שאלות לד”ר אולגה חילקביץ

רופאה מוסמכת מביטוח לאומי ומומחית בנוירולוגיה - המרכז לטרשת נפוצה, תל-השומר

עודכן 18.05.2014

שאלות לד”ר אולגה חילקביץ

רופאה מוסמכת מביטוח לאומי, מומחית בנוירולוגיה, המרכז לטרשת נפוצה, תה”ש

שאלות משנת 2009

אני עובדת משרה חלקית כ – 40% ומקבלת קצבת נכות. בעבודה מעוניינים שאוסיף כמה שעות – עד 50% משרה – האם תוספת זו יכולה לפגוע בקצבת הנכות שלי? עד איזה סכום או משרה אני יכולה לעבוד ובמקביל לקבל קצבת נכות?

כעת ישנם שינוים לפי חוק לרון. ממליצה לפנות www.btl.gov.il


 

אני בן 56, מאובחן כחולה ט”נ 27 שנה. הפסקתי לעבוד לפני שנתיים בשל מגבלות רפואיות, כעצמאי בעל עסק טקסטיל. מעולם לא פניתי לביטוח לאומי לקבלת קצבה. אשתי עובדת במשרה חלקית ומרוויחה כ-2000 ש”ח לחודש. ילדי בוגרים ואינם מתגוררים בבית. הייתי מעוניין לדעת את זכויותי בביטוח לאומי, הבטחת הכנסה וכיוצ”ב. אין לי הכנסה מכל מקור אחר.

אני ממליצה לך לפנות למחלקת נכות עם מסמכים עדכניים על מצבך.


 

בשנת 2000 החלו התקפים שלא היו ברורים. אושפזתי הרבה, עברתי הרבה בדיקות, רק בשנת 2005 גילו רשמית שאני חולה בטרשת נפוצה התקפית – במשך 14 שנים עבדתי כמנהלת קפטריה. רופא תעסוקתי הפסיק את עבודתי, לאחר ועדות נקבעה לי נכות יציבה 75% – 40% רפואי והשאר אי כושר. מדוע איני מקבלת קצבה של 2,180 ₪, למה לא נותנים לי %75 מהשכר שעבדתי, הרי אני לא מסוגלת לעבוד. בדקו וראו האמנם אדם יכול להשתכר מתחת למינימום? כל השנים שילמתי ביטוח לאומי. עכשיו אני זקוקה להם, למה אני אמורה לחיות מתחת לקו העוני? אין לי שום מקור הכנסה נוסף, לא פרנסה מהעבודה ולא תגמולים. עבדתי בארגון י.ע.ל ארגון וולונטרי. תרמתי מעצמי למדינה. קיבלתי שכר, אומנם, אבל הרגשתי בעבודתי שאני תורמת יותר מהשכר שקיבלתי, איפה המדינה, היכן ביטוח לאומי נותן לחיות מקצבה כזאת, שמישהו יענה לי?

אנא פני לנציג ביטוח לאומי בישובך.


אני הובחנתי ב-MS לפני כשנה בהיותי חיילת. כיום אני בת 20 וסובלת מתופעות ובעיות שונות בגלל הטרשת. אני לא עובדת בגלל שאני סובלת מעייפות יתר, בריחות שתן, כאבי ראש. ובנוסף לאחרונה הובחנתי כסובלת מדלקת פרקים. היו לי מס’ התקפים של כאבים במפרקי הירך, הברכיים והמרפקים בידיים. בהתקף של כאב במפרק, אני לא יכולה לעמוד. כיום אני מטופלת בפלקוניל מזה חודש וזה עוזר לי. הכאבים התמעטו, לרביף עדיין לא התרגלתי, ואני סובלת מתופעות של כאבי ראש חזקים. בתור חולת טרשת נפוצה ודלקת פרקים, מהן הזכויות שלי מול ביטוח לאומי? אני התחלתי ללמוד כסטודנטית באפריל 2009, ואני נתמכת יומיום ע”י אמא שלי, המממנת את לימודיי, שכר דירה, ומכינה לי את האוכל. אני מתפקדת בלימודים, במסגרת לימודים מצומצמת של פחות שעות לימוד, ומקבלת הקלות במבחנים ומעונות עם מעלית במקום מדרגות, ומזגן בגלל שחום עושה לי כאבי ראש חזקים ומחריף את התופעות של הרביף.

אני ממליצה לך לפנות למחלקת נכות כללית עם תביעה. לאחר קבעת אחוזי נכות, תוכלי לפנות למחלקת שיקום של ביטוח לאומי ולקבל עזרה ומימון בלימודים.


