2017 – שאלות לד”ר רונית מוסברג

מומחית נוירולוגיה, מדיקל סנטר, הרצליה

עודכן 04.04.2018

ד”ר רונית מוסברג

מומחית נוירולוגיה, מדיקל סנטר, הרצליה

1שגלוקומה – דברים שחורים שזזים לי בעיניים. האם זה קשור לטרשת?
ת״זבובים״ מול העיניים או ״כתמים״ מעידים בדרך כלל על היפרדות זגוגית, שזו תופעה שכיחה, עם העלייה בגיל, בעיקר באנשים עם קוצר ראייה.
גלאוקומה זו מחלה המתבטאת בלחץ תוך עייני מוגבר, ובדרך כלל, אין לה סימפטומים ( היא ה״גנב השקט של הראייה״) וגורמת לפגיעה בשדה הראייה.
הביטויים העיניים השכיחים של מחלת הטרשת הנפוצה הם טשטוש ראייה או כפל ראייה, אבל גלאוקומה אינה נחשבת כביטוי של המחלה.
יש שכיחות יתר של גלאוקומה בחולי טרשת נפוצה שקבלו כמות גדולה של סטרואידים לאורך זמן ( טיפול כרוני בסטרואידים).
2שאני בן 31 מקבל תרופה לטרשת הרבה שנים ואין שיפור – אני רוצה להחליף לתרופה החדשה, מה דעתכם?
תהעדר שיפור תחת טיפול תרופתי - מטרת הטיפול התרופתי שניתן באופן קבוע לחולי הטרשת הנפוצה הוא להפחית את תדירות ההחמרות במחלה ולמנוע ככל האפשר או להאיט את התקדמות המחלה.
כאשר אנו מדברים על מחלת הטרשת הנפוצה שהיא מחלה כרונית ומתקדמת, אם ישנה יציבות בכל התפקודים, זה נחשב עבורנו כהצלחה.
לכן, אם מצבך יציב מבחינה קלינית ומבחינת ההדמייה של המוח וחוט השדרה בבדיקת MRI, ואין לך תופעות לוואי לטיפול, אין סיבה להחליף את הטיפול.
תוכל לדון על כך ולקבל פרטים נוספים מהרופא הנוירולוג המטפל.
3שאין לי התקפים, אבל אני סובל מתופעות לוואי מכל טיפול שאני לוקח. איזו תרופה מתאימה לי?
תלכל תרופה ישנה יעילות וישנן תופעות לוואי אפשריות.
כאשר רופא מציע למטופל טיפול, הוא שוקל זה מול זה, יעילות מול תופעות לוואי אפשריות.
מומלץ כי תיפגש עם הרופא המטפל שיעדכן אותך לגבי הטיפולים התרופתיים העשויים להתאים לך, מה יעילותם ומהן תופעות הלוואי האפשריות, ותחליטו ביחד איזה טיפול לנסות.
4שאני הובחנתי לאחרונה בטרשת נפוצה, אך אין לי שום סימפטומים גופניים. יש לי כמה נגעים מוחיים. מתי אפשר לצפות לתסמינים האם זה אפשרי עבורי שלא יהיו סימפטומים?
תאני משערת כי בדיקת ה-MRI המוחי בה הודגמו נגעים האופייניים למחלת הטרשת הנפוצה, בוצעה עקב תלונות מסוימות שלך, אחרת לא הייתה מבוצעת. מחלת הטרשת הנפוצה היא מחלה רבת פנים ולא ניתן לצפות מראש מתי יופיע התקף (החמרה) במחלה. אחד הקשיים בהתמודדות עם המחלה, הוא היותה בלתי צפויה.
5שהאם חולי טרשת נפוצה יותר חשופים למחלות משאר האוכלוסייה הכללית?
תמחלת הטרשת הנפוצה היא מחלה אוטואימונית, מחלה בה הגוף תוקף אלמנטים עצמיים, במקרה של מחלה זו, תאי המערכת החיסונית תוקפים את מעטפת תאי העצב במערכת העצבים המרכזית.
בחולי טרשת נפוצה, יש שכיחות מוגברת של מחלות אוטואימוניות נוספות, כאשר השכיחה בהן היא מחלה אוטואימונית של בלוטת התריס. תיתכן שכיחות יתר של מחלות אוטואימוניות נוספות, כגון דלקת מפרקים.
29 מרץ 2024

תכנייה ללקויי ראייה   יום עיון וירטואלי (בזום)  לציון חודש הטרשת הבינלאומי יום שלישי, 4/6/24 ,כז’ באייר, תשפ”ד  מפגש וירטואלי מוח וגוף (בזום) – בשורה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this