מעולה. מרגיש טוב. חסר מעצורים. מוכן ומזומן.

מאת צ'לסי ג'יינס | עודכן 04.07.2013

אם קיימת מילה נרדפת ל”בריא”, כריס רייט מכיר אותה. רוב הסיכויים שיליד בואי, שהיה כדורסלן בולט בנבחרת ג’ורג’טאון, השתמש בה מאה פעמים בערך בשנה האחרונה כדי להבטיח לציידי כישרונות מטעם האן.בי.איי, לבעלי קבוצות ולמאמנים שהוא נכס, ולא סיכון.

מדובר באתגר לא פשוט עבור רייט בן ה-23. בתחילת 2012 הוא אובחן כחולה בטרשת נפוצה בזמן ששיחק בקבוצה הטורקית “אולין אדירנה”. מאז הוא מסתגל לחיים לצד המחלה, אבל טוען שהקרב המפרך יותר הוא להתגבר על התפיסות המוטעות של הקבוצה בנוגע להשפעה הפוטנציאלית על קריירת הכדורסל שלו.
מאבקו הבלתי רגיל החל במהלך שביצע כבר אלפי פעמים: תרגיל אימון פשוט שבמהלכו נוגעים בקו הבסיס ומסתובבים. במקום להתכופף מעט ואז להסתובב, כף רגלו של רייט החליקה והוא נפל. בתחילה הוא חשב שמדובר בלא כלום.

ואז כף רגלו הימנית נרדמה. כשהתעורר למחרת בבוקר לאימון מוקדם, זרועו ורגלו הימנית כבר איבדו את תפקודן. רייט פנה לקבלת טיפול רפואי.

כריס רייט נושא את בנו סי.ג’יי בן הארבעה חודשים בזמן ג’מבורי הכדורסל שלו, שנערך בתיכון סנט ג’ון בצ’בי צ’ייס ב-29.6. רייט ארגן את האירוע כדי לעורר מודעות בקהילה בנוגע למחלה ולגייס כספים לקרן למען חולי טרשת נפוצה. (מאדי מאייר, “וושינגטון פוסט”)

בשלב זה הוא קיבל את מה שסוכנו דאג ניוזטד מכנה האבחנה “המבהילה” – הוא חולה בטרשת נפוצה.
רייט וניוזטד לא ידעו הרבה אודות המחלה, וכך רייט ניגש לחקור אותה באופן יסודי.

הוא גילה שמדובר במחלה התוקפת את מערכת העצבים המרכזית (המוח וחוט השדרה), שם הציפוי המגן, שבדרך כלל עוטף את העצבים, נפגע ומותיר אותם פגיעים לנזקים. ככל שיותר ויותר מאותו ציפוי, הנקרא מיאלין, נהרס, מצבם של העצבים מחמיר ותפקודם מידרדר, על אף שכל חולה חווה את המחלה בהיקף וברמות שונים.

רייט שאף להתאושש מהמחלה ולשחק באן.בי.איי, וכך סיפר על מצבו רק לבני משפחה ולחברים קרובים, מתוך רצון להימנע מכל סטיגמה שעלולה להתעורר בקרב מקבלי ההחלטות בליגה.

עד שיום אחד האתר Eurobasket.com פרסם כתבה שבה הספידו בטרם עת את הקריירה המבטיחה שלו, לאחר שאובחן כחולה בטרשת נפוצה. סודו של רייט נחשף.

“ברגע שהכתבה התפרסמה כולם אמרו ‘היי, הקריירה שלו הסתיימה,’ רייט מספר. “אנשים פשוט ויתרו עליי.”

ב”אנשים” הוא מתכוון גם לשלושת הרופאים הראשונים שרייט ביקר לאחר שחזר לארה”ב, עד שמצא את הנוירולוגית היידי קרייטון באזור וושינגטון הבירה.

רייט, שנראה כאן משחק במדי נבחרת “דאלאס מווריקס” במסגרת חוזה בן עשרה יום בעונה שעברה, מקווה להשיג תפקיד קבוע יותר בנבחרת אן.בי.איי במהלך הפגרה. (ג’ון אמיס/AP)

קרייטון “אמרה שהיא חושבת שאוכל לשחק ללא שום מגבלות. רופאים אחרים אמרו שהם לא חושבים שזה רעיון טוב שאמשיך לשחק,” מספר רייט. “אחרי שהיא אמרה לי [שאוכל לשחק] אמרתי, ‘טוב, את תהיי הרופאה שלי.'”

“הייתי די המומה כשאמרו לו [להפסיק לשחק],” מספרת קרייטון. “אמרתי ‘ברור שאתה תמשיך לשחק.’ הוא היה בכושר מצוין וחווה רק התקף קל אחד.”

למעשה, קרייטון אומרת שהוא לא חווה התקף נוסף מאז אותו סיבוב מסוכן בטורקיה. היא מספרת שחלק מהצלחת המטופל שלה נובעת מגישת הטיפול האגרסיבית שבה הם נוקטים. מכה מקדימה באמצעות תרופה חזקה לטרשת נפוצה בשם טיסברי.

