ראשי » אודות טרשת נפוצה » תשובות לשאלותיכם ע"י מומחים שונים בישראל » שאלות לד"ר ארוש יואב מיום העיון ברשת 24.12.2020

שאלות לד”ר ארוש יואב מיום העיון ברשת 24.12.2020

מומחה בכיר לכירורגיה פלסטית ואסתטית. חבר בהסתדרות הרפואית בישראל, באיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית ובחברה הבין-לאומית לכירורגיה פלסטית- ISAPS.

שאלות ותשובות מיום העיון ברשת, שנערך ביום חמישי 24.12.2020.
עודכן 24.12.2020

 שאלה 01 

מה זה בוטוקס, היכן מזריקים ואיך זה משפר את המראה ולכמה זמן ?

תשובה:

בוטוקס הינו שם גנרי לבוטולינום טוקסין. זהו רעלן המופק מחיידק, בכמויות מזעריות. מגיע בבקבוקון בצורת אבקה ויש צורך לדללו בתמיסה פזיולוגית. בוטולינום הינו תרופה, מוזרק לאזורים ספציפיים בשרירי המצח וצידי העיניים וגורם להחלשת פעילות השריר. היחלשות השריר גורמת לעור מעליו להיראות פחות מקומט, יותר חלק. פעולתו נמשכת בין 3 ל 4 חודשים ברוב המקרים, לעיתים מעט יותר או מעט פחות זמן. יש להדגיש כי זהו איננו חומר מילוי.


 שאלה 02 

האם אפשר להזריק בוטוקס לצוואר ?

תשובה:

ניתן להזריק בוטולינום לצוואר בעיקר לרצועות הנגרמות כתוצאה מרפיון העור מעל השריר השטחי. הדבר יכול לתרום במידה מסוימת לשיפור מראה הרצועות האלו ולהשטחתן.


 שאלה 03 

מה זה “חומצות היאלורוניות”, היכן מזריקים ואיך זה משפר את המראה ולכמה זמן?

תשובה:

חומצה היאלורונית הינה מרכיב הנמצא באופן טבעי ברקמות רבות בגופנו לרבות בעור. עם השנים ישנה ירידה הדרגתית בכמות החומצה ההיאלורנית בעור, דבר אשר משווה לו מראה נפול ומקומט. מזה כ 20 שנים מייצרים חומצה היאלורנית בתנאי מעבדה מקיפים אותה במדיום מימי ומייצרים מזרקים מוכנים בסמיכות שונה, תלוי בריכוז החומצה היאלורנית המבוקשת. לכן ישנם מוצרים רבים של חומצה היאלורנית לאינדיקציות שונות כגון השבת נפח לאזורים מסוימים או שיפור מרקם העור, מילוי שפתיים טיפול בצוואר ובמחשוף. כאשר משיבים נפח לדוגמה ללחיים עם צניחה קלה מראה העור משתפר מאחר והושב לו נפח תחתיו. כך גם לגבי הזרקה ישירה לעור אשר מעבה אותו, סופחת אליה מולקולות מיים וגורמת לעור להיראות יותר מעובה ולכן פחות מקומט וחיוני יותר. אין אפשרות לדעת לכמה זמן אפקט ההזרקה של החומצה יישאר, התהליך תלוי גורמים רבים כגון מטבוליזם, דרגת פעילות גופנית, עישון ומהירות הספיגה של החומצה.


 שאלה 04 

איזה טיפול מתאימים לגב היד להעלמת קמטים?

תשובה:

גב היד הינו אזור נוסף מלבד הפנים והצוואר אשר מסגיר את סימני הגיל. יש מספר אפשרויות לטיפול באזור זה.הזרקה של חומצה היאלורונית: ניתן להזריק חומצה היאלורנית דלילה מסוג SKIN BOOSTER או חומר חדש יחסית שאושר לאחרונה לשימוש בארץ שנקרא הידרובוסטר. החומרים הללו מוזרקים ישירות לעור, מעבים אותו סופחים מולקולות מים ומשפרים את מראה העור העייף חרוש הקמטים. הפעולה נעשית תוך מספר דקות, במספר דקירות והשפעתה היא למספר חודשים ויש לחזור על הטיפול לאחר מכן. חומצה היאלורנית נוספת הינה פרופילו. היא מיוצרת בתהליך מעט שונה מחומצות היאלורוניות אחרות. היא מוזרקת מתחת לעור, נספגת באופן שווה ברקמת העור העמוקה, סופחת מולקולות מים ומייצרת אפקט דומה. יש להזריק לרוב 2 מזרקים בהפרשים של כחודשיים ביניהם. טיפול נוסף הינו שימוש ברדיאז מדולל. הרדיאז איננו חומצה היאלורונית, זהו חומר המורכב מסידן בחלקו. החומר מוזרק בעזרת קנולה המקלה מאוד על הכאב. החומר גורם ליצירה מתמשכת והדרגתית של קולגן, שהינו חלבון חשוב במבנה העור וכמותו הולכת ופוחתת עם השנים. התוצאה נראית מיד ומשתפרת בטווח של חודשים לאחר ההזרקה.


 שאלה 05 

מה זה טיפולי טיקסל ? איך זה משפר את העור ולכמה זמן?

תשובה:

טיקסל הינו מכשיר פרי פיתוח ישראלי אשר משתמש באנרגיית חום כדי ליצור כווייה מאוד מבוקרת ושטחית בעור. בתהליך הריפוי לאחר הטיפול נוצר חלבון קולגן החיוני לננראות טובה יותר של העור ובכך משפרת את מרפאה העור. לרוב מדובר בסדרה של כ 4 טיפולים במרווחים של חודש ביניהם אשר גורמת להתחדשות העור , עיבויו ונראות טובה יותר. המכשיר מתאים לטיפול בכל הפנים, צוואר מחשוף. יש להגיע לטיפול תחזוקה מדי 6 חודשים לשימור התוצאה. לרוב יש לשלב עם הטיפול הזרקה של חומצה היאלורנית שטחית אשר תוסיף ותעצים את התוצאה ותשפר אף יותר את מרקם העור.


 שאלה 06 

מה זה הידרובוסטר וסקינבוסטר ? האם זה הזרקה ? להיכן ? איך זה משפר את המראה ולכמה זמן?

תשובה:

הידרובוסר וסקין בוסטר הינם סוגים חומצה היאלורנית בריכוז נמוך המוזרקים ישירות לשכבה העמוקה של העור שנקראת הדרמיס. הם סופחים מולקולות מים הגורמות לעור להיות מעובה יותר ויעילות בשיפור מראה הקמטוטים. ניתן להזריקה לכל מקום בפנים והצוואר. כפות ידיים וכו”. הדבר נעשה בצורת הזרקה עם מחט דקיקה. גם כאן האפקט נמשך למספר חודשים ויש צורך במזרק בכל מספר חודשים כדי לשמר את התוצאה.


 שאלה 07 

הייתי רוצה לדעת על ניתוח עפעפיים וצלקות

תשובה:

ניתוח עפעפיים מתחלק לעפעף עליון או תחתון או שילוב. בניתוח עפעף עליון מסירים לרוב עודפי עור, שריר באופן חלקי ושומן הנמצא במדור פנימי של העפעף העליון. בניתוח עפעף תחתון יש להסיר לרוב שומן (“שקיות”) ומעט עור עודף. הצלקות לרוב קטנות, שטוחות ובהירות, לרוב מוסתרות באופן חלקי או מלא באחד הקמטוטים שבצדי העיניים.


 שאלה 08 

הייתי רוצה לדעת על ניתוח מתיחת פנים

תשובה:

ניתוח מתיחת פנים הינו הכלי החזק ביותר, האפקטיבי ביותר לתקן את סימני הגיל המופיעים באזור הפנים והצוואר אצל נשים שזקוקות לכך. לעיתים מטופלת שמגיעה ליעוץ ראשוני או המשכי להזרקות איננה מתאימה כלל להזרקה. לעיתים אין בכוחו של חומר מילוי בלבד לתקן את סימני הגיל. ניתוח מתיחת פנים בימינו כמעט חסר גיל, ישנן מטופלות אשר יהנו מניתוח אף בשנות ה 40 לחייהן. אין באמת גיל מקסימאלי לביצוע הניתוח, הדבר תלוי במצב הבריאות הכללי וכמובן בפרמטרים אחרים כגון איכות העור ורצון המטופלת. הניתוח לרוב נעשה תחת הרדמה כללית אשר מונע מהמטופלת לחוש חוסר נוחות ולשכב ערה במשך שעות מרובות מבלי יכולות ממשית לזוז. בניתוח מבוצע חתך בקו השיער הקדמי, בתוך ומסביב לאפרכסת. החתך מאפשר גישה לרקמות הפנים העמוקות, מאפשר הידוק של מעטפת שריר הפנים וכן כריתה של העור על פי הצורך. הניתוח אורך בין שעתיים וחצי ל 4 שעות לרוב, תלוי בהיקף הניתוח וכמות הפעולות שיש צורך לבצע במהלכו. ההתעוררות מהניתוח הינה מיידית, כמעט נטולת כאב. לאחר מספר שעות אשפוז לרוב משתחררים למנוחה בבית, במקרים מסוימים ייתכן אשפוז להשגחה למשך הלילה. ישנם שלבים לאחר הניתוח אותם עוברת כל מטופלת והם, נפיחות למשך 3-4 ימים, ירידה הדרגתית בנפיחות למשך השבועיים שלושה הבאים והגעה לבסוף למצב יציב לאחר כ 3-6 חודשים. הצלקות משתפרות כל הזמן ולרוב כמעט ואינן מורגשות.


 שאלה 09 

הסבר על הרמת חזה וצלקות

תשובה:

ניתוח הרמת חזה מתבצע עם או ללא שתלי סיליקון. הדבר תלוי כמובן ברצון המטופלת ומותאם לצורת השד ההתחלתית. הרמה עם שתל נותנת מראה מלא יותר ובולט מאשר הרמה ללא שתלים. ניתוח הרמת חזה מבוצע לחזה אשר איבד מנפחו בין בשל שינוי משקל, הריונות והנקות או כל סיבה אחרת. כמו כן מיקום הפטמה בשד הינו נמוך יותר מהקפל התת שדי, דבר המשווה לו מראה נפול ומרוקן. מטרת הניתוח הינה למשם את הפטמה בגובה הקפל התת שד, להדק את הקוטב התחתון של השד ולכרות על עודפי העור בחלקו התחתון. הניתוח הינו בעצם רה-ארגון של רקמת השד תוך שינוי מיקום הפטמה, הקטנת העטרה לרוב והסרת עודפי עור. הניתוח מבוצע תחת הרדמה כללית, החתכים הם סביב העטרה וקו ישר ממנה לאזור הקפל התת שדי. לאחר הניתוח ישנה תחושת לחץ באזור אך ללא כאבים מיוחדים לרוב. ניתן לחזור עבודה משרדית כבר לאחר מספר ימים ולעבודה פיזית ומאמץ גופני ניכר, כ-5 שבועות לאחר הניתוח. מומלץ להשתמש בחזיית ספורט תומכת לשימור תוצאות הניתוח בשבועות הראשונים. הצלקות לרוב הינם שטוחות ורכות, בעיקר הצלקת האורכית מהעטרה החדשה ועד לקפל התת שדי. ישנם מקרים בשכיחות נמוכה בהם יש ריפוי יצר של הצלקות הגורמות להן להיות בולטות יותר. במקרה כזה ניתן להשתמש ביריעות סיליקון, הזרקת סטרואידים מקומית ובמקרים נדירים, כריתה של הצלקת ותפירה מחדש.


אנא ראו את תשובתה של ד”ר רונית מוסברג ופרופ’ רונית גלעד- האם מותר לחולי\ חולות טרשת נפוצה לבצע טיפולים וניתוחי פנים אסתטיים

תשובות לעניין טיפולים וניתוחי פנים אסתטיים לחולי טרשת נפוצה ע”י ד”ר רונית מוסברג, מומחית בנוירולוגיה

טיפולים וניתוחי פנים אסתטיים בחולי/חולות טרשת נפוצה.

ראשית, חשוב לציין, כי מחקרים הראו שטיפולים להצערת מראה הפנים משפרים דיכאון בחולים עם מחלות כרוניות.

ההתייחסות לטיפולים וניתוחי פנים אסתטיים בחולי הטרשת הנפוצה מתייחסת לחולים שחומרת מחלתם קלה או בינונית, ואינם סובלים ממחלות רקע קשות אחרות.

