ראשי » מאגרי מידע » מאמרים » (251) (חדש) טיפולים חדשים, גורמי סיכון וחדשות נוספות בנוגע למחקרים על טרשת נפוצה – מכנס האקדמיה האמריקאית לנוירולוגיה

(251) (חדש) טיפולים חדשים, גורמי סיכון וחדשות נוספות בנוגע למחקרים על טרשת נפוצה – מכנס האקדמיה האמריקאית לנוירולוגיה

עודכן 23.05.2014

טיפולים חדשים, גורמי סיכון וחדשות נוספות בנוגע למחקרים על טרשת נפוצה – מכנס האקדמיה האמריקאית לנוירולוגיה

10 באפריל 2013

מעל 12,000 נוירולוגים וחוקרים אחרים נפגשו בכנס השנתי של האקדמיה האמריקאית לנוירולוגיה בסן דיאגו בחודש מרץ, כדי לחלוק את ההתקדמות בהבנת מחלות נוירולוגיות כמו טרשת נפוצה ובטיפול בהן. ברוב המקרים, המחקרים שהוצגו נחשבים לראשוניים. רבות מהתוצאות ינותחו יותר ביסודיות, ובדרך כלל יתפרסמו בכתבי עת מדעיים ורפואיים העוברים הערכה ע”י עמיתים. הביטחון בנוגע לתוצאותיו של מחקר גדול כאשר אחרים חוזרים עליו ומגיעים לתוצאות דומות.

להלן מספר דגשים מתוך יותר מ-500 מצגות שהיו קשורות לטרשת נפוצה והתמקדו בעצירת המחלה, שיקום התפקוד וחיסול הטרשת הנפוצה לנצח.

עצירת המחלה

בכנס הוצגו מחקרים רבים המראים את יתרונותיהם ואת בטיחות השימוש של טיפולים קיימים, וכן ממצאים נוספים בנוגע לטיפולים הנמצאים בפיתוח. מחקרים אחרים בדקו גורמים שעשויים לדחוף את התקדמות המחלה ואת הישנותה, ובכך פתחו אפשרויות לעצירת הטרשת הנפוצה בעודה באיבה.

טיפולים בשלבי פיתוח

אמילוריד בטרשת נפוצה פרוגרסיבית: תרופה זו ללחץ דם לנטילה דרך הפה נבדקה במחקר קטן על 14 אנשים עם טרשת נפוצה ראשונית פרוגרסיבית, מכיוון שהוכח בעבר שיש לה תכונות של הגנה על העצבים. ד”ר טארוניה ארון מאוניברסיטת אוקספורד, יחד עם עמיתים בבריטניה והולנד, דיווח כי לאחר 3 שנים תוצאתו של טיפול עם אמילוריד היתה צמצום בהתכווצות המוח הקשורה למחלה הפרוגרסיבית, בהשוואה למה שנחווה לפני הטיפול. בדיקות נוספות נעשות בימים אלה במחקר גדול יותר בבריטניה, שהאגודה הלאומית לטרשת נפוצה בארה”ב מסייעת במימונו דרך האגודה הבריטית לטרשת נפוצה (תקציר S31.002).

ניסוי גדול בנוגע לטרשת נפוצה פרוגרסיבית: מצגת פוסטר של ד”ר דיויד מילר מאוניברסיטת לונדון יחד עם צוות בינלאומי העלתה את הרעיון שישנה התקדמות טובה בניסוי גדול בנוגע ל-Gilenya® שנתמך ע”י חברת התרופות נוברטיס. הניסוי כולל מעל 1000 משתתפים עם טרשת נפוצה ראשונית פרוגרסיבית, ומטרתו לקבוע האם Gilenya יכולה להאט את הנכות הנובעת מטרשת נפוצה בהשוואה לפלצבו בלתי פעיל לאחר 3 עד 5 שנות טיפול. זהו אחד ממספר מחקרים גדולים דומים המתבצעים בימים אלה על טרשת נפוצה פרוגרסיבית (תקציר P07.116).

