2015 – שאלות לגב’ דליה ניצני

עודכן 14.03.2016

גב’ דליה ניצני

מנהלת פיזיותרפיה,
במרכז לשיקום לחולי טרשת נפוצה שיבא , תה”ש

1שאיך מחזקים את שרירי הרגליים? איך אוכל לעלות יותר בקלות במדרגות?
העלייה במדרגות ממש קשה לי.
תאין מרשם אחיד שניתן להעבירו בהתכתבות לחיזוק שרירי הרגליים. את השריר ה - 4 ראשי שבקדמת הירך , שהוא האחראי העיקרי ליישור הברך, ניתן לחזק באמצעות משקולות בישיבה ובתרגול קימה מישיבה לעמידה. זה רק מקצת מרפרטואר שלם של תרגילים המותאמים למטופל וליכולתו בדרגות קושי שונות וכך לשפר את יכולת העלייה במדרגות.
2שהאם קיים טיפול פיזיותרפיה באמצעות לייזר?
תטיפולי פיזיותרפיה באמצעות לייזר ניתנים במקרים של כאבים מקומיים ובפציעות אורתופדיות.
3שמה זה דרופ פוט כף רגל שמוטה?
תDROPFOOT = כף רגל שמוטה היא מונח המתאר את צניחת כף הרגל בעת ההליכה בשלב של העברת הרגל קדימה. הדבר נובע מחולשה של השרירים המרימים את כף הרגל. חולשה זו היא אחד הגורמים לנפילות ופציעות. בטיפולי פיזיותרפיה מעודדים את חיזוק השרירים המרימים את כף הרגל.
במידה והחיזוק אינו מספיק, אנו ממליצים על סד שתפקידו לתמוך בכף הרגל. נחיצות וסוג הסד נקבעים במשותף עם רופא במרפאת מכשירים במרכז השיקום בשיבא. כיום ניתן לרכוש סדי טכנולוגיה מתקדמת מסוג BIONESS ו- WALKAID אשר מפעילים את שרירי כף הרגל באופן אקטיבי.
4שאיזה סוג תרגילים צריך כדי לשפר את שווי המשקל?
תלצורך שיפור שיווי המשקל והיציבות יש לחזק את שרירי הליבה , חגורת האגן והגפיים התחתונות.
ניתן לשפר את שיווי המשקל במסגרת טיפולי הפיזיותרפיה פרטנית באמצעות משטחים נעים, תרגול בשיטת פילאטיס, יוגה וטאי צ'י.
5שמהי הפיזיותרפיה המתאימה לכאבים בכל חלקי הגוף וגם באי יציבות בהליכה ?
תכאבים בכל חלקי הגוף אני ממליצה טיפולים במים - הידרותרפיה.
וכן על טיפולי CRANIO – SACRAL THERAPY - טיפול אוסטאופטי מומלץ בין היתר לכאבים.
טיפולים אלה ניתן לקבל במרכזינו בהמלצת רופא מטפל. לפתרון בעיית אי יציבות בהליכה אנו מתאימים פיזיותרפיה ספציפית שאינה נלמדת בהתכתבות אלא בטיפול פרטני. במידת הצורך אנו ממליצים על אביזר עזר המותאם למטופל בהתאם לבעיה הפיזית המאובחנת גם במעבדת ההליכה הממוחשבת שבמרכזינו. האביזר ( סוגים שונים של סדים) מותאם בהמלצתנו יחד עם רופא ממרפאת מכשירים במרכז השיקום. יש לזכור שאי יציבות בהליכה הוא גורם סיכון לנפילות ולסיבוכים מיותרים כגון שברים.
6שאני מקבלת מרופא שלי הפניה לפיזיותרפיה אני פניתי עם הפניה למכון פיזיותרפיה בעיר שלי ולא נותנים לי מה שאני צריכה לפי חוק - 12 פעמים בחצי שנה הם אומרים לי שאם יש לי מחלה אז פיזיותרפיה לא תעזור . אני מבקשת קישור לחוק שמכון חייב לתת לי כל מה שאני צריכה זה מאוחדת אשקלון . תודה.
