ראשי » מאגרי מידע » מאמרים » 2015 – ניסוי חדשני: האם חולי טרשת נפוצה ישובו ללכת?

2015 – ניסוי חדשני: האם חולי טרשת נפוצה ישובו ללכת?

דליה מזורי | 30/6/2015 13:16 מתוך הארץ - NRG

עודכן 25.02.2016

ניסוי חדשני: האם חולי טרשת נפוצה ישובו ללכת?

דליה מזורי | 30/6/2015 13:16 מתוך הארץ – NRG

בבית החולים הדסה בודקים האם הזרקת תאי גזע לנוזל השדרה תביא להחזרת יכולת התנועה של חולי טרשת נפוצה וניוון שרירים

בשורה לחולי טרשת נפוצה ולחולי ניוון שרירים (ALS): בבית החולים הדסה החלו בניסוי קליני ראשון מסוגו בעולם – הזרקת תאי גזע לנוזל השדרה במטרה להביא להחזרת יכולת התנועה של חולי טרשת נפוצה וניוון שרירים. מדבור בניסוי רחב היקף ו”כפול סמויות” (double blind), שמטרתו להוכיח, שהזרקת תאי גזע אל תוך נוזל השדרה יעילה יותר מהזרקתם למערכת הדם – כפי שהדבר נעשה כיום במרכזים אחרים בעולם. תאי הגזע נלקחים מהחולים עצמם ומוזרקים חזרה לגופם לאחר גידול וטיפול מיוחד.
לפריצת דרך זו אחראי פרופ’ דימיטריוס קרוסיס, מומחה לנוירואימונולוגיה, מנהל המרכז לטרשת נפוצה ונוירואימונולוגיה ב”הדסה”, יו”ר החברה הישראלית לנוירואימונולוגיה, יו”ר הוועדה הרפואית המייעצת של האגודה הישראלית לטרשת נפוצה (ע”ר) ונציג ישראל בפורומים האירופאים הגדולים הקשורים לטרשת נפוצה.

הגורם לטרשת נפוצה אינו ידוע וכיום הטיפול במחלה – מוגבל. מדובר במחלה כרונית אוטואימונית שפוגעת במערכת העצבים המרכזית. סיב העצב של המוח ושל חוט השדרה בגוף עטופים במעטפת שומנית הנקראת מיאלין. תפקידו של המיאלין להגן על סיבי העצב וכאשר חלק מעטיפת המיאלין נהרס – נוצרים אזורים “טרשתיים” (פלאקים) במערכת העצבים המרכזית, דבר שגורם להאטה או לחסימה בהולכה החשמלית. תאי הגזע אמורים לסייע בחידוש המיאלין, מה שיביא למניעת התקפים בחולים ולשיפור של תפקודים מוטוריים וקוגניטיביים כמו הליכה, זיכרון ועוד. בעולם סובלים כיום מהפרעה אוטואימונית קשה זו למעלה מ- 2.5 מיליון בני אדם.

“אין ספק שהטיפול הזה מהווה תקווה גדולה לחולים, שאצלם המחלה מתקדמת ואין מענה טיפולי אחר שיכול לעצור אותה. מדובר במחקר חדשני בראייה עולמית. גם אופן הבדיקה הכפולה, אשר במהלכה המשתתפים יקבלו את ההזרקה פעמיים, גם דרך ההזרקה המיוחדת והבלעדית לנוזל השדרה, טכניקה שהוצעה ב”הדסה” בשנים האחרונות, וגם דרך הוריד – כל אלה מהווים פריצת דרך ובשורה לחולים במחלה קשה זו”, אמר פרופ’ קרוסיס.

לדבריו, כבר בשלבי המחקר הקודמים היו אינדיקציות חזקות לתועלת הקלינית של טיפול מסוג זה של תאי גזע שהתפקוד המוטורי שלהם השתפר עד כדי קימה מכיסא גלגלים וחזרה להליכה.

הניסוי הנוכחי בחולי טרשת נפוצה החל לפני כשלושה חודשים, ויארך כשנה, שנה וחצי, ובסיומו תיוודע לראשונה בעולם יעילות הזרקת תאי הגזע אל תוך נוזל השדרה בהשוואה להזרקתם לווריד היד של החולה. תאי הגזע יוזרקו לחולים במשך ששה חודשים. בחלק מהם אל תוך הוריד ובחלק – בהזרקה לנוזל השדרה. וזה לאחר שעברו טיפול מיוחד שנעשה ע”י האחראי לגידול תאים אלה – ד”ר קסיס מהדסה.

החוקר הדגיש כי תאי הגזע של חולי טרשת נפוצה אינם פגועים מאחר שלא מדובר במחלה גנטית ולכן ניתן להשתמש לכל חולה בתאיו שלו. תאי הגזע הנלקחים מהחולים, נמצאים בפאזה כמעט עוברית מבחינת התפתחותם ולכן יכולים לסייע בחידוש המיאלין, החלק שנפגע במעטפת העצבית בטרשת נפוצה, ואולי גם לדכא את הדלקת באזורי המוח בהם היא נוכחת. חולי טרשת נפוצה חיים במשך שנים רבות עם מצבי ביניים ותאי עצב שפועלים חלקית. לכן תאי הגזע יכולים לתמוך ולשפר את החיות של אותם תאים שניזוקו. התחדשות תאים אלה אמורה להביא לא רק למניעת התקפים בחולים אלא גם לשיפור מורגש של תפקודים מוטוריים וקוגניטיביים.

