שאלות לד”ר ארנון קרני

מנהל המרפאה הנוירואימונולוגית, המרכז הרפואי ע"ש סורסקי (איכילוב), ת"א

עודכן 18.05.2014

שאלות לד”ר ארנון קרני

מנהל המרפאה הנוירואימונולוגית, המרכז הרפואי ע”ש סורסקי (איכילוב), ת”א

שאלות משנת 2013

בתקופה האחרונה אני מרגיש מיחושים קלים באזור הכתף הימנית אשר חולפים לאחר זמן. כמו כן, יש לי תחושה של חום פנימי המתפשט בגוף (באזורים שונים), למשך זמן מסוים. בשעות הלילה, כשאני עומד להירדם ישנן תחושות ברגליים של קור, זרמים, נימול, כבדות, במיוחד בתקופות המעבר ובחורף. האם כל התופעות הנ”ל קשורות למחלה ?

מדובר בתלונות לא ספציפיות שאינם קשורות בהכרח למחלה באם אתה חולה בטרשת נפוצה ואם לו, הרי שאין מדובר בסימני המחלה.

שמעתי על תרופה לספסטיות וכאב בתרסיס , תוכל לספר לי עליה ?

מדובר בתכשיר סטיבקס שמבוסס על מרכיבי הקנביס אם כי הוא אינו מסמם והוא עשוי להיות בעל השפעה מועילה נגד ספסטיות .

קראתי באינטרנט על מחקר חדש שיש יתרון בתוחלת החיים למטופלים שהתחילו בטיפול מוקדם עם בטאפרון. אני מטופלת כבר 10 שנים בבטאפרון, התרגלתי לתרופה ומרגישה די טוב. להמשיך בטיפול כרגיל ? כמה זמן?? האם מומלץ לי

נראה כי הטיפול טוב עבורך , אין מגבלת זמן להמשך הטיפול.

אני מטופלת בטיסברי שנה וחצי האם בטוח לי לחסן את הילדים לפוליו? טיסברי פוגעת במערכת החיסונית?

אין נתונים וודאיים לגבי הסיכון לחיסון עבורך אם ילדייך יחוסנו, מתוך זהירות המלצתי לא לחסן את ילדי המטופלים בטיסברי במרכזנו.

אני סובלת מספסטיות ברגליים ומאוד מתקשה בהליכה , האם הטיפול בפמפירה יכול לעזור לי? שמעתי גם שאפשר להזריק בוטוקס לרגליים. האם זה מאושר בסל? ואם לא- כמה זה עולה?

אם את מתקשה בהליכה הטיפול בפמפירה עשוי לעזור להליכה. שימוש ברעלן בוטולינום אפשרי – הוא אינו בסל ומחירו בהתאם לכמות החומר הנדרש. מחיר הזרקה לרגל הינו בסביבות 8000 ₪.

הרופא המליץ לי על טיסברי ואמר שהיא התרופה הכי יעילה לטרשת הוא דיבר על בדיקת דם פשוטה שיכולה לנבא כמה התרופה בטוחה עבורי, מהי הבדיקה הזו? מה בדיוק בודקים בה וכיצד ניתן לנבא באמצעותה כמה התרופה בטוחה עבורי ?

מדובר בבדיקת נוגדנים נגד הוירוס JC , כאשר מדובר בסיכון ללקות בזיהום מוחי ששמו PML. אם התשובה שלילית הרי שמידת הביטחון לקבלת הטיפול הינה גבוהה היות ששיעור הסיכון לחלות ב- PML הינו מאד נמוך.

בתחילת הטיפול הרגשתי שהפמפירה מאד עוזרת לי ועכשיו ,לאחר חצי שנה של טיפול, אני מרגיש שההשפעה שלה על ההליכה פחתה, האם עליי לבקש מהרופא להעלות את המינון של התרופה?

אין לשנות מינון של פמפירה שנלקחת במינון של 10 מ”ג בהפרש של 12 שעות במדויק .

