ראשי » פעילויות האגודה לרווחת חולי הטרשת הנפוצה » ימי עיון » ימי עיון ברשת » יום עיון ברשת – שנה תשע עשרה » שאלות לשלי ורוד ופרופ' רפי חרותי מיום העיון ברשת 10.12.2019

שאלות לשלי ורוד ופרופ’ רפי חרותי מיום העיון ברשת 10.12.2019

שלי ורוד – יועצת זוגית ומינית, תואר שני בפסיכולוגיה, תואר שלישי בהתנהגות מינית, יועצת לנשים, גברים וזוגות, מרצה באונ' חיפה, מנחה בטלוויזיה וברדיו. פרופ' רפי חרותי - מומחה ברפואה שיקומית ומטפל מיני מוסמך, מטפל במרפאה לטיפול מיני וזוגי במרכז הרפואי שיקומי-רעות, תל- אביב
עודכן 10.12.2019
1שיש לי בעיות זיקפה, אני משתמש בכיסא גלגלים ומשותק בחצי גוף והייתי רוצה לדעת מה עושים?
תהייתי רוצה להתייחס קודם כל לנושא של מיניות וכיסא הגלגלים, ואז לזקפה.
חשוב לי לציין כי שימוש בכיסא גלגלים אינו מונע קיום יחסי מין. אני יודעת כי זה מגביל מבחינת תנוחות אך היכולת לענג או להתענג לא בהכרח נפגעים. ניתן ליהנות מהמגע והחיבור האינטימי עם בן או בת הזוג ולקיים יחסי מין. למעשה, בגלל הכיסא, יש ״צורך״ להשתמש ביותר דמיון במיטה. אני רוצה לציין כי ישנם אביזרים שיכולים להקל או לגוון את חיי המין של אנשים עם מוגבלויות פיזיות, לדוגמה, למי שלא מכיר, יש את ה- IntimateRider שעוצב על ידי אדם שחי עם פגיעה בעמוד השדרה בחוליות C6-C7. מוצר זה הוא כסא נדנדה קטן שעוצב כדי לאפשר תנועת דאייה טבעית שתשפר את הניידות המינית. אין לו מנועים או קפיצים, ולמעשה, רק בעזרת תנועת פלג הגוף העליון הכיסא ינוע, דבר העוזר להוסיף לגיוון ולשפר את הביצועים המיניים. הטכנולוגיה בפטנט של כיסא זה מאפשרת להשיג טווח תנועה רחב יותר במינימום מאמץ. לכיסא זה יש גם אביזרים נוספים כמו כרית ו/או רצועה שעוזרת בתנוחות, וגם ניתן לאחסן אותו באופן דיסקרטי.
לגבי בעיות הזקפה, פרופ׳ רפי חרותי, מומחה ברפואה שיקומית ומטפל מיני מוסמך , מציין כי ישנם הרבה פתרונות רבים ומגוונים בעידן של היום לטיפול בבעיות בזקפה. הצעד הראשון הוא לגשת לייעוץ במרפאה העוסקת בבריאות מינית עם ניסיון בטיפול בנכים. שם עוברים אבחון והערכה רפואית כדי להתאים לכל אחד את הטיפול המיטבי, בין אם זה טיפול על ידי תרופות שעוזרות לשיפור הזקפה, הזרקות, או מכשיר ואקום
2שיש לי בעיות בדליפת שתן ולא נעים לי לקיים יחסים, הייתי רוצה לקבל המלצות מה עושים?
תפרופ׳ רפי חרותי, המומחה ברפואה שיקומית ומטפל מיני מוסמך מסביר: במקרים של דליפת שתן, קודם כל כדי לקבוע תור במרפאה נוירו-אורולוגית, מרפאה המתמחה בבעיות בסוגרים הנובעות מפגיעה עצבית. שם, הוא מסביר, ניתן להתאים טיפול שיפחית את הדליפה.