צורה חדשה של טיפול קיים בטרשת נפוצה התקפית: ד”ר פיטר קלברסי מאוניברסיטת ג’ון הופקינס הציג תוצאות של ניסוי בינלאומי, שלב 3, ב-peginterferon beta-1a בטרשת נפוצה התקפית, צורה חדשה של Avonex® שתוכננה כך שתישאר בגוף זמן רב יותר מאשר הצורה הסטנדרטית. התוצאות שהתקבלו במהלך שנה מרמזות על כך שהזרקת peginterferon מתחת לעור אחת לשבועיים או ארבעה שבועות היתה יעילה בצמצום שיעורי ההתקפים וכן צמצמה את הסיכון להתקדמות הנכות. מחקר זה ממשיך כעת לשנתו השנייה. נותנת החסות למחקר, Biogen Idec, הודיעה על תוכניותיה לבקש אישור רגולטורי ב-2013 (תקציר S31.006).

מתן פחות מינונים של Copaxone®: ד”ר עומר חאן מאוניברסיטת ואיין שבמישיגן הציג את תוצאותיו של מחקר שלב 3 שנמשך שנה ונתמך ע”י “טבע”. התוצאות מרמזות כי הזרקה מתחת לעור של מינון כפול של Copaxone בנטילה 3 פעמים בשבוע היתה יעילה בהפחתת ההתקפים וצמצום פעילות המחלה על פי MRI, ולא נחשפו כל בעיות בטיחות בלתי צפויות (תקציר S01.005).

תוצאות נוספות בנוגע ל-TecfideraTM: הערכה של שני מחקרי שלב 3 לגבי נטילת dimethyl fumarate דרך הפה (Tecfidera, Biogen Idec) שאושרה לאחרונה ע”י ה-FDA לטרשת נפוצה התקפית, מרמזת על כך שהטיפול החל להשפיע באופן מלא נגד פעילות הטרשת הנפוצה לאחר 3 חודשי שימוש, וההשפעה נשמרה לאורך השנתיים בהן נערכו הניסויים (תקציר S41.005).

מחקרי הרחבה: מספר מצגות התמקדו בתוצאות של שלבי הרחבה של ניסויים קליניים שהושלמו לגבי טרשת נפוצה התקפית-הפוגתית, לרבות המחקרים להלן. מחקרים אלה כוללים לעתים קרובות תקופות של תווית פתוחה שבהן המשתתפים שקבלו פלצבו במחקר המקורי עוברים לטיפול פעיל, ומשתתפים אחרים ממשיכים בטיפול ועוברים הערכה לפרק זמן מסוים.

  • הרחבה של מחקר שלב 2 בנוגע לאינפוזיות בתדירות נמוכה של ocrelizumab (Hoffmann La Roche Ltd.) הראתה יעילות מתמשכת בשבוע 144 אצל מרבית אלה שהמשיכו במחקר, ללא מאורעות שליליים חמורים חדשים. התרופה נמצאת כעת בבדיקות נוספות עבור טרשת נפוצה התקפית ופרוגרסיבית (תקציר S31.004).
  • הרחבה של מחקר שלב 3 שנמשכה שנה בנוגע לנטילת laquinimod דרך הפה (“טבע”) הראתה כי הסיכון להתקדמות הנכות פחתה משמעותית אצל אלה שהחלו בטיפול פעיל בניסוי המקורי בהשוואה לאלה שהחלו עם פלצבו ולאחר מכן עברו לטיפול במהלך שלב ההרחבה. כמו בניסוי המקורי, המאורע השלילי הנפוץ ביותר היה עליה באנזימי הכבד (תקציר S41.004).
  • הרחבה של שני מחקרים שלב 3 בנוגע ל-alemtuzumab שנמשכה שנה (Genzyme, חברה מקבוצת Sanofi, וחברת התרופות Bayer) הראתה תועלת לאורך זמן נגד התקפים ונגד התקדמות המחלה, לעתים קרובות ללא אינפוזיות IV נוספות. הסיכונים למאורעות שליליים נמשכו, כולל הפרעות בבלוטת התריס, הפרעות אוטואימוניות, ואדם אחד שנפטר מאלח דם. התרופה עוברת כרגע הערכה ע”י ה-FDA לצורך אישור לשיווק (תקציר 41.001).
  • הרחבה של מחקר שלב 2 שנמשכה שנה בנוגע לתהליך בנצילות גבוהה של daclizumab (DAC HYP של Biogen Idec וחברת Abbott Biotherapeutics) הראתה כי הזרקות תחת העור אחת לחודש המשיכו להפחית את ההתקפים, את פעילות המחלה על פי MRI, ואת התקדמות המחלה. התרחשה פטירה אחת עקב צהבת אוטואימונית, ושיעורם של זיהומים קשים, מאורעות עור ואי תקינות בבדיקות תפקודי כבד היה דומה לזה שנמצא בניסוי המקורי (תקציר S01.001).

