שאלות לפרופ’ יואב צ’פמן

מנהל המח' הנוירולוגית - המרכז הרפואי המשולב שיבא תל-השומר

עודכן 18.05.2014

שאלות לפרופ’ יואב צ’פמן

מנהל המח’ הנוירולוגית – המרכז הרפואי המשולב שיבא, תל השומר

שאלות משנת 2013

קראתי באינטרנט שגילניה יכולה לעשות לעשות נזק לרשתית. יש לי במשפחה סיפור של מחלות עיניים. האם התרופה תתאים לי בעתיד?

גילניה יכולה לגרום לבצקת ברשתית. את ההחלטה לגבי טיפול בגילניה כדאי לקבל בהתייעצות עם הרופא המטפל בשיקולים המקובלים של תועלת לעומת סיכון. לגבי מחלות העיניים הקיימות במשפחה נראה הגיוני גם להתייעץ עם רופא עיניים בבדיקה שמומלצת לפני כל טיפול בגילניה.

אם להשוות טיפול שידוע הרבה שנים לטיפול חדש שאין אתו ניסיון כל כך- איך אפשר להחליט מה יותר מתאים?

אכן טיפול שיש שנים רבות של ניסיון בו מקנה ביטחון גדול בידע לגבי הסיכונים והתועלת. בדרך כלל החולים שמנסים טיפול חדש הם אלו שהטיפולים הוותיקים יותר לא עזרו להם או שגרמו לתופעות לוואי משמעותיות. עם הזמן מצטבר ניסיון גם עם התרופות החדשות והשימוש בהם מתרחב.

יש לי מעט תופעות לוואי לאחר הזרקה אבל אני מתמודד איתם בסדר עד עכשיו. אני חושש שהכדורים החדשים אולי יותר קלים לבליעה, אבל יש להם תופעות לוואי יותר מסוכנות לאורך זמן. מדוע יש תופעות לוואי עם כל הטיפולים האלה? מה עדיף?

לכל תרופה יש תופעות לוואי. המצב כעת הוא שהכדור הראשון שאושר לשימוש, גילניה, הוא בעל תופעות לוואי ידועות בלב, בעיניים וגם דיכוי משמעותי של מערכת החיסון. בעתיד בוודאי יהיו כדורים אשר להם פחות תופעות לוואי ושהם לא יותר מסוכנים מהזריקות.

,כל כמה זמן צריך לעשות? MRIב- יש קרינה שמזיקה למוח

MRI היא בדיקה ללא קרינה מזיקה. מקובל לחזור על הבדיקה לפי פעילות המחלה ובהתייעצות עם הרופא המטפל.

יש לי טרשת נפוצה קלה. פעם בשנה או שנתיים יש לי התקף ואני מקבל סטרואידים כמה ימים באשפוז יום. חוץ מזה אני עובד 100% משרה ואין לי בעיות בהליכה או בידיים. שאלתי האם מגיע לי נכות מביטוח לאומי? איזה מסמכים צריך להגיש לביטוח לאומי ? האם כל מי שיש לו טרשת נפוצה זכאי לנכות מביטוח לאומי?

את השאלה הזאת כדאי להפנות לעובדת סוציאלית. בעקרון ביטוח לאומי מתחשב בנכות ולא במחלות.

יש לי מידי פעם דפיקות לב חזקות ומהירות פחות מאשר בעבר כיוון שאני מקבל כדורים לטיפול בהתקפי חרדה. אני מקבל כבר שלוש שנים כל יום זריקות קופקסון לטיפול בטרשת נפוצה. נמאס לי מזריקות אמרו לי שיש כדור שמחליף את הזריקות אך הרופא הנוירולוג אמר לי שאני צריך בדיקות. בנתיים אני מחכה. איזה בדיקות צריך? האם זה קשור ללב ? האם בדיקות דם רגילות לא מספיק?

כדאי לשאול את הרופא המטפל על איזה בדיקות מדובר. בכל מקרה כל הכדורים שנותנים היום הם יותר מסוכנים מקופקסון ויש להתחשב בכך בשיקולים.

אני מטופלת בבטאפרון שנתיים וחצי לפני זה הייתי מטופלת באוונקס 4 שנים. בבדיקות דם שעשו לי בתה”ש נמצא שיש לי נוגדנים גבוהים לבטאפרון – האם זה יכול להזיק לי? למה עשו לי את הבדיקה רק עכשיו?

