ראשי » מאגרי מידע » מאמרים » 2015 – חשיבות אבחון אטרופיה מוחית

2015 – חשיבות אבחון אטרופיה מוחית

עודכן 17.02.2015

חשיבות אבחון אטרופיה מוחית

פרופ’ דימיטריוס קרוסיס – מנהל היחידה לטרשת נפוצה בהדסה ירושלים, יו”ר הועדה הרפואית המייעצת של האגודה הישראלית לטרשת נפוצה (ע”ר).

חוקרים מנסים למצוא מדד מנבא לגבי התקדמות הפגיעה של הטרשת הנפוצה בתפקודים השונים בגוף. אחד המדדים החשובים והמאפשרים חיזוי אמיתי הוא רמת האטרופיה המוחית. פרופ’ דימיטריוס קרוסיס, מנהל היחידה לטרשת נפוצה בהדסה ירושלים מסביר למה הוא כל כך חשוב.
טרשת נפוצה נחשבת למחלה הנוירולוגית הנפוצה ביותר בקרב גילאי 20-40. כיום, חיים בישראל כ-5000 חולים בטרשת נפוצה, כאשר מדי שנה מאובחנים מעל 100 חולים חדשים. על פי הנתונים שנאספו, הנשים חולות פי 3 מהגברים.

טרשת נפוצה פוגעת בתפקוד מערכת העצבים שמשפיעה על תפקודים שונים בגוף, ובמקרים קשים עלולה המחלה לגרום לפגיעה קשה בתנועה ואף לנכות קשה.

אחת הפגיעות הקשות של המחלה מתרחשת באזורי המיאלין – החומר הלבן במוח. האזורים שנפגעו נקראים פלאקים. בבדיקות MRI ניתן לראות את הפלאקים הללו, ובדרך זו לעקוב אחר התקדמות המחלה.

בשנים האחרונות התברר כי לא קיימת קורלציה ישירה בין כמות הפלאקים, כמותם והתקדמות המחלה. זו הסיבה שהחוקרים מנסים למצוא דרכים אחרות לזהות את המאפיינים שיעזרו בחיזוי המחלה וההחמרה בנכות.

חשוב להבין, כי תאי העצב במוח מורכבים משני סוגים: 60% נקראים חומר לבן – מיאלין והם אחראים על העברת האותות החשמליים מהמוח ובחזרה אליו, ו-40% קרויים חומר אפור ומכילים את גרעיני התאים המעבדים את המידע ושולחים אותו הלאה.

אחד הפרמטרים שיכולים לסייע בחיזוי הוא מדד האטרופיה במוח – רמת הניוון במוח כתוצאה מהפגיעה במיאלין והדלקת שנוצרת בגלל המחלה. חוקרים מצאו כי הקשר בין רמת האטרופיה לבין רמת התקדמות המחלה וההחמרה בנכות, הרבה יותר מדויק.

החל מגיל 25, קיימת עקומה טבעית של איבוד נפח המוח. בטרשת נפוצה קיימת האצה של התהליך הזה. חוקרים גילו כי טיפולים חדשים בתהליך הדלקתי שגורמת המחלה, מחזירים את העקומה למצבה הרגיל. כלומר, לרמת איבוד נפח המוח הרגילה באוכלוסייה.

חשיבות בדיקת האטרופיה המוחית
חשיבות בדיקת רמת האטרופיה של המוח, היא לא על מנת לקבל תמונת מצב עכשווית אלא יש לה גם משמעות פרוגנוסטית לגבי שלבי התקדמות המחלה בעתיד וההחמרה בנכות הנגרמת בגלל הטרשת הנפוצה.

למרות זאת, הבדיקה עדיין לא הוכנסה כמערכת רוטינית לכל חולה, בשל מיומנויות מרוכבות של הדמיה שנדרשות לפענוח הבדיקה. חשוב להבין כי הבדיקה הזו יכולה להועיל גם כמדד לתפקוד קוגניטיבי בקרב מחלות דמנטיות כמו אלצהיימר למשל.

בנוסף, לכך אם הבדיקה תיערך בשלב מוקדם של המחלה, וגם לאנשים שכבר מקבלים טיפול כלשהו, האבחנה תוכל לעזור לשקול טיפול טוב יותר ומתאים יותר למצבם.

29 מרץ 2024

תכנייה ללקויי ראייה   יום עיון וירטואלי (בזום)  לציון חודש הטרשת הבינלאומי יום שלישי, 4/6/24 ,כז’ באייר, תשפ”ד  מפגש וירטואלי מוח וגוף (בזום) – בשורה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this