ראשי » מאגרי מידע » מאמרים » 2017 – המלצות תזונתיות לטרשת נפוצה. יש דבר כזה???

2017 – המלצות תזונתיות לטרשת נפוצה. יש דבר כזה???

עודכן 16.04.2018

המלצות תזונתיות לטרשת נפוצה. יש דבר כזה???

כתבה: הדס חרדון, דיאטנית קלינית.
מנהלת מרפאה לאורח חיים בריא לחולי טרשת נפוצה במחוז צפון.
מכבי שירותי בריאות.

חיפוש מהיר בגוגל של המילים diet ו- multiple sclerosis מניב 27 מיליון קישורים.

התוצאות הרבות בגוגל לצמד המילים הנ”ל מעידות שחולי MS מנסים ומאמינים בהשפעה של דיאטות שונות להטבה במצבם.

ואכן, למרות טיפולים תרופתיים מתקדמים ובעיקר מכיוון שהתרופות אינן מרפאות את המחלה, חולים רבים מחפשים פתרונות משלימים.

הטיפולים המשלימים העיקריים הם פעילות גופנית, יוגה, מדיטציה,תוספי תזונה וגם שינוי הרגלי אכילה.

מרבית המחקרים הקליניים בתחום התזונה ו MS מתמקדים בנושאים הבאים:
דיאטה דלת שומן רווי, דיאטה נטולת האלרגנים גלוטן וחלב, דיאטת פליאו ותוספי תזונה כגון ויטמין D ו- B12.

בפסקאות הבאות ארחיב מעט על הרציונל לכל אחד מסוגי הדיאטה ועל המסקנות המחקריות שקיימות היום.

דיאטת דלת שומן רווי.

זו היא אחת הדיאטות המבוססות ביותר שקשורות ב MS. מחקר שנעשה ע”י Dr. Roy Swank והחל עוד בשנת 1949. המחקר עקב אחר 144 חולי MS למשך 34 שנה. יש לזכור שבתקופת המחקר לא היה עדיין כל טיפול תרופתי למחלה.

הנחקרים נחלקו ל 3 קטגוריות לפי מידת המוגבלות הנוירולוגית שלהם (קטנה, בינונית, גדולה).

לכל הנחקרים הומלץ על דיאטה דלת שומן רווי, שומן שמקורו מן החי ונמצא בעיקר בבשרים עתירי שומן וגבינות שמנות אבל גם בשמן קוקוס ובשמן דקלים שנמצא בשימוש נרחב בתעשיית המזון.

הרציונל לדיאטה היה המצאות המחלה בשיעורים גבוהים באוכלוסיות שצורכות תזונה עשירה בשומן רווי והמצאות נמוכה באוכלוסיות שצורכות תזונה עשירה בשומן רב בלתי רווי (שומן שמקורו מן הצומח כמו אבוקדו, טחינה, אגוזים וגרעינים)

המחקר התפרסם בכתב העת היוקרתי Lancet ותוצאותיו היו פורצות דרך. בקרב אלו שנצמדו לתוכנית הדיאטה, בעיקר אלו עם נכות התחלתית מינימאלית, התדרדרות המחלה היתה מינימאלית ואחוז התמותה היה נמוך ביותר (5% לאחר 34 שנה).

מבקרי המחקר טוענים שהמחקר אינו מחקר איכותי מספיק מכיוון שהרכב הדיאטה היה שונה בין המשתתפים. יחד עם זאת, סביר להניח שמחקר ארוך טווח וגדול כמו זה, לא ניתן היה לעשות בצורה רנדומלית ומבוקרת בדומה למחקרים איכותיים אחרים.

עדות נוספת להשפעה של תזונה עשירה בשומנים מן הצומח על חולי MS, קיימת ממחקרים נוספים שמצביעים על היתרון של תזונה עשירה לחומצת שומן מסוג אומגה 3. לחומצת שומן זו יש מספר תפקידים שחיוניים לשיפור מצבם של חולי MS: אפקט נוגד דלקת, דיכוי מערכת החיסון, אפקט נוגד חימצון וכן תפקיד בשמירה על מבנה המיאלין.

דיאטה ללא גלוטן וחלב

קשר אפשרי בין אלרגנים ( כדוגמת גלוטן וחלב) ל MS תועד כבר ב 1930. הבסיס לקשר נבע ממהלך המחלה של MS שבסיסו התקפים והפוגות שדומה למהלך מחלה של מחלות אלרגניות שונות. במחקרים שונים מצאו עלייה בשכיחות של בעיות ספיגה שונות במעיים וכן עלייה ברגישות לגלוטן בקרב חולי MS

בנוסף, ייתכן שגלוטן ותוספי מזון כגון מתחלבים ואנזימים מגבירים את חדירות המעי ואת הסיכוי להחמרת המחלה.

דיאטת פליאו

רופאה בשם טרי וולס חלתה בטרשת נפוצה בשנת 2000. מצבה הלך והחמיר עד שנזקקה לכיסא גלגלים לאחר 3 שנות מחלה בלבד. לאחר כשלון של טיפול תרופתי קונבנציונאלי והחמרה מתמשכת היא חקרה בעצמה וחיפשה את הדיאטה האופטימאלית שתביא לשיפור במצבה.