נוגדנים לבטאפרון עולים בדרך כלל רק אחר שנה עד שנתיים של טיפול. את הנוגדנים בדרך כלל בודקים כאשר יש רושם שהתרופה לא מספיק עוזרת ואם הם אכן חוזרים גבוהים יש מקום לשקול טיפול אחר.

שאלות משנת 2011

האם יש קשר וזיקה ישירה או עקיפה בין טרשת נפוצה שהובחנה אצלי בשנת 1976, לבין עובדת היותי במחנות ריכוז אושוויץ-בירקנאו ודכאו?

זאת שאלה מאד מורכבת ויש לה מספר מרכיבים. הלחץ הנפשי והגופני במחנה הריכוז הוא בוודאי משמעותי מאד, אך אין לקשר הזה הוכחות טובות מדעיות. נקודה חשובה היא שינויים תזונתיים וזיהומים שהיו באותה תקופה. מצד שני, מרחק הזמן בין החשיפה למחנה הריכוז לבין הופעת המחלה, היא הרבה מאד שנים, ומקשה על קשר נסיבתי.

בחילות קשות בלילות. נטלתי סוגים של תרופות להקל על הבחילות ושום דבר לא עזר. אשמח לדעת באם יש תרופה נוספת שיכולה לעזור?

בחילות קשות אינן סימן שכיח בטרשת נפוצה, ורצוי לעבור בירור פנימי וגסטרואנטרולוגי לעניין זה.

שיפור בעיות בהליכה ע”י לקיחת כדור אמפירה. האם מומלץ, ובאילו מצבים?

כדור זה עוזר בצורה משמעותית להליכה, בחולים שלהם יש בעיה בהליכה. צריך להתייעץ עם הרופא המטפל.

שיפור הליכה בעזרת גירוי חשמלי, מערכת NESS L300 של חברת ביונס. האם מומלץ, ובאילו מצבים? מה עדיף, מערכת זו או אמפירה?

מערכת נס מיועדת לחולים עם חולשה בהרמת כף הרגל. טיפול באמפירה הוא כללי יותר. בוודאי שצריך להתייעץ עם רופא מטפל ופיזיותרפיה.

כיצד ואילו תחומים של הרפואה המשלימה הוכיחו וידועים כיעילים לסייע בהתמודדות בתסמיני המחלה? (תזונה מומלצת, תוספי מזון, דיקור סיני וכו’…).

אף אחד מהתחומים של רפואה משלימה לא הוכחו מדעית, אחרת הם היו נחשבים כחלק מהרפואה המדעית הרגילה.

האם עיסויים שונים יכולים להועיל, ואם כן, האם שיטת עיסוי מיוחדת נמצאה כמתאימה יותר?

אין הוכחה שעיסוי עוזר מבחינה מבוקרת ומדעית. בעקרון, כל דבר שבן אדם מאמין בו ושלם אתו, יכול לעזור.

שאלות משנת 2010

מה התרופה או הטיפול המומלצים לחולה, בכדי שמצבו לא יחמיר מכל התרופות שלגביהם שאלתי או שיש טיפול אחר שלגביו לא ידוע לי?

אין מענה גורף לשאלה הזאת. לדעתי האישית צריך להתאים תרופה לפי החולה ולקחת בחשבון את חומרת המחלה והסכנות התמונות בטיפולים.

אני מטופלת בקופקסון כבר שלוש שנים ומרגישה טוב. האם כדאי להחליף טיפול לכדורים?

נראה לי הגיוני בשלב זה להמשיך טיפול בקופקסון. לא ברורה היעילות של הכדורים כנגד קופקסון וגם לא הסכנות. באופן עקרוני טיפול מוצלח לא ממהרים להחליף, אלא אם כן תופעות הלוואי הן בלתי נסבלות.

אומרים שהתרופות החדשות מאוד יעילות, אבל במקביל כל הזמן מזכירים שמות של תופעות לוואי שאני לא מכירה, ונשמע שהן יותר משמעותיות ואולי אפילו מסוכנות. מה דעתכם?

תלוי כמובן בחומרת המחלה. סביר לעבור לתרופות מסוכנות יותר, אם המחלה פעילה וחמורה ואם תרופות פחות מסוכנות לא היו יעילות.

שמעתי שיש תרופה חדשה שניתנת בכדורים, גילניה. מה תופעות הלוואי שלה? האם היא בסל הבריאות? האם אפשר לרכוש באופן פרטי?

