2017 – שאלות לענת תבור, דיאטנית קלינית

מומחית לילדים ומבוגרים, לצמחונות וטבעונות ושפית של אוכל בריא

עודכן 04.04.2018

ענת תבור, דיאטנית קלינית

מומחית לילדים ומבוגרים, לצמחונות וטבעונות ושפית של אוכל בריא

1שכל עצה שווה – מה לאכול ומה לא, מוצרי חלב, בשר, ואיזה ויטמינים לקחת?
תניתן לאכול מוצרי בשר וחלב על מנת לא להגיע למצב של מחסורים תזונתיים ברכיבים שונים, דבר שעלול לקרות בעת שנמנעים מקבוצות מזון שונות. כמובן שלא כדאי להגזים בכמות ובוודאי לא לאמץ דיאטות קיצוניות כמו למשל פליאו. מאוד חשוב לצרוך מוצרי בשר טריים ולא שמנים ולהשתדל להמנע ממוצרי בשר מעובדים על כל סוגיהם, כולל בשרים קפואים, נקניקים וכד׳. דגים טריים מומלצים מאוד כחלק חשוב מהתפריט וכדאי לצרוך מנת דג מבושל/אפוי לפחות פעמיים בשבוע. דגים מכילים אומגה-3, שהוכח במחקרים מסויימים כמיטיב לחולי טרשת נפוצה. לא צריך לחשוש מאכילת מוצרי חלב וחשוב לשים לב שגם הם יהיו טבעיים ככל האפשר וכאלה שלא מכילים אחוזי שומן גבוהים.
מבחינת תוספי תזונה ניתן לקחת תוסף של אומגה-3 בכמוסות במינון של כ-1000 מ״ג נטו ליום. חיוני לבצע בדיקות דם לאיתור חוסר בויטמין די. הוכח שמחסור בויטמין זה מחמיר את מצב המחלה. ניתן גם ליטול ללא חשש תוסף של מולטי-ויטמין 3 פעמים בשבוע באופן קבוע, לצורך השלמת מחסורים תזונתיים בויטמינים ומינרלים שונים.
2שחולה טרשת נפוצה שסובל מעצירות מתמדת – מה אפשר לעשות באופן טבעי וגם בתרופות.
תהבעיה עם עצירות היא שהגורמים לה הם אינדיבידואליים, לכן יש צורך בברור עם רופא או דיאטנית שמבינה בנושא ואיתור מקור הבעיה. אנשים המכורים לתרופות נגד עצירות לרוב לא יצליחו לפתור את הבעיה בקלות מכיוון שהמעי כבר התרגל לתרופות, אך לעיתים באמצעות שינוי התפריט וההרגלים הקשורים לשרותים ניתן להקל מאוד על הבעיה.
בדרך כלל תזונה עשירה בירקות, פירות ובמים עשויה להקל על העצירות, יחד עם הורדת מזונות שונים כמו קמח לבן ומוצריו ואורז לבן. יש לזכור שזה לא בהכרח מקל על כל מי שסובל מבעיית עצירות ולכן יש צורך ביעוץ אישי והתאמת הטיפול לכל אדם באופן אישי.
3שהאם מוכח שדיאטת מזון מסוימת או תזונה מסוימת יכולה לשפר תפקודית את הגוף במחלת טרשת נפוצה שגורמת לעייפות וכוח סיבולת נמוך?
תעדיין לא הוכח קשר ישיר בין תזונה מסוימת לתפקוד בטרשת נפוצה, אבל בהחלט הוכח שככלל, תזונה עשירה בירקות ופירות, דגנים מלאים, קטניות, אגוזים, שקדים, טחינה ושמן זית מועילה מאוד לאיזון הגוף בכל הנוגע למצבי דלקת ומחלות כרוניות. הוכח גם שמזון מעובד וכזה המכיל רכיבים לא טבעיים על כל סוגיהם עלול להשפיע לרעה על התפקוד הכללי ולגרום לחולשה ועייפות. מרגרינה וחומצות שומן טראנס הם מזונות שיש להימנע מהם מכיוון שחומצות השומן הלא טבעיות שבהם עלולות להיכנס למעטפות התאים ולשנות לרעה את המבנה שלהם, דבר קריטי בטרשת נפוצה.
מאוד מומלץ לאכול שפע של ירקות, מכל הסוגים ובכל צורות ההכנה, מבושלים, טריים, מוקפצים, מאודים ובמרקים. בנוסף כדאי לאכול פירות במקום עוגות או חטיפים ולהחליף את רוב הקמח הלבן ומוצריו בדגנים מלאים וקטניות. כל אלה משפיעים לטובה על מערכת החיסון ומפחיתים דלקתיות בגוף. הם גם מספקים שפע של ויטמינים ומינרלים החיוניים למניעת חולשה ועייפות.
4שמבקשת לדעת האם יש מזונות, שיותר/פחות מומלצים לאנשים עם טרשת נפוצה. ישנם מזונות "מחממים", כגון: ג'ינג'ר ואכינצאה, שמחזקים את מערכת החיסון. הבעייתיות היא, שמערכת החיסון שלנו פעילה-ביתר גם כך. לכן, השאלה היא: האם טוב לטרשתיים לאכול מזונות "מחזקים"-"מחממים" ואף להיות בחום: כגון בג'קוזי או האם עדיף להמנע? האם מומלץ לצרוך גרעיני חמניה לצורך בניית מיאלין? האם לחזק את מערכת-החיסון בתוספי תזונה? (פרוטק, למשל).בנוסף: האם כדאי להמנע ממזונות מסויימים, שידוע בספרות, שהם לא-בריאים לטרשת נפוצה?
תבנוגע למזונות ״מחממים״ כמו ג׳ינג׳ר או מזונות המכילים פלפל חריף, אין צורך לחשוש מהם אבל חשוב לשים לב לתגובה האינדיבידואלית שלך לכל סוג מזון בנפרד ולבדוק האם לאחר אכילתו את מרגישה הטבה או להיפך, החמרה בהרגשה.
אכינצאה לעומת זאת אינה מזון אלא צמח מרפא. יש להיזהר ולא ליטול צמחי מרפא על דעת עצמך מבלי להתייעץ עם מישהו שמכיר ומומחה לצמחי מרפא. אלה אמנם צמחים, אבל הם לא נחשבים מזון אלא תרופה וחשוב להבין שכמו שהם עשויים להועיל כך הם גם עשויים להזיק.
כל סוגי האגוזים, זרעי דלעת וחמניה מועילים לבריאות בזכות העובדה שמכילים חומצות שומן חיוניות והרבה מינרלים חשובים ולכן מומלץ לאכול מהם מעט בכל יום.
בתשובות הקודמות פירטתי אלו מזונות אינם מומלצים בטרשת נפוצה.
לגבי שהייה בחום מומלץ לשאול את הרופא.
20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this