עם זאת, חשוב לציין כי גם כאשר יש בעיה של דליפת שתן, עדיין אפשר לקיים יחסי מין. בכדי להתגבר על המבוכה ולהיערך באופן שיאפשר לך להמשיך ליהנות מסקס, יש מספר דברים שניתן לעשות הכוללים היערכות לפני קיום יחסי המין: הפסקת שתייה שעתיים לפני קיום יחסי המין, הכנת מגבות ליד או על המזרן, והחשוב מכל, שיחה כנה על המצב עם הפרטנר.
שלי ורוד, העוסקת בטיפול מיני, מציינת: בשיחה מסוג זה, חשוב לדבר על הקושי או המבוכה שאתם חשים עם בן או בת הזוג. היופי הוא כי הרצון לקיים יחסי מין לא נעלם, וגם כי הדבר אפשרי. במידה ואתם חשים כי קשה לכם לדבר על הנושא עם בן או בת הזו שלכם, או חווים קשיים להתגבר על המבוכה, אני ממליצה בחום לגשת לטיפול מיני וזוגי, בכדי שיעזרו לכם להתמודד עם הקושי לחזור לפעילות מינית.
3ש3.שאלה: אני ובן זוגי חולי טרשת נפוצה. בן זוגי הוא משותק בחלק גופו התחתון ולי יש בעיות הליכה ועייפות וכאבים באזור הנשי – הייתי מבקשת לדעת מה את ממליצה עבורנו?
תחסרים לי הרבה פרטים בשאלתך, לגבי החשק המיני והרצון לקיום יחסי מין, וגם האם אתם עדיין פעילים, ומה קורה לכם במהלך הסקס. עם זאת, אני מבינה כי כל אחד מכם מתמודד עם קשיים פיזיולוגים אחרים, הפוגעים בסקס. חשוב לי לציין גם, כי יש לא מעט פתרונות. בן זוגך, לדוגמה, יכול להיעזר באביזרים המיועדים לתמיכה בתנועה במהלך קיום יחסי המין, כמו הכיסא שציינתי בתשובה למעלה (שאלה 1 ). לגבי הכאבים, באזור הווגינלי, חשוב קודם כל להתייעץ עם רופא/ת נשים. כדאי לדעת כי ישנן משחות מאלחשות (הדורשות מרשם) המונעות כאבים, וגם חומרי סיכה טובים על בסיס סיליקון או מים העוזרים להתמודד עם יובש בנרתיק וחדירה ללא כאבים (ניתן להשיג בכל רשתות פארם). מעבר לזה, המצב הרפואי והקשיים שאתם חווים בהחלט מאתגרים, אך הם לא מחייבים הפסקת פעילות מינית. זה בדיוק המקום להיות יותר יצירתי ולהתמקד דווקא במגע ופעילות שקל לכם לבצע במיטה. כל מה שמענג אתכם, כמו מין אוראלי, נשיקות, עיסויים וליטופים, בכל חלק שאתם אוהבים בגוף. חשוב להוריד את המיקוד ממין עם חדירה, במידה והדבר מסב כאבים או לא מתאפשר. אתם יכולים גם לשלב צעצועי מין לגבר או לאישה לגירוי חיצוני, הנשלטים על ידי של שלט או אפליקציות ומסבים הנאה רבה.
במידה ואתם חשים שלבד אתם לא מצליחים לייצר פעילות מינית המתאימה לכם, או חווים קשיים בתקשורת המינית, אני ממליצה לגשת לטיפול מיני וזוגי כדי להתגבר על קשיים אלו.
4שאני חולה טרשת וגם מקבל תרופות נגד דיכאון שגורמות לי לחוסר אונות מה עושים?