התרופה עדיין לא נגישה בארץ לפי ידיעתי. היא הוגשה לסל הבריאות ומחכים להכרעה בעניין זה. תופעות לוואי נפוצות הן: האטה בקצב הלב, הפרעות בתפקודי כבד, ירידה בספירות דם לבנות, קשיי נשימה ודיכוי של מערכת החיסון. בדרך כלל תופעות הלוואי הן נסבלות ולא מסוכנות.

אני מטופלת ברביף כבר שנתיים אבל יש לי עדיין התקפים והרופא שוקל להחליף טיפול. הוא הציע לי קופקסון או בטאפרון. מה לדעתך עדיף?

רביף ובטאפרון הם מאותה קבוצה של אינטרפרונים ולכן נראה סביר לנסות קופקסון, שהיא מקבוצה אחרת.

אני לא יכולה לסבול יותר את התחושה שאני חולה כל הזמן כאשר אני לוקחת אבונקס. אני שוקלת להפסיק טיפול. יש תרופה אחרת שכדאי לי לנסות?

אם אבונקס הוא יעיל צריך לשקול טוב לפני שמחליפים טיפול. חלק גדול מתופעות הלוואי ניתן לשכך על ידי נטילת כדורים כמו אקמול או איבופרופן. טיפול בתרופה דומה (למשל רביף או בטאפרון), כמה פעמים בשבוע, לפעמים דווקא משככת את תופעות הלוואי דמויי השפעת, מאחר ורמת התרופה נשמרת בצורה יותר קבועה בדם.

שמעתי שלתרופה החדשה בכדורים יש תופעות לוואי הקשורה ללב. זה מסוכן? האם יכול להיות נזק לאורך זמן?

אני מניח שהשאלה נוגעת לתרופה גילניה. תופעות הלוואי הקשורות בלב אינם בדרך כלל מסוכנות. אנחנו מחכים למעקב במספר גדול יותר של חולים ולאורך זמן ממושך כדי שנדע באמת מה קורה לאורך זמן.

אני צריך להתחיל טיפול בקופקסון, אבל חושש מההזרקה היומיומית. יש סיבה לחששות שלי?

בדרך כלל רוב החולים מסתדרים עם הזרקה יומיומית בצורה סבירה.

לאחרונה אני מרגישה גלי חום בקרסול רגל ימין שלי. האם הדבר קשור לט.נ.? האם ואיך ניתן לבצע צילום ברגל?

התופעה יכולה להיות קשורה לטרשת נפוצה. לא ידוע לי על צילום מתאים לבירור ברגל. מומלץ לפנות לרופא המטפל בעניין הזה.

שאלות משנת 2009

בתקופה האחרונה מדברים על תרופות חדשות לטרשת בכדורים. האם תרופות אלו פחות מסוכנות מתרופות בזריקה, והאם יש להם פחות תופעות לוואי?

ישנם 3 סוגים הידועים לי. CLADRIBINE היא תרופה הפועלת דרך דיכוי משמעותי של מערכת החיסון ויש בה פוטנציאל לסיכון. Fingolimod ו-Laquinimod הן תרופות שהן כנראה פחות מסוכנות ועם פחות תופועות לוואי. אנו מקווים שתרופות מסוג זה יאושרו לשימוש בארץ תוך כשנתיים.

לפני כחודש עשיתי MRI לאחר שהיו בעיות ראיה ועקצוצים בחלק ימין של הגוף. בעקבות הMRI- הנוירולוג אמר לי שאני סובל מטרשת נפוצה ומה שיש לי זה התקף של המחלה. האם עלי להתחיל לקבל זריקות מיד או לחכות ולראות אם יהיו לי התקפים נוספים.

היום מקובל שבמידה והמחלה היא פעילה רצוי להתחיל טיפול כמה שיותר מוקדם. MRI המראה פעילות נרחבת של המחלה, בהחלט יכול לכוון בהחלטה כזאת.

האם אפשר לקבל בטאפרון בזמן שמקבלים סטרואידים בהתקף?

כן.

אני חולה בטרשת נפוצה ומקבל בטאפרון כמעט 10 שנים. בביקור האחרון שלי קבלתי הפניה ל MRI והרופא אמר שאולי כדאי לי להחליף לתרופה טיסברי. שמעתי שבתרופה זו יש סיכונים. מהם הסיכונים והאם הם גדולים יותר מהסיכונים בבטאפרון?

הסיכון בנטילת טיסברי היא גדולה משמעותית מהסיכונים בבטאפרון. מצד שני, יתכן שבטווח הקצר הטיפול בטיסברי הוא יותר יעיל.

בבית החולים שלחו אותי לעשות בדיקת נוגדנים. מה הבדיקה הזו ? האם היא מדויקת? למה לא עושים אותה לכולם? למה יש צורך לשלם על הבדיקה?

