ראשי » אודות טרשת נפוצה » תשובות לשאלותיכם ע"י מומחים שונים בישראל » שאלות לד"ר אהרוני שחר מיום העיון ברשת 24.12.2020

שאלות לד”ר אהרוני שחר מיום העיון ברשת 24.12.2020

מומחה בכירורגיה אורולוגית היחידה לאורולוגיה תפקודית, מרכז רפואי רבין, בית חולים בלינסון

שאלות ותשובות מיום העיון ברשת, שנערך ביום חמישי 24.12.2020.
עודכן 24.12.2020

 שאלה 01 

שלום האם יש אפשרות לטפל בדחיפות במתן שתן?

תשובה:

וודאי. דחיפות במתן שתן היא התלונה השכיחה בקרב חולי טרשת נפוצה עם מעורבות מערכת השתן. ראשית יש לאבחן האם התכיפות מבטאת קושי ביכולת שלפוחית השתן לאגור נוזלים או שמא זו תלונה הקשורה לבעיות הקשורות ליכולת ריקון שלפוחית השתן. לאחר אבחנה זו ניתן להתאים את הטיפול הנדרש. לשם אבחון מדויק יש צורך לפנות לאורולוג העוסק בבעיות אלו.


 שאלה 02 

יש לי תקיפות ודחיפות במתן שתן, קיבלתי בטמיגה 25 מ”ל, לא עזר הוסיפו לי טוביאג’ 4 מ”ל, לוקחת את שניהם ולא עוזר, עדיין יש דחיפות, התחלתי טיפול בפיזיותרפיה לרצפת אגן. יש טיפול שהוא לא תרופתי לבעיה?

תשובה:

דחיפות ותכיפות במתן שתן הינן תלונות שכיחות בקרב חולי טרשת נפוצה עם מעורבות מערכת השתן. ראשית יש לאבחן האם התכיפות מבטאת קושי ביכולת שלפוחית השתן לאגור נוזלים או שמא זו תלונה הקשורה לבעיות הקשורות ליכולת ריקון שלפוחית השתן. במידה ומדובר בפגיעה ביכולת השלפוחית לאגור שתן, העמידה לטיפול תרופתי, יש באפשרותנו להציע טיפול רפואי מתקדם. בישראל 2020 הזרקת בוטוקס לשלפוחית השתן הינה בסל התרופות לחולי טרשת נפוצה הסובלים מתכיפות ודחיפות במתן השתן העמידים לטיפול תרופתי. במידה והתלונות מייצגות קושי ביכולת השלפוחית להתרוקן, אין בנמצא תרופות יעילות לטיפול בבעיה. הטיפול המקובל יכלול לימוד צינתור לסירוגין (הן על ידי המטופל או המטפל העיקרי שלו). היום ישנה אפשרות במקרים של הפרעה בריקון השלפוחית בקרב מטופלים עם מחלה יציבה לשקול קיצוב עצבי. טיפול זה איננו לרוב זמין במסגרת סל הבריאות. לשם אבחון מדויק ועימו התאמת הטיפול הנכון יש צורך לפנות לאורולוג העוסק בבעיות אלו.


 שאלה 03 

האם יש טיפול שעוזר בבעיה?

תשובה:

באיזו בעיה?


 שאלה 04 

לוקח קדקס 2 כל בוקר אבל ממש מרטיב את עצמי במשך היום ובלילה, לא מצליח להתאפק, איך מחזקים שרירים לצורך התאפקות?

