ראשי » אודות טרשת נפוצה » טיפולים תרופתיים » זפוסיה (אוזנימוד) – תרופה חדשה בסל התרופות לחולי טרשת נפוצה

זפוסיה (אוזנימוד) – תרופה חדשה בסל התרופות לחולי טרשת נפוצה

עודכן 11.03.2021

ועדת הסל אישרה כי החל משנת 2021 תתווסף גם התרופה של BMS (בריסטול מאיירס סקוויב) לאפשרויות הטיפול בחולי טרשת נפוצה בצורה ההתקפית השכיחה של המחלה.

בשונה מטיפולים אחרים, זפוסיה אינה דורשת בדיקה גנטית מקדימה

בשורה לחולי הטרשת: התרופה זפוסיה (אוזנימוד) נכנסה לסל התרופות, והחל משנת 2021 יוכלו הרופאים להציע טיפול בתרופה לחולי טרשת נפוצה התקפית הפוגתית כקו טיפול מתקדם או כקו טיפול ראשון במחלה סוערת. הטיפול הוכח כיעיל בהפחתת המאפיינים של המחלה וניתן בטבליה מדי יום.

במהלך שנת 2020 אושרה התרופה על ידי ה-FDA האמריקאי והרשות הרגולטורית האירופאית (EMA) בהתבסס על תוצאות מחקרים שכללו מעל 2,600 חולי טרשת נפוצה. המחקרים בדקו את היעילות והבטיחות של התרופה לעומת הזרקה אחת לשבוע של אינטרפרון בטא 1a. הטיפול בזפוסיה הראה הפחתה משמעותית בכמות ההתקפים וכמות הנגעים במוח, וכן הדגים שיפור קוגניטיבי בקרב החולים.

ידוע כי אובדן נפח מוח נמצא בהתאמה להתקדמות הנכות בחולי טרשת נפוצה ויכול גם להוות סמן להתקדמות המחלה לטווח הארוך ולהתפתחות הפרעות קוגניטיביות. לכן, הפחתת אובדן נפח מוח היא יעד חשוב בטיפול. הטיפול בזפוסיה הוכח כמשפר אובדן נפח מוח לעומת אינטרפרון בטא 1a. בנוסף, הטיפול בזפוסיה הביא להפחתה באיבוד נפח החומר האפור ובנפח התלמוס. תוצאות אלו מצביעות על כך שזפוסיה עשויה להגן מפני שינויים מבניים הקשורים בהתקדמות המחלה.

כמחצית מהחולים בטרשת נפוצה מפתחים פגיעה קוגניטיבית, במיוחד האטה במהירות עיבוד המידע. ירידה במהירות עיבוד מידע קשורה לפגיעה באיכות החיים ואובדן תעסוקה. הפגיעה הקוגניטיבית יכולה להיות פרוגרסיבית, ולכן ניהול המחלה בשלב מוקדם הינו חשוב. במחקר שבחן את השפעת הטיפול בזפוסיה על מהירות העיבוד הקוגניטיבי נמצא שטיפול מממושך עם זפוסיה עשוי לשפר או לשמר את מהירות עיבוד המידע לאורך זמן.

החומר הפעיל בזפוסיה, אוזנימוד, הינו מווסת של הקולטן ספינגוזין 1 פוספט. התרופה נקשרת לקולטני תאי מערכת החיסון המעורבים בפעילות המחלה. כך התאים נשארים בבלוטות הלימפה במקום לחדור למערכת העצבים המרכזית.

התחלת טיפול בזפוסיה לא כרוכה בבדיקה גנטית מקדימה ורוב החולים גם לא נדרשים למעקב בעת נטילת המנה הראשונה.

תופעות הלוואי השכיחות ביותר כוללות: זיהום בדרכי הנשימה העליונות ועליה ברמות אנזימי כבד. התרופה נחקרת גם עבור מחלות מעי דלקתיות (אולסרטיב קוליטיס וקרוהן), למעשה, זפוסיה היא היא התרופה הראשונה מקבוצת הספינגוזין 1 פוספאט שהוכיחה יעילות לטיפול באולסרטיב קוליטיס במחקר פאזה III.

ישנה חשיבות גבוהה לקיומם של מגוון טיפולים. זפוסיה הניתנת פעם ביום, בעלת פרופיל בטיחות ויעילות טובים עם השפעה על אובדן נפח מוח ושיפור הקוגניציה, מהווה אופציה טיפולית חשובה עבור החולים.

29 מרץ 2024

תכנייה ללקויי ראייה   יום עיון וירטואלי (בזום)  לציון חודש הטרשת הבינלאומי יום שלישי, 4/6/24 ,כז’ באייר, תשפ”ד  מפגש וירטואלי מוח וגוף (בזום) – בשורה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this