תבמקרים של דיכאון, חשוב לזכור כי ייצוב המצב הנפשי קודם להכל. עם זאת, כדאי לדעת כי תמיד ניתן להתייעץ עם הפסיכיאטר שלכם לגבי התרופות שאתם נוטלים לדיכאון, תופעות הלוואי שלהם וההשפעות על המיניות, וגם לגבי תרופות אחרות (לדיכאון) הפוגעות פחות בחשק המיני!
מעבר לכך, כמו שציין פרופ׳ חרותי בתשובה לשאלה הראשונה, לאין אונות יש מספר טיפולים תרופתיים שיכולים לעזור, אך הדגש הוא על אבחון במרפאה מינית בכדי לקבל את הטיפול הנכון.
אני רוצה גם לציין כי קיום יחסי מין והנאה ממגע, לא תלויים אך ורק בחדירה, כלומר, גם במצבים בהם אתה חש כי אין לך זקפה, ניתן ליהנות מהקרבה, היחס האינטימי והמגע המיני.
5שאני מתביישת לקיים יחסי מין כי יש לי דליפת שתן , מה את ממליצה?
תהתייחסות לשאלה זו נמצאת בתשובה לשאלה 2.
6שאני כל הזמן חי במחשבה שאף אחד לא צריך נכה, ואם כן זה רק מרחמים, כבר הבנתי שנכים זה סוג ב'. האימהות של הילדים שלי עזבו אותי בגלל זה, אמרו לי שהם לא יכולות לחיות עם נכה. וגם במערכת מינית לא תמיד יש זקפה. (איך אפשר לשפר, והאם חייב לקחת ויאגרה?)
תאני מרגישה כי נפגעה לך ההערכה העצמית בעקבות הנכות, מערכות היחסים שהיו לך, והתחושה שנוצרה בך כי נשים לא יצאו עם גבר נכה. מטפל מיני וזוגי יכול לעזור לך להתמודד עם הקושי הרגשי, ולאפשר לך לחלוק את הרגשות והתחושות המלוות אותך. אני ממליצה על עזרה מקצועית מכיוון שאתה מתמודד גם עם הרבה תפיסות שליליות לגבי מערכות יחסים, מיניות ואהבה. חשוב לעזור לך רגשית, וגם להראות לך כי גברים נכים יכולים למצוא אהבה ולהיות במערכת יחסים בריאה. בתשובתך החסרת מידע לגבי הרגעים היפים שהיו לך בזוגיות, וגם האם הריבים התקשרו רק לנכות, או גם לבעיות אחרות. הדגש הוא על קבלת עזרה כדי שיעזרו לך לקבל נקודת ראייה חדשה ועזרה במציאת זוגיות יציבה.
לגבי שאלתך השנייה, ויאגרה מומלצת לגברים הסובלים מאין אונות או בעיות בזקפה, וכמובן שרק לאחר בדיקת רופא וקבלת מרשם ניתן להשתמש בתרופה זו. ברם, נשמע כי החשק שלך הוא זה שנפגע, והאמונה כי אתה יכול ליצור זוגיות, לכן אני חושבת שההמלצה הכי נכונה לך היא קודם כל טיפול מיני.
7שלפעמים אני נמצא במצבים לחוצים כמו בבדיקות שאני עושה או בטיפולים ואני מאוננן וזה מרגיע אותי ואני רוצה לדעת מה אני יכול לעשות להיגמל מהתופעה ומה לעשות במצבים לחוצים?
