שאלות לד”ר שלמה דותן

מומחה לבעיות עיניים (נוירואופטלמולוג) - מרכז רפואי הדסה עין כרם, ירושלים

עודכן 18.05.2014

שאלות לד”ר שלמה דותן

מומחה לבעיות עיניים (נוירואופטלמולוג), מרכז רפואי הדסה עין כרם, י-ם

שאלות משנת 2013

היות והיו לי התקפים קלים ופעם ראשונה קשה מאוד. CT בדקו וראו הידבקות עצבי הראיה פריפריאלית, בלילה- אני ממש מרגישה כמו עיוורת. יש משהו להקל על התחושה הזאת? ( יש לי משקפיים).

השאלה איננה ברורה לי דיה. האם תוכלי לצטט במדויק את תשובת ה-CT ראש? תחושת “כמו” עיוורון בלילה קשורה לקוצר ראיה. רצויה בדיקת עיניים מעמיקה, ואולי משקפי ראיה ללילה + תאורה טובה.


שאלות משנת 2011

מדוע קשה מאוד לקבל מרופא משפחה אישור לבדיקה? יש לי אופטיק ניוריתיס.

אכן, לא ברור מדוע קשה לקבל הפנייה. נסה לפנות למנהל המרפאה או ישירות לרופא העיניים או הנוירולוג.


האם יש קשר בין טיסה ללחץ בעיניים – אשתקד טסתי לרודוס, וזה היה סיוט. ברגע שהטייס הנמיך גובה, הרגשתי כאילו נעצו סיכה בעין שלי. זה היה מפחיד, צעקתי ללא שליטה. לקח זמן רב עד שזה נרגע. שיתפתי את הרופא המטפל שלי, שאמר שאינו יודע באם קיים קשר בין הטיסה ללחץ בעין. מאז אינני טסה מהפחד שזה יקרה לי שוב. חששתי אף שלאחר אחת מהדקירות, לא אוכל לראות.

אינני מכיר קשר בין טיסה ללחץ בעיניים, או כאב בעיניים. ידוע כי בזמן טיסה עלול להחמיר כאב שנובע מבעיה בסינוסים.


האם אינפרא אדום רחוק, יכול לשפר את מצב עצב הראייה, שנפגע. 75% מעצב הראייה בעין ימין נפגע. 25% יכול לאושש את מצב מיקוד הראייה בעין ימין.

אינני מכיר עבודות שהוכיחו שיפור בתפקוד עצב הראיה כתוצאה מטיפול באור אינפרה אדום. בפגיעה קשה בתפקוד עצב ראיה של עין אחת אין ראיה תלת ממדית. תקציר בנושא: דלקת בעצב הראיה
עצב הראיה שמעביר את התמונה שאנחנו רואים מהעין למח, מורכב מכ-1,200,000 סיבים דקים, כשכל סיב מעביר חלק מהתמונה למח. כשהעצב מודלק והסיבים בו אינם מתפקדים כשורה, הראיה בעין מטושטשת. הדלקת בעצב גורמת לבצקת של הסיבים, וככל שיותר סיבים מודלקים כך הראיה נחלשת. מחלות שונות וגורמים שונים עלולים לגרום לדלקת של עצב הראיה, אולם, במקרים רבים הסיבה לדלקת איננה ידועה. ילדים עלולים לחלות בדלקת לאחר מחלה ויראלית או חיסון. הסימפטומים של דלקת בעצב הראיה עלולים להופיע בצורה פתאומית, וכוללים בין השאר:
• טשטוש ראיה בעין אחת או בשתיהן, בעיקר לאחר מאמץ גופני או מקלחת חמה.
• הראיה נעשית כהה, כאילו החשכנו את החדר.
• הצבעים נראים דהויים.
• כאב סביב או מאחורי העין, בעיקר בזמן הנעת גלגלי העיניים.
כיוון שהדלקת בעצב הראיה יכולה לדמות מצבים אחרים ושונים אשר גורמים לירידה בחדות הראיה, חשוב שרופא העיניים המטפל יקבל את מרבית המידע לגבי הסימפטומים ויבצע בדיקה מעמיקה. הבדיקה תכלול בדיקת הראיה, ראית צבעים, שדות ראיה, בדיקת אישונים ובדיקת קרקעיות העיניים לאחר הרחבת האישונים. במרבית המקרים יהיה צורך לבצע גם הדמיית מח עם תהודה מגנטית (MRI). מרבית החולים בדלקת של עצב הראיה מחלימים ללא צורך בטיפול כלשהו. לעתים, נשארים פגמים כלשהם בראיה, אך הם קלים. באותם המקרים בהם הפגם בראיה ניכר, נהוג כיום לטפל במנות גבוהות של קורטיקוסטרואידים לתוך הווריד. מחקרים הראו שאצל חולים אלה תפקוד הראיה משתפר מהר יותר בהשוואה לחולים שלא טופלו, אם כי השיפור משתווה כעבור כשנה מאירוע הדלקת. הפרעה בראיה היא אחת מההסתמנויות השכיחות של טרשת נפוצה, ודלקת בעצב הראיה נחשבת לאחת מההסתמנויות המוקדמות של הטרשת. מחקר חשוב שבוצע בארצות הברית קבע כי 25% מחולים עם דלקת עצב הראיה, להם אין שנויים אופייניים לטרשת ב-MRI מח הראשוני, יפתחו את מחלת הטרשת הנפוצה לאחר 15 שנים. לעומת זאת, אם ב-MRI הראשוני נמצאו 3 ויותר מוקדים, אחוז החולים שיפתחו טרשת נפוצה כעבור 15 שנים הגיע לכ-78%.


