ראשי » אירועים וחדשות » גב’ ברוך לאה – שאלות ותשובות למומחים – יום עיון ברשת – דצמבר 2023

גב’ ברוך לאה – שאלות ותשובות למומחים – יום עיון ברשת – דצמבר 2023

עודכן 07.01.2024

גב’ ברוך לאה, עו”ס -MSW –

מומחית בבריאות, לשעבר המרכז לטרשת נפוצה –

המרכז הרפואי שיבא תל השומר.

שאלות ותשובות עובדת סוציאלית

1. שאלה: אילו זכויות אפשר למצות מול הביטוח הלאומי או כל גוף אחר רלוונטי (כגון עירייה וכו‘)?
תשובה: בהעדר מידע אודות מצבך התעסוקתי ורמת הכנסתך, קשה לענות באופן אישי. אתייחס באופן כללי גמלת נכות כללית בביטוח לאומי, ניתנת לאנשים אשר עקב ליקוי גופני, שכלי, או נפשי, הנובע ממחלה תאונה או מום מלידה, עומדים בתנאים הבאים :א. גיל. מ-18 עד גיל פרישה. תושב ישראל. ב. הכנסות .משתכר פחות מ-7,122 ₪. ג. אובדן כושר עבודה עקב הנכות הכושר להשתכר נפגע לפחות ב-50% (לגבי עקרת בית , בתנאי שאיבדה לפחות 50% מיכולת לנהל משק בית)
ד.
נכות רפואית נקבעה לפחות 60% או 40% במקרים מיוחדים. ניתן לראות, כי הזכאות אינה נקבעת באופן אוטומטי וגורף אלא עמידה בתנאים הללו. לגבי אנשים עם פגיעה משמעותית בתחומים נוספים כגון : בניידות ניתן להגיש תביעה לגמלת ניידות, במשרד הבריאות ולעבור וועדה רפואית לצורך בחינת הזכאות. ולאנשים אשר תלויים במידה רבה ,בעזרת הזולת, בתחום הטיפול האישי ובמשק הבית ,ניתן להגיש תביעה לשירותים מיוחדים, לבחינת זכאותם. לגבי יתר הגופים ראו התייחסות בהמשך .

2. שאלה: האם אני זכאי לפטור ממס הכנסה מבלי שיפגע מקום עבודתי?

תשובה: ראשית ברצוני להדגיש, פטור ממס הכנסה אינו נקבע אוטומטית עפי האבחנה, אלא על פי נכות רפואית “.נדרשת הכרה ב-100% אם מדובר במחלה אחת, או 90% לפחות אם מדובר במספר מחלות. תהליך הפטור מתבצע באמצעות בדיקת המטופל, עי צוות רפואי רב מקצועי לאחריו, המטופל מקבל אישית את הפרוטוקול הרפואי ואת האישור על הפטור מפנה להחזר מס הכנסה. חשוב להבהיר כי הוועדה אינה שולחת את פרוטוקול המידע הרפואי ,למקום העבודה. יש להעביר רק את אישור הפטור ממס הכנסה. לרוב אין פגיעה בעבודה, מאחר ויתכן והתלונות אינן מפריעות לביצוע התפקיד .

3. שאלה: יש לי נכות 30% לצמיתות ועכשיו מצב הבריאות שלי מתדרדר וגם המצב הנפשי

מה הצעדים שצריך לעשות כדי להגיש נכות ולקבל עוד אחוזי נכות?

תשובה: במקרים של החמרה בריאותית משמעותית, יש למלא טופס תביעה לנכות כללית וחיוני ביותר לבסס את התלונות, על מסמכים רפואיים עדכניים: למשל ,בהחמרה נפשית באמצעות הערכת פסיכיאטר ובו האבחנה וטיפול תרופתי וניתן להוסיף אליו גם מכתב פסיכולוג או עובד סוציאלי. לגבי תלונות על החמרה פיסית נדרשים מסמכי נוירולוג ובהתאם לתלונות גם מרופא מקצועי אחר, למשל, אורתופד, אורולוג וכו‘ , כמו כן, פענוח הדמיות . במקרה של החמרה תפקודית שמצריכה טיפול שיקומי חשוב לצרף מסמכים לפי הצורך של פיסיותרפיסט, מרפא בעסוק, קלינאי תקשורת. חשוב ביותר לא להגיש בהעדר מסמכים מקצועיים ,גם אם נדרש להזמין תור להערכה הכרוך בהמתנה ארוכה. בהעדר המסמכים, התביעה עלולה להידחות. מאידך, המצאתם תסייע להכרה בהחמרה. מה גם שניתן לקבל זיכוי רטרואקטיבי עד 6 שנים ,בהתאם לסוג וחומרת התלונות .

