2015 – שאלות לעו”ס לאה ברוך

עודכן 13.03.2016

עו”ס לאה ברוך

MSW מומחית בריאות המרכז לטרשת נפוצה שיבא , תה”ש

1שבימים אלו, יש לי הרגשת אשם, במיוחד כלפי אשתי, עקב המחלה, הדורשת ממנה הוצאות כספיות וגם זמן בנסיעות, לכל מיני בדיקות וקבלת טיפולים וגם מבחינת היחסים כבני זוג, שקצת לא הכי טובים בגלל המחלה מבקשים עזרה בנידון.
תתחושת אשמה - הינו רגש שחש אדם, המאמין כי התנהג באופן לא מוסרי.
למשל, אדם שפגע באדם אחר או השיב רעה תחת טובה, בכוונה או בשוגג .
יש אנשים הנוטים לחוש אשמה, בהרבה תחומים ואחרים רק לעתים רחוקות.
כללית ניתן לומר כי תחושת אשם אינה מקדמת אלא תוקעת את האדם במקום.
כדי להתגבר על האשמה, יש לבחון את האחריות לבעיה - במקרה שלך זו המחלה הכרונית.
האם האחריות נובעת ממקור פנים למשל התנהגות האדם כגון: אלכוהוליסט שפוגע בכבד שלו או מקור חוץ. מחלת הטרשת אינה באה כתוצאה מהתנהגות שאינה נכונה , ואינה מתוך בחירה של האדם. המחלה פורצת מסיבות שעדיין לא ידועות. עם השנים יכולה להיגרם ירידה תפקודית או נכות המצריכים את עזרת הזולת. בני הזוג/ המשפחה לרוב הינם הנושאים העיקריים בנטל.
יש לציין כי לטווח הקצר, לרוב, מתגייסים ברצון ומסייעים, אך עם התמשכות והחמרת הקושי והתלות, עלולה להופיע אי נוחות ,עייפות ושחיקה וכמובן פגיעה במערכת היחסים, ועל כן לא מומלץ כי בן הזוג יהפוך למטפל העיקרי של החולה.

ניתן להתגבר על קושי זה במישור הרגשי ובמישור הקונקרטי:
במישור הרגשי - יש לעודד תקשורת פתוחה, על התחושות של בת הזוג ושל המטופל למרות שלעתים קיים חשש שמא יצופו קשיים נוספים.
תקשורת כזו מקרבת ויש לשקול פתרונות אפשריים כגון: התארגנות שונה, עזרה חיצונית.
לעתים, לא ניתן להתמודד לבד עם קשיים אלו, ויש לפנות לאיש מקצוע, עו"ס, פסיכולוג או גורם טיפולי אחר. ניתן לקבל זאת במסגרת מרכז הרפואי בו אתה מצוי במעקב רפואי או ביחידה להמשך טיפול בקופ"ח, או במחלקה לשירותים חברתיים בקהילה או טיפול פרטי. במסגרות אלו, יבצעו הערכה של הקשיים והצרכים ויקבעו דרכי טיפול בהתאמה. יש מגוון אפשרויות לסיוע :טיפול פרטני, זוגי, קבוצת תמיכה למטופלים / לבני הזוג.

במישור הקונקרטי - יש לבדוק האם ניתן להגדיל את מעגל העזרה: לבקש סיוע מבני משפחה אחרים, ילדים בוגרים, אחים, חברים כדי לחלוק את הנטל. פעמים רבות אנשים מוכנים להירתם לעזרה בתורנות עפ"י יכולתו העוזר והגדרת הצרכים של המטופל. בנוסף, קיימת אפשרות להסתייע במשאבים בקהילה כגון: הסעות ב"עזר מציון" "עזרא למרפא" או "יד שרה". יש לבדוק האם יש תחבורה ציבורית מונגשת באזור מגוריך.
כמו כן, ניתן לפנות לארגונים וולונטריים לקבלת מתנדבים. לגבי ההוצאות הכספיות בגין הירידה התפקודית - יש לבדוק האם אתה ממצה את זכויותיך במוסד לביטוח לאומי, בקצבאות השונות, בהתאם לרמת תפקודך. הקצבאות יכולות לסייע במימון צרכים אלו כגון: מימון ליווי של עזרת מטפל /מלווה, עזרה אשר יוכל להקל על הנטל של בני המשפחה מימון תרופות והוצאות נלוות.
20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this