2017 – שאלות לד”ר אהרוני שחר

מומחה בכירורגיה אורולוגית, היחידה לאורולוגיה תפקודית, מרכז רפואי רבין, בי"ח בלינסון

עודכן 04.04.2018

ד”ר אהרוני שחר

מומחה בכירורגיה אורולוגית, היחידה לאורולוגיה תפקודית, מרכז רפואי רבין, בי”ח בלינסון

1שבריחת שתן! בעיקר בלילה בשכיבה יש הרגשת לחץ יותר חזק מאשר ביום בישיבה, האם ניתן לפתור את הבעיה הזו?
תלרמז על תפוקת שתן מוגבר בלילה (Nocturnal polyuria). קל מאד להעריך את התופעה על ידי שימוש ביומני השתנה. בהתאם לתוצאות ניתן לקבוע את דרכי הטיפול.
2שאני משתמש בקטטר באופן קבוע ולעיתים קרובות יש לי דלקת בדרכי השתן ולכן נדרשת אנטיביוטיקה. (מקבל חום), האם יש דרך אחרת לטפל בדלקות? (אין באפשרותי להטיל שתן).
תהשאלה החשובה היא האם מדובר בדלקות קליניות ? דלקת קלינית הינה שילוב של תרבית שתן חיובית בנוכחות סימנים קליניים. סימנים קליניים כוללים כאב בטן תחתונה, ספסטיות מוגברת, דליפת שתן, חום סיסטמי או שתן דמי. במידה ומדובר בזיהומים קליניים חוזרים הרי ראשית יש לשקול אופציות חלופיות לקתטר קבוע. במידה ולא ניתן לגמול מקטתר קבוע ישנו טיפול תרופתי אשר יכול לשמש כמניעה. להתאמת הטיפול אנא פני/ה לאורולוג המטפל שלך.
3שמה הטיפול לבריחת שתן (גבר) ומה חסרונותיו?
תיש להבדיל בין דליפת שתן מדחיפות לדליפת שתן ממאמץ. באם מדובר בדליפת שתן ממאמץ (כאשר הלחץ הבטני עולה – שיעול, צחוק וכד') – קו ראשון לטיפול הינו פיזיותרפיה וטיפול תרופתי. כאשר הוא נכשל אזי יש מקום לשקול טיפול ניתוחי. לגבי דליפת שתן מדחיפות – קו ראשון לטיפול הינו פיזיותרפיה ושינוי הרגליי חיים,
קו שני לטיפול יכלול טיפול תרופתי (גם כאן ישנם מספר קווי טיפול) וקו שלישי יכלול טיפול מתקדם כדוגמת הזרקת בוטוקס או לחלופין קיצוב עצבי. אנא פנה לאורולוג שלך לשם השלמת התהליך האבחוני ולשם התאמת הטיפול.
4שכידוע אחת התופעות הנפוצות בקרב הלוקים בטרשת נפוצה, היא בעיית שלפוחית השתן שמפסיקה לתפקד, אי לכך מחדירים קטטר. לאחר מספר שנים נוצרת בעיה של תוצרים בשלפוחית הסותמים את הקטטר לעיתים קרובות המצריכה החלפת קטטר לעיתים קרובות וסכנת דלקת פעילה שכידוע מאד משפיעה על תפקודו של חולה טרשת. האם יש דרך למנוע את היווצרות התוצרים, שלפעמים הם כמו חול ולפעמים מעין חומר לבן. התוספים שאנו משתמשים זה גרבל רות מים עם לימון כמובן המון ויטמין C וזאת לשלפוחית.
אשמח לקבל תשובה לבעיה שממררת לנו את החיים, בגלל דליפות עם כל המשתמע מכך.
תקטתר קבוע הינו דרך הטיפול הכי פחות מועדפת בקרב חולים. לכן ראשית יש לשקול חלופות אפשריות לקתטר. במידה ואין אפשרות לגמול מקטתר קבוע הרי שיש אפשרות לטיפול בזיהומים חוזרים ואירועי סתימת קטתר. טיפול כזה יכול לנוע משינוי הרגליי החיים, שטיפות קטתר יזומות ועד טיפול פומי. אנא פנה לאורולוג שלך לשם השלמת התהליך האבחוני ולשם התאמת הטיפול.