אני מטופל טיסאברי כבר שנה. עשיתי בדיקות דם פעמיים והפעם אחרי שהייתי שלילי . אפילו התקף אחד ואני לא רוצה לעבור לטיפול אחר. הבדיקה יצאה חיובית. JCV+ לא היה לי

אם אתה רוצה לשנות טיפול צריך לעשות הפוגה בין טיפולים של שלושה חודשים.

מה הבדל בין סטיבקס לקנביס בעישון/בשמן?

ישנם שני מרכיבים פעילים שקנביס נמצא בצורה המקובלת של עישון היחס של המרכיב “המסמם” הינו גבוה ביחס למרכיב השני. שני המרכיבים פעילים נגד ספסטיות וכאב. ישנם זנים של מריחואנה שבהם היחס בין המרכיבים מאוזן או שיש רק המרכיב שאינו “מסמם” סטיבקס הינו תכשיר שמבוסס על הקנביס ביחסים שווים של שני המרכיבים והוא ניתן בתרסיס לחלל הפה, הקנביס ניתן בעישון או טיפות שמן או בעוגיות.

התחלתי טיפול באוונקס לפני שלושה חודשים, לפני חודש חוויתי התקף שהצריך טיפול בסטרואידים . הרופאה שלי אמרה שזה נורמאלי ושצריך לחכות עוד כדי לדעת אם התרופה עובדת. האם האוונקס יעיל עבורי? או שמומלץ לנסות משהו אחר?

יש מקום לחזור על MRI מוח וחוט שדרה לאמוד את השינויים בפעילות המחלה ובהתאם לכך להחליט על המשך הטיפול באבונקס.

טופלתי בפמפירה במשך שמונה חודשים והפסקתי ליטול את הפמפירה לפני שלושה חודשים כי הרגשתי שהיא כבר לא עוזרת לי להתקדם בהליכה ועכשיו אני רוצה לשוב לקחת אותה, האם זה בטוח או שצריך להכין את הגוף לנטילה חוזרת של התרופה?

ניתן לשוב ולקחת פמפירה כפי שהתחלת בפעם הראשונה

אני מאובחנת בטרשת שש שנים. התחלתי טיפול באוונקס אחרי שנתיים עברתי לרביף לפני כמה חודשים חוותי התקף קשה מאד ומאז המחלה שלי לא יציבה הרופאה המליצה לי טיפול בטיסברי לתקופה מוגבלת למרות שאני חיובי לוירוס האם הטיפול בטוח? אין לי סכנה לדלקת המוח המסוכנת?

קיים קושי לתת טיפול בטיסברי כאשר הסרולוגיה חיובית, מעבר לסיכון היחסי לחלות ב PML, יש לקחת בחשבון שלאחר הפסקת טיפול בעתיד צריכה להיות תקופה של 3 חודשים ללא כל טיפול.

הרופא נתן לי תרופה להליכה שקוראים לה פמפירה. מה התרופה הזאת עושה בדיוק? האם זה במקום הזריקות? צריך לקחת אותה כל יום?

היה רצוי ואף חובה לקבל מיידע זה מהרופא שרשם את הטיפול. פמפירה פועלת לשיפור ההולכה לאורך עצבים פגועים, אין היא פועלת נגד מנגנוני המחלה ולכן אין היא באה במקום הזריקות. היות שהיא עשויה שפר את ההליכה יש צורך לקחת אותה כל יום , 2 כדורים ביום בהפרש של 12 שעות ביניהם. חשוב להדגיש שאין לעלות על מינון.

שאלות משנת 2011

האם יש ניסיון בארץ או בעולם עם התרופה SATIVAX, שהיא עוזרת נגד כאבים של בערה ברגליים?

הניסיון הינו מחקרי ומראה השפעה של התכשיר על ספסטיות ויתכן על שיפור כאב.

האם יש קשר בין תוחלת החיים בטרשת נפוצה להתחלת טיפול מוקדם?

בשנים האחרונות ישנם פרסומים המעידים כי הצמדות לטיפול לאורך זמן קשורים בתוחלת חיים ארוכה יותר.