חולה כ-4 שנים בת 59. ניידת בקלנועית שרכשתי כאשר הייתי בריאה. כעת אני מאוד מתקשה בהליכה, עם כאבי רגליים. מהן הזכויות שלי מהביטוח הלאומי, ובאם אגיע לגיל פנסיה, האם יהיה שינוי בקצבת הביטוח הלאומי שלי?

כל נכה מקבל קצבת נכות רק עד גיל פנסיה. זכאות לקצבת שר”מ נמשכת גם לאחר גיל פנסיה.


שאלות משנת 2008

אני מקבלת ביטוח לאומי + ניידות . המטפלת לבד עולה לי כמעט אלף דולר לחודש, עם זכויות שמגיעות לה. האם ניתן לעלות את הקצבה? אני אם גרושה לשלוש בנות בגיל ההתבגרות, מאוד קשה לי !

אם את צריכה מטפלת לעזרה בטיפול בעצמך, ממליצה להגיש בקשה לשירותים מיוחדים.


אני חולת M.S . מטופלת בזריקת “רביף” 3 פעמים בשבוע. יש לי מטפלת 5 פעמים בשבוע, 3 שעות ביום. יש לי 80% נכות. המצב שלי החמיר ואני זקוקה ליותר עזרה. האם מגיעות לי יותר שעות לעזרה?

אני ממליצה להגיש בקשה לשירותים מיוחדים, עם בקשה על החמרת מצבך.


קשה לנו לשלם את הארנונה, אנו מבקשים לפטור אותנו מתשלום הארנונה.

נכה, שמקבל קצבה מביטוח לאומי, יכול להגיש בקשה לעירייה על הקלות בתשלום ארנונה.


אני גר בבית-קסלר בקרית חיים. אני מקבל קצבת נכות חלקית וקצבת ניידות. אני נכה 100%, מרותק לכסא גלגלים. האם אני זכאי לשירותים מיוחדים?

נכה עם נכות רפואית 100% יכול לקבל גם עזרה בניידות וגם שר”ם.


האם ישנן זכויות מסוימות למי שמאובחן כחולה בטרשת נפוצה- ללא תסמינים (כלומר בשלב מוקדם של המחלה), ואם כן כיצד מיישמים זכויות אלו?

אבחון בלבד לא נותן לחולה זכויות בביטוח לאומי.


אני חולה בטרשת נפוצה מאז 1999. היום הולך בקושי רב, כיום עדיין עובד. אם אפסיק את עבודתי לחלוטין, לאיזה גמלה אהיה זכאי ?

גמלה תלויה גם באחוזי נכות, וממצב משפחתך.


האם מגיע לי תו נכה? אני מקבלת נכות 100% . יש לי בעיות בברכיים וברגליים ואני מקבלת זריקות בעמוד השדרה לכאבים. האם מגיעה לי הלוואה לקניית רכב?

אני ממליצה להגיש בקשה לגמלת ניידות.


יש לי נכות 60%, ההחלטה התקבלה לפני 5 חודשים. לא הספקתי לערער. האם אני יכולה שוב לפנות לביטוח לאומי, כי מצבי הדרדר ואני חושבת שמגיעים לי אחוזי נכות גבוהים יותר.

את יכולה להגיש בקשה לבדיקה חוזרת, עקב החמרת מצבך, 6 חודשים לאחר קביעה קודמת.


 

למרות שקיבלתי את אחוזי הנכות למחלה, איך אפשר להיעזר בהם על מנת לקבל איזושהי עזרה ברכישת רכב. רכב היום עבורי זה הרגליים שלי. אמנם יש לי רכב, אך הוא מאד ישן וכנראה גם עומד לפני השבתה. אני נוהגת.

מומלץ להגיש בקשה לגמלת ניידות.


אני מקבלת קצבת נכות לצמיתות. בשנתיים האחרונות ניסיתי לעבוד מעט, אך מחודש אפריל השנה הפסקתי ואני בבית. רציתי לשאול בנושא לימודים, אם אני רוצה ללמוד קורס באוניברסיטה (אימון) בכדי לעזור לעצמי וגם לעסוק בזה בעתיד, האם יש החזר על לימודים או סיוע מהביטוח הלאומי? אני מקווה שיש משהו שיעזור. פעם כששאלתי במשרד השיקום נאמר לי שזה עלול לפגוע בקצבה, חששתי, ולכן לא הלכתי ללמוד, כעת אני שוב שואלת אולי משהו השתנה? אני בת 53, ובחרתי בתחום שאותו אוכל ללמוד, לשנות מקצוע ואולי לעסוק בזה?