שאלות משנת 2010

חלה ירידה משמעותית בראייה משנת 2003 לשנת 2009. האם יש שיטה לשיפור הראייה ?

לירידה בראיה ישנן סבות שונות, וחלקן אינן קשורות כלל לבעיות של עצב הראיה. ולכן, חשוב ומומלץ להיבדק ע”י רופא עיניים מומחה על מנת לאבחן את הסבה הספציפית לירידה בראיה. בהמשך, ניתן להתייעץ גם עם נוירואופטלמולוג אם קיים חשש לפגיעה בעצב.


האם עדשות לעיניים יכולות להזיק יותר מאשר לאדם רגיל? בעבר תמיד הייתי עם עדשות היום אני מרכיבה משקפיים ?

אין סיבה לכך שעדשות המגע תזקנה יותר מאשר לאדם רגיל.


האם במשך השנים עלול להופיע עיוורון? האם בעקבות המחלה יש קשר בין קוצר ראייה מרחוק או מקרוב ? או שזה עניין של גיל החולה?

רצוי לקבל יותר פרטים לגבי המהלך הספציפי של המחלה אצלך. קוצר ורוחק ראיה אינם קשורים למחלה. רוחק ראיה מופיע בדרך כלל סביב גיל 45.


אני סובלת מכפילות בראייה, במיוחד כשאני נמצאת בהתקף של המחלה, נא המלצתכם בעניין ?

רצוי כי תפני עם תחילת הסמנים של התקף לרופא המטפל לשם קבלת טיפול מתאים.


אני חולת טרשת מזה כ- 10 שנים. אני בת 40. שנים בתקופה האחרונה קשה לי לקרוא מכתב קטן ולפעמים הקריאה שלי קופצת האם זו גם תופעה שמקורה מהמחלה ?

אינני חושב שהדבר בהכרח קשור לטרשת. בדיקה שגרתית של רופא עיניים תוכל לעזור באבחון.


איבדתי ראיה בעין ימין לפני 20 שנה. בעין שמאל יש הדבקות ושינוי של עצבי ראיה את התמונה ובראיה ואבחון הצבעים. האם אני אאבד ראיה גם בעין השנייה בדיקת O.C.T הראתה שינוי עצבי.

מעקב אצל נוירואופטלמולוג יכול לתת מענה לגבי המצב כיום, והצורך בטיפול.


נראה לי לאחרונה שיש לי קושי בסיבוב העיניים לקצות הראיה. האם זה אופייני ? האם אני צריכה לעשות משהו בנדון?

בהתקף חריף של טרשת עלולה להיות הפרעה בתנועתיות גלגלי העיניים. התיאור שלך לא בהכרח מצביע על הפרעה חריפה בתנועתיות, ועל-כן חשוב כי תיבדק/י על-ידי רופא נוירואופטלמולוג.


שאלות משנת 2009

תמיד ידעתי שיש לי קושי בראייה בעין שמאל וכן עיוורון צבעים. באירוע האחרון שהיה לי בחודש יולי האחרון, קיבלתי סטרואידים 5 ימים דרך הווריד ואז הפחתתי בהדרגה, ומאז יש לי טשטוש בעיניים ואני רואה כפילות. יש לי בעיה בראייה, בקריאה, אני מרכיבה משקפיי קריאה, עברתי בדיקות שדה ראייה – עין ימין אמינות טובה, חוסרים מובלטים באזור הקשת העליונה, חוסרים יחסיים בהיקף נוזלי תחתון. עין שמאל, אמינות בינונית, חוסרים מובלטים באזור הקשת העליונה, חוסרים יחסיים בהיקף נוזלי תחתון– מה מצפה לי בעתיד? מה יש לי עכשיו?

קשה לי מאד לענות לך, להעריך את מצבך ואת אשר יקרה לך בעתיד. רצוי מאד כי תעברי בדיקה שכזאת. ממצאי בדיקת שדות הראיה אותם ציינת בשאלה מכוונים לפגיעה בעצבי הראיה, אך הם לא ספציפיים למחלה מסוימת.


