ראשי » אירועים וחדשות » גב’ חרדון הדס – שאלות ותשובות למומחים – יום עיון ברשת – דצמבר 2023

גב’ חרדון הדס – שאלות ותשובות למומחים – יום עיון ברשת – דצמבר 2023

עודכן 07.01.2024

גב’ חרדון הדס – דיאטנית קלינית,

מרכזת מרפאה “אורח חיים בריא לחולי טרשת נפוצה” מכבי.

מחברת הספר: “מה אוכלים היום”? –

הדרכה בתזונה לחולי טרשת נפוצה

שאלות ותשובות דיאטנית

1. שאלה: אני לוקח כדורים בשם וומריטי ויש לי המון בעיות, איזה אוכל אני יכול לאכול עם הכדורים.
האם יש מאכלים שמותר או עדיף להימנע מהם (חוץ ממה שכתוב במרשם)?

תשובה: לפי מה שרשום בדף המידע על התרופה ההמלצה היא לא לקחת וומיריטי בארוחה שעולה על 700 קלוריות ושיש בה יותר מ 30 גרשומן.

(If taken with food, avoid a high-fat, high-calorie meal/snack; the meal/snack should contain no more than 700 calories and no more than 30 g fat)

זאת אומרת, עדיף לקחת בוקר וערב ( וזה מסתדר עם התרופה). בכל מקרה, לא מומלץ לאכול ארוחה כבדה בערב. לגבי שומןמדובר בכמות ששוות ערך ל 6 כפיות שמן. זאת אומרת זה בסדר לקחת את התרופה עם ארוחה סטנדרטית שיש בה רבע אבוקדו או כפית טחינה או שתי כפות שמן זית. עדיף לא עם אוכל מטוגן או בשר שמן שעתירים בשומן. כמות כזו של קלוריות בדכ מתאימה לארוחת צהרים אז אין בעיה.

ישנם מאכלים שלא מומלצים ב MS כמו מאכלים עתירי מלח, עתירי סוכר ועתירי שומן רווי כמו חמאה/גבינצ או בשר בקר. הם עלולים להחמיר את המחלה.

2. שאלה: הרופא המליץ לי לעבור לדיאטה נטולת מוצרי חלב, עקב תלונות על גזים. האם מעבר לתחליפים

המבוססים על סויה או שיבולת שועל לא מעלה את החשש לעלות במשקל? או בכלל תחליפים אחרים?

תשובה: ניתן לעבור לתחליפי חלב. יחד עם זאת התחליפים מגוונים מאד וזה מאד משנה למה בדיוק מחליפים. קיימים ממרחים דמויי גבינה שעשירים מאד בשומן רווי ולא מומלצים, קיימים תחליבי חלב עתירי סוכר ולכן גם לא מומלצים. כן אפשרי למצוא תחליפים. יחד עם זאת, לא בטוח שרק השינוי הזה הוא מה שיפתור לך את הבעיה.

3. שאלה: מחפשת דיאטה שתיתן לי מענה על הצורך לאוכל משהו מתוק לאחר הארוחה.
תשובה: הצורך במתוק מיד לאחר הארוחה הוא הרגל שניתן לשנות אותו.

4 .שאלה: האם נחשפת למידע של אנטוני ויליאמס כי ניתן להחלים מטרשת במידה ומשנים את התזונה?
תשובה: לא. לא שמעתי על אנטוני ויליאמס. קיימים מקרים בעולם של חולים שהחלימו ולמרות שדעתי מנוגדת לדעת מומחים, יש סיכוי להחלים מהמחלה, יחד עם זאת, החלמה דורשת שינויים קיצוניים באורח החיים ולא רק בתזונה שלרב האנשים קשה לעשות אותם או להתמיד בהם.

5. שאלה: מה מוכח כמסייע לטרשת נפוצה מתוך מכלול ההמלצות ומגוון הדיאטות המומלצות?

תשובה: עיקרי ההמלצות: דפוסי תזונה: מומלץ, להעדיף מזון טרי, ללא תוספת של סוכר, מלח או רטבים עתירי קלוריות ולהשתמש בשיטות בישול, שמשמרות את רכיבי התזונה הטבעיים המצויים במזונות (אידוי, הקפצה וכדומה) מומלץ לצרוך לפחות 5 מנות של ירקות ליום כולל עלים ירוקים ושתי מנות של פרי ליום. מומלץ לצרוך שומן בלתי רווי כגון שמן זית.

