ראשי » מאגרי מידע » מאמרים » תשובות לשאלות נפוצות – בהקשר לעבודה

תשובות לשאלות נפוצות – בהקשר לעבודה

עודכן 15.05.2014

תשובות לשאלות נפוצות – בהקשר לעבודה

שאלה: אני מעסיק, וברצוני להבטיח שעובד עם טרשת נפוצה יוכל להמשיך לעבוד כמורה. אנחנו עובדים בשיתוף פעולה כדי למצוא פתרונות אבל אשמח לקבל הצעות נוספות לשינויים.

תשובה: אם העובד והמעביד מראים נכונות לשיתוף פעולה בזיהוי ויישום ההתאמות הנדרשות בעבודה עבור חולים עם טרשת נפוצה, בדרך כלל נמצא פתרון. הצעד הראשון הוא לזהות אילו תסמינים של טרשת נפוצה משפיעים על ביצועי העובד ואילו ביצועים נפגעים. ישנה הצדקה לביצוע התאמה סבירה כאשר תסמינים של טרשת נפוצה גורמים לקשיים בביצוע עבודה. הבשורות הטובות הן שמעסיקים מדווחים שהתאמות לצורכי חולים עם טרשת נפוצה, אינן כרוכות בדרך כלל בעלויות, או כרוכות בעלויות נמוכות בלבד ומסתכמות לעתים קרובות בשינוי לוחות הזמנים או בסידורים גמישים במקום העבודה, המאפשרים לעובד לבטא את מלוא הכישורים שלו, שלא נפגעו על ידי טרשת נפוצה.

פרופ’ פיל רומהיל, האוניברסיטה הציבורית של קנט, אוהיו, ארה”ב.

שאלה: עלי לספר למנהל שלי כי אני סובל מטרשת נפוצה כי התסמינים שלי מפריעים לי בעבודה, אך אני חושש. איני יכול להרשות לעצמי לאבד את העבודה מכיוון שאני הורה יחיד ולא קיים סיוע ממשלתי. מה תייעץ לי?

תשובה: כתלות בחוקי המדינה בה אתה מתגורר, חשוב לברר האם מוטלת עליך חובה חוקית לספר למעסיק. ברוב המדינות, למעסיק אין זכות לדעת שהובחנת כחולה בטרשת נפוצה, אלא רק שאתה אדם עם מוגבלות הזקוק להתאמות בכדי לבצע את העבודה. אם המחלה אינה מפריעה לך לבצע את עבודתך ולא משפיעה על הנוכחות במקום העבודה, ואם לא קיים חוק במדינתך המחייב אותך לחשוף את מחלתך, עצתי היא, בדרך כלל, לשמור את המידע הרפואי הזה לעצמך. אם עליך לחשוף מידע רפואי מסוים למעסיקך, המלצתי היא לספר רק את מה שנדרש כדי לעשות את ההתאמות הנדרשות לך. מהרגע שותרת על פרטיותך, לא תוכל להשיב אותה, ואני מנסה להניא אנשים מלחשוף דברים שלמעסיק אין זכות לדעת.

ואולם, ייתכן ותרצה לדעת האם למקום העבודה יש מדיניות בנוגע להתאמות, האם יש גורם בחברה שמטפל בנושאים כאלו ויכול לעזור לך, או האם ישנם עובדים אחרים שנדרשו להתאמות בעבודתם בעקבות מוגבלות/ מצב בריאותי. בכל מקרה, חשוב שתדע את זכויותיך כעובד לפני שתחליט מתי, איך ומה לספר למעסיק. ארגון הטרשת הנפוצה שלך יוכל לתת לך הכוונה מפורטת.

פרופ’ פיל רומהיל, האוניברסיטה הציבורית של קנט, אוהיו, ארה”ב.

שאלה: העייפות בעת העבודה היא בעיה גדולה עבורי. המנהל שלי אפשר לי לעבור שעות קצרות יותר, אך למרות זאת, יש ימים שאני עדיין נאבק. האם ישנן תרופות או טיפולים אחרים שיכולים לעזור?

תשובה: ישנן תרופות שיכולות לעזור (אמנטדין ומודפניל הן תרופות מרשם נפוצות), אך הן אינן יעילות מאוד, אם הן נלקחות ללא טיפולים נוספים – חשוב לשלב כמה טכניקות לשליטה בעייפות בשגרת יום העבודה. טכניקות מומלצות מבוססות על המרצה עצמית. חשוב לעשות הפסקות בעבודה – אנחנו נמצאים לעתים קרובות בזמן ההפסקות בסביבת העבודה, אך מומלץ שההפסקה תכלול התנתקות מוחלטת. חשוב גם לשריין הפסקה בת 10 דקות בבוקר ואחרי הצהריים. אם אין לך אפשרות להפסקות כאלה, כדאי לשקול מנוחה בת 10 דקות או הפסקת שירותים ממושכת. חשוב גם לאכול באופן מסודר. מזון שעשיר בפחמימות המשתחררות לאט, מומלץ במיוחד, כמו חטיף דגנים או מציות. יש לתת את הדעת גם לטמפרטורה בסביבת העבודה – שימוש במאוורר או ישיבה ליד החלון הפתוח עשויים לעזור. אפילו שתייה של משקאות עם קרח עשויה לגרום לשיפור. לבסוף, עייפות מתגברת בדרך כלל ככל שהיום מתמשך ולכן יש לנסות לתכנן פעילויות או פגישות חשובות בבקרים.

ניקי וורד, קלינאי ומרצה על טרשת נפוצה, האוניברסיטה העירונית של בירמינגהם, בריטניה.

29 מרץ 2024

תכנייה ללקויי ראייה   יום עיון וירטואלי (בזום)  לציון חודש הטרשת הבינלאומי יום שלישי, 4/6/24 ,כז’ באייר, תשפ”ד  מפגש וירטואלי מוח וגוף (בזום) – בשורה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this