מאז ההתקף האחרון לפני כשנה, בעצב הראיה, אני סובלת מכאבים בתוך העיניים, כאשר אני מביטה למעלה, לצדדים בעיקר. זה כמו לחץ בתוך העין לכיוון שאני מסתכלת, למעלה בעיקר. זה כבר נשאר קבוע שנה, אחרי יום ארוך ומעייף. אם אני לא נחה, אני ממש סובלת מכאבים שמאלצים אותי לעצום עיניים ולתת למקום להירגע. מינון של 80% ברביף 44 במקום 100% מטיב עם התסמינים. מדוע יש לי כאבים? מה ניתן לעשות מלבד נורופן/אקמול? בעבר כשהכאב היה חריף (לפני הדלקת בעצב הראיה) לקחתי אלטרולט.

קראתי את שאלתך מספר פעמים, והתרשמתי כי הכאבים אותם את מציינת היו קיימים גם לפני האירוע של דלקת בעצב הראיה. אלטרולט איננה תרופה נוגדת-דלקת, ואם עזרה בעבר רצוי להתייעץ עם הנוירולוג לגבי חידוש השימוש בה. כאבים המתגברים לקראת סוף יום מפרך, אינם בהכרח קשורים לדלקת שעברת. אינני ממליץ כי תשני על דעת עצמך את מינון הרביף, ורצוי כי תעברי ברור חוזר לגילוי מקור הכאב.


למה כשאני קוראת אני רואה כפול?

ראיה כפולה או מטושטשת בזמן קריאה יכולים להיגרם על-ידי השינויים שחלים בעיניים אחרי גיל ארבעים. במקרה זה הפתרון המומלץ הינו להרכיב משקפי קריאה. כדאי גם לעבור בדיקת עיניים יסודית, על-מנת לשלול סבות אחרות לתלונות שציינת.


האם נזק בעצב הראיה יכול לגרום לעיוורון? כיצד ניתן למנוע נזק בעצב הראיה?

נזק נכר ובלתי-הפיך לעצב הראיה עלול לגרום לעיוורון. לנזק שכזה יש מספר גורמים אפשריים: דלקת, אוטם, חבלה, הרעלה וכו’. אמנם מניעת הנזק לעצב איננה אפשרית בכל המקרים, אך הגנה מתאימה לעיניים, טיפול מוקדם בנזק ובגורמי הסיכון הכלליים יכולים להפחית את מידת הנזק לעצב.


שאלות משנת 2008

אני עם משקפיים קרוב ורחוק. יצא לי להחליף כל שלושה חודשים משקפיים גם רחוק וגם קרוב, האם זה אופייני לטרשת?

לא אופייני לטרשת, ויכול לנבוע מסיבות אחרות, למשל, קטרקט. רצוי להיבדק ע”י רופא עיניים לפני שינוי נוסף בעדשות.


האם יש פתרון לבעיה ה- OPTIC NEURITIS שבה הובחנתי עם תחילת המחלה?

דלקת חריפה בעצב הראייה הינה תופעה שלרוב חולפת תוך מספר שבועות. אולם, היא עלולה להשאיר הפרעות בתפקודים מסוימים של הראיה.


לאחר ההתקף הראשון שלי ב-1982, נפגעה עין שמאל ויש לי פזילה חזקה בהפניית המבט לצדדים, ולוקח לי כמה שניות לרכז חזרה את הראייה במבט ישרי. מה ניתן לעשות?

ממליץ לפנות לרופא עיניים המתמחה בפזילה.


איבדתי ראיה בעין ימין עקב דלקת עצב הראיה. האם יש פיקוח או חידוש בנושא פגיעה בעצב ראיה? האם יש צורך לבדוק את מצב העין בצורה קבועה?

אין כיום טיפול חדיש בעצב ראיה פגוע, אך בכל זאת, מומלץ לבדוק את העיניים על בסיס תקופתי אצל רופא עיניים מומחה או נוירואופטלמולוג.


יש לי בעיות עם העיניים. עשיתי את כל הבדיקות שצריך. האם יש עוד בדיקה שצריך לעשות?

משאלתך לא ברורות הבעיות מהן אתה סובל ולא הבדיקות שביצעת. האם תוכל לפרט?


לצערי העין השמאלית שלי מאד חלשה. קשה לי למרכז את הראיה שלי בעין זו. אני חייבת “להשתמש” בעין הימנית כדי למרכז, אם אני רוצה לראות משהו בבירור. מה עלי לעשות על מנת לקבל עזרה בנושא?

עליך לפנות לבדיקה ע”י רופא עיניים מומחה או נוירואופטלמולוג.