תהתרגול בפיזיותרפיה לאנשים עם טרשת נפוצה אינו למחלה אלא ספציפי לליקויים הנובעים מהמחלה והמטרות הטיפוליות הן בהתאם. צר לי לשמוע שלדבריך בקופות החולים אין מענה לאנשים החולים בטרשת נפוצה. היה כדאי שהקופות או הפיזיותרפיסטים יזמו הכשרה לטיפולים נוירולוגיים , וכך ניתן היה לאפשר טיפולים בקרבת הבית לאנשים שהניידות קשה עבורם. האנשים החולים בטרשת נפוצה מוזמנים לטיפול במרכז לטרשת נפוצה בשיבא שבו ניתן לקבל מענה בכל התחומים כי הכל נמצא תחת קורת גג אחת - רופאים, סיעוד, עובדת סוציאלית, פסיכולוגים, רפוי בעיסוק, קלינאית תקשורת וכמובן פיזיותרפיה. השרות הפיזיותרפי ניתן במסגרת טיפולים חד או דו שבועיים או במסגרת אשפוז יום שיקומי הכולל את כל הנזכר לעייל.
7שאני חולה בטרשת נפוצה כ -40 שנה , מרותק לכיסא גלגלים ואינני מסוגל לקום או לעמוד וגם לא ללכת, לא יכול לעבור מישיבה לקימה. לאחרונה קיבלתי גם הזרקת בוטוקס לרגליים בגלל הספסטיות שיש לי ברגליים. האם ניתן לעזור לי בכל דרך טיפולית כדי שאוכל לקום ולעמוד.
תאין ספק שספסטיות מקשה על הפעילות הגופנית. השפעת הזרקת הבוטוקס הינה לתקופה של 3 חדשים בערך. חשוב ביותר לבצע מתיחות לכל האיברים הספסטיים לפי הדרכה שניתנת מאתנו בפיזיותרפיה באופן קבוע מידי יום וגם לאחר הזרקת בוטוקס. יחד עם זאת יש לשפר את כוח השרירים בכדי שהרגליים לא יקרסו בעת עמידה לאחר הפחתת הספסטיות. בכדי לשפר יכולת קימה לעמידה מישיבה, יש צורך בטיפולי פיזיותרפיה מכוונת מטרה לשם שיפור תפקוד זה כמו שיפור של תפקודי יומיום אחרים. בפיזיותרפיה במרכז לטרשת נפוצה בשיבא אנו מטפלים באנשים החולים בטרשת נפוצה בכל גיל ובכל שלב של המחלה, וגם באנשים החולים 40 שנה בטרשת נפוצה וגם להם ניתן לעזור ולחדש. נשיאת משקל בעמידה חשובה ביותר לאנשים המתניידים בכיסאות גלגלים ויושבים בהם במשך רוב שעות היום. העמידה עוזרת למניעה של בריחת סידן, קיצורי שרירים ועיוותים במפרקים ושמירה על אורך שרירים, עוזרת לתפקוד מערכת הנשימה , השתן וזרימת הדם. לפיכך, גם אנשים שאינם מסוגלים ללכת או לעמוד זקוקים לבצע עמידה לאורך זמן בעמידון או במיטת עמידה.
8שיש תרגילים לחיזוק הידיים/ הרגליים/ לגו ?
תתרגילי חיזוק לגפיים ולגו יש למכביר, אך החיזוק צריך להיות מכוון לאיבר, לשריר, למטרה הטיפולית : תרגול צריך להיות מכוון לחיזוק שרירים, ליציבות, לקואורדינציה ולסיבולת.
באינטרנט ניתן היום למצוא את כל סוגי התרגילים הקיימים, אך אם השאלה תהיה יותר ממוקדת אשמח לענות.
29 מרץ 2024

תכנייה ללקויי ראייה   יום עיון וירטואלי (בזום)  לציון חודש הטרשת הבינלאומי יום שלישי, 4/6/24 ,כז’ באייר, תשפ”ד  מפגש וירטואלי מוח וגוף (בזום) – בשורה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this