רפואה משלימה ואלטרנטיבית

עודכן 24.12.2018

הנכם מוזמנים לקרוא על מה שידוע לגבי האפקטיביות והבטיחות של אסטרטגיות רפואיות משלימות ואלטרנטיביות – וללמוד כיצד יש לשלבן בטיפול המקיף בטרשת נפוצה.

סקירה כללית

הרפואה המשלימה והאלטרנטיבית (CAM – Ccomplementary/Alternative Medicine) כוללת מגוון נרחב של התערבויות – החל בדיאטות ובתוספי תזונה ועד מדיטציות וטאי צ’י – המגיעות ממסורות שונות ומדיסציפלינות שונות. רובן נחשבות כחיצוניות לתחומי הרפואה הקונבנציונלית, ואילו כמה מהן מבססות את מעמדן בתוך תחומיה הודות למחקרים מדעיים וניסויים קליניים.

כאשר משתמשים בפרקטיקות אלה בנוסף לרפואה הקונבנציונלית, הן נקראות “רפואה משלימה”, וכאשר משתמשים בהן במקום הרפואה הקונבנציונלית, הן נקראות “רפואה אלטרנטיבית”. בארצות הברית כיום, רוב החולים משלבים צורה כלשהי של CAM בהתנהלותם עם הטרשת הנפוצה, בדרך כלל לצד טיפולים קונבנציונליים שנרשמו להם על ידי רופאים.

בטיחות ואפקטיביות

הרבה אנשים משתמשים ב-CAM משום שהם מאמינים שכל מה שנמכר ברשת, מעל הדלפק בבית המרקחת או בחנות למזונות בריאים הוא אכן מועיל ובלתי מזיק. אבל מוצרים רבים שטוענים לבטיחות וליעילות עלולים לא להיות. בניגוד לטיפולים רפואיים קונבנציונליים, אשר נבדקים לעומק ומבוקרים בקפידה על ידי ה-FDA, רוב טיפולי ה-CAM עברו מעט מאוד, אם בכלל, מחקר מדעי שהעריך את בטיחותם ויעילותם. לכן כמה תצורות של CAM יכולות להיות בטוחות לחלוטין לאדם עם טרשת נפוצה בעוד אחרות עלולות להוות לו סכנה ממשית – בגרימת תופעות לוואי משמעותיות, בעירור יתר של המערכת החיסונית או באינטראקציה שלילית עם תרופות אחרות שאותו אדם לוקח. חלק מהטיפולים אולי יספקו תועלת מסוימת לאדם שסובל מטרשת נפוצה ואחרים כלל לא.

האקדמיה האמריקאית לנוירולוגיה פרסמה לאחרונה מדריך לשימוש ברפואה אלטרנטיבית ומשלימה. מדריך זה פותח כדי לענות על השאלות הבאות:

  1. האם טיפולי CAM מפחיתים סימפטומים או מונעים התקפים ומוגבלויות?
  2. האם CAM יכולה לגרום להחרפת טרשת נפוצה או להשלכות שליליות חמורות?
  3. האם CAM יכולה להפריע לטיפולים שכן משפיעים ביעילות על טרשת נפוצה?

אף על פי שאלה שאלות חשובות מאוד, המחברים מצאו מעט מאוד מחקרים באיכות מספקת כדי לתת תשובות מועילות לגבי רוב טיפולי ה-CAM שבהם משתמשים חולי טרשת נפוצה.

