ראשי » אודות טרשת נפוצה » תשובות לשאלותיכם ע"י מומחים שונים בישראל » שאלות למר איתן וייס מיום העיון ברשת 24.12.2020

שאלות למר איתן וייס מיום העיון ברשת 24.12.2020

פיזיותרפיסט מדריך חתירה לקבוצת חולי טרשת: "MS Vikings".

שאלות ותשובות מיום העיון ברשת, שנערך ביום חמישי 24.12.2020.
עודכן 24.12.2020

 

 שאלה 01 

איך אפשר לקבל הפניה לפיזיותרפיה?

תשובה:

הדרכים העיקריות להשיג הפנייה לפיזיותרפיה היא דרך רופא המשפחה, האורתופד או הנוירולוג


 שאלה 02 

אני חולת טרשת נפוצה משנת 2011 לאחרונה מרגישה ששרירי הבטן והגב נוקשים ומקשים עלי את ההליכה והעמידה אני רוצה לדעת אם אתם מכירים תופעה כזאת? לא ציינתי שאני עםMSP . לוקחת בקלופן 25 מ”ג. יש לי שיעול ממושך, נתנו לי כדור להורדת החומציות בקיבה. האם לדעתכם גרם לכיווץ השרירים שצינתי למעלה.

תשובה:

תופעות כאלה יתכן והן קשורות למחלת הטרשת הנפוצה משום שספסטיות (נוקשות שרירים) בבטן ו/או בגב יכולה להיות אחת הסימפטומים של המחלה (אם כי מצב זה יחסית נדיר). אם תופעה זו חדשה והבקלופן לא מסייע , כדאי לפנות לפיזיותרפיסט/ית המכיר/ה את המחלה או לרופא/ה נוירואימונולוג להמשך בירור


 שאלה 03 

בתה”ש אין מטפלים פנויים בהידרותרפיה, אמרו בואי תעשי לבד, בלתי אפשרי. לאן לפנות חוץ מתל השומר?

תשובה:

ניתן לפנות למכון הפיזיותרפיה בקופת החולים שם הפיזיותרפיסט/ית יכול/ה לאשר טיפולי הידרותרפיה (ניתן עד 12 טיפולים בשנה מרגע הנפקת ההתחייבות). בנוסף קיימת אפשרות לפנות לבריכה טיפולית ולעשות טיפולים פרטניים באופן פרטי עם מטפל שעבר הכשרה מתאימה. קיימות בארץ בריכות טיפוליות ואפשר לברר ולמצוא בריכה טיפולית הקרובה למקום מגוריך.


 שאלה 04 

מכבי ביקשו את המטרה להידרותרפיה, לא אישרו וטענו שיש בסל תה”ש בלבד אני נופל בין הכסאות, מה עושים ? במי נעזרים? מה עם מקומות אחרים?

תשובה:

ניתן לקבל באישור פיזיותרפיסט/ית לאחר הערכה 12 טיפולים בשנה מרגע הקמת ההתחייבות. כל קופת חולים עובדת מול מספר ספקי בריכות ובעיקר מפנים מטופלים לבריכות הקרובות גיאוגרפית למיקום הסניף. מציע לפנות לסניף ואפילו למכון הפיזיותרפיה לברר לגבי בריכות נוספות איתן הן עובדות, או לחילופין לפנות לבריכה באופן פרטני ולברר לגבי השתתפות עצמית של הקופה.


 שאלה 05 

יש טיפול יעיל יותר לטיפול בספסטיות ברגל מתרופת הבקלוסל?

תשובה:

טיפולי פיזיותרפיה בשילוב טיפול תרופתי יכולים להביא להקלה בתופעה זו.

בקלוסל (baclofen) היא תרופה הגורמת להרפיית השריר ע”י עיכוב הפעילות העצבית ונמצאה כמאוד יעילה לטיפול לספסטיות. קיימת אפשרות לקבל טיפול בהזלפה קבועה של בקלופן או לנסות תרופות נוספות שעובדות מעט אחרת על מנגנון עיכוב הפעילות העצבית (dantrolene). אין להחליף או לשנות מינון תרופתי מבלי להיוועץ עם רופא/ה. יש לקחת בחשבון כי לעיתים הספסטיות יכולה לסייע בתפקוד כאשר היא מאפשרת לשאת משקל על הרגל ולאחר הרפיית השריר היא עלולה לקרוס. חשוב למצוא את האיזון התרופתי הנכון.


