תיאוריות שהופרכו

עודכן 23.12.2018

מה גורם לטרשת נפוצה?

במהלך השנים, הוצעו כל מיני סיבות להתפרצות המחלה. להלן כמה תיאוריות נפוצות שהוכחו כבלתי נכונות.

מגורים עם כלב או חיית מחמד: לפני כמה שנים נטען כי הווירוס קנין דיסטמפר שמופץ על ידי כלבים הוא הגורם לטרשת נפוצה, אך מחקרים שללו את חיות המחמד כגורם חשוד.

אלרגיות: אין כל הוכחה שטרשת נפוצה מתעוררת בתגובה לאלרגן סביבתי ספציפי. אלרגיות נפוצות בכלל האוכלוסייה ויכולות להופיע גם אצל חולי טרשת נפוצה.

חשיפה למתכות כבדות: אף על פי שהרעלה ממתכות כבדות כגון כספית, עופרת או מגנזיום עשויה להזיק למערכת העצבים ולייצר סימפטומים כגון רעד וחולשה, הן התהליך והן הסימפטומים שונים מאלה שמופיעים בטרשת נפוצה. אין כל הוכחה כי חשיפה למתכות כבדות גורמת למחלה.

טראומה פיזית: התפקיד של טראומה בגרימת טרשת נפוצה או בעירור התפרצויות המחלה – הידועות גם כהתקפים, החרפה או הבזקים – היה שנוי במחלוקת במשך שנים רבות. עם זאת, המחקר הוכיח שאין כל קשר בין טראומה פיזית ובין התפרצות המחלה או החרפה שלה.

  • דו”ח משנת 1999 מאת תת הוועדה להערכת טיפולים וטכנולוגיות של האקדמיה האמריקאית לנוירולוגיה, המתבסס על מחקר מקיף של ספרות בנושא, הגיע למסקנה כי “הראיות אינן תומכות בכל קשר בין טראומה פיזית להתפרצות או להתקדמות של טרשת נפוצה”. קראו בכתב העת Neurology.
  • מחקר פרוספקטיבי שבוצע על ידי חוקרים באוניברסיטת אריזונה עקב אחרי 170 חולי טרשת נפוצה ואחרי 134 חברי קבוצת ביקורת במהלך שמונה שנים (מחקר פרוספקטיבי הוא כזה שעוקב אחרי קבוצת אנשים עם בעיה נתונה לאורך תקופה מסוימת, שמתחילה לפני האירועים הנחקרים). תוצאת המחקר, המתוארת בכתב העת Journal of Neurology, Neurosurgery and Psychiatry, מובילה למסקנה שלמעט פציעות מהתחשמלות, אין כל הוכחה למערכת יחסים ישירה בין פציעה טראומטית ובין החרפה של טרשת נפוצה.
  • ניסוי שבוצע במרפאת מאיו (שבה נשמרו לאורך שנים תיקיהם הרפואיים השלמים של חולי טרשת נפוצה) תמך בממצאים של קבוצת סיבלי, שלפיהם פציעה טראומטית אינה קשורה להחרפה במחלה. לפי המחקר במאיו, אין גם קשר בין פציעה טראומטית להתפרצות המחלה. אף על פי שהמחקר (שפורסם ב-1993) היה רטרוספקטיבי, הוא היה מבוסס על תיקים רפואיים מפורטים של 164 חולי טרשת נפוצה שטופלו תקופה ממושכת באופן אקטיבי במרפאת מאיו.
  • המחקרים של אוניברסיטת אריזונה ומרפאת מאיו מראים שניהם כי ישנם יותר אירועים טראומטיים בקרב חולי הטרשת מאשר בקבוצת הביקורת הבריאה. טראומות רבות נגרמו בגלל סימפטומים של המחלה, כגון בעיות בקואורדינציה, שיווי משקל לקוי או ליקויים בהליכה או בראייה. עם זאת, אירועים אלה לא היוו גורם מזרז להתפרצויות או החרפות של המחלה.

אספרטיים: שום ראיה מדעית אינה תומכת בטענה כי אספרטיים – הממתיק המלאכותי המצוי במשקאות קלים דיאטטיים רבים ובמזונות אחרים – גורם לטרשת נפוצה. ניתן למצוא עוד מידע לגבי אספרטיים באתרי האינטרנט.

29 מרץ 2024

תכנייה ללקויי ראייה   יום עיון וירטואלי (בזום)  לציון חודש הטרשת הבינלאומי יום שלישי, 4/6/24 ,כז’ באייר, תשפ”ד  מפגש וירטואלי מוח וגוף (בזום) – בשורה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this