ראשי » אודות טרשת נפוצה » פוריות, הריון, לידה והנקה » החיים משתנים, התכניות לא!
Woman holding an ultrasound scan of her unborn baby

החיים משתנים, התכניות לא!

המידע ניתן כשירות לציבור בחסות חברת טבע תעשיות פרמצבטיות בע"מ

הריון וטרשת נפוצה, מידע שחשוב שתכירו. תכנון משפחה לאנשים החיים עם טרשת נפוצה
עודכן 23.12.2018

שוקלים היריון?

שכיחות טרשת נפוצה גבוהה פי 3 בנשים לעומת גברים. המחלה מתפרצת על פי רוב סביב הגילאים שבין 20-40; טווח גילאי הפוריות באישה. אלו השנים בהן מתחילות נשים צעירות את חייהן הבוגרים: תעסוקתית, אקדמית, וכן מגשימות את החלום של הקמת המשפחה.

ברוב המקרים, מהלך ההיריון של אישה עם טרשת נפוצה אינו שונה ממהלך הריונן של נשים אחרות ולכן טרשת נפוצה אינה צריכה להוות מעצור בתכנון והקמת משפחה.

הקמת המשפחה שתמיד חלמתם עליה

בין אם זהו ילדכם הראשון או שאתם מעוניינים להרחיב את המשפחה, זו ללא ספק צפויה להיות תקופה מרגשת עבורכם.

חשוב שתכירו את העובדות על טרשת נפוצה פוריות, ההיריון והלידה.

חשוב גם להבין כיצד ישפיע ההיריון על תסמיני הטרשת ועל הטיפול.

הכירו את העובדות

פוריות

במדינות המערב, כ 10-20%- מהזוגות סובלים מבעיות פוריות. מחקרים שבדקו פוריות באנשים החיים עם טרשת נפוצה הראו תוצאות לכאן ולכאן. נראה כי הפוריות לא נפגעת בשל מחלת הטרשת הנפוצה. נשים רבות הופכות אימהות לאחר אבחון מחלתן.

מומלץ לשתף את הרופא המטפל בתכניותיכם להקמת משפחה שכן לחלק מהתרופות הניתנות לטיפול בטרשת נפוצה עלולה להיות השפעה על הפוריות.

היריון

כיום, לאחר שנים רבות של ניסיון קליני ומחקר, ידוע כי היריון לא מחמיר את תדירות התקפי הטרשת הנפוצה אצל האישה ההרה. על פי רוב, ההיפך הוא הנכון!

נשים רבות החיות עם טרשת נפוצה יחוו הטבה בתסמיני מחלתן, ובתקופה זו צפוייה הפחתה בהתקפים.

למעשה, בשליש השלישי של ההיריון צפויה תדירות ההתקפים לרדת עד כדי 70%. במהלך ההיריון, חלים במערכת החיסונית של האישה שינויים שמטרתם להגן על העובר הגדל ומתפתח. לשינויים אלו יש השפעה מיטיבה גם על תדירות ההתקפים.

עם זאת, בשלושת החודשים שלאחר הלידה, עלולים להתגבר התקפי הטרשת, לעיתים אף מעבר לתדירותם מלפני ההיריון.

תקופה פעילה זו של המחלה אינה צפויה לגרום לירידה תפקודית בטווח הארוך. לרוב, כ 6- עד 12 חודשים לאחר הלידה, תחזור המחלה למצב בו הייתה טרום ההיריון.

בריאות התינוק

טרשת נפוצה אינה נחשבת למחלה תורשתית. ככל הידוע, לילד שאחד מהוריו חולה בטרשת נפוצה יש סיכוי של כ 3%- לחלות במחלה.

כמו כן, תינוקות לנשים החולות בטרשת נפוצה נולדים במשקל לידה תקין ובזמן, עם שיעור סיבוכים בלידה שלא היה שונה מזה של נשים בכלל האוכלוסייה.

הנקה

כמו אצל כלל הנשים, הבחירה אם להניק או לא היא אישית לכל אחת. ההנקה חשובה לבריאות התינוק ואף עשויה, בדומה להיריון, להפחית התקפים של טרשת נפוצה.קיימות תרופות לטרשת נפוצה הנחשבות לבטוחות יחסית בתקופה זו.

שתפי את הרופא המטפל בתכניותייך להיניק.יחד, תוכלו להחליט מהי האפשרות הטובה ביותר עבור בריאותך ובריאות תינוקך*.

הטיפול בטרשת נפוצה במהלך ההיריון

בריאות האם חשובה לא פחות מבריאות העובר. ייתכנו מצבים רפואיים בהם תישקל התועלת אל מול הסיכון בהמשך קבלת טיפול רפואי בתקופת ההיריון. למשל; במקרים של טרשת נפוצה פעילה במיוחד. לכן חשוב שתשתפי את הרופא בהחלטתך להרות על מנת שניתן יהיה להתאים את הטיפול

האופטימלי עבורך במידת הצורך, שכן קיימות תרופות לטרשת נפוצה הנחשבות בטוחות יחסית לאישה ולעובר בזמן ההיריון.

מדוע כדאי גם לגבר עם טרשת נפוצה להתייעץ עם הרופא המטפל לקראת הקמת משפחה?

גברים אמנם אינם נושאים את העובר במהלך תשעת חודשי ההיריון, אך חלק מהטיפולים התרופתיים לטרשת נפוצה הם בעלי פוטנציאל לגרימת מומים ובעיות בהתפתחות העובר.

על כן, מומלץ גם לגברים המעוניינים להקים משפחה, לשתף בכך את הרופא המטפל. במידת הצורך יוכל הרופא המטפל להציע חלופה טיפולית.

 

  • המידע ניתן כשירות לציבור בחסות חברת טבע תעשיות פרמצבטיות בע”מ
29 מרץ 2024

תכנייה ללקויי ראייה   יום עיון וירטואלי (בזום)  לציון חודש הטרשת הבינלאומי יום שלישי, 4/6/24 ,כז’ באייר, תשפ”ד  מפגש וירטואלי מוח וגוף (בזום) – בשורה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this