ראשי » מאגרי מידע » מאמרים » 2015 – מה משפיע על התקפי טרשת?

2015 – מה משפיע על התקפי טרשת?

אתר כמוני- (www.camoni.co.il - (canonical

עודכן 22.02.2016

מה משפיע על התקפי טרשת?

אתר כמוני- (www.camoni.co.il – (canonical

רבים מן המחקרים שנערכים מראים שמהלך הטרשת הנפוצה, כמות ההתקפים ורמת הפגיעה הפיסית יכולים להיות מושפעים ממספר גורמים. לחלק מן הגורמים נמצאו עדויות חזקות ומבוססות ולאילו לחלקם האחר של הגורמים ישנן עדויות חלשות יותר המצריכות בדיקה ומעקב נוספים. לא פחות חשוב לדעת ולהכיר אילו גורמים אינם משפיעים ואינם מביאים להחמרה של התקדמות הטרשת הנפוצה.

אוסף הגורמים שנערך בא בכדי לעזור ולתמוך בשינוי הרגלים ולהפריך מיסקונספציות, עם זאת, יש לזכור ולהכיר כי מחלת הטרשת הנפוצה היא הטרוגנית ובאה לידי ביטוי באופן שונה אצל כל אינדיבידואל. לכן, ייתכן וכי המלצה אשר נכונה לרוב האנשים ואף נמצאה מובהקת במחקרים מבוקרים לא תתאים בכל המקרים לכלל האנשים ויש להתייעץ עם הנוירולוג המטפל.

אז מה משפיע על ההתקפים?

ראשית נמצא כי זיהומים, ויראליים ובקטריאליים, מגבירים את הסיכוי להתקפי טרשת נפוצה. ברגע שחדר אל הגוף זיהום הסיכוי שיתרחש התקף טרשת קופץ עד פי 3.2 מהמצב הרגיל בו אין בגוף זיהום. כרגע ממשיך המחקר לבחון את ההבדלים בין הוירוסים והבקטריות השונות ואת השפעתן השונה על התרחשותו של התקף טרשת. בכדי להימנע מחלקם של הזיהומים ניתן להתחסן. בניגוד להשערות שלעיתים נשמעות, אין החיסונים מגבירים את הסיכוי לטרשת נפוצה, לפחות לא אלו שנחקרו ונבדקו: החיסון לשפעת, טטנוס והפטיטיס B.
עוד נושא מרתק הוא ההיריון והלידה. בזמן ההיריון ישנה הפוגה בהתקפים, לכל אורך ההיריון, אך בעיקר בטרימסטר השלישי. לאחר הלידה קיים סיכון גבוה יותר לקבלת התקף. גם בתחום זה ישנן שמועות והשערות שכדאי להפריך, אין החמרה במצב הנכות הפיסית בעקבות לידות ואין הנקה מגבירה את הסיכוי להתקפים, אף ישנו מחקר מבוקר שמצא ההפך, כי הנקה אף מפחיתה את הסיכוי להתקפי טרשת. חשוב לציין כי גם הרדמת האפידוראל לא נמצאה קשורה להתקפי טרשת נפוצה.

כמו לכולם, גם אנשים עם טרשת נפוצה חווים טראומות פיסיות ורגשיות שאינן קשורות למחלה. מעניין כי נמצא כי טראומות פיסיות (ניתוח, פגיעות ראש, פציעות וכו’) לא הביאו ליותר התקפי טרשת ולא להחמרה במצבו הפיסי של המטופל. עם זאת, ישנן עדויות חזקות לכך שאירועי חיים מלחיצים (מצבי מלחמה, אובדן, גירושין, פיטורין וכו’) כן מביאים להגברה משמעותית של הסיכוי להתקף טרשת.

לסביבה בה אנו חיים, להרגלים ולאורח החיים גם כן יש השפעה. לחשיפה לשמש ולרמות הויטמין D בגוף ישנה השפעה על הסיכוי להתקפים, כך שחשיפה לשמש ורמות ויטמין D גבוהות מביאים לפחות התקפים. העדויות לכך אינן חד משמעויות, בניגוד לעדויות המתחזקות לחשיבות החשיפה לשמש ורמות הויטמין D בזמן ההיריון והילדות בשל השפעתן על הסיכוי להיות מאובחן בעתיד עם טרשת נפוצה. עדויות מאוד מבוססות מצביעות על הסכנות שבעישון. אנשים עם טרשת נפוצה שמעשנים, ההתדרדרות במצבם הפיסי מהירה יותר באופן משמעותי. בתחום התזונה נמצא כי תוספים של אומגה 6 והפחתה במזונות עם שומן רווי מביאים להאטה בהתקדמות המחלה, אך נעשו בתחום זה מעט מחקרים והעדויות לכך חלשות. כן כדאי לשמור ולהקפיד על ביצוע פעילות גופנית מכיוון שאלו השומרים על כושרם הגופני, נמצא כי פחות נפגע תפקודם הפיסי בהשוואה לאלו שאינם עוסקים בפעילות גופנית. ולסיום, נמצא שצריכה מתונה של אלכוהול קשורה לרמות EDSS נמוכות, כלומר אלו השותים אלכוהול בצורה מתונה התקדמות המחלה בקרבם איטית יותר, בניגוד לאלו המתנזרים מאלכוהול. חשוב לציין כי המחקר שבחן זאת מצא קשר מתאמי בלבד (ולא סיבתי) וכי אחת הביקורות על ממצאיו טוענת, כי ייתכן שאלו אשר אצלם התקדמות המחלה איטית יותר, עמידים יותר לאלכוהול ולכן מאפשרים לעצמם לשתות, בניגוד לאלו עם התקדמות מהירה של המחלה אשר אלכוהול מחליש אותם ולכן נמנעים ממנו.

מתוך סקירה שהתפרסמה בעיתון המדעי multiple sclerosis

29 מרץ 2024

תכנייה ללקויי ראייה   יום עיון וירטואלי (בזום)  לציון חודש הטרשת הבינלאומי יום שלישי, 4/6/24 ,כז’ באייר, תשפ”ד  מפגש וירטואלי מוח וגוף (בזום) – בשורה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this