ראשי » כללי » 2015 – שאלות לד"ר קרני ארנון

2015 – שאלות לד”ר קרני ארנון

עודכן 14.03.2016

ד”ר קרני ארנון

מנהל המרפאה הנוירואימונולוגית
המרכז הרפואי ע”ש סורסקי (איכילוב), ת”א

1שלאחרונה כפות הרגליים מתנפחות לי גם אם אני במנוחה. האם זה יכול להיות קשור בט"נ? ואם לא לאיזה רופא שווה לי לפנות ליעוץ?
תשווה להבין את הסיבה, אם רוב היום את/ה בישיבה זו יכולה להיות הסיבה. יתכן מצב של אי ספיקה ורידית ברגליים, אולם חשוב לשלול אצל רופא המשפחה שלא מדובר בבעיה לבבית או כלייתית.
2שהאם נכון שאם אתה חולה במחלה אוטואימונית אחת כמו ט"נ יש לך סיכוי לחלות במחלות אוטואימוניות אחרות באחוזים הרבה יותר גבוהים מאנשים אחרים? מחלות למשל כמו פסוריאסיס או אחרות...
תכשמשהו סובל ממחלה אוטואימונית אחת יש לו סיכוי גבוה יותר לחלות במחלות אוטואימוניות אחרות. כלל זה נכון, אבל מידת הסיכוי לכך משתנה בהתאם לסוג המחלה בה אתה חולה. כאשר מדובר בטרשת נפוצה הסיכוי למחלות אוטואימוניות אחרות הינו מהנמוכים בהשוואה למחלות אוטואימוניות אחרות. אכן פסוריאזיס, היפותאירודיזם וגם קרוהן שכיחים באופן יחסי אצל חולי טרשת נפוצה לעומת האוכלוסייה הכללית.
3שכל כמה זמן מומלץ לעשות בדיקת MRI למעקב התקדמות המחלה אצל חולה?
במיוחד כדי לראות האם התרופה משפיעה ועוזרת ?
תלקראת התחלת טיפול מומלץ לבצע בדיקת MRI ולאחר 6-12 חודשים לחזור עליה, המשך המעקב בהתאם לצורך, רצוי בד"כ לבצע MRI מוח פעם בשנה.
4שהאם באמת יש התקדמות בנושא חקר הגורם האמור לחדש את יצור המיאלין בגוף אצל חולי טרשת נפוצה? האם אכן סוף המחלה הזאת מתקרב בעולם?
תאכן ישנה התקדמות בתחום זה, למשל קיימת תרופה שמעכבת גורם ששמו LINGO1. תכשיר זה בשלבי מחקר מאד מתקדמים ומראה כי הוא משפר ריפוי המיאלין. זו התחלה של דרך שנראה שתלך ותגדל ותוביל לתרומה לריפוי נזקים ולשיפור ביכולת הטיפול במחלה.
5שאני לוקח כדור בשם EDRONAX שקיבלתי מפסיכיאטר לפני כ - 6 שנים כשהמצב שלי היה פחות טוב ויציב. אני מעוניין להפסיק לקחת אותו אבל לפני שאני מזמין תור אצל פסיכיאטר כדי לבדוק זאת, שמתי לב שאני לא יודע בדיוק על מה הוא עובד. האם תוכלו להסביר לי כאן מה התרופה הזאת אמורה לעשות במינון של כדור אחד ליום?
תמדובר בתכשיר שניתן למי שסובל מדכדוך או נטייה לדיכאון.
6שבעיה חדשה בראייה . רופאת עיניים שלחה אתי לעשות שדה ראייה ואחר כך לנוירולוג. שבוע שעבר עשיתי MRI חדש. אם יש שנויים ב MRI , האם תהייה טיפול לשפר את המצב?
תאם ישנה החמרה של המחלה באופן של החמרה בראיה, יתכן ויש מקום לתת לך טיפול בסטרואידים בעירוי, הייתי שואל לגבי זה את הנוירולוג אם ישנה החמרה של המחלה באופן של החמרה בראיה, יתכן ויש מקום לתת לך טיפול בסטרואידים בעירוי, הייתי שואל לגבי זה את הנוירולוג המטפל.
7שאני חולה 20 שנה, לפני 4 שנים עברתי לגילניה לאחר כ - 15 שנה עם בטפארון.
בשנה האחרונה אני מרגישה ירידה בתפקוד, בעיקר בהליכה, עייפות, ספסטיות.
השאלה אם יתכן שאני עובדת מ RR לפרוגרסיבי, איך יודעים ומה עושים כדי לשפר את המצב הקיים ולהפסיק את ההידרדרות?
תחשוב להיות במעקב נוירולוגי מתאים. השוואת ממצאי הבדיקה שלך לאורך זמן יתנו מענה באם את/ה עובר/ת לשלב פרוגרסיבי. בהתאם להערכה זו כולל ממצאי MRI עדכניים יהיה מקום לשקול את אופי ההחמרה האם מדובר בהחמרת הספסטיות בלבד או פעילות נוספת של המחלה בין אם של התקפים או פרוגרסיה.
8שמה ההשפעות של ביוץ או מחזור חודשי על חולת טרשת. האם יש עלייה בסיכוי להתקף או איזשהו מידע על שינויים בתחושות או נימולים \כאב בתקופה זו? האם אי פעם בוצע מחקר בנושא? האם נמצא קשר בין השניים?
תלא ידועה לי השפעה של הביוץ על פעילות או הסימפטומים של המחלה.
9שהאם יש חולים שמשתמשים בלמטרדה בארץ? וכיצד ניתן לקבל את התרופה?
תלמטרדה נכנסה לסל התרופות בארץ והאישור לטיפול כפוף לקריטריונים מסוימים של פעילות המחלה וטיפול קודם בתכשירים אחרים. כל רופא שמטפל בטרשת נפוצה יכול להמליץ על הטיפול אם הוא מוצא זאת לנכון.
10שאני לוקחת תרופת בקלוסל 50 מג' ליום ומבקשים ממני לבדוק אפשרות של השתלת מכשיר בגוף שישחרר את הבקלופן ישירות לרגליים. האם יש בכך סיכון?
תכל פרוצדורה רפואית חודרנית יש בה גם סיכונים, השימוש במשאבת בקלופן הינו מוכר ולא מעט מטופלים עם ספסטיות ברגלים נעזרים בו. החדרת המשאבה אינו כרוכה בד"כ בתופעות לוואי משמעותיות.
29 מרץ 2024

תכנייה ללקויי ראייה   יום עיון וירטואלי (בזום)  לציון חודש הטרשת הבינלאומי יום שלישי, 4/6/24 ,כז’ באייר, תשפ”ד  מפגש וירטואלי מוח וגוף (בזום) – בשורה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this