2016 – “המלצות משפטיות: על ייפויי כוח, הנחיות מקדימות, צוואות, ועוד”

אפרת פריימן, עורכת דין ומגשרת

עודכן 15.02.2017

“המלצות משפטיות: על ייפויי כוח, הנחיות מקדימות, צוואות, ועוד”

מאת: אפרת פריימן, עורכת דין ומגשרת

מאמר צר זה דן בחשיבות של הכרה, ומימוש, של האפשרויות המשפטיות העומדות בפנינו, בבואנו לתכנן את העתיד הצפוי לכולנו, עם הגיענו לגיל זקנה, או חלילה במקרה של מחלה קשה.

א. צוואות וירושות:
הכלל הוא, כי בהעדר צוואה כשרה, כזאת שנערכה בהתאם לכללי הדין, הרכוש שאנו משאירים אחרינו, יחולק בין האנשים הנחשבים ליורשינו “על פי דין”.

רצוי שכל אחד, עוד בחייו וכאשר הוא/היא במלוא חושיהם, יבררו מי הם “יורשיו על פי דין”, ומה חלקם, ויראה אם החלוקה הזאת מוסכמת עליו/עליה.

אם לא – או במקרה ואחד מהיורשים זקוק להוראות מיוחדות, אזי מומלץ לפנות לעו”ד (רגיל או נוטריון) ולקיים פגישת ייעוץ בנוגע לאפשרויות הקיימות והמומלצות, לעריכת צוואה.

עצה (חינם) על פי תפיסת עולמי: צוואה לא נועדה להתחשבנויות עבר, לנקמות, או פיצול המשפחה! להפך, עד כמה שניתן, יש לעשות שימוש בצוואה ככלי ליישר את ההדורים, לדאוג לנזקקים, ולשמר את המשפחה, ואת זיכרוננו.

כספים בבנק וזכויות שנצברו בקרנות פנסיוניות או בביטוחים – יחולקו בהתאם לדינים החלים עליהם. יש לבדוק לגבי כל מקור כספי לגופו.

ב. אפוטרופסויות:
אם, חלילה, נאבד את היכולת שלנו לקבל החלטות הקשורות לבריאותנו, או לאופן ניהול הרכוש שלנו – אזי לא תהיה ברירה אלא למנות עלינו אפוטרופוסים.

אפוטרופוס לגוף – יקבל במקומנו החלטות הנוגעות לטיפול רפואי, אשפוזים, מקום מגורים וכד’.
אפוטרופוס לרכוש – ינהל את הכספים והנכסים שלנו, באופן שיאפשר לנו חיים מכובדים, ככל הניתן, עד לאריכות ימינו.

בית המשפט לענייני משפחה הוא הממנה אפוטרופסים, ותמיד מעדיף אחד מבני המשפחה, ובתנאי ששאר הקרובים מסכימים לזהותו/ה.

לאחרונה תוקן החוק ומאפשר לנו לבקש מי יהיה האדם האחראי על רכושנו גם במקרה של אבדן כשרות, במילוי “יפוי כח מתמשך”.

ג. יפויי כח – הכללים המנחים:
ניתן להימנע ממינוי אפוטרופוס על גופנו, על ידי מילוי וחתימה של טופס “יפוי כח רפואי לפי חוק זכויות החולה”, או “יפוי כח משולב”, הכולל גם הוראות ספציפיות למקרה חלילה של מחלה חשוכת מרפא. את הטפסים ניתן להוריד באינטרנט, ולחתום עליהם בפני עו”ד, עובדת סוציאלית, או רופא/ה. יפוי כח רפואי נשאר בתוקפו גם אם הכשירות המשפטית נפגעה במהלך התקופה בה הוא תקף.

לגבי ניהול רכושנו -מומלץ מאד, לחתום על יפוי כח רכושי מתמשך, שיאפשר לאדם (או שניים) עליהם אנחנו סומכים, לנהל את רכושנו במקרה של אבדן כשירות, בתנאים ובמגבלות שיפורטו ביפוי הכח.
לצורך הכנת יפוי כח רכושי מתמשך -אין מנוס אלא להיעזר בעו”ד. הדבר חשוב גם על מנת שנוכל להבין מה הרכב המשפחה ומי האנשים המתאימים ביותר לתפקיד.

ד. הסכמים
הסכמים שונים שנערכים בין בני המשפחה, ובמיוחד הסכמי ממון וזוגיות (ככל שמדובר בנישואים שניים או זוגות ידועים בציבור), נועדו למנוע ויכוחים וסכסוכים אחרי פטירה או אבדן הכשירות, על מנת שכל מה שדיברנו עליו, אכן יקרה בפועל!!!

הסכמים אפשר לערוך גם בין הורים וילדים, אחים ואחיות וכד’, כאשר מדובר בסכסוכים “בינדוריים”.

  • האמור לעיל במסמך זה איננו מהווה תחליף לקבלת ייעוץ משפטי ספציפי לכל אדם אפרת פריימן.
20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this