ראשי » ילדים וטרשת נפוצה » ילדים חולי טרשת נפוצה » ה-FDA מרחיב את השימוש ב- ®Gilenya (fingolimod) לילדים ומתבגרים מגיל 10 ומעלה הסובלים מטרשת נפוצה (MS) נשנית – כתרופה המאושרת הראשונה לטיפול ב-MS בילדים

ה-FDA מרחיב את השימוש ב- ®Gilenya (fingolimod) לילדים ומתבגרים מגיל 10 ומעלה הסובלים מטרשת נפוצה (MS) נשנית – כתרופה המאושרת הראשונה לטיפול ב-MS בילדים

עודכן 11.05.2018
  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את הרחבת השימוש בתכשיר אורלי Gilenya® (fingolimod, Novartis AG) לטיפול בילדים ומתבגרים בני 10 שנים ויותר הסובלים מטרשת נפוצה נשנית.
  • זהו התכשיר הראשון המאושר באופן ספציפי לטיפול ב- MS בילדים.
  • מחקר שלב 3 גדול הצביע על יתרונות הפחתת הישנות ופעילות המחלה ב-MRI.
  • תופעות הלוואי השכיחות ביותר היו כאבי ראש, עלייה באנזימי כבד, שלשול, שיעול, שפעת, סינוסיטיס, כאבי גב, כאבי בטן וכאבים בגפיים. מדריך תרופות יסייע בעדכון החולים ומשפחותיהם לגבי השימוש בתרופה זו והסיכונים הפוטנציאלים הכרוכים בה.

פרטים

מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את Gilenya® (fingolimod, Novartis AG) לשימוש בטיפול בילדים ומתבגרים בני 10 שנים ויותר הסובלים מטרשת נפוצה נשנית, והפך אותה לטיפול הראשון המאושר לטיפול בטרשת נפוצה בילדים.

אודות טרשת נפוצה (MS) בילדים: על פי מספר הערכות, עד חמישה אחוז ממקרי MS מתחילים לפני הבגרות. MS בילדים מתבטא בדרך כלל כמחלה פעילה התקפית-הפוגתית (relapsing-remitting). מזה למעלה מעשור, האגודה הלאומית לטרשת נפוצה פעלה כמוביל גלובלי ביצירת מודעות והתמדה סביב אבחון וטיפול בילדים הסובלים מ-MS. בשנת 2004, תמכה האגודה בפיתוח קבוצת בינלאומית לחקר MS בילדים, שהובילה לפרסום מאמרים רבים שקבעו הליכים נאותים לאבחון ילדים הסובלים מ-MS וטיפול בהם. בשנת 2006, הקימה האגודה את רשת המרכזים לאבחון וטיפולMS בילדים בארה”ב (U.S. Network of Pediatric MS Centers), רשת מחקר הכוללת שנים עשר מרכזים רפואיים המתמקדים בהבנת המחלה ובטיפול יותר יעיל בה, ומספקים תשתית ומאגר נתונים מרוכז שיסייע למחקרים בהווה ובעתיד.

אודות גילניה (Gilenya): גילניה אושרה על ידי האפ.די.איי בשנת 2010 לשימוש במבוגרים הסובלים מצורות שונות שלMS נשנית. גילניה נקראת מווסת קולטן ספינגוזין -1- פוספט (sphingosine 1-phosphate receptor modulator), הפועל ככל הנראה על ידי שמירת תאי דם לבנים מסוימים בקשריות הלימפה, ומונע אותם מלחצות את מחסום הדם-מוח לתוך מערכת העצבים המרכזית. מניעת כניסת תאים אלו מצמצמת נזקי דלקת במערכת העצבים. גילניה משווקת בכמוסות. התכשיר נלקח דרך הפה פעם ביום עם מזון או בלעדיו.

יתרונות פוטנציאליים לילדים עם MS נשנית: אישור זה מבוסס על תוצאות ניסוי שלב 3, שהוצגו לראשונה בפני הוועדה האירופאית לטיפול וחקר MS באוקטובר 2017. פינגולימוד הפחית את מספר ההישנויות השנתי ב-82% לאורך שנתיים, בהשוואה לטיפול באינטרפרון בטא 1a (Avonex®, Biogen). לאחר שנתיים, 86% מהמטופלים שקיבלו פינגולימוד לא חוו כל הישנות, בהשוואה ל-39% בקבוצת ה’אבונקס’. תוצאות MRI שדווחו במפגשים רפואיים, פינגולימוד הפחית באופן מובהק את פעילות המחלה בסריקות MRI, לרבות שיעור איבוד נפח המוח.