חקר פעילות המחלה

האם חיסונים עלולים לעורר התקפי טרשת נפוצה? ד”ר מאוריציופארז מאוניברסיטת דל סלבדור בבואנוס איירס שבארגנטינה נתן דיווח בנוגע לשאלה האם חיסונים נפוצים קשורים לטרשת נפוצה. בין ממצאיו, הוא דיווח כי חיסון נגד קדחת צהובה עלול להגביר משמעותית את הסיכון להתקף טרשת נפוצה, והדבר מרמז על כך כי רצוי שאדם עם טרשת נפוצה המתכנן טיול לארץ בה קיים סיכון מוגבר לקדחת צהובה ידון בסיכונים ובתועלות הכרוכים בחיסון עם רופא המתמחה בטרשת נפוצה (תקציר S10.001).

סוכר והתקדמות: אין אנו יודעים עדיין מדוע הטרשת הנפוצה אצל אנשים מסוימים מתקדמת לאט, בעוד שאחרים חווים התקדמות מהירה, אך מחקר קטן שנערך ע”י ד”ר ואל ריצ’ה, ד”ר חסוסלוברה ועמיתיהם באוניברסיטת לואיזיאנה מעניק חומר למחשבה. החוקרים שאלו האם רמת הסוכר בדם קשורה לרמות הנכות עקב טרשת נפוצה, וגילו כי באנשים עם רמות גבוהות יותר של גלוקוז היתה סבירות גבוהה יותר לרמות גבוהות יותר של נכות. קצה חוט חשוב זה מצריך מחקר נוסף כדי שניתן יהיה להוכיח שלרמת הסוכר בדם ישנו תפקיד בהתקדמותה של טרשת נפוצה (תקציר P04.130).

גנים וילדים: ד”ר עמנואל ואובאנט וד”ר ג’ניפר גרייבס באוניברסיטת קליפורניה שבסן פרנסיסקו יחד עם גורמים נוספים תיארו תוצאות ראשוניות של מחקר הקשור לגנים שנערך עם 117 ילדים הסובלים מטרשת נפוצה. על פי תוצאות אלה, גן ספציפי אחד (rs4648356) מקושר לשיעורי התקפים נמוכים יותר, בעוד שגן אחר (rs11154801) מקושר לשיעורי התקפים גבוהים יותר. המחקר, המצריך אישור, נתמך ע”י האגודה הלאומית לטרשת נפוצה והקונצורטיום של מרכזי טרשת נפוצה (תקציר P05.133).

