ראשי » פעילויות האגודה לרווחת חולי הטרשת הנפוצה » ימי עיון » ימי עיון ברשת » יום עיון ברשת – שנה תשע עשרה » שאלות לגב' ברק לילך – MA,Bpt מנהלת פיזיותרפיה מיום העיון ברשת 28.11.2018

שאלות לגב’ ברק לילך – MA,Bpt מנהלת פיזיותרפיה מיום העיון ברשת 28.11.2018

מנהלת פיזיותרפיה, המרכז לטרשת נפוצה- שיבא, תה"ש

עודכן 28.11.2018

גב’ ברק לילך – MA,Bpt

מנהלת פיזיותרפיה, המרכז לטרשת נפוצה- שיבא, תה”ש

1שמה ניתן לעשות כדי להחזיר את התנועה לרגליים שלא יכולות לזוז?
תישנם מספר סיבות לחוסר תנועה ברגליים. חיוני לברר מה הסיבה שהרגליים אינן מסוגלות לזוז על מנת לקבוע תוכנית טיפול מתאימה. הערכה כזאת מתבצעת על ידי צוות שיקומי רב מקצועי הכולל גם רופא ופיזיותרפיסט. ישנן שיטות שונות על מנת לטפל בירידה בתנועה של הרגליים.
2שבס.פ.א. בפולין טופלתי בשיטת PNF לשיפור הליכה. נראה לי שהטיפולים עזרו לי. האם טיפול כזה מקובל גם בארץ ואם כן, איפה ? הנני מתגורר ברמת הגולן.
תשיטת ( P.N.F. (Proprioceptive Neuromuscular Facilitation היא שיטה ותיקה ויעילה. עקרונות השיטה נלמדים במסגרת לימודי התואר הראשון בפיזיותרפיה בישראל. קורסים מתקדמים בשיטה מתקיימים בישראל ובעולם. פיזיותרפיסטים רבים בישראל למדו שיטת טיפול זו ומשתמשים בה.
3שבחודשים האחרונים אני סובלת מכאבים ברגליים (מהברך ומעלה), מעיין חום ושריפה, שכמובן מתגבר אחרי עמידה / הליכה, וגם מתגבר במשך היום. עד הלילה – הרגליים כבר ממש שורפות. כמו"כ – הירכיים כואבות גם בעליה במדרגות, ונהיה ממש קושי. שאלתי: האם הליכה מתונה יכולה לעזור? (בינתיים זה רק מחמיר עם ההליכות) או פזיותרפיה? האם כדאי להשתמש במשחות (כמו וולטרן) או משהו טבעי (מגנזיום), או בכלל יש כדורים לזה?
תעל מנת לענות תשובה מלאה חיוני להעריך מה הסיבה לכאב בירכיים ולתחושת החום ושריפה שאת מתארת. לצורך כך אני ממליצה לעבור הערכה מלאה על ידי צוות שיקומי רב מקצועי הכולל גם רופא ופיזיותרפיסט. באופן כללי ניתן לומר כי הערכה נכונה של הסיבה לסימפטומים שאת מתארת וטיפול בהם, עשויים להקל עליהם ולאפשר את תפקודך היומיומי המלא. לצורך שימוש בתרופות יש צורך בהתייעצות עם רופא.
4שהאם ניתן לשפר ולחזק שריר יד ורגל שנפגעו ונחלשו בגלל פגיעה עצבית של המחלה?
תבאופן כללי ניתן לתרגל לצורך שימור וחיזוק של שרירים חלשים. על מנת לענות תשובה מלאה חיוני להעריך את הסיבות לחולשה אילו עצבים ושרירים נפגעו. לצורך כך אני ממליצה לעבור הערכה מלאה על ידי צוות שיקומי רב מקצועי הכולל גם רופא ופיזיותרפיסט. באופן כללי ניתן לומר כי הערכה נכונה של הסיבה לחולשה עשויה להקל עליה ולאפשר את תפקודך היומיומי המלא.
5שעצות מעשיות כלליות לחולי טרשת לשימור המצב הגופני?
