ראשי » מאגרי מידע » מאמרים » 2018 – להיות אמא, למרות המחלה

2018 – להיות אמא, למרות המחלה

ידיעות אחרונות | זמנים בריאים | 26.05.2018 | כתבה: מירי בן-דוד ליוי | mirilivi@gmail.com

עודכן 23.12.2018

להיות אמא, למרות המחלה

ידיעות אחרונות | זמנים בריאים | 26.05.2018 | כתבה: מירי בן-דוד ליוי | mirilivi@gmail.com

צילום: שאטרסטוק

הבשורות הטובות לרגל יום המודעות לטרשת נפוצה: המערכת הרפואית מתירה כיום ללוקות בה להיכנס להיריון ואף ללדת בלידה רגילה • התנאי: ליווי מקצועי קפדני, מדוקדק וצמוד ביותר

“האם אוכל להקים משפחה?” את השאלה הדרמטית הזו שומעת ד”ר קרן רגב שוב ושוב. זה קורה אחרי שהיא נאלצת לספר למטופלותיה את הבשורה הקשה – הן לקו בטרשת נפוצה.

“זוהי שאלה שמאוד נוגעת ללב”, אומרת ד”ר רגב, רופאה בכירה במערך הנוירולוגי במרפאה הנוירו-אימונולוגית במרכז הרפואי תל-אביב על שם סוראסקי. “השאלה בהחלט במקום וגם אם היא לא עולה, אני זו שתיזום ותעלה אותה. מדובר במחלה שמופיעה בממוצע בגיל 29, גיל מאוד צעיר, וטבעי שאישה תהיה מוטרדת בשאלה הזו”.

התשובה לשאלה הרת הגורל מפתיעה את רוב המטופלות. “הגישה היום היא כן לעודד הקמת או הרחבת המשפחה, תוך תכנון נכון ומושכל, ובשיתוף מלא של הרופא המטפל, כדי שגם מועד הכניסה להיריון יהיה בתקופה המתאימה ביותר וגם הטיפול התרופתי יהיה נכון ומדויק. הנקודה החשובה ביותר להבהיר בנושא הזה, זה שאין היריון ספונטני. צריך להיות מחושבים, שקולים ומתוכננים, וגם במהלך ההיריון להיות צמודים לרופא שמכיר ולדבר איתו על הכל”.

הטרשת הנפוצה היא מחלה כרונית של מערכת העצבים, המלווה במגוון תופעות קשות וחמורות, מטשטוש הראייה ועד סחרחורות וניוון שרירים. “כידוע, המחלה שכיחה יותר אצל נשים”, מאפיינת ד”ר רגב, “כאשר למעשה הסיכוי של אישה לחלות גדול פי שלושה מאשר של גבר. יש לציין שאצל גברים המחלה קשה יותר וקשורה ברמות נמוכות של טסטוסטרון, ההורמון הזכרי. גם לפרופיל ההורמונלי אצל הנשים יש השפעה שונה על אופי המחלה: במהלך ההיריון השכיחות של התקפי המחלה הולכת ויורדת ומגיעה למינימום בשליש האחרון של ההיריון, אף כי לאחר הלידה שיעור ההתקפים גדל. במהלך טיפולי פוריות יש עלייה בשכיחות ההתקפים ואילו בתקופת גיל המעבר שכיחות ההתקפים יורדת. אפשר לומר באופן חד-משמעי ומחקרי שהיריון בטרשת נפוצה לא מעלה את הסיכון למומים בעובר”.

החיים השלמים

ד”ר רגב ניגשת לסוגיה בפרספקטיבה הרחבה ביותר שיש. “אנחנו לא מסתכלים ספציפית על תקופת ההיריון עצמה, שבה בדרך כלל האישה מרגישה הרבה יותר טוב מתמיד, וגם לא על התקופה של אחרי הלידה, מה שנקרא ‘משכב הלידה’, כשאז לרוב היא מרגישה פחות טוב. אנחנו מסתכלים על המכלול, על החיים השלמים, כי בהם שכיחות ההתקפים תהיה זהה ובאותה מידה שבה זה היה קורה אם הייתה בוחרת לא להרות. אפשר לומר, במילים אחרות, שהאישה משלמת קצת על הרוגע בתקופת ההיריון – בתקופה שלאחריה”.

אבל פעם היו מדריכים חולות להימנע מהריונות.

“זאת לא הגישה כיום. אם בעבר נאמר שהיריון אצל חולות בטרשת נפוצה אינו מומלץ ואף מסוכן, הרפואה היום מעודדת נשים לקיים אורח חיים מלא, שכולל תכנון משפחה לפי הערכים והשאיפות של כל אישה ואישה, בליווי מתאים, במטרה להפחית את הסיכונים השונים. נושא תכנון המשפחה צריך להיות מאוד שקול ומתוכנן. ההמלצה הכללית היא הפסקת טיפול לפני היריון, ומכאן ההעדפה היא להיכנס להיריון בזמן שהמחלה שקטה, כדי להפסיק את הטיפול התרופתי בצורה נינוחה. באופן כללי, עושים בדיקת MRI לכל חולה, כך שיש לנו אינדיקציה ברורה אם באותה תקופה המצב שקט וניתן לתכנן היריון, תוך כדי שיחה עם הרופא המטפל באשר לשינוי הטיפול התרופתי”.