חשיבותם של ניסויים קליניים

ניסויים קליניים שתוכננו בקפידה הם הדרך הטובה ביותר לקבוע את מידת הבטיחות והיעילות של טיפול מסוים. להלן הסיבות לכך:

  • מאחר שהמהלך של הטרשת הנפוצה משתנה, והסימפטומים אצל כל אחד באים והולכים באופן בלתי צפוי, הדרך היחידה לקבוע את מידת היעילות של הטיפול היא לבדוק אותו על מספר גדול של בני אדם.
  • מאחר שרוב האנשים – בלי קשר למחלה שלהם – יגיבו באופן חיובי לכל טיפול חדש שיקבלו (גם אם מדובר בחומר לא פעיל), יעילותו של הטיפול יכולה להיות מוכחת מתוך השוואה עם פלצבו או עם טיפול אחר שכבר הוכחה יעילותו.
  • מאחר שכל טיפול נושא עמו סיכונים לתופעות לוואי צפויות ולא צפויות, הדרך היחידה להעריך את בטיחותו של טיפול כלשהו היא להעריך אותו בקרב מספר גדול של אנשים על פני תקופה ממושכת מספיק.

קווים מנחים לשימוש ב-CAM או לשקילת השימוש

שאלות שיש לשאול כאשר שוקלים להשתמש בטיפול אלטרנטיבי או משלים:

  • ממה מורכב הטיפול?
  • כיצד ומדוע הוא אמור להצליח?
  • עד כמה הוא יעיל?
  • אילו סיכונים כרוכים בו?
  • כמה הוא עולה?

ידעו את הרופא המטפל בכם לגבי כל טיפול שאתם מנסים. הסתרת האינפורמציה החשובה הזאת משולה לציפייה שהרופא יטפל בכם בעיניים עצומות. המידע על כל טיפול שאתם מנסים יאפשר לרופא שלכם להזהיר אתכם מפני תופעות לוואי אפשריות או אינטראקציות בין-תרופתיות.

אל תזנחו את הטיפול הקונבנציונלי. הטיפולים שרושם לכם הרופא המטפל הם אלה שהוערכו בניסויים קליניים מבוקרים או התקבלו כבטוחים ויעילים על ידי הקהילה הרפואית המתמחה בטרשת נפוצה. אז גם אם אתם מחליטים להוסיף להם טיפול משלים, אל תפסיקו אותם.

תעדו את ההתנסות שלכם. שמרו יומן מפורט של מה שאתם לוקחים או מה שנעשה ושל כל שינוי שאתם חווים במצבכם.

גישות משלימות לטיפול עצמי

מזון ותזונה – אף על פי שדיאטות שונות קודמו כתורמות לריפוי טרשת נפוצה, שום דיאטה לא הוכחה כבעלת יכולת השפעה על מהלך המחלה. מומחים לטרשת נפוצה ממליצים שהמטופלים ישמרו על אותה תזונה עשירה בסיבים ודלת שומן שמומלצת לכל האנשים המבוגרים.

פעילות גופנית – פעילות גופנית מציעה תועלת רבה לחולי טרשת נפוצה. נוסף על שיפור הבריאות הכללית, פעילות אירובית מפחיתה עייפות ומשפרת את תפקוד שלפוחית השתן והמעיים, את הכוח ואת מצב הרוח. תרגילי מתיחה מפחיתים נוקשות ומגדילים את טווחי התנועה. הרופא המטפל יכול להמליץ על תוכנית אימונים שתתאים ליכולות ולמגבלות של המטופל.

ניהול לחצים ומתחים – מערכת היחסים בין מתח ובין התפרצות או החרפה של טרשת נפוצה רחוקה מלהיות ברורה – וסוגים שונים של מתח משפיעים באופן שונה על אנשים שונים. אבל אף אחד לא מרגיש במיטבו כשהוא לחוץ, אז חשוב למצוא אסטרטגיות ניהול לחצים שפועלות היטב למענכם.

דיקור – הדיקור מתחיל לבסס את מעמדו בתוך הרפואה המערבית, בעקבות מחקרים שטוענים ליעילותו מול טווח רחב של בעיות.

29 מרץ 2024

תכנייה ללקויי ראייה   יום עיון וירטואלי (בזום)  לציון חודש הטרשת הבינלאומי יום שלישי, 4/6/24 ,כז’ באייר, תשפ”ד  מפגש וירטואלי מוח וגוף (בזום) – בשורה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this