גורמי ניבוי / כלים למעקב אחר המחלה

כלי למעקב אחר התקדמות המחלה: ד”ר ניקולס לה רוקה מהאגודה הלאומית לטרשת נפוצה תיאר את מאמציו של קונצורטיום שהוקם לאחרונה לצורך הערכת תוצאות הקשורות לטרשת נפוצה, בהאצת הפיתוח של טיפולים יעילים יותר לטרשת נפוצה, במיוחד לצורותיה הפרוגרסיביות. ארגון MSOAC הוא קואליציה של נציגי התעשייה, האקדמיה, המטופלים, גורמי רגולציה וסוכנויות ממשלתיות אחרות יחד עם האגודה הלאומית לטרשת נפוצה. בשיתוף עם מכון Clinical Path, ינתחו גורמים אלה נתונים ממחקרים קליניים שהושלמו בנושא טרשת נפוצה וכן ממחקרים אחרים, ויעבדו יחד עם גורמי רגולציה על מנת לאשר מדד תוצאות חדש עבור דיווחי קלינאים, שניתן יהיה להשתמש בו כדי לעקוב בצורה רגישה יותר אחר השפעת הטיפול על הנכות עקב המחלה ועל התקדמותה, בניסויי טרשת נפוצה שייערכו בעתיד (תקציר S31.001).

חיזוי מי יגיב ל-Copaxone®:ד”ר פרנסיסקו קוינטנה, ד”ר האוורד ויינר והצוות שלהם בביה”ח Brigham and Womens השייך לאוניברסיטת הארוורד, תיארו מחקר שניתח דגימות סרום של אנשים עם טרשת נפוצה שנטלו glatiramer acetate (“טבע”). הם הצליחו למצוא פרופילי נוגדנים שבעזרתם ניתן היה לאתר את עלו שהגיבו לטיפול ואת אלה שלא הגיבו. עבודה נוספת לאישור ממצאים אלה עשויה להוביל לשיטה לדעת בשלב מוקדם האם אדם כלשהו מפיק תועלת מהטיפול שהוא מקבל או לא (תקציר S11.002).

שיקום התפקוד

נושא המחקר הרחב העוסק בשיקום התפקוד כולל מאמצים לתקן את מערכת העצבים וכן לעורר את השבת התפקוד שאבד באמצעות תרגילים, פעולות שיקום ואמצעים אחרים.

“חיווט מחדש” של המוח: המרצה האורחת ד”ר מריה אסונטה רוקה מביה”ח סן רפאל במילנו שבאיטליה הציגה נתונים מרתקים בנוגע לאופן בו המוח מתארגן מחדש ומסתגל לנזק כתוצאה מהמחלה. במחקר אחד, הצוות בדק את השפעותיו של קורס בן 12 שבועות בסיוע מחשב שהתמקד בתרגול להגברת הזיכרון והקשב. בתחילה הצוות דיווח על שיפור בקשב וביכולות החשיבה הביצועית. ע”י שימוש ב-MRI פונקציונלי, המאפשר הצצה בזמן אמת למוח בפעולה, הם גם גילו סימנים לכך שהמעגלים והפעילות במוח גברו באזורים ספציפיים, ונראה היה כי הדבר נמשך לפחות 6 חודשים לאחר השלמת התרגול (תקציר P04.030).

התעמלות והמוח: מחקר קטן שנערך ע”י מדענים שנתמכים ע”י האגודה, ד”ר ויקטוריה ליויט, ד”ר ג’ון דה לוקה ואחרים במכון קסלר בניו ג’רסי בדק האם התעמלות אירובית משפיעה על המוח. ע”י שימוש בסריקות MRI ובמבחני זיכרון, הם גילו רמזים לכך שהתעמלות אירובית (סשנים של 30 דקות, 3 פעמים בשבוע, בתקופה של 3 חודשים) משפרת את הזיכרון ומגדילה את נפח ההיפוקמפוס, חלק במוח הקשור לזיכרון ולפונקציות אחרות. תוצאות ראשוניות אלה מצריכות בדיקות נוספות (תקציר P04.034).