5שבקשר לתפקוד המיני: יש פניות והצעות בשוק הפרטי כאילו שיש פתרון קסם שלא קיים בקופות החולים או במשרד הבריאות וזה טיפול בלייזר שבאמצעותו ניתן לסרוק, לאתר, ולפתוח את כלי הדם הסתומים שחוסמים את זרימת הדם באבר המין וכך להגיע לזיקפה ולפתרון הבעיה ללא תרופות או זריקות או כל טיפול אחר. שאלתי היא: האם זה נכון, והאם זה מומלץ??
תאין פתרונות קסם ותמיד יש להיזהר מהצעות כאלו. נכון להיום אין טיפול הפיך לסתימת כלי הדם העורקיים המעורבים בזרימת הדם לפין.
6שהאם טיפול בתא לחץ עוזר בשליטה לשלפוחית שתן רגיזה עם בריחות שתן? האם יצא כדור יותר חדש מטוביאז 8 מ"ג?
תהטיפול בתא הלחץ עולה חדשות לבקרים בהקשרים שונים של טיפול בבעיות כרוניות. עדיין אין נתונים בספרות התומכים בטיפול זה. לגבי טיפול תחליפי בטוביאז – בשנה האחרונה נכנסה לשוק תרופה חדשה בשם בטמיגה, אשר יכולה לשמש כתוספת או תחליף לתרופות אנטי כולינרגיות (כדוג. טוביאז). אנא פנה לאורולוג שלך לשם התאמת הטיפול.
7שמדוע אני לא יודעת להנות ממין האם זה בגלל הטרשת הנפוצה? מה עושים?
תהפרעות בתפקוד המיני הינן בעיה שכיחה בנשים ויותר מכך בנשים הסובלות מטרשת נפוצה. לבעיה זו יכולות להיום מספר בעיות. ישנן הפרעות הפיכות וישנן הפרעות אשר ניתן לטפל בהן בדרכים עוקפות. אנא פני לאורולוג שלך לשם השלמת התהליך האבחוני ולשם התאמת הטיפול.
8שמהו הטיפול הניתן לשיפור התפקוד המיני לגברים חולי טרשת נפוצה?
תהפרעות בתפקוד המיני בגברים הסובלים מטרשת נפוצה מושפעות מגיל החולה, פיזור נגעי הטרשת, גורמי סיכון (לדוג' משקל, קיום מחלות רקע כדוגמת סכרת ויתר לחץ דם) והרגלים (לדוג' עישון). לכל הפרעה ניתן להתאים את הטיפול המתאים לה על מנת לשפר את התפקוד המיני. אנא פנה לאורולוג שלך לשם השלמת התהליך האבחוני ולשם התאמת הטיפול.
9שאני סובלת מאי שליטה על דרכי השתן. מה האפשרויות ודרכי הטיפול?
תראשית יש לברר האם הדליפה נובעת מדחיפות, תכיפות או שילוב שלהם. לכל הפרעה קווי טיפול שונים. לרוב הקו הראשון לטיפול יכלול שינוי הרגלי חיים ופיזיותרפיה ייעודית. קו שני יכול לכלול טיפול תרופתי ייעודי וקו שלישי יכלול טיפול התערבותי יותר. גם כאן אנא פנה לאורולוג שלך לשם השלמת התהליך האבחוני ולשם התאמת הטיפול.
10שהאם קיימים טיפולים חדשים לאי שליטה בסוגרים מלבד טיפול תרופתי ?
או אילו סוגי טיפולים קיימים לאי שליטה בסוגרים?
תלאי שליטה שמקורה בדחיפות והיא עמידה לטיפול תרופתי ניתן להציע הזרקות לשלפוחית השתן של בוטוקס, או לחלופין קיצוב עצבי במחלה יציבה. לאי נקיטת שתן שמקורה בהפרעה ממאמץ העמידה לטיפול פזיותרפי ותרופתי ניתן להציע ניתוח. כמובן למי שאינו מיועד לטיפול כזה ניתן להציע מוצרי ספיגה אשר ישפרו את איכות חיי המטופל. אנא פנה לאורולוג שלך לשם השלמת התהליך האבחוני ולשם התאמת הטיפול.

 

29 מרץ 2024

תכנייה ללקויי ראייה   יום עיון וירטואלי (בזום)  לציון חודש הטרשת הבינלאומי יום שלישי, 4/6/24 ,כז’ באייר, תשפ”ד  מפגש וירטואלי מוח וגוף (בזום) – בשורה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this