2015 – שאלות לד”ר מרק הלמן

עודכן 14.03.2016

ד”ר מרק הלמן

נוירולוג, מנהל מרפאת טרשת נפוצה
בי”ח בלינסון, פ”ת

1שהאם קנבינואידים עשויים להפחית ספסטיות בטרשת נפוצה?
תבספרות קיימים 7 מאמרים מדעים מפורסמים שהצליחו להדגים בצורה אובייקטיבית שטיפול בקנאביס או קנבינואידים יכול להפחית ספסטיות. המחקרים לא אחידים ובכל מחקר השתמשו בחומרים שונים ובמינונים שונים . אין אפשרות לנבא את התגובה של כל חולה עם ספסטיות לקנאביס או קנבינואידים. יש כאלה שתהיה הקלה בסימפטומים ויש כאלה שלא תהיה השפעה
כלל.
2שמתי הסטיבקס יהיה זמין ?
תסטיבקס צריך להיות זמין לחולה טרשת נפוצה עם ספסטיות שטיפול בבקלוסל / בקלופן לא הועיל. יש לבקש אישור מקופת חולים דרך רופא מטפל ולציין שטיפול אחר לספסטיות לא הועיל.
3שאני חולה כבר 6 שנה במחלה. עברתי עליות וירידות, והייתי על כל מיני סוגים של זריקות. עכשיו אין לי הרבה התקפים, אבל לאחרונה שמתי לב שיש לי מצבי רוח מוזרים מאוד. אני לא שולט בבכי או שפתאום אני צוחק בלי סיבה. האם זו תופעת לוואי ידועה של הזריקות, או שזה חלק מהמחלה?
תהסימפטום של מצב רוח לא בשליטה עם בכי וצחוק בלתי נשלט ידוע כתופעה של מחלת טרשת נפוצה ולא כתופעות לוואי של טיפול. קיימים מספר כדורים שאפשר להרגיע סימפטומים אלה . יש להתייעץ עם הרופא המטפל לגבי טיפול בתרופה בשם אלטרולט ותרופה בשם נוידקסטרה.
4שאני בת 22 ולפני שנה קיבלתי "מתנה" של אבחנה בטרשת נפוצה. גם הרופא וגם המשפחה שלי לוחצים להתחיל בטיפול, אבל אני מעדיפה להשקיע בלימודים כי שמעתי שהזריקות קשות. האם אני יכולה לקבל משהו שלא ישבש לי את סדר היום?
תהיום יש שלושה טיפולים מאושרים לטרשת נפוצה שהם כדורים ולא זריקות. הכדורים בשם אובגיו, טקפידרה וגילניה. הכדורים נסבלים בדרך כלל טוב יותר מהזריקות ואפשר להמשיך חיים רגילים כולל לימודים. הכדורים נמצאים בשוק זמן קצר יותר ולכן פרופיל הבטיחות לטווח ארוך לא ידוע. הזריקות נמצאות בשוק שנים רבות ופרופיל בטיחות לטווח ארוך שלהן טוב יותר .
5שאני חולה בטרשת וסובל בעיקר מעייפות מאוד קשה. הרופא שלי נתן לי כדורים של פרוביג'יל. יש שיפור קל במיוחד בבוקר, אבל הייתי רוצה לקחת עוד כדור לתגבורת. כמה כדורים אפשר לקחת ביום?
תהמינון המקסימלי של פרביגיל ביום הוא 4 כדורים ביום 400 מ"ג. רוב המטופלים מסתפקים עם כדור אחד או שני כדורים ביום. אין תועלת גדולה להעלות מעבר ל- 2 כדורים ביום. יש אפשרות לקחת את שניהם בבוקר או לפצל ולקחת כדור אחד בבוקר והשני באמצע היום.
6שאני מקבלת טיסברי כבר שנתיים וחצי ומצבי מצוין, הרופא אמר שאחרי 3 שנים לתרופה אחרת, אני לא רוצה. מדוע צריך להפסיק את הטיסברי לזמן מה ?
תלפי המחקרים של חולים תחת טיפול בטיסברי , הסיכון לפתח מחלה קשה ויראלית של המוח בשם PML קשור למספר נתונים. הנתון הראשון הוא אם הנגיף בשם JCV נמצא בבדיקת דם רגילה. אם כן , הסיכון לפתח PML גבוה יותר. לציין שכ- 50 אחוז מהאוכלוסייה הכללית יש בדיקת דם חיובית לנגיף JCV . מצב של בדיקת דם חיובית לנגיף JCV לא מסוכן כל עוד שהבן אדם לא מטופל בטיסברי או לא סובל מדיכוי במערכת החיסון. נתון נוסף הוא שהסיכון לפתח PML עולה עם הזמן בעיקר לאחר 12 חודשים טיפול ועולה עד כ- 48 חודשים טיפול. במילים אחרות אם קיבלת הרבה חודשים של טיפול ובדיקת דם שלך חיובי לנגיף JCV , אתה בסיכון גבוה לפתח PML וכדאי לעבור לטיפול פחות מסוכן. אם בדיקת דם שלילי ל JCV והמחלה לא פעילה לדעתי גם אם חלפו הרבה חודשים מתחילת הטיפול, אין צורך להפסיק טיפול.
7שאני מקבל תרופה בזריקה ומצבי טוב מאוד. אני מתכוון לנסוע לחו"ל לשישה חודשים. כיצד אקבל את התרופה?
תמהניסיון שלי בבתי מרקחת יש נכונות לעזור למטופלים שנוסעים לחו"ל. לבקש מרופא מטפל מכתב שמסביר שאתה מתכוון לנסוע לחו"ל. מקסימום יתנו לך מספיק ל- 3 חודשים ואז להשלים את החודשים הנותרים בהמשך על ידי מבקרים שבאים מארץ או במשלוח מיוחד.
8שאני בן 31 , מקבל תרופה לטרשת הרבה שנים ואין שיפור - אני רוצה להחליף לתרופה החדשה, מה דעתכם?
תבמחקרים מרובים של תרופות הקיימות של טרשת נפוצה , התרופות הצליחו להוריד מספר התקפים של המחלה ולהאט את התקדמות המחלה. אין אף תרופה בטיפול לטרשת נפוצה היום שהצליחה לשפר את הנזק שנגרם מהמחלה לפני תחילת הטיפול. אם המחלה לא מתדרדרת תחת טיפול ואין ממצאים חדשים של המחלה , הטיפול נחשב כיעיל ואין צורך לשנות אותו. כדי לשפר את הסימפטומים של המחלה יש צורך בטיפול תומך כמו פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק ועוד.
29 מרץ 2024

תכנייה ללקויי ראייה   יום עיון וירטואלי (בזום)  לציון חודש הטרשת הבינלאומי יום שלישי, 4/6/24 ,כז’ באייר, תשפ”ד  מפגש וירטואלי מוח וגוף (בזום) – בשורה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this