מתי נוכל לקבל כדורים במקום זריקות?

יש סיכוי שהתכשיר גילניה יכנס לסל התרופות בשנה הבאה (2012), אולם כנראה יהיה זמין למי שהטיפולים הנוכחיים אינם יעילים עבורו. קיימים תכשירים נוספים בכדורים שהציגו יעילות ואמורים להיכנס בשנים הקרובות.

אילו תופעות לוואי יש לכדורים החדשים? גילניה?

תופעות הלוואי העיקריות והמשמעותיות הינן : האטת קצב הלב ובצקת בראש עצב הראיה, אולם תופעות הלוואי השכיחות הינן : תחושה דמוית שפעת, שלשול, כאבי גב, שיעול. כמו כן טיפול זה מדכא את מערכת החיסון ולכן הסיכוי לזיהומי הרפס ושלבקת חוגרת הינם מוגברים. תופעות לוואי נוספות הינן: תחושת סחרור, נימולים , חולשה כללית , נשירת שיער (לא משמעותית) גרד, שינו במצב הרוח, עלית לחץ הדם.

מצבי כל הזמן מדרדר. אני מתקשה בהליכה, וכל הזמן באי שווי משקל. אני מרגישה שאני עומדת ליפול כאשר אני מתכופפת, וקשה לי להתרומם. מה ניתן לעשות?

יש מקום לבדוק אותך ולהתרשם מהמרכיבים שגורמים לתלונותיך, ובהתאם להציע לך טיפול תרופתי ופיזיותראפי בהתאם לממצאים.

שאלות משנת 2010

אני במעקב רפואי. בהתחלה טופלתי בזריקת אינטרפרון שעשה לי תופעה בכבד וחום בגוף. הפסקתי וקיבלתי אחר כך זריקת קופקסון כל יום וגם היה לי תופעה של חום ופריחה בעור. עברתי לאשפוז יום עם טפול עירוי טיסברי (מנה חמשית) ולא מרגישה יותר טוב, אלא להפך, מרגישה מיום ליום יותר חולשה ויותר כאבים. לא יודעת מה לעשות. מבקשת את עזרתכם בעניין .

את זקוקה להיבדק על ידי הרופא המטפל, כדי שהוא יחליט באם אכן מצבך מחמיר ומה הסיבה לחולשה.

אני חולה במחלה כבר 10 שנים. ברצוני לעשות ניתוח בהרדמה כללית למשך כ- 3-4 שעות. האם חומר ההרדמה יכול להביא להתקף. אני שואלת זאת כי לאחר לידה שבה קיבלתי אפידורל קיבלתי התקף שנמשך הרבה זמן .

דווקא עצם הניתוח מעלה סיכון להתקף במידה מסוימת, אם כי מרבית המנותחים לא מחמירים. יש לשקול את מידת נחיצותו.

מאחר והטיפול בארץ בחולי טרשת נפוצה אינו יכול לשפר מצב וידוע שבעולם יש מרפאות שמטפלות בשיטה שונה באיטליה –ד”ר זמבוני ובאנגליה, זריקות ניקוטין B3 (ד”ר אדלר). חולים שעברו טיפולים אלה מציינים שמצבם השתפר מאוד . האם מתכוונים להתחיל בארץ בטיפולים אלה ? ומתי ? האם אפשר לזרז את קבלת ההחלטות ולעזור לנו ? ישנם מס’ ארצות בעולם שמטפלים בדרך הזו וביניהם, ירדן, ואם בירדן החלו בטיפולים אלה אין סיבה שבישראל עדיין מהססים. מדוע עלינו לטוס לחו”ל עם כל הכרוך בכך ולדאוג לקבלת הטיפול?

למרות שאינני מוצא הגיון באפשרות שהצרויות ורידיות יגרמו לטרשת נפוצה, הרי שעד לאחרונה היתה אי בהירות לגבי הדיווחים של דר’ זמבוני. אולם כיום נראה כי אין בממצאים המתוארים סיבה לטרשת נפוצה ובמחקרים רבים אף לא נמצאו ההצירויות שדווחו. כך גם אין כל ביסוס שחסר B3 קשור לטרשת נפוצה. על כן, אין כיום סיבה לקדם את הטיפולים הללו בארץ, כפי שקורה בעולם המערבי.