 שאלה 06 

על איזה מענה פארא-רפואי הייתם ממליצים? פיזיותרפיה, הידרותרפיה, משהו אחר?

תשובה:

התשובה תלויה לאיזו מטרה, ומה הכי מתאים לך. הטיפול בטרשת נפוצה הוא מאוד אינדיבידואלי וצריך להיות מולטידיסיפלינארי. יתכנו טיפולים של מספר דיסיפלינות במקביל.


 שאלה 07 

יש לי כאבים בשרירים האחוריים של הרגליים מאחורי השוק ומאחורי הירך, מה עושים?

תשובה:

אין פה מספיק אינפורמציה על מנת לתת תשובה הולמת. יכולים להיות מספר גורמים לכאבי שוק וירך אחוריים אני ממליץ לך לפנות לפיזיותרפיסט/ית שיאבחנו אם מקור הכאבים הוא שלד-שריר, נוירולוגי או אחר ויקבעו אם להמשיך לטפל ו/או להפנות אותך לבעל מקצוע אחר.


 שאלה 08 

בתור חולת טרשת חושבת שהרופאים טועים בזה שהם לא יודעים לתת תשובה למה כואב לי

הגפיים וברור לי שזה קשור לטרשת ולמה הרופאים מחפשים מחלות אחרות למשל פיברומילגיה

במקום להגיד אנחנו לא יודעים לענות על זה וכו’ ?

תשובה:

טרשת נפוצה היא מחלה מורכבת ולעיתים קיים קושי רב לשייך תסמינים למקור הבעיה. אני מציע לפנות לפזיותרפיסט/ית שמכיר/ה את מחלת הטרשת הנפוצה לביצוע הערכה נוספת ותוכלו להחליט במשותף איזה טיפול יהיה המתאים ביותר לצרכיך.


 שאלה 09 

מהי קבוצת ms Vikings?

תשובה:

MS Vikings היא קבוצת חתירה המיועדת לאנשים עם טרשת נפוצה ומתקיימת במרכז דניאל לחתירה שבתל אביב. החתירה מתבצעת בסירה גדולה שיכולה להכיל עד 10 חותרים, מדריך חתירה ומתופף. פעילות החתירה מתבצעת בישיבה ובאימון קיים דגש על כח, סיבלת לב ריאה, גמישות וקורדינציה. הפעילות מתרחשת בחיק הטבע בנחל הירקון ובעלת אופי חברתי מאוד ותחרותי.

ניתן להשתתף בפעילות עם מלווה

הפעילות מתאימה לedss 1-6 כלומר אנשים שיכולים ללכת בתמיכת אביזר עזר ולשבת בלי תמיכה

שאלות נוספות ניתן לפנות למרכז דניאל חתירה 03-6990484 או לאתר drc.org.il


 שאלה 10 

יש לי טרשת נפוצה מזה 15 שנים ולאחרונה אני מרגישה הידרדרות מבחינת כח הגפיים. אילו המלצות לפעילות גופנית אתה יכול להציע לי?

תשובה:

חשוב לבחור פעילות גופנית אליה את מתחברת, שהיא נעימה וכיפיתעבורך , נוחה וזמינה. חשוב מאוד להישאר פעילה כמה שאת יכולה (ההמלצה היא לבצע פעילות גופנית מדי יום במשך שעה), אין פעילות אחת עדיפה ובהחלט ניתן לשלב בין סוגי פעילויות שונים.

אם קיימת מגבלה אשר מונעת ממך לבצע פעילות גופנית מסויימת אני ממליץ לך לפנות לפיזיותרפיסט/ית שי/תעזור להתאים לך פעילות ספציפית.

את בהחלט מוזמנת לבדוק אם פעילות החתירה בסירת דרקון יכולה להתאים לך

29 מרץ 2024

תכנייה ללקויי ראייה   יום עיון וירטואלי (בזום)  לציון חודש הטרשת הבינלאומי יום שלישי, 4/6/24 ,כז’ באייר, תשפ”ד  מפגש וירטואלי מוח וגוף (בזום) – בשורה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this