר אדם בעל אישיות מרתקת עם נסיון חיים שהיה עשיר לפני המחלה ונשאר ברמת עושרו לאחריה – אכן, עדות חד משמעית ליכולתיה להתמודד עם קשיי חיים, מציאת משמעות בסבל והוכחה לתובנה כי עזרה ודאגה לזולת מביאה בסופו של דבר להטבה בהרגשה העצמית. והרי, יכול אני לומר מנסיון שלי ושל רבים מחבריי לספסל הלימודים – לכן הגענו למקצוע העבודה הסוציאלית מלכתחילה.

08 מאי 2024

הנכם מוזמנים לערב חברתי, מרתק ומעורר השראה בו :אתם – חברי האגודה תשתפו את הידע והתובנות שלכם – במתן הרצאה לחברה האגודה

21 אפריל 2024

חברי האגודה הישראלית לטרשת נפוצה יצרו עבודות אומנות המשקפות את הפנים הרבות של הטרשת הנפוצה – הקשיים שהיא גורמת, ההבנה שהיא מעוררת לעיתים הערכים האנושיים

29 מרץ 2024

תכנייה ללקויי ראייה   יום עיון וירטואלי (בזום)  לציון חודש הטרשת הבינלאומי יום שלישי, 4/6/24 ,כז’ באייר, תשפ”ד  מפגש וירטואלי מוח וגוף (בזום) – בשורה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this