ראשי » מאגרי מידע » מאמרים » 2015 – ויטמין D, אור שמש וטרשת נפוצה

2015 – ויטמין D, אור שמש וטרשת נפוצה

עודכן 09.03.2016

ויטמין D,  אור שמש וטרשת נפוצה

ד”ר יובל כרמון

נוירולוג בכיר במרכז לטרשת נפוצה, מרכז רפואי שיבא, תל-השומר. מומחה בטרשת נפוצה ונוירואימונולוגיה,  בעל תת- התמחות מאוניברסיטת באפאלו ארה”ב.

 

כמו בהרבה תחומים אחרים האופנה קיימת גם ברפואה. כבר משנות ה- 60 הועלה הרעיון כי למידת החשיפה לאור השמש תפקיד בשכיחות מחלת טרשת נפוצה. אולם בשנים האחרונות אור הזרקורים הופנה שוב לעובדה מעניינת זאת.

 

מחקרי נדידה של אוכלוסיות הראו שהסיכון של מהגרים בריטים לחלות בטרשת נפוצה יורד באופן מכריע  במידה והם מהגרים לאוסטרליה למשל.

ההיגיון הפשוט אומר שרובנו נועדנו להיות חשופים לאור שמש, אולם  בשל סיבות הקשורות לתעסוקה, הרגלי בריאות אליהם חונכנו, שחשיפה מוגזמת מעלה סיכון לסרטן עור (ממצא ידוע שהוכח !), החשיפה לאור שמש הצטמצמה.

 

בשנים האחרונות, יותר ויותר מחקרים החלו לבדוק את הקשר והמעורבות של החומר המכונה ויטמין D.

ויטמיןD  הינה מולקולה שמיוצרת בעורנו לאחר חשיפה לעור השמש ופועלת בכל גופנו. הפעולה הידועה ביותר קשורה למשק הסידן והשפעה על חוזק העצמות בגוף (ילדים שלא מקבלים מספיק ויטמיןD  במזון או נחשפים לשמש מפתחים רככת). אולם בשנים האחרונות מוצאים השפעה רבה גם על מערכת החיסון ועוד תחומים. כיוון שקיימים קולטנים לויטמיןD  כמעט בכל תא בגוף, השפעתו של ויטמיןD  יותר דומה להורמון  בעצם.

אולם החשיפה לאור השמש  כנראה איננה כל הסיפור,  בנורבגיה למשל  בערים בצפון המדינה שכיחות הטרשת הנפוצה נמוכה יותר מאשר למשל בסקוטלנד אשר ממוקמת דרומית יותר  על פני כדור  הארץ.  עיר מאוד בולטת  בשכיחות MS  נמוכה בנורבגיה היא TROMSO.  מאידך צריכת הדגים שם מאוד גבוהה. ידוע כי דגי הים האלו עשירים מאוד בויטמין D.  רמות ויטמין D  אצל חולים שם נמצאו אף  יותר גבוהות מאשר חולי MS  בסקוטלנד.  נתונים אלו מרמזים שיתכן ולשילוב של חשיפה לאור שמש  וצריכת ויטמין D במזון יש משמעות רבה יותר מאשר לכל אחד מהנתונים לבדו.

כאשר מסתכלים  על המשוואה ובוחנים  סיכון  בריאותי,  מחיר כלכלי  ותועלת אפשרית הרי ברור שבהיבט המניעתי המחיר של נטילת ויטמין D יחסית זול,  הסיכון הבריאותי בנטילתו קטן מאוד,  והתועלת הצפויה יכולה להיות  רבה.  לעומת זאת  הן העלות והן ההפסד מהחמרה ממחלת הטרשת הנפוצה עלולים להיות ניכרים.

ישנם אפילו מומחים שקראו בשנים האחרונות אף להעשרה של המזון בויטמין D בניסיון להפחית תחלואה בטרשת נפוצה על רקע נתונים אלו למשל.