התרופה, שמצריכה מדי חודש עירוי שאורך שעתיים, הודפת את התאים בגוף אשר תוקפים בטעות את ציפוי המיאלין, בכך מאטה את קצב הישחקות העצבים.

בהתחשב במצבו הגופני ובאופן טיפולו, קרייטון מאמינה שהסיכוי שרייט יעבור התקף נוסף הוא “מאוד, מאוד נמוך”.

על פי האגודה הארצית לטרשת נפוצה, תוחלת החיים של החולים במחלה זו זהה או כמעט זהה לזאת של שאר האוכלוסייה.

לעתים קרובות אלה שאינם מכירים את המחלה מתבלבלים בינה לבין ניוון שרירים או מחלות ניווניות אחרות, שעלולות להתקדם בקצב מהיר בהרבה. על כן רייט והסוכן שלו מאמינים שהעברת המידע המדויק לקבוצות היא הכרחית, אם ברצונם לשכנע אותם שהוא השקעה בטוחה.

ובכל זאת, רייט מספר שמצבו הבריח כמה קבוצות.

“אני חושב שהייתה לזה השפעה עצומה בקיץ שעבר, כי ניסיתי להתקבל לליגת הקיץ ואף קבוצה לא הייתה מוכנה. היו לי כמה הצעות, והקבוצות התחרטו ברגע האחרון,” רייט מספר. “הקיץ האחרון היה ממש קשה.”

קרייטון אומרת שנציגי הקבוצות ששאלו אותה לגבי רייט ראו בו סיכון, מנטליות שאותה היא מכנה “בלתי הולמת, משום שהם שופטים את הטרשת הנפוצה בשלמותה ולא את כריס רייט, החולה בטרשת נפוצה.”
לאחר שאף קבוצה לא הסכימה לתת לו הזדמנות בליגת הקיץ ב-2012, רייט שיחק בעונה שעברה בקבוצת “איווה אנרג’י” בליגת הפיתוח של האן.בי.איי. רייט זכה בתואר אולסטאר רוסטר בליגה ד’ ובחוזה בן עשרה ימים ב”דאלאס מווריקס”. אף על פי כן, החוזה לא חודש.

כעת, לאחר עונה ללא התקפים בליגה ד’, רייט הרוויח משחקים בליגת הקיץ בקבוצות כמו “ברוקלין נטס” באורלנדו ו”סן אנטוניו ספרס” בלאס וגאס. לדבריו, הוא “שורץ בחדר הכושר” ומתאמן מדי יום באזור בואי, שם הוא חי עם חברתו ועם בנם בן ארבעה חודשים, כריס רייט ג’וניור (“השני”).

בסוף השבוע שעבר רייט הנחה את ג’מבורי הכדורסל הראשון לחולי טרשת נפוצה בתיכון סנט ג’ון.
האירוע כלל עצות לגבי משקל ואימונים לילדים, כמה מילים מפי קרייטון על חיים עם טרשת נפוצה, משחק צדקה והופעות של ג’ף גרין וגרג מונרו, שחקני אן.בי.איי ושחקני עבר בולטים בג’ורג’טאון, כמו גם של המאמן ג’ון תומפסון השלישי.

עבור רייט, זה עניין גדול להיות שחקן האן.בי.איי הראשון שאובחן כחולה טרשת נפוצה, והוא שואב השראה מהעובדה שקיבל אבחנה זו בזמן שבוע המודעות למחלה.

“אני זוכר ששאלתי את ד”ר קרייטון, ‘את מכירה שחקני אן.בי.איי אחרים שחולים בטרשת נפוצה?'” רייט נזכר. “היא חקרה את הנושא ואז אמרה, ‘לא, אני לא.’ אמרתי לה, ‘בסדר, אז זאת המטרה שלי.”
ולאחר שהשיג מטרה זו בהופעתו הקצרה ב”מווריקס”, רייט רעב להגיע הכי גבוה שאפשר ולשמש כדמות לחיקוי לאחרים במצבו.

“אני חייב למצוא את הסידור הנכון בשבילי, משהו שיתאים. וכשאצא למגרש אצטרך להביא תוצאות; זה פשוט עד כדי כך,” אומר רייט. “לפעמים אולי זה לא יהיה הפתרון המושלם, אבל אתה חייב למצוא דרך להפוך את זה למצב המושלם בשבילך. בכל מכשול אפשר למצוא משהו טוב ורע.”

מעולה. מרגיש טוב. חסר מעצורים. מוכן ומזומן.
מעולה. מרגיש טוב. חסר מעצורים. מוכן ומזומן.
29 מרץ 2024

תכנייה ללקויי ראייה   יום עיון וירטואלי (בזום)  לציון חודש הטרשת הבינלאומי יום שלישי, 4/6/24 ,כז’ באייר, תשפ”ד  מפגש וירטואלי מוח וגוף (בזום) – בשורה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this