ראשי » אודות טרשת נפוצה » פוריות, הריון, לידה והנקה » היריון וגיל המנופאוזה קשורים להתקדמות טרשת נפוצה

היריון וגיל המנופאוזה קשורים להתקדמות טרשת נפוצה

להריונות ולגיל הופעת המנופאוזה עשויים להיות השפעות על עיכוב התקדמות טרשת נפוצה, כך עולה ממחקר חדש. הפרטים בכתבה

מאת: מערכת אינפומד ,תאריך פרסום: 26/11/2020 | עודכן 25.01.2022

היות אישה הוא אחד מגורמי הסיכון העיקריים לטרשת נפוצה. תקופת הפריון של האישה, מהופעת הווסת ועד גיל המעבר, היא הזמן שבו בדרך כלל מופיעה המחלה, כאשר לקראת המנופאוזה טרשת נפוצה עוברת לשלבה הפרוגרסיבי.

מה קורה במקרים בהם אישה לא עברה הריונות ו/או התחילה מנופאוזה בגיל מוקדם בחייה? מחקר חדש בחן האם מצבים אלו עלולים להוביל להופעה מוקדמת של טרשת נפוצה פרוגרסיבית (1) .

הקשר בין היריון וטרשת נפוצה כבר נחקר בעבר

בעבר כבר נעשו מחקרים על השפעה של היריון על טרשת נפוצה – מהלך ההיריון ואחרי הלידה. חלק מהמחקרים  הראו כי לנשים בהיריון יש סיכון מופחת להישנות המחלה במהלך ההיריון.

כך למשל מחקר (2)  שטוען כי במהלך ההיריון חלה ירידה בהישנות המחלה, בהשוואה לשנה שלפני ההיריון, בעיקר בשליש האחרון של ההיריון. בנוסף, גם בשלושת החודשים הראשונים שלאחר ההיריון חלה ירידה בהישנות המחלה, והשנה השנייה שלאחר הלידה נותרה דומה לתקופה שלפני הלידה. עם זאת, עדיין לא ניתן לזהות מראש כיצד היריון ישפיע על הישנות במקרים של חולות טרשת נפוצה.

 

יותר הריונות – פרוגרסיביות בגיל מאוחר יותר

המחקר החדש השווה בין 137 מקרים של נשים עם טרשת נפוצה ל-396 נשים בקבוצת ביקורת, תוך כדי בחינה של גיל הווסת, מספר ההריונות, תחילת גיל המעבר וסוג גיל המעבר (טבעי או לא טבעי בגלל כימותרפיה, ניתוח וכו’). הגיל החציוני של המשתתפות היה 62.6.

מהמחקר עולה כי מספר ההריונות השפיעו על עיכוב התקדמות המחלה, כאשר נשים עם היסטוריה של 1-3 הריונות מלאים התחילו לסבול מטרשת נפוצה פרוגרסיבית בגיל ממוצע של 46.4, בעוד שאלו שעברו 4 הריונות ומעלה התחילו את השלב הפרוגרסיבי של המחלה רק בגיל 52.6.

 

בלי היריון ומנופאוזה מוקדמת – פרוגרסיביות בגיל מוקדם יותר

גיל מעבר בשלב מוקדם בחיים (אשר הוגדר במחקר בגיל 45) או אישה שלא הייתה בהיריון בכלל, היו מצבים שנקשרו במחקר החדש להתפרצות מוקדמת של טרשת נפוצה פרוגרסיבית ושל נכות קשה יותר. מצבים אלו הוגדרו על-ידי החוקרים כהתדרדרות בלתי הפיכה של תסמינים נוירולוגים שנמשכו למעלה משנה.

 

המחקר בעצם בחן את ההשפעות של הורמון המין אסטרוגן על התקדמות המחלה ולמרות שהסיבתיות נותרה עלומה, התוצאות מצביעות על השפעה מיטבית פוטנציאלית של אסטרוגן על עיכוב של טרשת נפוצה מתקדמת.

למחקר זה יכולות להיות השלכות פוטנציאליות על ייעוץ לנשים בהיריון או נשים לקראת גיל המעבר והשימוש בהורמונים.

 

 מקורות

(1) Brain Communications, fcaa185, https://doi.org/10.1093/braincomms/fcaa185 Published: 17 November 2020.

(2) Brain, Volume 127, Issue 6, June 2004, Pages 1353–1360, https://doi.org/10.1093/brain/awh152.

 

Image: Unsplash.com – Arteida MjESHTRI

21 אפריל 2024

חברי האגודה הישראלית לטרשת נפוצה יצרו עבודות אומנות המשקפות את הפנים הרבות של הטרשת הנפוצה – הקשיים שהיא גורמת, ההבנה שהיא מעוררת לעיתים הערכים האנושיים

29 מרץ 2024

תכנייה ללקויי ראייה   יום עיון וירטואלי (בזום)  לציון חודש הטרשת הבינלאומי יום שלישי, 4/6/24 ,כז’ באייר, תשפ”ד  מפגש וירטואלי מוח וגוף (בזום) – בשורה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this