לאחר מחקר מעמיק על הבסיס הפיזיולוגי של MS, היא אימצה את דיאטת פליאו שמבוססת על פירות וירקות רבים ומגוונים וחלבונים מן החי. מצבה הלך והשתפר עד לכדי חזרה לתפקוד והליכה תקינים.

במחקר שעשתה על 6 חולי MS בעקבות הצלחתה האישית, היה שיפור משמעותי בעייפות הכרונית של החולים. יחד עם זאת, ההענות לדיאטה המחמירה במחקר היתה נמוכה וקבוצת המחקר קטנה מאד.

ויטמין D

מספר מחקרים מצאו שחשיפה נמוכה לשמש ולקרני UV ורמות ויטמין D נמוכות בדם מעלות את הסיכון לחלות ב MS ועלולות להגביר את קצת התדרדרות המחלה.

עקב כך, קיימת המלצה לעקוב אחר רמות ויטמין D בדם ולתסף במידת הצורך עד לרמות גבוהות של 40-60 ננומול/ליטר ואף יותר.

תוסף B12

ל B12 תפקיד בייצור המיאלין וכן בתפקודם התקין של תאי העצב. כמו כן הוא בעל תפקיד מדכא של מערכת החיסון. חסר ב B12 עלול להביא לירידה בייצור המיאלין וכן להפחתה בדיכוי מערכת החיסון ובתפקוד תקין של תאי העצב. ואכן, נמצא קשר בין חסר ב B12 לבין תחלואה ב MS, יחד עם זאת, קשר זה עדיין לא הוכח חד משמעית.

ייתכן וגם לויטמינים ואנטיאוקסידנטים נוספים ישנו תפקיד בשיפור התהליך הדלקתי. הויטמינים E ו C, עלולים להפחית את הרדיקלים החופשיים שמעוררים פגיעה עצבית ולכן קיים רציונל להוספתם בחולי MS. בנוסף, גם השפעתם של אנטיאוקסידנטים נוספים כגון 10Q, גינקובילובה וכורכומין נחקרו בקרב חולי MS 5.

פעילות גופנית

קושי בהליכה מזוהה כאחד הקשיים הבולטים בקרב חולי MS. כ 75% מחולי טרשת מדווחים על בעיות בהליכה. מחקר אירופאי גדול שכלל 436 חולי MS דווח על קשיים בהליכה בקרב 90% מהחולים לאחר 10 שנים מהאבחנה. פעילות גופנית אירובית קבועה בקרב חולי MS נחשבת כטיפול הלא פרמוקולוגי הטוב ביותר ונחשבת כחלק מאד אפקטיבי בתוכניות שיקום רבות לחולים. פעילות גופנית, אירובית ואנאירובית, הוכחה גם כמשפרת עייפות, קוגניציה, מצב רוח, ואיכות חיים באופן כללי.

לסיכום, יש מה לעשות!

למרות שדרושים מחקרים איכותיים נוספים על מנת לצאת בהנחיות תזונתיות חד משמעיות, המחקרים הקיימים היום ובראשם המחקר של דר’ רוי סוואנק, מצביעים על תועלת רבה לחולי MS במעבר לתזונה דלה בשומן רווי ועשירה בשומנים בלתי רווים מן הצומח.

המלצות אלא גם עולות בקנה אחד עם הנחיות משרד הבריאות לתזונה ים תיכונית שעשירה בירקות ופירות טריים, דגנים מלאים ושומנים ושמנים מן הצומח.

יחד עם זאת כדי לתפור לכל אחד את התזונה המתאימה לו, מומלץ מאד להתייעץ עם דיאטנית קלינית מומחית בתחום.

בקופת חולים מכבי מחוז צפון נפתחה מרפאה ייחודית וראשונה מסוגה לייעוץ לתזונה נכונה ופעילות גופנית לחולי טרשת נפוצה.

צוות המרפאה מורכב מדיאטנית ופיזיוטרפיסטית מנוסות ב MS.

המרפאה ממוקמת במכון פיזיוטרפיה (קומה מינוס 5) גרנד קניון בחיפה

זימון תור ישירות דרך מכון פיזיוטרפיה לטל. 04-8119200

מבקשים תור לדיאטנית ויועצת לפעילות גופנית לטרשת נפוצה.

אם לא ניידים אפשר לתאם תור גם לייעוץ טלפוני.

וגם – אם יהיו לכם שאלות בתחום, כל מבוטחי מכבי חולי MS יוכלו להצטרף לקבוצת פייסבוק סודית לתזונה ופעילות גופנית.

יש צורך בהפנייה לדיאטנית מרופא המשפחה או מנוירולוג.

נכון לעכשיו המרפאה זמינה למבוטחי מכבי במחוז צפון בלבד.

29 מרץ 2024

תכנייה ללקויי ראייה   יום עיון וירטואלי (בזום)  לציון חודש הטרשת הבינלאומי יום שלישי, 4/6/24 ,כז’ באייר, תשפ”ד  מפגש וירטואלי מוח וגוף (בזום) – בשורה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this