אני מניח שמדובר בבדיקת נוגדנים לצורך אבחון מחלת דויק NMO. זאת בדיקה חשובה מאחר והטיפול שונה בין טרשת נפוצה לבין NMO. היה מאד רצוי שקופות החולים יכסו את הבדיקה.

אני בן 35 בד”כ בריא, פרט להתקף אחד לפי 7 חודשים שבגללו אבחנו אצלי טרשת נפוצה. הטיפול שאני מקבל הוא בטאפרון בזריקה כל יומיים. מדוע לחולה כמוני שרק גילו אצלו את המחלה לא מזמן, הרופאים לא מציעים טיפול שהוא פעם בחודש במקום טיפול של מספר פעמים בשבוע?

אני מניח שהטיפול שמדובר בו הוא עירוי של טיסברי פעם בחודש. זאת תרופה עם סיכון לא מבוטל של זיהום קטלני במוח, גידולים וזיהומים בעין, ובשום מקום בעולם לא מקובל כטיפול ראשון בטרשת נפוצה.

בבית חולים שבו אני מטופל לא מסכימים לתת לי טיסברי. מדוע בחלק מבתי החולים נותנים את התרופה הזו ובחלק לא.

גם בעולם יש מרכזים רבים החוששים לטפל בטיסברי בגלל הסיכונים הטמונים בטיפול. עדיין נאספים נתונים ויתכן שבעתיד תהיה אחידות גדולה יותר במדיניות לגבי טיסברי- או שכל המרכזים יציעו את הטיפול או שמתן התרופה יופסק לגמרי.

שאלות משנת 2008

הרופא שלי סיפר לי על טיפול חדש לטרשת. הוא אמר שקוראים לו טיסברי. האם הטיפול בטיסברי יכול לעצור את המחלה?

אף אחת מהתרופות שכרגע בשימוש לא עוצרת לחלוטין את המחלה וטיסברי אינה יוצאת דופן בעניין זה. לכל חולה יש להתאים את הטיפול האופטימלי, האישי ואין תשובות גורפות לכל החולים.

הובחנתי בטרשת והמליצו לי על טיפול בזריקות של פעם בשבוע. האם הטיפול יכול לעצור את המחלה? האם כדאי לי להזריק?

אף אחת מהתרופות שכרגע בשימוש לא עוצרת לחלוטין את המחלה. לכל חולה יש להתאים את הטיפול האופטימלי האישי ואין תשובות גורפות לכל החולים.

אני מטופל באבונקס כבר 6 שנים. לאורך תקופה חוויתי רק התקף אחד. האם המחלה נעצרה? האם כדאי לי להפסיק בטיפול?

הטיפול הינו מתמשך על שנים רבות וכדאי להתייעץ עם הרופא המטפל בשאלות כאלו.

התחלתי טיפול בזריקות של פעם בשבוע. קראתי באינטרנט שיכולות להיות תופעות לוואי קשות. האם אני אוכל לעבוד ביום של הזריקה? מהן תופעות הלוואי שיכולות להיות לי בטיפול באבונקס?

תופעות לוואי של טיפול באינטרפרונים, בד”כ, אינן קשות ולרוב החולים שבטיפול באינטרפרון בטא יכולים להמשיך בחייהם כרגיל.

אני בן 30, מטופל באוונקס מזה 3 שנים. בשנה האחרונה היו לי 3 התקפים קשים. האם כדאי לי לשנות טיפול? ואם כן אז לאיזה? האם זה נכון שמינון יותר גבוה ומספר הפעמים שמזריקים את התרופה, משפיע על היעילות של הטיפול?

אכן 3 התקפים בשנה זו התוויה ברורה להחלפת טיפול. באים בחשבון מספר טיפולים שכוללים אינטרפרונים במינון גבוה או קופקסון או תרופות חדשות אחרות.

אני חולה בטרשת נפוצה שנתיים ואני מטופל באבונקס. לדברי הרופאה שלי אני מדרדר וכדאי להחליף טיפול. היא הציגה בפני את האפשרות לקבל רביף 44. שמעתי שזו אותה התרופה. האם כדאי לי לקבל קופקסון?

נא לפנות לרופא המטפל לייעוץ אישי על פי מצבך.

אני בכסא גלגלים. התרופות כבר לא עוזרות לי. אני מפחד לקחת טיסברי בגלל שאפשר למות מזה. מה דעתך?