התעמלות ועייפות: החוקרים הגרמניים ד”ר סטפן שמידט מהעיר בון וד”ר מרק וונברגר מהעיר קולון דיווחו על ההשפעות של התעמלות אירובית שנעשתה לאורך תקופות ארוכות יותר על בניית סיבולת אצל אנשים עם טרשת נפוצה. מחקר זה כלל 60 אנשים שחולקו לשתי קבוצות: אלה שסבלו מעייפות ואלה שלא סבלו ממנה. שתי הקבוצות בצעו תרגילי סיבולת מותאמים אישית על גבי הליכוני כושר במשך 12 חודשים. לאחר 6 חודשי התעמלות, בשתי הקבוצות חל שיפור בצריכת החמצן, אך אלה שהחלו עם עייפות לא הראו שיפור בציוני העייפות שלהם לאחר 9 חודשים בתוכנית (תקציר P04.042).

כושר מוחי: חוקרים ממילנו ומקסלר דיווחו גם שאנשים עם טרשת נפוצה שהיו להם יותר “רזרבות מוחיות” (מוח גדול יותר) ויותר “רזרבות קוגנטיביות” (רמות גבוהות יותר של פעילויות קוגנטיביות בשעות הפנאי כשהיו בשנות העשרים לחייהם) היו בסיכון נמוך יותר לשינויים קוגנטיביים הקשורים לפגיעות הטרשת הנפוצה. גם כאשר נמצא הסבר לגודל המוח, נראה כי בעלי הרזרבות הקוגנטיביות היו בסיכון נמוך יותר לשינויים קוגנטיביים. המחקר ממשיך כדי לגלות אם פעילויות העשרה יכולות לסייע בבניית רזרבות קוגנטיביות (תקציר P04.109).

טיפול CCSVI בטרשת נפוצה: תוצאות ראשונות ממחקר מבוקר בנוגע לטיפול אנדו-וסקולרי (אנגיופלסטיה ורידית מלעורית) הוצגו ע”י ד”ר רוברט זיבדינוב, ד”ר עדנן סידיקי והצוות שלהם באוניברסיטת ניו יורק שבבאפלו. במחקר סמוי זה, 9 אנשים עברו אנגיופלסטיה ו-10 עברו טיפול מזויף. לאחר 6 חודשים, הצוות לא איתר מאורעות שליליים עקב הטיפול, אך גם גילה כי הוא לא סיפק שיפור מתמשך בזרימה החוצה בוורידים. הם גם גילו כי אלה שוורידיהם הגבירו את הזרימה החוצה נטו לקבל פעילות מחלה מוגברת ב-MRI (פוסטר מדע מתפתח P04.273). שכיחות של CCSVI בטרשת נפוצה: ד”ר רוברט פוקס, קלוד דיאקונו והצוות שלהם בקליניקת קליבלנד ובאוניברסיטת Case Western Reserve דיווחו על תוצאות ראשוניות של מחקר שנתמך ע”י האגודה הלאומית לטרשת נפוצה לגבי CCSVI שנערך על 61 אנשים עם סוגים שונים של טרשת נפוצה ו-20 אנשים ללא טרשת נפוצה. החוקרים השתמשו בטכניקות אולטרא סאונד שכללו טכנאים שהוכשרו בהערכת CCSVI ולא היו מודעים לסטטוס המחלה של המשתתפים. למרות ששינוי הפרשנות של קריטריונים לגבי CCSVI הניב הבדלים משמעותיים בשיעור המשתתפים שענו על קריטריונים אלה (20% עד 40% מהמשתתפים ללא טרשת נפוצה ענו על הקריטריונים, ו-21.3% עד 36.1% מהמשתתפים עם טרשת נפוצה), לא היה הבדל משמעותי בין הקבוצה עם טרשת נפוצה והקבוצה ללא טרשת נפוצה (תקציר P05.177).

29 מרץ 2024

תכנייה ללקויי ראייה   יום עיון וירטואלי (בזום)  לציון חודש הטרשת הבינלאומי יום שלישי, 4/6/24 ,כז’ באייר, תשפ”ד  מפגש וירטואלי מוח וגוף (בזום) – בשורה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this