ראשי » מאגרי מידע » מאמרים » 2015 – איך מתבצע מעקב רפואי בטרשת נפוצה?

2015 – איך מתבצע מעקב רפואי בטרשת נפוצה?

עודכן 17.02.2015

איך מתבצע מעקב רפואי בטרשת נפוצה?

ד”ר רוני מילוא – מנהל המחלקה הנוירולוגית, ב”יח ברזילי, אשקלון.
חבר הועדה המייעצת לאגודה הישראלית לטרשת נפוצה.

אחת הבעיות בטיפול בטרשת נפוצה היא היכולת לאמוד את הידרדרותה. ד”ר רון מילוא, מנהל המחלקה הנוירולוגית והמרפאה לטרשת נפוצה המרכז הרפואי ברזילי באשקלון, מסביר אילו אמצעים קליניים והדמייתיים עשויים לסייע.
אחד הקשיים בהתמודדות עם טרשת נפוצה היא קצב ההידרדרות שלה. אי אפשר לנבא איך המחלה תתקדם ולאיזה נזקים היא עלולה לגרום. המחלה מתבטאת לרוב בהתקפים הגורמים להפרעה תפקודית ועם הזמן – לנזק ולנכות מצטברת. חלק מהנכות קשור גם בתהליכים נווניים הגורמים לנזק במוח.

עוד סיפורים חמים – בפייסבוק שלנו

הנכויות יכולות לבוא לידי ביטוי בתחומים שונים, ולא כולם יתבטאו באותו אדם, כמו למשל: בתחום המוטורי (חולשת גפיים, הפרעות בהליכה ורעד), הפרעות בקואורדינציה, בשיווי המשקל, בראייה ובתחושה, התקפי סחרחורת, קשיים בשליטה על השתן ועוד.

לכל זה מתוספות גם תופעות כמו עייפות, ירידה קוגניטיבית (אינטלקטואלית) ודיכאון שמובילות לעתים לכך שחולים במחלה, נתקלים בקשיים חברתים ומשפחתיים ולעתים לא מסוגלים להתמיד בעבודה או בעיסוקים אחרים בהם עסקו לפני פרוץ המחלה.
אחת הבעיות בטרשת נפוצה היא היכולת לנבא את התקדמותה והידרדרותה. ישנם אמצעים קליניים והדמייתיים שאמורים לסייע בכך:

1. מספר ההתקפים וחומרתם
התקפים רבים בתחילת המחלה, בפרט במערכות מוטוריות וללא החלמה מלאה מהם ינבאו התקדמות מהירה יותר של הנכות המצטברת.

2. מדידת דרגת הנכות: סולם ה-EDSS
מדובר בסולם הנקבע לפי דרגות ההפרעה ב-8 מערכות תפקודיות נוירולוגיות (מוטוריקה, תחושה, תפקודי גזע המוח, קואורדינציה, ראייה, שליטה על סוגרים, תפקודים מנטליים ואחרים) בתוספת יכולת ההליכה המשוקללות לציון סופי בין 0 ל-10 בו 0 מציין בדיקה תקינה ללא כל הפרעה נוירולוגית ו-10 מציין מוות מטרשת נפוצה. ככל שהציון גבוה יותר, מידת הנכות קשה יותר.

הדירוג חשוב במיוחד לחולים הנמצאים בתחילת המחלה, כאשר החולה עדיין עצמאי ונייד אך בכל זאת חש בקשיים תחומים מסוימים. התקדמות איטית בנכות בשנים הראשונות למחלה תנבא לרוב התקדמות איטית יותר באופן יחסי גם בעתיד.

3. מספר ונפח הנגעים הנצפים בבדיקת MRI
מדובר במדד הדמייתי המודד את מספר הנגעים הנצפים בבדיקת MRI ואת נפחם.

4. מידת הפעילות הדלקתית במוח בבדיקת MRI
זו נקבעת בעזרת הזרקת חומר ניגוד (הקרוי גדוליניום) לגוף. הנגעים הנצבעים בחומר הניגוד בבדיקת ה-MRI מעידים על כך שהמחלה אקטיבית. מדד זה מציין סיכון גבוה יותר להתקדמות המחלה, ומהווה מדד פרוגנוסטי של המחלה.

5. רמת האטרופיה המוחית
מדד הדמייתי הבודק את מידת איבוד רקמת המוח – האטרופיה המוחית. איבוד הדרגתי וקטן של רקמת המוח בשיעור של 0.2 – 0.4 אחוז בשנה הוא תופעה טבעית המתרחשת אצל כולנו החל מגיל 25. אצל חולי טרשת נפוצה הקצב הזה מואץ פי 3.

קיימת קורלציה בין מידת האטרופיה המוחית לבין דרגת הנכות והידרדרות המחלה. חוקרים מצאו כי תרופות שיכולות לעכב את התהליך, יכולה לעכב גם את הידרדרות המחלה.

הכותב הוא מנהל המחלקה הנוירולוגית והמרפאה לטרשת נפוצה במרכז הרפואי ברזילי באשקלון.
20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this