4. שאלה: מה הזכויות שלי כחולת טרשת? אני מעולם לא נפגשתי עם אף אחד לגבי הזכויות שמגיעות לי. אני עובדת במשרה מלאה ומתפקדת ביום יום, האם מגיע לי משהו?

תשובה: מחלה כרונית אינה מזכה באופן אוטומטי וגורף בזכויות ברשויות המדינה. עפי תיאורך לגבי תפקודך הטוב ,העצמאי ועבודתך בהיקף מלא ,ולמרות שלא ציינת הכנסות, נראה ,כי אין זכאות להטבות (וטוב שכך..) נדרשת קודם כל הכרה בנכות עי מוסד ציבורי כגון מס הכנסה /המוסד לביטוח לאומי. (לגבי תנאי הזכאות ראי פירוט בתשובה שלי לשאלה 1.)

לאחר ההכרה יש לברר השלכות להטבות בגופים נוספים, למשל, הכרה בנכות ביטוח לאומי בדרגה של 75%לפחות אובדן כושר עבודה , מזכה בהנחה בארנונה בעירייה .כמו כן, למי שעובד, ואחוז נכותו הינו לפחות 90% ממסמחלות או 100% ממחלה אחת ,זכאי לפטור מלא ממס הכנסה. למי שנוסע בתחבורה ציבורית ,ישנה הנחה ברכישת כרטיסי נסיעה. וכן הנחה בקופח בה אתה חבר לגבי בדיקות במכונים ורופאים מקצועיים. ישנן הנחות נוספות קטנות.

5. שאלה: מה הזכויות שלי כחולת טרשת? האם אני יכולה להגיש תביעה לביטוח לאומי? עובדת במשרה מלאה ועובדת סוציאלית מהדסה לא חזרה אלייאני רוצה לקבל הסבר מהם הזכויות שלי

תשובה: ראי תשובותיי הקודמות. כל ההטבות והזכויות נקבעות באופן אישי ,כלומר עפי הבעיות הרפואיות מצבך תפקודי וגובה הכנסות. אם את עובדת במשרה מלאה, ועוברת את תקרת ההכנסות ומצבך התפקודי באופן יחסי, קל, קרוב לוודאי שאין זכאות להכרה בנכות . במקרים בהם המטופל עם נכות קשה ,עובד ומשתכריש לשקול הגשת בקשה לוועדה הרפואית, לפטור ממס הכנסה. אפשר להתייעץ עם רופא וגם עם העובדת הסוציאלית .ואם זו לא חזרה אליך, בקשי לקיים עמה פגישה עמ שתזכי להתייחסות הראויה בהרחבה .

6. שאלה: ראיתי פרסומים שונים בנושא מיצוי זכויותהאם יש זכויות כלשהם שאני יכול לקבל פטור ממס הכנסה מבלי שזה יפגע בעבודתי ולהמשיך לעבוד רגיל

תשובה: ראי התייחסות לשאלה 2.

7. שאלה: אני מאובחנת יחסית חדשה עם טרשת נפוצה, התחלתי לקבל טיפול בחצי שנה האחרונה

פעם בחודש אשפוז יום. הנני בת 47 עובדת בחברת הייטק ביחידת כספים בחברהאשמח לדעת מה הזכויות שלי מול ביטוח לאומי, מס הכנסה, ביטוח פרטי וכו

תשובה: בביטוח פרטי במידה וברשותך פוליסת ביטוח מחלות קשות ניתן להגיש תביעה, אשר יכולה לזכות בפיצוי חד פעמי. יש לעיין בדרישות הזכאות, לצרף מידע רפואי לגבי האבחנה, הטיפולים, ממצאי הדמיה והקושי התפקודי. חשוב לא לחכות שנים רבות, בשל סיכון לביטול זכאות. יש ביטוחים המתייחסים לאובדן כושר ויש להגישם רק במקרה של ירידה משמעותית, מתמשכת בכושר העבודה , הן בהיקף לפחות 50% או אובדן מלא והן באי יכולת לחזור לעבוד במקצוע שלך (יתכן שאינו רלוונטי עבורך לאור עבודתך) . לגבי שאלתך להכרה בנכות בביטוח הלאומי להערכתי, לאור העובדה כי אין לך אובדן כושר עבודה ברצף של 90 יום לפחות (אשפוז חד יומי ,קבוע אינו עומד בתנאי ביטוח לאומי של אובדן כושר כנדרש).