תאני אתחיל ואומר כי אוננות היא פעילות מינית נפוצה וטבעית, והיא אכן מאוד משחררת, ומהנה. אך אציין, כי אוננות הופכת לבעיה כאשר היא משפיעה לרעה על האדם או כאשר היא הופכת להתנהגות מינית כפייתית, כלומר, לא ניתנת לשליטה. במקרה שלך, נשמע כי למדת להתמודד עם מצבי לחץ רק על ידי אוננות, וזה מפריע לך. לכן חשוב שתקבל ״כלים״ רגשיים והתנהגותיים להתמודד עם מצבים מסוג זה. היכולת להתמודד עם מצבי לחץ מתחילה בזיהוי המקור. במקרה שלך חשוב להבין מדוע הבדיקות והטיפולים שאתה עושה גורמים ללחץ: האם הסיבה היא חוויה לא טובה שעברת בעבר, או חוסר חיבור למטפל/ת, תחושת אי נוחות בטיפול או סיבה אחרת הקשורה למצבך הרפואי. איתור הסיבה יכול להוביל אותך לשינוי. לא מעט פעמים אנו ממלאים תפקיד ביצירת הלחץ או תחזוקתו, ולכן חשוב להבין גם את תפקידנו במקום זה. האוננות מסבה לך הנאה , אך היא רגעית ולא ״מעלימה״ את מה שמלחיץ אותך באמת. יתכן גם כי אתה מתמודד עם קשיים גדולים יותר. בכל מקרה, אני ממליצה לך על טיפול פסיכולוגי בכדי לקבל עזרה במצב זה.
8שבעבר יכולתי להגיע לאורגזמה מספר פעמים ברצף, מזה כ- 15 שנה איני מצליחה כלל. איך ניתן לסייע לבעיה זו?
תחשוב להבין מתי איבדת את היכולת להגיע לאורגזמה, ולאתר את הסיבה, כיוון שזה יכול להיות קשור לירידה בתחושה באיבר המין או קושי אחר. אני ממליצה לגשת למרפאה לטיפול מיני המתמחה גם בחולי טרשת נפוצה ולקבל אבחנה. מעבר לכך, כאבים במהלך קיום יחסי מין ומחשבות מסיחות, פוגעים ביכולת ליהנות, וכתוצאה מכך להגיע לאורגזמה.
אני רוצה לתת לך כמה נקודות חשובות, לגבי האורגזמה הנשית, וגם מספר דרכים לשיפור ההנאה, בכדי לעזור לך:
• האורגזמה היא שחרור המתח המיני. כלומר, כאשר הריגוש המיני מתגבר על ידי מגע, השחרור מגיע. כדי לתת לאנרגיה המינית להתגבר ולהשתחרר יש להתחיל מהמקום בו את חשה מינית, ויש חשק ורצון למגע.
• תמיד מומלץ לגלות איזה מגע את אוהבת ומה מעצים את התחושה המינית, וגם איזה מגע את פחות אוהבת, שכן זה עלול לפגוע בהנאה.
• חשוב לדעת כי רוב הנשים לא גומרות על ידי חדירה, אלא על ידי גירוי חיצוני בלבד, כלומר באזור הדגדגן.
• ניתן להעצים את הגירוי המיני על ידי אביזרי מין כמו ויברטורים וחומרי סיכה.
• הנאה ממגע מיני וסקס טוב לא תלויים ביכולת להגיע לאורגזמה.
• לעיתים המיקוד באורגזמה הורס את יחסי המין, כיוון שזה יוצר לחץ על האישה או הגבר, וכאשר זה לא קורה נוצרת תחושת כישלון. מין טוב הוא מין הממוקד בהנאה ולא בתוצאה.
לסיום, חשוב לוודא כי את לא חשה מודאגת בגלל האורגזמה בכל פעם שאת מקיימת יחסי מין, כיוון שדאגה במהלך הסקס, פוגעת בהנאה וריגוש.

פרופ׳ חרותי וגב׳ ורוד מטפלים במרפאה לטיפול מיני וזוגי במרכז הרפואי שיקומי- רעות, תל אביב. לפגישות ייעוץ וטיפול מיני אפשר להתקשר למספר 03-6383666

29 מרץ 2024

תכנייה ללקויי ראייה   יום עיון וירטואלי (בזום)  לציון חודש הטרשת הבינלאומי יום שלישי, 4/6/24 ,כז’ באייר, תשפ”ד  מפגש וירטואלי מוח וגוף (בזום) – בשורה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this