מה השינוי?

“לא מומלץ להמשיך בטיפול תרופתי במהלך ההיריון ויש לעיתים להפסיק את הטיפול בתקופה שלפני הכניסה להיריון. מי שנוטלת תרופות המבוססות על נוגדנים צריכה להפסיק טיפול מספר חודשים לפני הכניסה להיריון או בתקופת הניסיון להיכנס להיריון. במקרה של תרופות פומיות (כדורים) יש הבדל בין תרופה לתרופה מבחינת משך הזמן לפני ההיריון שבו צריך להפסיק את הטיפול. התרופות הוותיקות יחסית, המבוססות על אינטרפרונים (ומשפיעות על המערכת החיסונית – מ.ב.ד.ל.), הן יותר בטוחות ואפשר להפסיק אותן עם גילוי ההיריון”.

מטבע הדברים, אופן הטיפול תלוי מאוד גם במידת האינטנסיביות של המחלה. “בנשים עם מחלה סוערת ניתן לשקול המשך טיפול תרופתי במהלך ההיריון, תוך בחינת העלות מול התועלת עבור המטופלת הספציפית. לעיתים, בתקופות סוערות, נעביר את החולה לטיפול בקופקסון, אשר נמצא בעל פרופיל בטיחות מועדף, וכן יש מחקרים על הריונות מוצלחים ובטוחים עם התרופה טיסברי, אך כל עוד המחלה סוערת מחכים להתייצבותה (כלומר, שתחלוף לפחות שנה בלי התקפים), ואז מאפשרים את הפסקת הטיפול”.

ומה באשר לנשים הזקוקות לתכשירים להגברת הפוריות?

“אצלן חשוב לשים לב שיש תכשירים שמעלים את הסיכון להתקפי הטרשת. לכן כשאנחנו מתכננים עם המטופלת את התוכנית להרחבת המשפחה, במידה ויש צורך באמצעי עזר אנחנו משוחחים עם רופא הפריון כדי לנהל את הסיכונים הקיימים. ויטמין D מגן על העובר ועל כן קיימת המלצה חד-משמעית לקחת אותו במהלך ההיריון”.

איך באמת קורה שהמחלה “נרגעת” דווקא בתקופת ההיריון?

“כשאישה נושאת תינוק ברחמה, מערכת החיסון באופן טבעי מדוכאת, ולכן יש נסיגה בפעילות הדלקתית. הטבע של הגוף הוא לשמור על העובר. שכיחות ההתקפים הולכת ויורדת ומגיעה לשיא השלילי בטרימסטר השלישי. את רוב הטיפולים יש להפסיק לקחת לפני ההיריון או בתחילתו, אלא אם המצב חמור, אך במקרה של התקף – מתן סטרואידים נחשב בסך הכל לבטוח. הבדיקות שנעשות במהלך היריון רגיל זהות לבדיקות שנעשות אצל חולות בטרשת נפוצה ולא מדובר בהיריון בסיכון, אלא אם המחלה עצמה גורמת למידה כזו או אחרת של נכות. אמהות צעירות דואגות הרבה פעמים לסיכון הגנטי של העובר לחלות במחלה, אך מכיוון שהגנטיקה של טרשת נפוצה מאוד מורכבת, אין אפשרות לדעת את הסיכוי שלו לחלות במחלה מראש”.

יש אפידורל

ואז מגיעה הלידה עצמה. “נשים החולות בטרשת נפוצה יכולות ללדת בלידה רגילה”, מרגיעה ד”ר רגב, “ואין המלצה ספציפית לניתוח קיסרי, אך יש נשים שכתוצאה מהמחלה יחושו חולשה בשרירי האגן ועל כן יהיו חלשות מכדי לסייע בתהליך הלידה. בכל מקרה, גם נשים עם טרשת יכולות לבקש אפידורל כדי להקל על צירי הלידה, ואין כל הוכחה בספרות המקצועית שאפידורל מסוכן יותר אצל נשים החולות בטרשת נפוצה”.

ומה בהמשך?

“בחודשים שלאחר הלידה עלולה להיות התלקחות של התקפים, אך מצד שני ההנקה כשלעצמה מפחיתה את הסיכון להתקפים. לכן, בהתאם לפעילות המחלה תתבצע החלטה על המשך הטיפול, שכן לא ניתן להיניק עם מרבית התכשירים, אך מנגד, ההנקה עצמה יכולה לסייע מבחינת המחלה. אם המחלה מאוד סוערת נרצה להחזיר את המטופלת כמה שיותר מהר לטיפול, אך כשהמצב רגוע ניתן יהיה להיניק לתקופה מסוימת עד לחזרה לטיפול התרופתי”.

יש הבדל בהמלצות בין מי שעדיין לא הקימה משפחה למי שכבר יש לה ילדים?

“זה לא משנה. יש לי מטופלת עם 13 ילדים שכשהמחלה התגלתה אצלה כבר נולדו לפחות מחצית מהם, ולגמרי בתמיכתי היא המשיכה להגשים את החלום של משפחה ברוכת ילדים וכך לא הרגישה שוויתרה על משהו בגלל המחלה, שהיא אתגר בפני עצמו”.

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this