2018 – שאלות לד”ר מילוא רון

מנהל מחלקה הנוירולוגית – בי"ח ברזילי, אשקלון- חב' ועד ויו"ר המועצה הרפואית המייעצת באגודה

עודכן 24.12.2018

ד”ר מילוא רון

מנהל מחלקה הנוירולוגית – בי”ח ברזילי, אשקלון
חב’ ועד ויו”ר המועצה הרפואית המייעצת באגוד

1שאני בת 42, חולה כבר 15 שנים בטרשת. מטופלת בזריקות ללא הצלחה להתמיד. בדקו לי JC ואני חיובית.
אני גם נשאית של גן לסרטן השד, וחוששת מכך לא פחות. ב MRI האחרון היו לי 3 נגעים חדשים... מה אפשר לעשות?
תנגעים חדשים ב-MRI שבוצע בתוך שנה מה-MRI הקודם הם עדות לאי הצלחה מספקת של הטיפול וסיבה להחלפת
טיפול. יש כיום תרופות רבות לטרשת נפוצה, ניתן להתאים אחת מהן אלייך לפי פרופיל המחלה שלך, ההתאמה שלך לטיפול מבחינת רקע רפואי נוסף, תופעות לוואי, נוחות ובטיחות הטיפול ושיקולים נוספים עליהם ניתן לדון עם הרופא המטפל בך במרפאת הטרשת.
2שאני מטופל באינטרפרון יותר מעשר שנים, מצבי טוב ובלי התקדמות במחלה EDSS יציב, מתפקד רגיל, אבל קצת עייף מהטיפול. הרופא שלי אומר לי שסוס מנצח לא מחליפים. מה דעתך?
תהרופא שלך צודק. יש מקום להחליף טיפול אם התרופה נכשלת בשמירת המחלה ללא פעילות או עם פעילות מינימלית (כולל פעילות ב-MRI אותה לא ציינת), או אם יש תופעות לוואי בלתי נסבלות שגם זה לא המקרה. אם העייפות מהטיפול מביאה אותך לחוסר היענות לטיפול, יש לדון עם הרופא שלך מה חשוב יותר – התגייסות להיענות טובה, או החלפה לטיפול סביל יותר, שעלול גם לא להצליח כמו הקודם.
3שיש לי בעיה של קימה הרבה פעמים בלילה לשירותים (4-5), וכן מתן שתן הרבה פעמים במשך היום. אני לוקחת כדור טוביאס 4 מ"ג פעם ביום. זה עוזר. אני קמה פעם אחת בלילה, או בכלל לא. אבל לפעמים יש לי צורך לתת שתן, ובשירותים זה מתעכב. מה ניתן לעשות במקרה כזה?
תנראה שהטיפול עוזר לבעיית השלפוחית. קשה להשיג היעלמות טוטאלית של ההפרעה, מכיוון שתרופות כמו טוביאס עוזרות לשפר את תפקוד השלפוחית, אולם לא מתקנות את הנזק העצבי שכבר נגרם. לפעמים יש דלקות מלוות בדרכי השתן שעלולות לגרום לתופעות דומות, וכדאי לבדוק את העניין. אם האפקט אינו מספק מבחינתך, ניתן לדון עם הרופא המטפל בטרשת או אם האורולוג על ניסיון טיפולי בתרופה אחרת דומה, אולם הסיכוי להשפעה טובה יותר אינו גדול. מכל מקום רצוי מעקב מתאים ואם טרם עשית – לבצע בדיקה אורודינמית שעשויה להגדיר את הבעיה ואת הטיפול המתאים בצורה טובה יותר.
4שהאם יש חדש במחקר תאי גזע?
תיש כל הזמן התקדמות וחידושים במחקר בתאי גזע. נראה שאם ההשתלה מבוצעת באנשים צעירים בתחילת המחלה עם מחלה פעילה מאד, יעילות הטיפול הזה (אשר כרוך ב"חיסול" המערכת החיסונית הקודמת עי" תרופות מדכאות חיסון חזקות לפני ההשתלה), היא גבוהה מכל טיפול מוכר אחר לטרשת. אולם יש לזכור שהטיפול עלול להיות גם מסוכן, כולל מקרי מוות, ועדיין איננו יודעים את כל תופעות הלוואי והסיכונים לטווח ארוך. לכן יש לשקול היטב ולקחת בחשבון גורמים רבים לפני החלטה על טיפול כזה. בארץ מתנהל כיום ניסוי בהשתלת תאי גזע בשיטה מעט שונה, אשר אינה כרוכה בטיפול כימותרפי מקדים, אולם תוצאותיו עדיין לא ידועות.
5שאיך למנוע התקפים של המחלה?
תעל ידי כל אחד מ-12 התרופות המאושרות היום לטיפול בטרשת נפוצה.
6שהמחלה שלי פרוגרסיבית ואני משתמש בכיסא גלגלים. האם יש תרופה ייעודית לעצירתה?
תאם דרגת הנכות (EDSS) לא גבוהה מ-7.5, תרופת האוקרבוס היא היחידה המאושרת למצב זה.
7שמה ניתן לעשות כדי להחזיר את הזיכרון והחשיבה למי שעקב המחלה המצב התדרדר אצלו?
בגלל בעיות בזיכרון לטווח העכשווי כיצד לאחוז בזיכרון ולשמרו ? האם יש תרופה ?
תהפרעות קוגניטיביות (בזיכרון, חשיבה, ריכוז, יכולת למידה, תפקודים מנהליים, מהירות של עיבוד מידע) ברמה כזו או אחרת שכיחות בטרשת נפוצה, קיימות בעד 60% מהחולים, וקשורות בנזק מוחי מצטבר. אין תרופה ספציפית לבעיה, תרופות שמשפרות את הזיכרון במחלת אלצהיימר לא עובדות בטרשת נפוצה, והדרך היחידה למנוע החמרה היא טיפול בתרופות לטרשת נפוצה על מנת להפחית את פעילות המחלה והנזק המצטבר, ובכך להפחית גם את ההפרעות הקוגניטיביות. היכולת של תרופות רבות לטרשת נפוצה להשפיע על הפרעות הקוגניטיביות נבדקה במסגרת המחקרים עם התרופות, עם תוצאות מעורבות ובד"כ לא מרשימות, אולם יש לזכור שמשך המחקרים היה קצר מדי לצורך מעקב של הפרעה שמתפתחת באיטיות לאורך שנים, ושיטות המחקר שנועדו לבדוק את השפעת התרופות על התקפים, נכויות ומדדי MRI לא התאימו למדידת השפעתן על הנכות הקוגניטיבית. עם זאת, מכיוון שההפרעה הקוגניטיבית תלויה גם בגורמים נוספים, ההמלצה היא ליטול תרופות למניעת טרשת באופן קבוע, לעסוק באימונים קוגניטיביים שיכולים לשמר ולעיתים גם לשפר יכולות קוגניטיביות, לאזן מחלות אחרות (יתר לחץ דם, סכרת, יתר שומנים בדם) ולנהל אורח חיים בריא, כולל תזונה בריאה, פעילות גופנית והפסקת עישון, כולם יכולים לתרום להאטה או מניעה של הנזק הקוגניטיבי.
29 מרץ 2024

תכנייה ללקויי ראייה   יום עיון וירטואלי (בזום)  לציון חודש הטרשת הבינלאומי יום שלישי, 4/6/24 ,כז’ באייר, תשפ”ד  מפגש וירטואלי מוח וגוף (בזום) – בשורה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this