חולים שדרגת החומרה של מחלת הטרשת הנפוצה שלהם היא קשה והם סובלים מחולשת שרירים קשה, וקל וחומר אם הם סובלים מקשיי נשימה, אינם מתאימים לניתוחים או לטיפולים אסתטיים בפנים ע”י הזרקת בוטוקס.

טיפולי הצערת הפנים כוללים הזרקת בוטוקס או הזרקה של חומרי מילוי שונים.

שימוש בבוטוקס (בוטולינום טוקסין) הגורם להחלשה של השרירים מקובל בטרשת נפוצה כטיפול להפחתת ספסטיות בגפיים או להפחתת ספסטיות של שלפוחית השתן.

כאשר בוטוקס מוזרק לגפה ספסטית, המינון המוזרק הוא גבוה הרבה יותר מזה המוזרק לשיפור מראה הפנים.

לכן, ניתן להזריק בוטוקס לפנים בחולות טרשת נפוצה כטיפול להצערת מראה הפנים, אך יש לוודא כי הדבר נעשה ע”י רופא המומחה בתחום ומיומן בהזרקות. יש להימנע מקבלת הזריקה ע”י קוסמטיקאיות, אחיות או רופאים שאינם מומחים ברפואה אסתטית.

לגבי הזרקה של חומרי מילוי: ישנם חומרי מילוי שונים המוזרקים לשם הצערת מראה הפנים. בכל מקרה, יש לברר מה הוא חומר המילוי המוצע להזרקה , לקבל את עלון החומר ולקבל אישור מהנוירולוג המטפל להזרקה של החומר הספציפי.

יש מחלוקת האם חומרי מילוי מסויימים יכולים לגרום למחלות אוטואימוניות , ולכן, במקרה של ספק, עדיף להימנע מההזרקה. ( חומרים שעלולים לגרום למחלות אוטואימוניות עשויים גם עורר התלקחות של המחלה באדם שכבר סובל ממחלה אוטואימונית ).

טיפולי לייזר להצערת הפנים , אפשריים אף הם בחולי טרשת נפוצה, לאחר קבלת אישור הרופא המטפל.

ניתוחי מתיחת צוואר ופנים

כאשר דנים בניתוחים אסתטיים בפנים, ההתייחסות העיקרית היא לסיכוני הרדמה בחולי טרשת נפוצה.

סיכוני הרדמה כללית בחולי טרשת נפוצה דומים לאלה שבאוכלוסייה הכללית. ( פרט לחולי טרשת נפוצה שמחלתם מתקדמת וקשה וסובלים מחולשת שרירים קשה או קשיי נשימה, הנמצאים בסיכון לסיבוכי הרדמה כללית ).

למרות זאת, לעיתים, ניתוח בהרדמה כללית נחווה ע”י הגוף כטראומה, דבר שיכול לעורר את המערכת החיסונית ולהוביל להחמרה.

גם הרדמה מקומית נחשבת בטוחה לחולי טרשת נפוצה, אם אין להם אלרגיה ידועה לאחד המחומרים בהם משתמשים בהרדמה מקומית.

לסיכום:

כל חולה בטרשת נפוצה המעוניין לעבור ניתוח או טיפולים אסתטיים להצערת מראה הפנים צריך לפנות לנוירולוג המטפל , לדון עימו לגבי יתרונות הטיפול, כמו גם תופעות הלוואי האפשריות, ולקבל את אישור הנוירולוג . במרבית המקרים, לא תהיה מניעה מהטיפולים.

תשובות לעניין טיפולי פנים ע”י פרופ’ גלעד רונית, מנהלת מחלקה נירולוגית, מרכז רפואי קפלן

בעיקרון טיפולים וניתוחי פנים אסתטיים בחולי\ חולות טרשת נפוצה זה מותר אבל כל חולה יש לדון לגופו . למשל אם יש הפרעות נוירולוגיות בפנים אז יש לבדוק כל חולה ולאשר בהתאם.

29 מרץ 2024

תכנייה ללקויי ראייה   יום עיון וירטואלי (בזום)  לציון חודש הטרשת הבינלאומי יום שלישי, 4/6/24 ,כז’ באייר, תשפ”ד  מפגש וירטואלי מוח וגוף (בזום) – בשורה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this