אני חולה טרשת נפוצה ומצבי לא משתפר,למרות זאת ,קיבלתי מכתב על בדיקה מחדש שעלי לבצע לפי החלטת המוסד לביטוח לאומי. כל כמה זמן בכלל יכולים בביטוח לאומי להחליט על בדיקה שלי מחדש לגבי אחוזי נכות ואובדן כושר עבודה שלי?

המוסד לביטוח לאומי רשאי להחליט ולבדוק מחדש את דרגת אי הכושר של הנכה באחד התנאים האלה:
1. עברו 6 חודשים מן הקביעה האחרונה של דרגת אי הכושר.
2. נוצרו או התגלו עובדות חדשות, שלדעת המוסד לביטוח לאומי יש בהן כדי להשפיע על דרגת אי הכושר.
בבדיקה מחדש של דרגת אי הכושר בודקים וקובעים מחדש גם את הנכות הרפואית.


האם יש השפעה כלשהי למחלה על העיניים? ואם כן איך אפשר להתגונן מהשפעה זו?

שאלתך לא מנוסחת ברור. אם אכן מדובר בטרשת נפוצה, הרי היא יכולה להתבטא בדלקת בעצב הראיה או בשכבות מסוימות של העיניים. הטיפול בטרשת מיועד גם בתופעות העיניות.


האם ניתן למצוא פתרון לדיפלופיה ללא בדיקה לשדה ראייה? (אני לא יכול לבצעה בגלל סחרחורת כרונית). מה הטיפול לדיפלופיה מלבד סטרואידים? היכן ניתן להשיג הנחה לפתרונות שאתה מציע?

יש מספר לא קטן של סיבות לדיפלופיה/כפל ראיה. הרשימה מתחילה בבעיות עצביות, כמו בטרשת נפוצה, וממשיכה בבעיות של שרירים והמפגש בין העצב לשריר. במקרים של טרשת נפוצה, מלבד הסטרואידים ניתן להמליץ על כיסוי לזמן קצר, פריזמות ובמקרים מיוחדים גם ניתוח פזילה. הנחיות מתאימות כדאי לקבל מהנוירואופטלמולוג המטפל.


כמה טיפולי לייזר ניתן לעבור להורדת לחץ ?
האם ניתן לשפר עצב ראייה שנפגע קשה בהתקף לפני 14 שנה והשאיר צלקת ?

יש מספר סוגים של טיפולי לייזר אשר מטרתם להוריד לחץ תוך- עיני. לא ציינת לאיזה הכוונה, ובכל זאת ניתן לעבור מספר טיפולים שכאלה, לפני שמגיעים לניתוח גלאוקומה, וכל זאת בהתאם למצב.
לגבי השאלה השניה: איננו יודעים כיום לשפר תיפקוד של עצב ראייה שנפגע בעבר.


אובחנתי ב 1979 כתוצאה מדלקת בעצב ראייה בגיל 25. בהתחלה לא חשדו בטרשת, אך כיום אני מאובחן ודאית מעל 4 שנים. בחודשים האחרונים יש לי טשטוש ולחץ בעיניים למשך 45 דקות. האם זה יכול לדרדר את המצב ?

כיוון שהתסמינים שאתה מציין אינם ספציפיים לדלקת בעצב הראייה ויכולים להיגרם ע”י בעיות אחרות, רצוי מאד להיבדק בהקדם ע”י רופא העיניים או הנוירואופטלמולוג המטפל .


מה לעשות לגבי עיניים יבשות? אני סובל מהבזקים בעין שמאל כ 5 פעמים בשנה. חלק מהמשפט שאני קורא נעלם. מה לעשות?

הטיפול הפשוט והמקובל בעיניים יבשות הוא ע”י טיפות ומשחות. במקרים קשים ניתן להמליץ על חסימה של ניקוז דרכי הדמעות. תלונות של הבזקים והעלמות חלק מהתמונה מחייבות בדיקה יסודית ע”י רופא עיניים מומחה.


יש לי התחלת קטרקט וחיוורון קל בדיסקה. קשה לי להשתמש במולטיפוקל, מה ניתן לעשות ?

לא כולם מתרגלים בצורה טובה למשקפי מולטיפוקל. ניתן תמיד לחזור לשיטת הביפוקל או לשני זוגות משקפיים, אם הם נוחים יותר בחיי היומיום . קטאראקט/ירוד ניתן לנתח בהמלצת רופא עיניים מומחה,כאשר קיימת הפרעה לתיפקוד הראייה.

29 מרץ 2024

תכנייה ללקויי ראייה   יום עיון וירטואלי (בזום)  לציון חודש הטרשת הבינלאומי יום שלישי, 4/6/24 ,כז’ באייר, תשפ”ד  מפגש וירטואלי מוח וגוף (בזום) – בשורה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this