איך אפשר לזרז קבלת תור אצל נוירולוג, כשיש הרעה במצב ואולי יש צורך בהחלפת סוג הזריקה וכד’. קשה מאוד דרך זימון תורים.

במרפאתנו קיימת אפשרות ליצור קשר ולהיבדק בעת חשש להחמרה חדשה. אני מניח שקיים סידור דומה גם במרפאות אחרות.

האם חשיפה לתנאים קשים כגון לחץ בעבודה חשיפה למראות זוועה מועקות נפשיות יכולים לגרום להתפרצות המחלה?

כנראה שלא. יש דיווחים על כך כי חשיפה שכזו עלולה להגביר את הסיכוי להתקפי המחלה, אך לא לעצם הופעתה.

האם המחלה יכולה לשכון בגופו של האדם כמחלה רדומה וחשיפה לגירויים חיצוניים מסוימים (דוגמא, אלה שפורטו בשאלה הקודמת), יכולים לעורר את המחלה?

כן

מה הגורם העיקרי למחלה? האם זוהי מחלה תורשתית או מחלה שתלויה באדם עצמו, בעיסוקו?

ישנם מרכיבים גנטיים מרובים וכן מרכיבים נרכשים – כנראה מרובים, שטיבם אינו ידוע.

שאלות משנת 2009

כיצד לטפל בנוירולוגיה של הטריגמינוס? ברצוני לציין שאני מטופל כבר שנים בתרופות נגד כאבים כולל נרקוטיקה ועדיין סובל מכאבי תופת.

רצוי שתתייעץ עם הרופא המטפל ותשקול פניה למרפאת כאב. אני מאחל לך שכל מכאוביך יחלפו במהרה.

חשוב לי לדעת (מסיבות אישיות) מהי תוחלת החיים של חולים M.S בכנות. וכן איזה אפשרויות עתידיות קיימות בהקשר להתפתחות המחלה שיש בהן סיכון, כגון חנק, שיתוק שרירי נשימה וכו’.. אפשרות של סיבוך במחלות אחרות כמו דלקת ראות מחמת נוזלים או סיבה אחרת, דלקת בדרכי השתן, או סיבוכים אחרים. האם תחושת קושי בליעה כאילו האוכל נתקע בגרון, מראה על פגיעה בשרירי הבליעה או על יובש בגלל תרופת Novitropan?

תוחלת החיים של חולי טרשת נפוצה משתנה בהתאם לחומרת המחלה. כאשר מדובר במחלה מתקדמת עם נכות קשה הרי שתוחלת החיים הממוצעת פחותה בכ- 10 שנים מהמקובל לכלל האוכלוסייה, לעומת זאת כאשר המחלה קלה, תוחלת החיים דומה לזו של האוכלוסייה הכללית. דלקת כיס השתן שכיחה כאשר קיימת הפרעה בשליטה על סוגרי השתן או נטייה לאצירת שתן. דלקות ריאה יתכנו בשכיחות יתר בחולים קשים, שמרותקים למיטתם. לגבי בעיית הבליעה – לא אוכל להתייחס ללא בדיקתך.

האם יש תרופה שעוזרת לחולי טרשת נפוצה? והאם יש תרופה שמרפאת את המחלה?

התרופות שיעילותן הוכחה לטרשת נפוצה הם אינטרפרון בטא (רביף, בטאפרון ואבונקס) , קופקסון, טיסברי , נוביטרופאן . תכשירים אלו מעכבים את המחלה אך לא עוצרים אותה לחלוטין. אנו מצפים לתכשירים חדשים בעתיד הקרוב ומקווים ששילובם בארסנל התרופות יאפשר בלימה של המחלה.