סכנות פוטנציאליות: תופעות לוואי שנצפו בניסוי קליני שלב 3 שנערך בילדים ובמתבגרים היו דומות לאלו שנראו באוכלוסיית הבוגרים. תופעות הלוואי השכיחות ביותר היו כאב ראש, עלייה באנזימי כבד, שלשול, שיעול, שפעת, סינוסיטיס, כאבי גב, כאבי בטן וכאבים בגפיים. העלון לצרכן מכיל אזהרות מפני סיכונים פוטנציאליים חמורים אחרים, לרבות אירועים לבביים במנה הראשונה, זיהומים, בעיה בעין הנקראת בצקת מקולרית, עלייה באנזימי כבד (העלולה להצביע על פגיעה בכבד) ולויקואנצפלופתיה רב מוקדית מתקדמת (PML), זיהום נדיר במוח שעלול להוביל למוות או לנכות קשה. מדריך תרופות יסייע בעדכון המטופלים ומשפחותיהם לגבי השימוש וסיכונים פוטנציאלים.

שו”ת לגבי אישור גילניה אורלית על ידי האפ.די.איי לשימוש בילדים ומתבגרים מגיל 10 ומעלה הסובלים מ- MS נשנית.

ש’ מה היא פינגולימוד/גילניה?

א’ גילניה הוא תרופה לטיפול ב-MS נשנית הנלקחת פעם ביום דרך הפה. היא פועלת על ידי התחברות לאתר עגינה (קולטן ספינגוזין -1- פוספט (sphingosine 1-phosphate receptor modulator) או קולטן (S1P על גבי תאים חיסוניים, לרבות תאי T ו- B שהיו מעורבים בגרימת נזק למערכת העצבים בחולי MS. קשירתה לאתר העגינה, מאפשרת ככל הנראה לגילניה להכריח חלק מהתאים להישאר בקשריות הלימפה ומעכב את נדידתם למוח ולחוט השדרה.

ש’ האם כדאי לילדי/תי לעבור מהטיפול הנוכחי שהוא מקבל לגילניה?

ת’ ההחלטה אם לקחת גילניה צריכה להתקבל בשיתוף עם רופא ה-MS של הילד, תוך הבאת מגוון גורמים בחשבון לרבות יעילותו של כל טיפול שהוא הוא או היא מקבלים בהווה, הסיכונים הפוטנציאלים והיתרונות, כמו גם עלויות ומאפייני סגנון חיים.

ש’ עבור אילו סוגים של MS מאושרת גילניה לטיפול?

ת’ האפ.די.איי הרחיב את השימוש המאושר בגילניה והוא כולל כיום טיפול במבוגרים וכעת גם בילדים ומתבגרים בני 10 ומעלה הסובלים מסוגים שונים של MS נשנית. במילים אחרות, אנשים החווים התקפות MS תקופתיות, כגון אלו הסובלים מ-MS התקפית-הפוגתית (relapsing-remitting) או MS מתקדמת משנית עם הישנויות.

ש’ כיצד נותנים גילניה?

ת’ גילניה מגיעה בכמוסות. היא ניתנת דרך הפה פעם ביום עם או בלי מזון. המינון בילדים יכול להיקבע בהתאם למשקל הגוף.

ש’ מה מידת יעילותה של גילניה בילדים ובמתבגרים?

ת’ בניסוי הקליני הגדול ביותר שנערך עד כה בילדים ומתבגרים הסובלים מ-MS, פינגולימוד הפחית את מספר ההישנויות השנתי ב-82% במהלך שנתיים, בהשוואה לטיפול באינטרפרון בטא 1a (Avonex®). לאחר שנתיים, 86% מהמטופלים שקיבלו פינגולימוד לא חוו הישנות, בהשוואה ל-39% מקבוצת ה’אבונקס’. תוצאות אלו דווחו בכנס ECTRIMS MS בשנת 2017. בתוצאות MRI שדווחו במספר כנסים רפואיים, פינגולימוד הפחית באופן מובהק את פעילות המחלה בסריקות MRI, לרבות שיעור איבוד נפח מוח.

ש’ מהם תופעות הלוואי הפוטנציאליות של גילניה?

