2015 – סיפורה של אנה שפיגל

עודכן 28.02.2016

סיפורה של אנה שפיגל 

קוראים לי אנה שפיגל, ואני מתנזרת מלקטוז, גלוטן, כימיקלים, צבעי מאכל וחומרים משמרים כבר יותר מ-3 שנים. אם תהיתם – אז לא – אני לא רגישה לחלב, לא חולה בצליאק ואני גם לא טבעונית או צמחונית או נגררת אחרי איזו שהיא אופנה של דיאטה חדשה. אני חולה במחלה אוטואימונית שנקראת טרשת נפוצה, ובגלל המחלה בחרתי להפסיק לאכול מאכלים מסוימים שעלולים להזיק לגוף שלי.

אבל אולי כדאי שאתחיל מההתחלה. נולדתי לפני 39 שנים בחצי האי קרים שבדרום אוקראינה, ואני בת יחידה להורי. אני ספורטאית מאז שאני מכירה את עצמי. בגיל 4 התחלתי ללמוד בלט, ובגיל 12 התחלתי להתאמן בחדר כושר. בגיל 15.5 עליתי עם הוריי לארץ, וגם בארץ המשכתי בלימודי הבלט ובאימונים בחדר הכושר.

בגיל 19 התחתנתי עם בעלי והיום יש לנו 3 בנים (בני 19,13,8.5). בגיל 20 נאלצתי להפסיק את אימוני הבלט והשקעתי יותר באימוני הכושר. זה הפך למקצוע שלי ושל בן זוגי. השתתפתי בתחרויות שונות וזכיתי בפרסים מכובדים (ביניהם אליפות העולם בהורדת ידיים 3 פעמים). כשנולד בני האמצעי הפסקתי להתחרות, ובמקביל השקעתי בלימודי תזונה והיום אני, לצד עיסוקי כמאמנת כושר, גם דיאטנית קלינית טבעית.

טרשת נפוצה הינה מחלה דלקתית של מערכת העצבים המרכזית, והיא נקראת כך לא כי בגלל שכיחותה באוכלוסייה (בישראל חולים בה כ-5,000 אנשים), אלא מכיוון שהיא נפוצה במספר טרשות (נגעים) לאורך המוח ועמוד השדרה. במחלה זו המערכת החיסונית תוקפת את המיאלין בגוף – החומר שמבודד ומגן על סיבי העצב. המשמעות היא פגיעה במערכת העצבים המרכזית – המוח וחוט השדרה – וביכולתם של העצבים להעביר מידע.

המחלה לא היכתה בי ביום בהיר אחד. הסימנים התחילו בהריון עם בני האמצעי, אבל תמיד היו לי תירוצים: גרירת רגל, זרמים בגב? חשבתי שזה בגלל הלחץ של העובר על הגב, אח”כ חשבתי שזה בגלל הניתוח הקיסרי שעברתי. לאחר הלידה התופעות המשיכו ועימן התירוצים שספקתי לעצמי ולסביבה: אני מטפלת בתינוק קטן, חסרות לי שעות שינה, התאמנתי יותר מדי. לבדיקות מקיפות פניתי לאחר התקף חריף של המחלה אותו חוויתי לאחר לידת בני השלישי. בעקבות תאונת דרכים שעברנו, התחלתי לסבול מכאבים בגב, קושי בהליכה, רעידות בידיים, עייפות והתכווצויות. הנחנו שהכול קשור לתאונה. במהלך בדיקות מקיפות שערכנו, אחד האורתופדים הבהיר לי שהגעתי לרופא הלא נכון, וכי עלי לפנות לנוירולוג ולבצע MRI מוח.

בשלב זה כבר פניתי לד”ר גוגל. הקשתי – “באילו מחלות מומלץ לערוך MRI מוח”? והתשובה הראשונה שעלתה היתה טרשת נפוצה. רשימת התסמינים של המחלה הפתיעה אותי מאוד בדיוק שלה – הופיעו ברשימה תסמינים שלא העזתי להודות אפילו בפני עצמי כי אני סובלת מהם, ואני סבלתי מלמעלה מ-90% מהם.

לאחר שקיבלנו את תוצאות ה-MRI מוח התחלתי טיפול בסטרואידים ותרופה למניעת התקפים בשם אינטרפרון בטא. מהר מאוד, בשל השימוש בסטרואידים, הרגשתי מצוין, אפילו עשיתי שני אימונים ביום. אולם לאחר שפגה השפעת הסטרואידים, עליתי במשקל 20 ק”ג, על אף תזונה מוקפדת, ואז גם חלה הדרדרות משמעותית במצבי – עייפות טוטאלית, שכיבה מוחלטת למשך מספר חודשים, ותחושות של דיכאון וחוסר תקווה. בנוסף לכך, התחלתי לסבול מחוסר תיאבון, הקאות, בחילות וסחרחורות. אלו הובילו לסבב בדיקות חדש שממנו התברר כי בעקבות החל שיבוש בתפקודי הכבד ובבלוטת התריס שלי. הרופאים כמובן המליצו להפסיק מיד את התרופה ונבחן עבורי טיפול מונע להתקפים. היו שתי אופציות – האחת לא התאימה בשל נוגדנים שיש לי בדם ואת השנייה לא אישרו לי בגלל שהיא לא בסל.

מי שהוציאה אותי מהמצב הזה הייתה הפייה הטובה – חמותי שהפנתה אותי ליועצת התזונה שלה שבנתה לי תכנית ל-8 חודשים, שאותה אני ממשיכה גם היום. חזרתי למשקלי התקין לאחר שנה וחצי ואני ממשיכה לשמור עליו גם היום – אחרי 3.5 שנים. מלבד השייקים, הדיאטה שלי כוללת מזונות ללא כימיקאלים, צבעי מאכל או חומרים משמרים. לאדם בריא כל אלו לא מזיקים, כשהם במנות קטנות, אולם לאנשים עם מערכת חיסון של “היכון – צא”, כל מזון אלרגני עלול לעודד התפרצות של מחלות אוטואימוניות. משום כך, החלטתי להימנע גם מגלוטן ומחלב.

בנוסף לדיאטה המוקפדת שאני עושה למניעת ההתקפים, אני נוטלת אובג’יו – תרופה שמיועדת למנוע התקפים של הטרשת הנפוצה ולרכך את התסמינים. אני שמחה לספר שאני לא סובלת מתופעות לוואי בעקבות הטיפול.

אני ממשיכה לעבוד כמאמנת חדר כושר וכתזונאית, וממשיכה באימוני חדר כושר ואף מתרגלת טאי צ’י.
לא איבדתי תקווה להיפטר לחלוטין מתסמיני הטרשת הנפוצה. אני לומדת ריפוי עצמי ונותנת לעצמי הזדמנות להיפטר מסימני המחלה שעדיין לא מרפים ממני. אני פשוט רוצה להרגיש רגיל ואני לא יושבת ומחכה להתקף הבא.

29 מרץ 2024

תכנייה ללקויי ראייה   יום עיון וירטואלי (בזום)  לציון חודש הטרשת הבינלאומי יום שלישי, 4/6/24 ,כז’ באייר, תשפ”ד  מפגש וירטואלי מוח וגוף (בזום) – בשורה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this