הנני חולת טרשת נפוצה מזה 24 שנים ומתקשה בהליכה. נעזרת בכיסא גלגלים וכן בהליכון. ידוע שתרופת ה”בוטוקס” קיימת בסל הבריאות וניתנת לילדים פגועי שיתוק מוחין. הזריקה ניתנת אחת ל-4 או 6 חודשים ומרפה את נוקשות השרירים, וכך מקלה על ההליכה. האם גם לחולי טרשת יתאפשר הטיפול?

לצערי הטיפול בטוקסין הבוטוליניום אינו בסל הבריאות עבור חולי טרשת נפוצה, ידוע לי על מקרים בודדים שקופת החולים אישרה את הטיפול.
שאלות משנת 2008

אני בן 36 והובחנתי בטרשת נפוצה. האם המחלה גנטית? האם המחלה תורשתית? האם בני המשפחה שלי צריכים לעשות אבחון למחלה?

המחלה אינה גנטית ואין בדיקה גנטית למחלה.

אני חולה בטרשת מזה 6 שנים. אני מקבל רביף 44 ומצבי טוב. אפשר לומר שאני מנהל חיים די פעילים. אני שומע כל הזמן על טיפולים חדשים שנמצאים במחקר. האם כדאי לי לנסות?

אם מצבך טוב עם הטיפול הנוכחי, אין מקום לערוך שינויים.

האם הטיפולים למחלה נמצאים בסל הבריאות?

כן.

אני בת 37 והובחנתי לפני 10 שנים. אני מטופלת בטיסברי בחצי השנה האחרונה. לפני כן טופלתי בבטאפרון. קשה לי להגיד שחל איזה שהוא שינוי במצבי. כמו כן אני די חוששת מהטיפול בגלל מקרי הדלקת המוחית, שאינני זוכרת בדיוק איך קוראים לה. מה אתם ממליצים לי לעשות?

אנא התייעצי עם הנוירולוג המטפל שמכיר את עברך וממצאי הבדיקה שלך.

שמעתי שיש טיפולים טבעיים שיכולים להחליף את התרופות. האם הם יעילים יותר מהזריקות?

לא ידוע לי על תכשירים טבעיים שהוכחו כיעילים.

אני מטופלת ברביף 22 והיו לי 2 התקפים מוטוריים בשנה האחרונה. הרופא שלי המליץ לי לעבור לטיסברי. מה דעתך ?

אין זה מתאים לייעץ על טיפול פרטני במסגרת הפורום, היות שהתייעצות כזו אמורה לכלול גם בדיקה והתרשמות מעמיקה מהעבר הרפואי.

אני בת 47 וטופלתי בשנים האחרונות בתחילה בקופקסון, ואח”כ באבונקס. אני עדיין ממשיכה לחוות התקפים ונאמר לי שאני יכולה לקבל רביף או בטאפרון. אני יודעת שבטאפרון לוקחים יותר פעמים בשבוע. מה אתם מציעים לי לעשות?

אין זה מתאים לייעץ על טיפול פרטני במסגרת הפורום, היות שהתייעצות כזו אמורה לכלול גם בדיקה והתרשמות מעמיקה מהעבר הרפואי.

האם התרופה PROVIGIL יכולה לעזור גם לחולי טרשת, ואם כן, מדוע אין היא נרשמת ע”י הרופאים ? כתרופה הנלקחת אוראלית היא עדיפה על התרופות המוזרקות.

PROVIGIL אינו תכשיר נגד פעילות המחלה, אלא רק כנגד סימפטומים של עייפות וככזה הוא נרשם.

אני בת 28 ולפני 5 שנים אובחנה אצלי טרשת נפוצה. התחלתי טיפול באבונקס לפני 3 שנים. אני מידרדרת באיטיות והשנה היו לי רק 2 התקפים קלים. הרופא הציג בפני את האפשרות לעבור לרביף. אני מבינה שאפשר לקבל טיסברי גם לאחר אבונקס. מה כדאי לי לעשות?

