2017 – בז הדר- קלינאית תקשורת

במרכז לשיקום מבוגר - שיבא, תה"ש

עודכן 04.04.2018

בז הדר – קלינאית תקשורת

במרכז לשיקום מבוגר – שיבא, תה”ש

1שקושי בדיבור- אני נצרד כשאני מדבר ואפילו מעט.
תקושי בהפקת קול והפרעות קול כגון צרידות, יכולות לנבוע מסיבות שונות - חולשה, מאמץ יתר בניסיון להפיק קול, תיאום לא נכון של הנשימה והדיבור וכדומה. מומלץ לפנות לקלינאי/ת תקשורת אשר מתמחה בבעיות קול בקרב מבוגרים על מנת לעבור אבחון ולקבל המלצות לטיפול בהתאם.
2שהאם יש מומחים מיוחדים המטפלים בבעיות דיבור הנובעות ממחלת הטרשת והיכן נמצאים באזור המרכז? באיזה מידה משתפר ובמה תלוי? בבקשה לתאר מה הטיפול והמאמץ הנדרש בו? (שאדע אם אוכל לעמוד בו.)
תקלינאי תקשורת העוסקים בשיקום מבוגר הם היכולים לתת מענה לטיפול בבעיות דיבור הנובעות ממחלת הטרשת. ניתן לבקש הפניה לכל קלינאי/ת המתמחה בשיקום מבוגר במסגרת קופת החולים. כמו כן, קיים מרכז לטרשת נפוצה במרכז הרפואי שיבא, תל השומר, אשר כולל בין היתר טיפול של קלינאי/ת תקשורת.
טיפול בדיבור ובקול, מצריך למידה של תרגילים ואסטרטגיות פיצוי במסגרת טיפול וכן תרגול מעבר לשעות הטיפול. מדובר בשינוי הרגלים ועל כן יש צורך בעבודה עצמאית יומיומית מעבר לשעות הטיפול. התרגילים והאסטרטגיות מותאמים באופן ספציפי למטופל בהתאם ליכולת האישית שלו. מידת השיפור תלויה הן במידת הפגיעה בדיבור והן ביכולת לעמוד בדרישות הטיפול ועל כן ספציפית עבור כל מטופל.
3שעצות מעשיות לחולי טרשת בנושא דיבור ותקשורת?
תהטיפול בתחום התקשורת מתחלק למספר תחומים ביניהם שפה, קול, דיבור ובליעה. במידה ומורגשת ירידה באחד מהתחומים שצוינו, מומלץ לפנות לקלינאי/ת תקשורת, על מנת לעבור אבחון ולקבל המלצות לגבי הצורך בטיפול/סוג הטיפול המומלץ. קיימים תרגילים בתחומים השונים אותם ניתן לתרגל באופן עצמאי או לחילופין במסגרת טיפול, אולם יש להתאים את התרגילים עבור כל נבדק ולקבל הדרכה לגבי אופן התרגול הנכון. כך למשל אם קיימים קשיי שליפה, ניתן ללמוד כיצד לשלב מילים חלופיות כחלק משיח חופשי. במידה ובעת הפקת משפט עוצמת הקול יורדת עם התקדמות ההפקה, ייתכן ויש ללמוד לתאם נכון את הדיבור והנשימה. במידה וקיימת מובנות דיבור ירודה, ניתן ללמוד אסטרטגיות פיצוי כגון הקפדה על תנועות מוגזמות של אברי הדיבור. כך גם במידה וקיים קושי בבליעה, ייתכן ויש צורך בהתאמת מרקמי המזון. באופן כללי התרגול הינו מומלץ שכן עוזר לשיפור/שימור יכולות, אך כאמור יש צורך באבחון של קלינאית על מנת לאתר את הצורך/סוג הטיפול המומלץ.
4שמה עושים כשיש הפרעות דיבור שהתחילו במחלת הטרשת?
תכאשר אדם חש כי חלה ירידה ביכולת הדיבור, יש לפנות לקלינאי/ת תקשורת, לעבור אבחון ולקבל המלצות לגבי הצורך בטיפול/סוג טיפול בהתאם.
5שלמה לשים לב בדיבור ומתי לבקש הפניה לקלינאית תקשורת?
תפגיעה בדיבור הנובעת ממחלת הטרשת מאופיינת במובנות דיבור ירודה, קושי בהפקה של הגאים מסוימים, קושי בהפקת דיבור לאורך זמן עקב התעייפות וכדומה. כמו כן, יכולים להופיע קשיים בתחום השפה - קושי בשליפת מילים, הקול - עוצמת קול חלשה, קושי בהפקת קול לאורך זמן והבליעה - הופעת שיעול בזמן האוכל. במידה ומורגשת ירידה באחד התחומים שצוינו לעיל, מומלץ לבקש הפנייה לקלינאי/ת תקשורת.
6שמה עושים כדי לקבל הפניה לקלינאי תקשורת?
תיש לפנות לרופא משפחה ולבקש הפניה לקלינאי/ת תקשורת. חשוב לשים לב בעת בקשת הפנייה/קביעת התור כי מדובר בקלינאי/ת המתמחה בשיקום מבוגר.
20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this