לגבי מס הכנסה הזכאות אינה מעצם האבחנה, אלא רק אם שקלול הנכות הרפואית 90% ממספר מחלות או 100% ממחלה אחת ,כלומר רק בקרב מטופל עם התסמינים קשים.

8. שאלה: איך מספרים לילדים שלי שיש לי טרשת?

תשובה: מומלץ לפנות לאיש מקצוע עובד סוציאלי ,פסיכולוג, מטפל באמנות, אשר, יכול להדריך בנושא. בשיחה יבקשו נתונים לגבי גיל הילד, מצבו הרגשי, בשלותו והיוזמה לקיום שיחה. כמו כן, יתייחסו האם הילד התמודד בעבר עם בעיות בריאותיות אחרות במשפחה וכיצד הגיב. ובהתאם לבנות את השיחה. מומלץ שיבצע אותה ההורה, שהינו קרוב ובר סמכא לילד.

קיים מידע גם בחוברת לילדים, של האגודה לטרשת נפוצה אשר מאוירת ומסייעת להמחשה המידע.
באופן כללי ביותר, ניתן לספר שיש להורה מחלה/ בעיה במערכת העצבים, במוח או בעמוד השדרה ועקב שיבוש בפעולה תוקפת בטעות את הגוף וגורמת לתסמינים ולשינוי בתפקוד. ההורה לוקח טיפול תרופתי, טיפולים אחרים כדי לשפר את מצבו .המחלה לא גורמת למוות ולרוב אינה תורשתי. חשוב להיות ער כי ילדים יכולים להגיב בטווח של תגובות, שנע מסקרנות, חרדה, כעס, התעלמות או הצעת עזרה. כל תגובה הינה נורמלית. חשוב לתת אפשרות לשאול.

עפי הצורך ניתן להיעזר באיש מקצוע.

9. שאלה: אני במתח וחרדה מהאי וודאות של מה יקרה לי עם הטרשת בנוסף למלחמה מה לעשות?

תשובה: מחלת טרשת נפוצה כמחלה כרונית ,יכולה לעורר תחושות שונות אצל מטופלים בניהם גם חוסר ודאות חוסר שליטה מתח וחרדה. רגשות אלו הינם טבעיים. מצב המלחמה אף מגביר את תחושת האיום וחוסר השליטה. מומלץ לצמצם ככל האפשר האזנה וצפייה בחדשות, אשר עלול להגביר חרדה. יש מקרים בהם ניתן להקל באופן עצמוני על ההתמודדות, תרגול נשימות, מוזיקה מרגיעה ,כיווץ והרפיה של שרירי כפות הידיים והרגלים, כמו כן ,ניתן לבצע פעילות גופנית, בהתאמה ליכולות (ניתן למצוא תרגילים במחשב). חשוב להיות עסוק בפעילות שמסיחים את הדעת ומגבירים תחושת ערך עצמי. כגון תחביב או התנדבות. ניתן להתחבר לקבוצות ווטסאפ או אינטרנטיות. אם עדין התסמינים מפריעים חשוב להיעזר באיש מקצוע עובד סוציאלי, פסיכולוג , מטפל באמנות , פסיכיאטר אם נדרשות תרופות, אפשר לפנות לעזרה במרפאות בתי החולים או קופות חולים, או מחלקה לשירותים חברתיים או בחירום לעמותות כולל עירן“, “האגודה הישראלית לטרשת נפוצה“.

the-climate-reality-project-Hb6uWq0i4MI-unsplash

29 מרץ 2024

תכנייה ללקויי ראייה   יום עיון וירטואלי (בזום)  לציון חודש הטרשת הבינלאומי יום שלישי, 4/6/24 ,כז’ באייר, תשפ”ד  מפגש וירטואלי מוח וגוף (בזום) – בשורה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this