לדברי פרופ’ קרוסיס, פריצת דרך ראשונה בתחום התחילה כבר בשנת 2006, כשבית החולים החל בעריכת ניסויים בתאי גזע במחלות נוירולוגיות. “הדסה” היה בית החולים היה ראשון בעולם שהחל בטיפול בתאי גזע גם בחולי טרשת נפוצה וגם בחולי ALS.

שיפור משמעותי בנכות הנוירולוגית

פרויקט זה נחלק לשני חלקים: האחד בו השתמשו בתאים ממח עצם שמכינים אותם ב”הדסה” בלבד והשני בו נעשה שיתוף פעולה עם חברת “brainstorm”, חברה ישראלית שמשפרת ומחזקת את איכות תאי הגזע כדי שיהיו מתאימים יותר למחלות הנוירולוגיות.

על פי השיטה של brainstorm ניתן לכוון את התאים דרך תרבית עם גורמי גדילה עצביים, כדי שיפרישו כמויות גדולות של פקטורים החשובים לחיות הנוירונים במוח. זה מה שמעודד את כל המערכת לפעילות מחודשת. בדרך זו מצילים גם את תאי העצם שניזוקו חלקית ולא מתו עדיין.

הניסויים הקליניים שנערכו עד עכשיו היו ניסויים פתוחים – בעקבותיהם נראה שיפור משמעותי בנכות הנוירולוגית וביכולת המוטורית של החולים בטרשת נפוצה. בחולי ALS נצפה כי בעזרת הטיפול הזה הצליחו הרופאים לשפר ב-50% לפחות את התקדמות המחלה. “המינימום היה להאט ב-50%, אך ראינו גם חולים שמצבם השתפר, לפעמים בצורה מרשימה. “בחלק מהחולים נראה שיפור משמעותי בתפקוד הנשימה ובחלק גם שיפור בתפקודים מוטוריים שונים”, סיפרו פרופ’ קרוסיס, החוקר הראשי וד”ר פטרו, רופאה בכירה במחלקה הנוירולוגית שהייתה המתאמת הקלינית של הניסוי, הנערך בחסותו של מנהל המחלקה פרופ’ תמיר בן חור.

פרופ’ קרוסיס הסביר כי עד עכשיו הדגש בניסויים הושם על הבטיחות. “היינו חייבים להוכיח שהתכשירים האלו בטוחים. זה דבר חייב המציאות בכל ניסוי חדשני כזה. זו הייתה המטרה העיקרית. אך הופתענו לטובה, כשכבר במספר קטן יחסית של חולים ראינו רמזים מאד חזקים ובולטים של יעילות קלינית של הטיפול”, אמר פרופ’ קרוסיס.

הניסוי הראשון בחולי טרשת נפוצה נערך בקרב 34 חולים, בניסוי הנוכחי שרץ כעת בחולי טרשת נפוצה ישתתפו 48 חולים (12 כבר נכנסו עד כה) ויש בשלבי הכנה ניסוי של עוד 20-30 חולים עם ALS מבתי חולים מכל הארץ. ניסוי זה ייערך בעוד מספר חודשים, ובבית החולים נערכים לקראתו.

החולים שנבחרו להשתתף בניסוי עמדו במספר קריטריונים מבחינת חומרת מחלתם: חולים שנמצאים בשלב מתקדם של המחלה אך לא חמור מאד, המביא אותם לנוע בכיסא גלגלים. אחת מהם אשה בת 43 הסובלת משלב ביניים של המחלה: מתקשה בהליכה אך עדיין לא מרותקת לכיסא גלגלים. לדברי פריפ’ קרוסיס, ברור שככל שהטיפול יותר מוקדם הוא יותר יעיל כי פחות נוירונים ניזוקו. “ואם נראה שכך המצב – ושהתוצאות ימשיכו להיות חיוביות באותה רמה, בהחלט נציע את הטיפול כאופציה לחולים בשלבים יותר מוקדמים”, אמר החוקר.

יצוין כי הניסוי בטרשת נפוצה ב”הדסה”, אשר עלותו 2.5 מיליון דולר, לא נתמך הפעם על ידי חברות תרופות אלא על ידי קרנות מחקר של הדסה, קרנות מחקר של פרופ’ קרוסיס ותרומות ממשפחות ברחבי העולם אשר בוחרות לנתב את התרומות למחקר הספציפי הזה מתוך תקווה לסייע לחולים ולקדם את התחום.

חברת “Brainstorm” הינה חברה סטארט אפ ישראלית שהחלה לפעול על בסיס מחקר של פרופ’ דניאל אופן מאוניברסיטת תל אביב. שכאמור משפרת את איכות תאי הגזע כדי שיהיו יותר מתאימם למחלות הנוירולוגיות.

29 מרץ 2024

תכנייה ללקויי ראייה   יום עיון וירטואלי (בזום)  לציון חודש הטרשת הבינלאומי יום שלישי, 4/6/24 ,כז’ באייר, תשפ”ד  מפגש וירטואלי מוח וגוף (בזום) – בשורה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this