ראשי » פעילויות האגודה לרווחת חולי הטרשת הנפוצה » ימי עיון » ימי עיון ברשת » יום עיון ברשת – שנה תשע עשרה » 2018 – שאלות לד"ר איתי לוטן – רופא בכיר במח' לנוירולוגיה

2018 – שאלות לד”ר איתי לוטן – רופא בכיר במח’ לנוירולוגיה

רופא בכיר במרפאה לטרשת נפוצה ונוירואימונולוגיה, בי"ח בלינסון

עודכן 24.12.2018

ד”ר איתי לוטן- רופא בכיר במח’ לנוירולוגיה

רופא בכיר במרפאה לטרשת נפוצה ונוירואימונולוגיה,
בי”ח בלינסון

1שלפני כ-10 שנים עקב כאבי גב עזים נגרם לאמי בעיה ברגל כף הרגל התעקמה ונשמטת, לצערי לפני כשבועיים נתקלנו באותה הבעיה עם הרגל השנייה כרגע היא מאושפזת, אימי בת 86 וסובלת גם ממחלת ריאות חסימתית אימי מבקרת במועדון ומאוד נהנית היא בדיכאון מכך שתאלץ להפסיק את הביקור במועדון מעבר לכך שבבית הייתה מתהלכת עם הליכון ועכשיו תהיה מוגבלת שאלתי האם יש טיפול בנושא.
תלא ברור מהשאלה האם לאמך אבחנה של טרשת נפוצה או שהחולשה ממנה סובלת קשורה לבעיה אחרת. חיוני בשלב ראשון להבין מה מקור הבעיה. לצורך כך הייתי מציע לפנות לבדיקת נוירולוג שיוכל לאבחן מה הגורם למגבלה ממנה סובלת אמך ובהתאם לכך להציע טיפול.
2שהאם זה נכון שלמטרדה יכולה לשפר לי את ההליכה?
תהטיפול בלמטרדה נמצא יעיל בהורדת שיעור ההתקפים השנתי ובהפחתת הפעילות הדלקתית האופיינית למחלה אשר מודגמת בבדיקות MRI. בנוסף, התרופה נמצאה יעילה גם בהפחתת התקדמות הנכות הנוירולוגית , ובחלק מהמטופלים אף מדווח שיפור במדד ה- EDSS אשר נשמר למשך עד 7 שנים מסיום הטיפול. עם זאת, אין דרך לקבוע מראש כיצד ישפיע הטיפול על כל חולה באופן אינדיבידואלי, ויש לזכור שמטרת הטיפול העיקרית הינה מניעת החמרה תפקודית ולא שיפור המצב הקיים.
3שאובחנתי לאחרונה עם טרשת נפוצה והרופא נתן לי לבחור בין אובג'יו , קופקסון וטקפידרה. מה היתרונות והחסרונות?
תשלוש התרופות שציינת הינן תרופות מקובלות כטיפול קו ראשון בטרשת נפוצה. בעוד שהטיפול בקופקסון ניתן בזריקה, אובג'יו וטקפידרה ניתנות בכדור. ישנם מספר גורמים חשובים אשר נלקחים בחשבון בבחירת הטיפול התרופתי- היעילות של התרופה, בטיחות התרופה (מבחינת פרופיל תופעות הלוואי והסיכונים), והנוחות שבטיפול, כמו גם מחלות הרקע, הרצון להרות ועוד. תפקידו של הנוירולוג המטפל להסביר על היתרונות והחסרונות של כל תרופה ולהמליץ על הטיפול המתאים עבור כל מטופל באופן אינדיבידואלי.
4שאני מזריקה קופקסון מס' שנים, קראתי בפורום שיש אפשרות לקבל טיפול בכדורים. מה הטיפול המומלץ ביותר?
תלא ניתן להגדיר טיפול שהינו המומלץ ביותר עבור כולם ויש להתאים את הטיפול עבור כל מטופל באופן אישי. ככלל, במידה והטיפול הנוכחי יעיל ולא גורם לתופעות לוואי לא הייתי ממליץ להחליפו.
5שקיבלתי לפני חודשיים טיפול בלמטרדה. הרופא אמר כי יש סיכוי שהטיפול ישפר את מצבי. כרגע ללא שינוי. תוך כמה זמן אמורים לראות שיפור?
תפרוטוקול הטיפול בלמטרדה הינו למשך שנתיים לפחות ( 5 ימים בתחילת השנה הראשונה ו- 3 ימים בתחילת השנה השנייה), כך שאם קיבלת את הטיפול רק לפני חודשיים הרי שזה מוקדם מאוד לקבוע האם אכן מצבך ישתפר בעתיד. עם זאת חשוב לזכור שמנתוני המחקרים שיפור שכזה הודגם רק בחלק מהמטופלים, וכי מטרת הטיפול העיקרית הינה מניעת החמרה תפקודית ולא שיפור המצב הקיים.

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this