אכן יש סיכונים במתן של טיסברי ובד”כ התרופה אינה ניתנת לחולים בכסא גלגלים.

בת 50 מטופלת בבטאפרון כבר 10 שנים. מצבי טוב ודי שמור לאורך השנים. אני מרוצה מהטיפול. שאלתי היא כמה זמן להמשיך בטיפול?

מקובל היום שטיפול יש להמשיך באופן מתמיד. סביר להמשיך עם הטיפול שהיה יעיל וטוב עד היום. במידה ויופיעו טיפולים שמרפאים לחלוטין את המחלה או תרופות אחרות, יהיה מקום לשקול שינוי.

בתקופה האחרונה מדברים על תרופות חדשות לטרשת בכדורים. האם תרופות אלו פחות מסוכנות מתרופות בזריקה, והאם יש להם פחות תופעות לוואי?

ישנם 3 סוגים הידועים לי. CLADRIBINE היא תרופה הפועלת דרך דיכוי משמעותי של מערכת החיסון ויש בה פוטנציאל לסיכון. Fingolimod ו-Laquinimod הן תרופות שהן כנראה פחות מסוכנות ועם פחות תופועות לוואי. אנו מקווים שתרופות מסוג זה יאושרו לשימוש בארץ תוך כשנתיים.

לפני כחודש עשיתי MRI לאחר שהיו בעיות ראיה ועקצוצים בחלק ימין של הגוף. בעקבות הMRI- הנוירולוג אמר לי שאני סובל מטרשת נפוצה ומה שיש לי זה התקף של המחלה. האם עלי להתחיל לקבל זריקות מיד או לחכות ולראות אם יהיו לי התקפים נוספים.

היום מקובל שבמידה והמחלה היא פעילה רצוי להתחיל טיפול כמה שיותר מוקדם. MRI המראה פעילות נרחבת של המחלה, בהחלט יכול לכוון בהחלטה כזאת.

האם אפשר לקבל בטאפרון בזמן שמקבלים סטרואידים בהתקף?

כן.

אני חולה בטרשת נפוצה ומקבל בטאפרון כמעט 10 שנים. בביקור האחרון שלי קבלתי הפניה ל MRI והרופא אמר שאולי כדאי לי להחליף לתרופה טיסברי. שמעתי שבתרופה זו יש סיכונים. מהם הסיכונים והאם הם גדולים יותר מהסיכונים בבטאפרון?

הסיכון בנטילת טיסברי היא גדולה משמעותית מהסיכונים בבטאפרון. מצד שני, יתכן שבטווח הקצר הטיפול בטיסברי הוא יותר יעיל.

בבית החולים שלחו אותי לעשות בדיקת נוגדנים. מה הבדיקה הזו ? האם היא מדויקת? למה לא עושים אותה לכולם? למה יש צורך לשלם על הבדיקה?

אני מניח שמדובר בבדיקת נוגדנים לצורך אבחון מחלת דויק NMO. זאת בדיקה חשובה מאחר והטיפול שונה בין טרשת נפוצה לבין NMO. היה מאד רצוי שקופות החולים יכסו את הבדיקה.

אני בן 35 בד”כ בריא, פרט להתקף אחד לפי 7 חודשים שבגללו אבחנו אצלי טרשת נפוצה. הטיפול שאני מקבל הוא בטאפרון בזריקה כל יומיים. מדוע לחולה כמוני שרק גילו אצלו את המחלה לא מזמן, הרופאים לא מציעים טיפול שהוא פעם בחודש במקום טיפול של מספר פעמים בשבוע?

אני מניח שהטיפול שמדובר בו הוא עירוי של טיסברי פעם בחודש. זאת תרופה עם סיכון לא מבוטל של זיהום קטלני במוח, גידולים וזיהומים בעין, ובשום מקום בעולם לא מקובל כטיפול ראשון בטרשת נפוצה.

בבית חולים שבו אני מטופל לא מסכימים לתת לי טיסברי. מדוע בחלק מבתי החולים נותנים את התרופה הזו ובחלק לא.

גם בעולם יש מרכזים רבים החוששים לטפל בטיסברי בגלל הסיכונים הטמונים בטיפול. עדיין נאספים נתונים ויתכן שבעתיד תהיה אחידות גדולה יותר במדיניות לגבי טיסברי- או שכל המרכזים יציעו את הטיפול או שמתן התרופה יופסק לגמרי.

האם ניתן לקבל אימונוגלובולינים בזמן הריון?

כן. זו התרופה היחידה למניעה שניתן לקבל אותה בבטחה בהריון.

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this