מאפיינים אלה מתאימים לארבעה דפוסי תזונה עיקריים שנחקרו על חולי טנ: דפוס התזונה שפותח עי דר רוי סוואנק, דפוס התזונה שפותח עי דרטרי וואלס שמתבסס על תזונה פליאוליטית מותאמת לטנ (MDPI – modified Paleolithic dietary intervention), תזונה קטוגנית ודפוס התזונה הים תיכוני. ארבעת דפוסי התזונה הראו שיפור משמעותי בהפחתת עייפות כרונית ובשיפור איכות החיים בהשוואה לתזונה המערבית. דפוס התזונה של רוי סוואנק ודפוס התזונה הים תיכוני הראה גם שיפור בתדירות ההתקפים. דפוס התזונה של דררוי סוואנק ודפוס התזונה הקטוגנית הראה שיפור גם בהפחתת התקדמות המחלה בהתאם לתוצא של מדד הנכות הנוירולוגי (EDSS).
נכון להיום, מכיוון שהיצע המחקרים הקליניים בבני אדם אינו מספק לא ניתן להגיע להמלצות על דפוס תזונה מסוים. כן מומלץ לדבוק בדפוס תזונה שניתן להתמיד בו לאורך שנים רבות ולעקוב במקביל אחרי בדיקות הדם ופרופיל שומי הדם והסוכר.

רכיבי תזונה: גלוטן בהתאם לממצאים העדכניים, לא נמצאו מחקרים פרוספקטיביים או תצפיתיים שבעזרתם ניתן להצהיר שלגלוטן יש תפקיד בסיכון או בהחמרה של מחלת טנ. יחד עם זאת, מומלץ שחולי טנ יבדקו נוכחות של נוגדני אנטי גליאדין ויעברו לדיאטה נטולת גלוטן במידה ונוגדנים אלו חיוביים.

מלח צריכת מלח גבוהה של מעל 5 גרמלח (כפית מלח ליום) נמצאה קשורה עם סיכוי גבוה יותר לנגעים חדשים מסוג 2T בהדמייתMagnetic Resonance Imaging (MRI). מומלץ להקפיד על צריכת מלח של עד כפית מלח ליום. יש להפחית ככל הניתן מצריכת אוכל מעובד עתיר במלח כגון: רטבים מוכנים, פיצוחים מומלחים, גבינות מלוחות ונקניקים ולהמעיט בתוספת מלח.

אלכוהול מחקרים בנוגע להשפעת שתיית אלכוהול וטנ על החמרת המחלה אינם חד משמעיים. לפיכך, בהתאם להמלצת משרד הבריאות , מותרת שתיית כוס משקה אלכוהולי לאשה ועד שתי כוסות לגבר, ליום.

קפה לא נמצא קשר בין כמות צריכת קפה לעייפות כרונית או התקדמות המחלה. בקרב חולי טנ עם נכות בינונית (EDSS בין 0-4), נמצא שקפה יכול לסייע בשפור יכולת הריכוז ובמילוי משימות, ללא השפעה שלילית על איכות השינה. בקרב חולי טנ מסוג RRMS שצרכו קפה, היה סיכון נמוך יותר להגיע לEDSS- 6. אין מניעה לחולי טנ לצרוך כמות של 2-3 כוסות קפה ליום.

תוספי תזונה: ויטמין D נמצא קשר בין רמות גבוהות בתחום הנורמה של ויטמין D בסרום לבין הפחתה בסיכוי לנגעים חדשים מסוג 2T בבדיקות MRI לEDSS נמוך יותר ולמספר התקפים נמוך יותר. מומלץ לשמור על רמות של ויטמין D מעל 100.0 nmol/L (ng/mL40(.יש לנטר רמות ויטמין D ולתסף בהתאם עד להגעה לרמה הרצויה בסרום.

סידן לחולי טנ יש שכיחות גבוהה יותר של צפיפות עצם נמוכה בהשוואה לשאר האוכלוסיה. לכן, מומלץ לצרוך סידן ממקורות תזונתיים ולתסף במידת הצורך. יש להקפיד על מעקב קבוע אחר צפיפות העצם, ולשמור על רמות ויטמין D תקינות ופעילות גופנית קבועה.