תבאופן כללי ההמלצה בספרות המחקרית לחולי טרשת נפוצה היא על תרגול עד 5 פעמים בשבוע. תרגול חיזוק וסיבולת. חשוב שהתרגול יתאים למטופל על מנת שלא יגיע לעייפות (FATIGUE), כך שלא יפגע תפקודו היומיומי. לצורך כך אני ממליצה לעבור הערכה מלאה על ידי צוות שיקומי רב מקצועי הכולל גם רופא ופיזיותרפיסט. על ההערכה לכלול גם הערכת יכולת אירובית ולהתאימה למדדים אובייקטיביים שמתאימים לחולי טרשת נפוצה. בסיום ההערכה יתאים הפיזיותרפיסט את התרגול האישי המתאים לחולה הטרשת שנבדק.
6שאיזה סוג תרגילים צריך כדי לשפר את שווי המשקל?
תתרגול של שיווי משקל כולל אימון של מרכיבים שונים במערכת הסנסומוטורית של הגוף. חשוב לעבור הערכה מקיפה של פיזיותרפיסט על מנת לברר אילו מרכיבים של המערכת הסנסומוטורית נפגעו. על סמך הערכה זו אפשר לקבוע תכנית תרגול לשיפור שיווי משקל. חלק מן התרגילים ניתן לתרגל גם באופן עצמי בבית, לאחר הדרכה נכונה של הפיזיותרפיסט.
7שמה זה דרופ פוט (כף רגל שמוטה)?
תזה מונח המתאר ליקוי בהליכה ומתבטא בכף רגל שמוטהdrop foot בחלק גדול מן המקרים הליקוי מופיע בשל נזק עצבי.
8שאילו טיפולים קיימים לדרופ פוט?
תהטיפולים הקיימים לליקוי הליכה זה יכולים להיות טיפול פיזיותרפי בליקוי וכן התאמת אביזר עזר להליכה. קיימים סוגים שונים של אביזרי עזר להליכה (סדים). חשוב מאוד להתייעץ עם פיזיותרפיסט לפני רכישה של אביזר כזה על מנת להימנע מהוצאת כספים מיותרת על אביזר שאינו נותן מענה לליקוי.
9שהאם פיזיותרפיה באמצעות לייזר יכולה להקל על התכווצויות עם כאבים?
תיכולות להיות סיבות שונות להתכווצויות המלוות בכאב. על מנת לענות תשובה מלאה חיוני להעריך מה הסיבה להתכווצויות המתוארות . לצורך כך אני ממליצה לעבור הערכה מלאה על ידי צוות שיקומי רב מקצועי הכולל גם רופא ופיזיותרפיסט. באופן כללי ניתן לומר כי הערכה נכונה של הסיבה להתכווצויות וטיפול בה, עשויים להקל את ההתכווצויות והכאב ולאפשר תפקוד יומיומי מלא. חשוב להעריך את הסיבה להתכווצויות על מנת להימנע מהוצאת כספים מיותרת על טיפול / מכשיר שאינו נותן מענה.
10שהאם זריקות בוטוקס בשוקי הרגליים מקילה על הסימפטומים ?
תעל מנת לענות תשובה מלאה חיוני להעריך מה הסיבה לטיפול בזריקות בוטוקס . לצורך כך אני ממליצה לעבור הערכה מלאה על ידי רופא ופיזיותרפיסט במרפאה ייעודית להערכת תפקוד השריר והשלד. חשוב לציין כי לצורך הצלחת הטיפול יש צורך בהזרקה מדויקת ובתהליך מתיחה וחיזוק של השרירים באזור המוזרק.
11שאיך אפשר שהספסטיות תעלם? רק בעזרת מתיחות וכדורי בקלוסל? אני ממש ספסטית ככל שאני הולכת יותר הספסטיות גוברת.
תספסטיות היא תופעה המופיעה לאחר פגיעה במערכת העצבים המרכזית. טיפול נכון בספסטיות יכול לשמר את כוח השריר ואת גמישותו. על מנת להתאים את הטיפול הנכון לכל אחד יש צורך בהתייעצות עם רופא בעל הכשרה מתאימה ועם פיזיותרפיסט.
29 מרץ 2024

תכנייה ללקויי ראייה   יום עיון וירטואלי (בזום)  לציון חודש הטרשת הבינלאומי יום שלישי, 4/6/24 ,כז’ באייר, תשפ”ד  מפגש וירטואלי מוח וגוף (בזום) – בשורה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this