ראשי » אודות טרשת נפוצה » תשובות לשאלותיכם ע"י מומחים שונים בישראל » שאלות לד"ר הדס אופק מיום העיון ברשת 24.12.2020

שאלות לד”ר הדס אופק מיום העיון ברשת 24.12.2020

החוג לפיזיותרפיה, המכללה האקדמית צפת.

שאלות ותשובות מיום העיון ברשת, שנערך ביום חמישי 24.12.2020.
עודכן 24.12.2020

 שאלה 01 

איך אפשר לקבל הפניה לפיזיותרפיה?

תשובה:

מרופא משפחה או מנוירולוג מטפל. חשוב לדעת שטיפול פיזיותרפי נכלל בסל הבריאות.


 שאלה 02 

אני חולת טרשת נפוצה משנת 2011 לאחרונה מרגישה ששרירי הבטן והגב נוקשים ומקשים עלי את ההליכה והעמידה אני רוצה לדעת אם אתם מכירים תופעה כזאת? לא ציינתי שאני עם MSP . לוקחת בקלופן 25 מ”ג.

יש לי שיעול ממושך, נתנו לי כדור להורדת החומציות בקיבה. האם לדעתכם גרם לכיווץ השרירים שציינתי למעלה.

תשובה:

ייתכנו גורמים שונים לתחושת נוקשות עד כדי הפרעה להליכה, ביניהם ספסטיות מוגברת, הפרעות תחושה. מומלץ לבצע הערכה ולאחריה הדרכה לתרגול עצמי ו/ או טיפול על ידי פיזיותרפיסט שידע לאבחן ולטפל בהתאם. וגם – שיעול ממושך ומאומץ בהחלט עשוי לגרום לאי נוחות בבית החזה ובשרירי הבטן.


 שאלה 03 

בתה”ש אין מטפלים פנויים בהידרותרפיה, אמרו בואי תעשי לבד, בלתי אפשרי. לאן לפנות חוץ מתל השומר?

תשובה:

ישנן בריכות טיפוליות לא מעטות. אם המימון הוא של קופת החולים יש לפנות אליהם לרשימת הבריכות המאושרות. מעבר לכך יש גם פרטיות. אם מדובר על איזור המרכז ניתן לציין בריכות טיפוליות באיכילוב, בלוינשטיין, בבית ספיבק, בעזר מציון בני ברק ועוד. קיימת רשימה באתר כמוני: https://www.camoni.co.il/411802/250


 שאלה 04 

מכבי ביקשו את המטרה להידרותרפיה, לא אישרו וטענו שיש בסל תה”ש בלבד אני נופל בין הכסאות, מה עושים ? במי נעזרים? מה עם מקומות אחרים?

תשובה:

לגבי זכויות בקופות השונות וספקים איתם הן עובדות יש לפנות לקופה עצמה. אכן בעייתי. עולה השאלה מה המניעה שלך לקבל את הטיפול בתל השומר – אם גאוגרפי, הייתי פונה לקבילות הציבור בקופה ודורשת מענה באיזור הגאוגרפי הרלוונטי.


 שאלה05 

יש טיפול יעיל יותר לטיפול בספסטיות ברגל מתרופת הבקלוסל?

תשובה:

לגבי טיפול תרופתי יש לשאול רופא נוירולוג מטפל. באופן כללי הבקלוסל והדנטריום הם שתי התרופות הנפוצות בשימוש לספסטיות, כשבטרשת נפוצה הבקלוסל היא הנפוצה. ישנן דרכים לא פרמקולוגיות להתמודדות עם ספסטיות – כגון סדים, נשיאת משקל, תנועתיות באופן כללי המותאמת לאדם הספציפי המתרגל.


 שאלה 06 

על איזה מענה פארא-רפואי הייתם ממליצים? פיזיותרפיה, הידרותרפיה, משהו אחר?

תשובה:

מענה פארא רפואי לאיזה צורך? אם זה בהמשך לשאלה הקודמת על הספסטיות – פיזיותרפיה. ישנם אנשים שפיזיותרפיה במים (הידרותרפיה) מקלה עליהם את הספסטיות, אבל יש לזכור שהמים הם האמצעי הטיפולי, וחשוב שהמטפל יהיה פיזיותרפיסט המיומן בטיפול באנשים עם טרשת נפוצה.


 שאלה 07 

יש לי כאבים בשרירים האחוריים של הרגליים מאחורי השוק ומאחורי הירך, מה עושים?

תשובה:

יש לבחון את סוג הכאב ולהתאים טיפול אינדיבידואלי. הטיפול יהיה שונה אם הכאב הוא כאב נוירופתי מרכזי, כאב על רקע ספסטיות או כאב על רקע תנועה מועטה. בכל מקרה, מחקרים מראים שתנועתיות מותאמת, תרגול אירובי מותאם, מתיחה אקטיבית אם ניתן ופסיבית אם לא ניתן – תגרום לאפקט חיובי. אמצעי התנועה (הליכה, אופני תרגול, תנועתיות בבריכה, תרגילים על המיטה, מדרגות וכו) בהתאם להעדפה אישית ולהתאמה בהנחיית פיזיותרפיסט.


 שאלה 08 

בתור חולת טרשת חושבת שהרופאים טועים בזה שהם לא יודעים לתת תשובה למה כואב לי הגפיים וברור לי שזה קשור לטרשת ולמה הרופאים מחפשים מחלות אחרות למשל פיברומילגיה במקום להגיד אנחנו לא יודעים לענות על זה וכו’

תשובה:

אני לא יכולה לענות למה מישהו אחר חושב מה שהוא/ היא חושב. חשוב להכיר תופעת כאב נוירופתי מרכזי, שמלווה רבים מהאנשים עם טרשת נפוצה. בעצם ההסבר על קלט תחושתי לא מותאם/ לא מדוייק ולכן פירוש של המוח את התחושות ככאב, יש הקלה בהבנה. כמו כן, הטיפול התרופתי בכאב נוירופתי מרכזי עשוי להיות אחר. אני ממליצה להתייעץ עם רופא מתאים.

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this