מגנזיום דיאטה שמכילה כמות מומלצת של מגנזיום הראתה שיפור בעייפות. מומלץ לצרוך מגנזיום ממקורות תזונתיים לקבלת צריכה יומית מספקת בהתאם לגיל ומין ולהשלים במידת הצורך בתוסף על מנת לשמור על רמת מגנזיום תקינה בסרום.

ויטמין E נמצא שכל עלייה של ויטמין E ב-10 µmol/L ברמות הסרום קשורה עם סיכויים מופחתים לנגעים חדשים מסוגT2 ב-MRI. מומלץ לשלב בתזונה מזונות עשירים בויטמין E כגון שקדים, אבוקדו וגרעיני חמניה.

ברזלנמצא שקיימת צריכת ברזל נמוכה משמעותית בקרב חולי טנ ורמות נמוכות משמעותית בדם יחסית לקבוצת ביקורת. יש להקפיד על צריכה תזונתית נאותה של ברזל, לנטר בדם ולהשלים לרמה תקינה דרך תזונה או בתוסף בהתאם לצורך.

12Bנכון להיום, אין מספיק עדויות מחקריות שתומכות בקשר בין חסר בB12 והשפעתו על טנ.מומלץ לשמור על רמות תקינות של B12 בסרום, בדומה להמלצה לכלל האוכלוסיה.

אומגה 3 – נמצא קשר סיבתי בין צריכה של 4 גרשל אומגה 3 לבין ירידה בשעור ההתקפים, שיפור ברמת הציטוקינים (מדדי דלקת) TNFα ,IL-Iβ ,IFN-ϒ ו-IL-6 והטבה באיכות החיים, עם זאת, היעילות של מינון זה משתנה בהתאם לגורמים שונים, ביחוד קצב ההחמרה ומצב המחלה לפני תחילת התוסף, וסוג התוסף. ניתן לשקול תוספת של 4 גרתוסף אומגה 3 או שמן דגים ליום. מומלץ לצרוך אומגה 3 הנשמר בקירור למניעת התחמצנות.

שמן זרעי רימונים שימוש בשמן זרעי רימונים עלול לשפר או לשמור על תפקוד קוגניטיבי. אין מספיק עדויות מחקריות שתומכות בהשפעתו, יחד עם זאת, אין מניעה לקחת אותו כתוסף.

6. שאלה: מהי התזונה המומלצת לחולי טרשת נפוצה וממה כדאי להימנע?

תשובה: ראה תשובה מספר 5.

7. שאלה: האם יש דיאטה מסוימת שמתאימה לחולי טרשת נפוצה?

תשובה: ראה תשובה מספר 5.

8. שאלה: הנני מאובחנת חדשה יחסית בת ,47 התחלתי טיפול לפני חצי שנה ומקבלת עירוי מידי חודש

אניצליאקית ומאובחנת לופוס, אשמח לקבל הכוונה תזונתית שיכולה לסייע.

תשובה: ממליצה לתאם ייעוץ אישי כדי שארכיב לך תוכנית שמותאמת עבורך בהתאם להמלצות של M

9. שאלה: האם תזונה קטוגנית או אחרת יכולה להשפיע על קצב ההתקדמות במצב פרוגרסיבי?

תשובה: תזונה קטוגנית עלולה להחמיר את התקדמות המחלה ועלולה גם להיטיב איתה. זה תלוי בהרכב התזונה ובמצבך הנוכחי. היא תורמת לירידה מהירה במשקל שיכולה להיטיב אך גם לפגוע במסת השריר והעצם, במידה והירידה מהירה ולא מאוזנת. היא גם עלולה להעלות את הכולסטרול וגם זה עלול להזיק. תזונה קטוגנית יכולה להועיל במצב פרוגרסיבי בהנחה שהיא מותאמת אישית ובמעקב צמוד.

גבחרדון הדס – דיאטנית קלינית, מרכזת מרפאה אורח חיים בריא לחולי טרשת נפוצהמכבי.
מחברת הספר: “מה אוכלים היום“? – הדרכה בתזונה לחולי טרשת נפוצה
הספר נמצא באתר האגודה הישראלית לטרשת נפוצה במדור מאגרי מידע” – תת מדור ספרים“- כל הספרי לקריאה להורדה
www.mssociety.org.il

29 מרץ 2024

תכנייה ללקויי ראייה   יום עיון וירטואלי (בזום)  לציון חודש הטרשת הבינלאומי יום שלישי, 4/6/24 ,כז’ באייר, תשפ”ד  מפגש וירטואלי מוח וגוף (בזום) – בשורה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this