אני ממליצה לפנות למחלקת שיקום בביטוח לאומי.


למרות שאני מקבלת קצבה מביטוח לאומי, לפעמים אני רוצה להיות במסגרת של עבודה, האם זה אפשרי?

כל נכה יכול לעבוד, אך אני ממליצה לבדוק במחלקת נכות של ביטוח לאומי איזה משכורת את יכולה לקבל, בלי לפגוע בקצבה.


יש לי 90% נכות רפואית ו- 60% נכות בניידות. מה הביטוח הלאומי יממן לי בכל הקשור לניידות? יש לי קשיים בתפקוד היומיומי, ואני רוצה להגיש תביעה לשר”מ. האם אקבל את שתי הקצבאות? כיום הנני הולך בקושי רב. האם אני זכאי לרכב וכיצד ממשים זכאות זו?

מומלץ להגיש תביעה לקצבת ניידות.


האם זה נכון שאין טעם לפנות לביטוח לאומי לאחר גיל 60 כי מקבלים קצבת זקנה ?

זכאות לקצבת נכות קיימת עד גיל פרישה לפי תאריך לידה.


למקבל קצבת נכות- עד איזה שכר הקצבה לא נפגעת ?

תלוי מה רמת איבוד כושר העבודה.


האם ניתן לקבל אבטלה ונכות במקביל ?

נכה עם איבוד כושר 57% ומלא לא יכול לעבוד ולא יכול לקבל אבטלה.


אישרו לי בשנת 2000 60% ניידות שלא ניצלתי כיוון שנהגתי. אולם עכשיו אני רוצה לנצל זאת, היות וזקוקה לרכב. מדוע לא יאשרו לי את אותם אחוזי ניידות ?

את צריכה לעבור ועדת ניידות מחדש לצורך קביעת הגבלה בניידות עכשווית .


אני חולה מזה 12 שנים. נכות כללית 80%, ניידות 80%. האם אני זכאית להשתתפות בעוזרת בית אחת לשבוע? אני משלמת עבור עוזרת ביטוח לאומי.

רק אם נכה מקבל 100% שירותים מיוחדים.


הגשתי בקשה לשירותים מיוחדים. קיבלתי תשובה שלא זכאי בגלל שלא מוגבל ב 100% ולא משתמש בכסא גלגלים. האם זה נכון? האם אני צריך לבחור בין הטבות ?

נכה יכול לקבל שירותים מיוחדים אם הוא לא משתמש בכיסא גלגלים, אך תלוי בזולת: ברחצה, אכילה, הלבשה. לקבל גם ניידות וגם שר”ם יכול נכה רק עם 100% שר”ם.


האם מקבלים תשלומים מרגע שהמחלה אובחנה ?

קצבת נכות מתחילה לאחר 90 יום, מזמן הפסקת עבודה .


ראייה בעין שמאל נפגעה וירדה ל 6/02 עם שיבושי צבע. האם אני זכאית לאחוזי נכות? מהם אחוזי הנכות באיבוד ראייה בעין אחת? האם מותר לנהוג ?

את זכאית לאחוזי נכות בגלל ירידה בראייה. יכולת לנהוג נבדקת בוועדה לכשירות בנהיגה ולא בביטוח לאומי .


אני חולה מעל 20 שנים. מקבלת עזרה בניידות והקלות ברכישת רכב . לאחרונה נקבעה נכות עבודה 100%. קיבלתי תשובה מביטוח לאומי שאני זכאית רק ל 50% עזרה, ואני צריכה לבחור בין ניידות לעזרה בבית. מה לעשות ?

לקבל גם ניידות וגם שר”ם יכול רק נכה עם 100% שר”ם .


מדוע ביטוח לאומי מחייב להחליט בין קצבת נכות לתמיכה בבית ? למה לא ניתן לקבל את שניהם ?

ניתן לקבל גם קצבת ניידות וגם שירותים מיוחדים רק לנכים קשים מאד עם קצבת שר”ם 100%.


היכן ניתן למצוא זכויות של נכים? לאחרונה הורידו לי 50% מהקצבה רק כי הצלחתי להוריד חולצה, למרות שאני נכה .

קרוב לוודאי הורידו לך אחוזים בשירותים מיוחדים, לאחר בדיקתך.

29 מרץ 2024

תכנייה ללקויי ראייה   יום עיון וירטואלי (בזום)  לציון חודש הטרשת הבינלאומי יום שלישי, 4/6/24 ,כז’ באייר, תשפ”ד  מפגש וירטואלי מוח וגוף (בזום) – בשורה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this