אין זה מתאים לייעץ על טיפול פרטני במסגרת הפורום, היות שהתייעצות כזו אמורה לכלול גם בדיקה והתרשמות מעמיקה מהעבר הרפואי.

אני מטופל בבטאפרון כבר 5 שנים ומצבי טוב. האם כדאי לי להמשיך בטיפול? כמה זמן כדאי להמשיך אם אני מרגיש טוב?

אם מצבך טוב, רצוי להמשיך באותו טיפול.

האם אפשר לקבל הסבר על תופעות לוואי שיכולות להיות עם טיסברי. מה זה הדלקת המוחית שיכולה להיווצר בטיפול המסוכן הזה? למה הטיפול בטיסברי יקר פי 2 מהטיפולים האחרים? האם אפשר לקנות באופן פרטי?

מדובר בסיכון לפתח זיהום מוחי שקרוי PML הסיכון המשוער 1:1000 . אכן טיסברי יקר יותר ולפי דעתי ניתן לרכוש אותו עם מרשם מתאים.

האם הזריקות שאני משתמשת בהן במשך 5 שנים, זה לכל החיים? האם תהיה בעיה בעתיד? האם החומר שמזריקים בגוף תהיה לו השפעה בעתיד?

לא ידוע על תופעות לוואי בלתי הפיכות-מסוכנות לשימוש ממושך בתכשירים שניתנים בזריקות.

כיצד לטפל בנוירולוגיה של הטריגמינוס? ברצוני לציין שאני מטופל כבר שנים בתרופות נגד כאבים כולל נרקוטיקה ועדיין סובל מכאבי תופת.

רצוי שתתייעץ עם הרופא המטפל ותשקול פניה למרפאת כאב. אני מאחל לך שכל מכאוביך יחלפו במהרה.

אני בת 40, מאובחנת 01 שנים. התחלתי בטיפול באבונקס במשך שנתיים, המצב שלי הדרדר ואני כיום בקושי גוררת את רגל ימין. בתל השומר הומלץ לי לעבור לטיפול אחר בשם בטאפרון. שאלתי היא : אם הטיפול לא יעיל מספיק, למה נותנים אותו מלכתחילה ? אם הייתי מקבלת את כל המידע מהרופא אולי מצבי היה שונה היום.

רצוי להיוועץ עם הרופא המטפל שיסביר את שיקוליו בבחירת הטיפול ואת היעילות המצופה של הטיפול.

מה ניתן לעשות כדי להתגבר על קישיון ברגליים וחוסר שיווי משקל ?

ישנם מספר תכשירים בכדורים שניתנים לנוקשות שרירים ביניהם בקלוסל וטיזנידין. במצבים מסויימים ניתן להשתמש בזריקות של רעלן הבוטוליניום ובמצבים מאד קשים בהזרקה של בקלוסל לנוזל השדרה. מעבר לכך טיפול פיזיותרפי גם הוא מועיל.

אני בן 43, היתה לי פעמיים דלקת בעצב ראייה בשנה האחרונה. חוץ מזה אני בריא. עברתי בירור לטרשת נפוצה, ולא היתה אבחנה חד משמעית. האם זו טרשת ? ב- M.R.I היו רק שני מוקדים קטנים מאד.

לא ניתן להשיב לשאלתך ללא בדיקתך והתרשמות מצילומי ה- M.R.I תוכל לפנות למרפאתנו באיכילוב ונשמח לסייע.

האם ידוע על קשר בין מצבי לחץ להופעת מחלה כמו טרשת נפוצה ?
למשל, האם יש קשר בין המלחמה האחרונה להופעת התקף?

בשנים האחרונות גוברים הדיווחים על קשר בין מצבי דחק והתגברות המחלה. יחד עם זאת, טענה זו אינה מבוססת היות שמדובר במחקרים שבחנו את שאירע לחולים באופן רטרוספקטיבי בלבד. ראוי לציין כי מחקר שבדק השפעת מלחמת המפרץ על החמרה של טרשת נפוצה באזור תל אביב, לא מצא שמצבי הדחק שהיו כרוכים באותה מלחמה, לוו בהחמרה מוגברת של המחלה.