עדיין יש לזכור שאין מדובר בסיבה לטרשת נפוצה. ככל הנראה מדובר  בשילוב של מספר רב של גורמים וביניהם אף ויטמין D וחשיפה לאור שמש. לפיכך יש להדגיש שכנראה לא תושג מניעה מוחלטת לכל האנשים, אלא קיימת תקווה שחלק ניכר מהמקרים הינו בר מניעה.

שאלות נוספת שעולות הן – מתי  נחוצה הרמה המיטבית של ויטמין D ?  מהו השלב בחיים בו חשובה הרמה?   האם בשלב עוברי  לפני הלידה? האם בילדות? בבגרות ? האם חשובה רמה מיטבית בכלל לאחר גילוי המחלה, אם בכלל ?

אם כן, לאחר  הופעת המחלה אצל מטופל,  כן נצפו במספר מחקרים קשר בין רמת ויטמין D בדם לבין פרמטרים שונים של המחלה אצל המטופל.

למשל רמה נמוכה יותר בדם  נמצאה קשורה יותר למדדים :

התקדמות  רבה  יותר של המחלה
התקפים חמורים יותר של  דלקת בעצב הראיה
פעילות מחלה ( כמות נגעים חדשים או התקפים קליניים של ממש) רבה יותר
התקדמות רבה יותר של המחלה מהתקף ראשון להתקף שני ( ובעצם ממצב של CIS למצב של  MS )
תגובה פחות טובה אצל חולי MS לטיפול תרופתי
עייפות  ניכרת יותר ( FATIGUE).  נמצא כי נטילת ויטמין D הביאה להפחתה במדדי עייפות בחולי טרשת נפוצה בעבודה שנערכה במרכז לטרשת בתל-השומר

מומחים רבים בעולם סבורים כי בשל הקשר הנסיבתי של ויטמין D וטרשת נפוצה, מומלץ לכל חולה עם טרשת נפוצה או אפילו התקף בודד של טרשת נפוצה – מה שמכונה בסלנג הנוירולוגי  CIS

Clinically Isolated Syndrome)) ליטול תוסף מזון של ויטמין D3 במינון שיביא לרמה מיטבית של ויטמין D בדם.

ניתן אף יהיה לומר גם בהיבט המניעה של טרשת נפוצה כי מוטב כי בני משפחה ובפרט אחים/אחיות של  חולי טרשת נפוצה (שאמנם ברוב המקרים אינה בעלת מרכיב גנטי מכריע), יבדקו עם הרופא המטפל את נושא נטילת ויטמין D3 באופן קבוע בכדי להביאם לרמות טובות של ויטמין D בדם.

ממליץ כי כל מטופל החולה בטרשת נפוצה יפנה לנוירולוג המומחה בטרשת נפוצה שמטפל בו בכדי להתאים לו טיפול מתאים ויוודא כי רמת ויטמין D בדם אצלו הינה טובה מאוד
על נשים הלוקות בטרשת נפוצה ובהריון להקפיד במיוחד על כך, כיוון שרובן אינן מטופלות במהלך ההריון בטיפולים מונעים לטרשת נפוצה (ההריון להזכיר, לרוב מיטיב עם חולות טרשת נפוצה ובד”כ מתועדים הרבה פחות התקפים בהריון) ולויטמין D יכולה להיות השפעות ניכרת מיטיבה
יש להדגיש כי נטילת ויטמיןD  איננה תחליף לטיפול מונע תרופתי בחולי טרשת נפוצה אלא נדבך טיפולי נוסף
לשקול לתת לבני משפחה של מטופלים גם כן השלמת ויטמין D.

29 מרץ 2024

תכנייה ללקויי ראייה   יום עיון וירטואלי (בזום)  לציון חודש הטרשת הבינלאומי יום שלישי, 4/6/24 ,כז’ באייר, תשפ”ד  מפגש וירטואלי מוח וגוף (בזום) – בשורה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this