ת’ תופעות הלוואי שנצפו בניסוי קליני שלב 3 בילדים ובמתבגרים היו דומות לאלו שנראו באוכלוסיית המבוגרים. תופעות הלוואי השכיחות ביותר היו כאב ראש, עלייה באנזימי כבד, שלשול, שיעול, שפעת, סינוסיטיס, כאבי גב, כאבי בטן וכאבים בגפיים. העלון לצרכן מכיל אזהרות מפני סיכונים פוטנציאליים חמורים אחרים, לרבות אירועים לבביים במנה הראשונה, זיהומים, בעיה בעין הנקראת בצקת מקולרית, עלייה באנזימי כבד (העלולה להצביע על פגיעה בכבד), התנפחות והצרות של כלי הדם במוח (תסמונת במוח הנקראת posterior reversible (encephalopathy syndrome ולויקואנצפלופתיה רב מוקדית מתקדמת (PML), זיהום נדיר במוח שעלול להוביל למוות או לנכות קשה.

סיכונים חמורים אחרים כוללים בעיות בריאות, פגיעה בכבד, לחץ דם מוגבר וסרטן העור.

יש לעקוב אחר החולים לאיתור זיהומים במהלך הטיפול וחודשיים לאחר הפסקתו.

מדריך תרופות יסייע בעדכון המטופלים ומשפחותיהם לגבי השימוש וסיכונים פוטנציאלים. מדריך התרופות מתאר גם תופעות לוואי פוטנציאליות ותסמינים שמטופלים המקבלים גילניה צריכים לשים לב אליהם.

ש’ האם גילניה הוכחה כ”טובה יותר” מאשר טיפולים משני-מחלה אחרים לילדים ומתבגרים עם MS?

ת’ עד כה, ההשוואה ה יסודית היחידה לטיפול משנה-מחלה קיים בוצעה בניסוי הקליני שלב 3 שהשווה גילניה ל- אינטרפרון בטא 1a. ניסוי זה הציע עליונות קצרת טווח של גילניה, אך הניסוי היה קצר מכדי להיות החלטי מבחינת השוואת יתרונות ארוכי-טווח של שני הטיפולים.

ש’ למשך כמה זמן צריך אדם לקחת גילניה?

ת’ אין הגבלת זמן ספציפית ללקיחת גילניה.

ש’ האם ילדים ומתבגרים המטופלים בגילניה צריכים לעבור בדיקות רפואיות מיוחדות כלשהן או מעקב?

ת’ כן, המעקב יהיה קרוב לוודאי זהה לזה המומלץ למבוגרים. כיוון שקיים פוטנציאל לתופעות לוואי משמעותיות בחלק מהחולים, העלון לצרכן ממליץ לבצע בדיקות טרום-טיפול לרבות:

  • בדיקת דם חדשה או מהזמן האחרון לקביעת ספירת לימפוציטים (תאים חיסוניים);
  • בדיקת עיניים;
  • בדיקת דם חדשה או מהזמן האחרון לבדיקת רמות אנזימי כבד;
  • בדיקת אק”ג חדשה או מהזמן האחרון במטופלים המשתמשים בתרופות לטיפול במחלות לב, מטופלים עם גורמי סיכון לבבי, או מטופלים שבבדיקה נמצא כי קצב הלב שלהם אטי או לא קבוע טרם תחילת השימוש בגילניה;
  • מטופלים שמעולם לא חלו באבעבועות רוח ולא קיבלו חיסון כנגד נגיף ההרפס (VZV) צריכים להיבדק לאיתור נוגדני VZV, ואלו שתוצאת בדיקתם שלילית צריכים לשקול קבלת חיסון טרם תחילת הטיפול בגילניה.
  • יש לעקוב אחר מטופלים משך שש שעות לאחר לקיחת המנה הראשונה במרפאה, לאיתור סימנים ותסמינים העלולים להיות קשורים להאטה בקצב הלב והשפעות לבביות פוטנציאליות אחרות. בנוסף, הרופא וודאי ימליץ על בדיקת עיניים 3 עד 4 חודשים לאחר תחילת השימוש בגילניה ועשוי להורות מדי פעם על בדיקות דם ולבדוק את הראייה של המטופל במהלך ביקורים שגרתיים. על החולים להיות במעקב לאיתור זיהומים במהלך הטיפול ומשך חודשיים לאחר הפסקתו.

ש’ האם מבוצעים ניסויים בתרופות משנות-מחלה אחרות בילדים ובמתבגרים עם MS?

ת’ כן, ניסויים קליניים בתרופות משנות-מחלה אחרות המבוצעים כיום כוללים ניסויים ב:

טריפלונומיד; דימתיל פומארט (מחקר זה מגייס משתתפים); ואלמטוזומב (מחקר זה מגייס משתתפים).

Teriflunomide; dimethyl fumarate; and alemtuzumab.

Avonex הוא סימן מסחרי רשום של ‘ביוג’ן איידק’ (Biogen Idec)

Gilenya הוא סימן מסחרי רשום של ‘נוברטיס איי.ג’.’ (Novartis AG)

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this