אני בן 55 וחולה כבר 02 שנים. אני הולך עם הליכון ויש לי בעיות במתן שתן. רציתי לשאול על המלצה לתרופה לתפקוד במיטה, מה מומלץ לקחת ?

ישנם מספר תכשירים תרופתיים ואף עזרים שיכולים לעזור. לצורך כך הייתי מתייעץ עם סקסולוג שמכיר את המחלה.

האם יש תרופה יותר יעילה לעייפות מ- P.K.-MERZ ?

ישנן מספר תרופות אחרות שאפשריות נגד עייפות מסוג FATIGUE, ביניהן גם פרוביג’יל, שהינו יעיל יותר.

האם יש כיום חלופה לזריקות בצורת כדורים ?

ישנן תרופות רבות בשלבי מחקר ופיתוח שונים שאמורות להינתן בצורת כדורים, אך לעת עתה כל הטיפולים בזריקות.

אני בת 74, אובחנתי ב- 29 עקב התפרצות חד פעמית של עצב ראייה ועיוורון של 11 ימים. מאז סובלת מגלאוקומה ומטופלת בתרופות להורדת לחץ דם. לפני חצי שנה עברתי חולשה בצד ימין ל 01 שניות. לא נמצאה סיבה וחזרתי לתפקוד רגיל. מאז מטופלת במיקרופירין 001 . האם יש הצדקה לטיפול כטיפול מונע? (משקל 55 קילו).

נראה כי רופאך חשד בסיבה וסקולרית (הפרעה בזרימת הדם למוח) וייעץ לך לקבל טיפול במיקרופירין. אין בפניי את כל הבדיקות והממצאים בכדי לחוות דעה אחרת .

יש לי קושי בוועדות רפואיות. כאשר אני רואה נוירולוג שלא מכיר אותי ויש לי שינוי קיצוני במצב. מה ניתן לעשות כדי שנוירולוג יתמוך ויבין ?

כדאי להצטייד במכתב מהרופא המטפל שמתאר את מצבך לאשורו.

אני בת 82, מאובחנת לפני כחודש. האם לקופקסון יש תופעות לוואי שלא רשומות מבחינה רשמית? שמעתי על אנשים שהזריקו לבטן והיא נראית היום כמו מסננת? קשה לי להתמודד עם המחלה וחשובה לי הקוסמטיקה.

בהזרקה תת עורית תיתכן תגובה עורית לזריקה שתחילתה נפיחות ואודם. לאחר זריקות מרובות תתכן אטרופיה והידלדלות שכבת שומן תת עורית.

כאשר יש האדרה ב- M.R.I. , 6 התקפים של שיתוק בעצב הפנים בשנתיים אחרונות, והתקף אחד בעצב ראייה- האם זה מראה על טרשת? האם האדרה ז”א פגיעה במיאלין ?

אם התמונה ב- M.R.I. אופיינית לט”נ ומראה פעילות של המחלה בבדיקות עוקבות, אזי מדובר בט”נ. האדרה עצמה של עצב הפנים אינה ממצא אופייני של ט”נ בבדיקת M.R.I. האדרה מעידה על אזור דלקתי שבו נפרץ מחסום דם- מוח ודלקת חדרה אל המוח.

האם מומלץ להשתמש בתוספי מזון או ויטמינים לעייפות וחולשה? למשל מה לגבי “ציפרני חתול” לחיזוק מע’ חיסונית והגברת תאים לבנים ?

תוספי מזון אינם מוכחים כטיפולים משפרים בטרשת נפוצה. יש מקום להוסיפם כאשר נמצא חסר של אחד מהם, אולם אין מניעה להשתמש בהם.

29 מרץ 2024

תכנייה ללקויי ראייה   יום עיון וירטואלי (בזום)  לציון חודש הטרשת הבינלאומי יום שלישי, 4/6/24 ,כז’ באייר, תשפ”ד  מפגש וירטואלי מוח וגוף (בזום) – בשורה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this