תשובה:

קדקס הינו טיפול תרופתי המיועד להרפיית השריר החלק במוצא שלפוחית השתן והערמונית, ונועד לסייע במקרים בהן הגדלה שפירה של הערמונית מפריעה לריקון שלפוחית השתן. בקרב הסובלים מטרשת נפוצה, תלונות של הרטבה / דליפת שתן מתוך דחיפות יכולות לייצג בעיות רבות ואחרות במערכת השתן. בעיות אלו יכולות להיות הפרעות ביכולת השלפוחית לאגור שתן או הפרעות אחרות הקשורות ליכולת השלפוחית להתרוקן. לפני בחירת הטיפול התרופתי יש להגיע לאבחנה המדויקת באשר לסיבה העומדת מאחורי התלונות. לשם אבחון מדויק ועימו התאמת הטיפול הנכון יש צורך לפנות לאורולוג העוסק בבעיות אלו. במידה והסיבה לדליפת השתן תצריך חיזוק שרירי האגן או אימון השלפוחית, יפנה אותך האורולוג לפיזיותרפיה של רצפת האגן בצירוף הנחיות ספציפיות המיועדות לסיוע בפתרון התלונות.


 שאלה 05 

אני מאובחנת עם טרשת נפוצה כשנה וחצי, מתעוררת כמעט מדי לילה בין 2-5 פעמים לצורך מתן שתן. בימים קשה לי להתאפק ולפעמים ישנה דליפה, אם לא הספקתי להגיע לשירותים… לאחרונה הומלץ לי לקחת “בטמינה”. רציתי לדעת אם עדיף לעשות את הניתוח מאשר להיות תלויה בתרופות?

תשובה:

תלונות של תכיפות, דחיפות והצורך להתעורר בלילה לתת שתן מאפיינות בחולות טרשת הפרעה ביכולת השלפוחית לאגור שתן. הטיפול המקובל בהפרעות ביכולת השלפוחית לאגור הינן תרופות המיועדות לשיפור תלונה זו. בטמיגה הינה תרופה הגורמת להרפיית שלפוחית השתן ולכן מסייעת בתלונות אלו. מאידך, לעיתים הפרעה זו נלווית לדליפת שתן במאמץ. כאשר התלונה המובילה היא דליפת שתן בזמן מאמץ גופני, שיעול , צחוק או הרמת משקל ייתכן וטיפול ניתוחי ולא תרופתי הוא זה שיביא לשיפור הרב ביותר בתלונות. לשם אבחון מדויק ועימו התאמת הטיפול הנכון יש צורך לפנות לאורולוג העוסק בבעיות אלו.


 שאלה 06 

איזה טיפול מומלץ בכדורים לשיפור והקלה במצב אצירת שתן ?

תשובה:

כאשר מדובר באצירת שתן הנובעת מחסימה במוצא שלפוחית השתן על רקע של הגדלה שפירה של הערמונית ניתן בהתאם לגודל הערמונית ולבדיקת דם לPSA לשקול טיפול תרופתי בחוסמי אלפה ובמעכבי האנזים 5 ARI. יש לזכור שהטיפול המרכזי באצירת שתן, ביחוד במצב אקוטי ולעיתים גם במצבים כרוניים הינו ריקון שלפוחית השתן בצורה מכנית ע”י צנתור עצמי לסירוגין. לאצירת שתן על רקע של ירידה ביכולת השלפוחית להתכווץ אין טיפול תרופתי יעיל נכון להיום. במצבים בהם אצירת השתן מיוחסת להפרעה בתפקוד הסוגר (דיסיסינירגיה) יתכן והאורולוג המטפל ישקול הוספת כדורים שמטרתם הרפיית שריר חלק לטיפול. בכל מקרה לשם אבחון מדויק ועימו התאמת הטיפול הנכון יש צורך לפנות לאורולוג העוסק בבעיות אלו.


 שאלה 07 

איזה טיפול או תרופה מתאימה למצב של אצירת שתן?

תשובה:

ראה תשובה לשאלה 6. במקרה ומדובר באצירת שתן על רקע של הגדלה שפירה של הערמונית ניתן לשקול ניתוח לפתיחת המוצא לשלפוחית. בכל מקרה לשם אבחון מדויק ועימו התאמת הטיפול הנכון יש צורך לפנות לאורולוג העוסק בבעיות אלו.

29 מרץ 2024

תכנייה ללקויי ראייה   יום עיון וירטואלי (בזום)  לציון חודש הטרשת הבינלאומי יום שלישי, 4/6/24 ,כז’ באייר, תשפ”ד  מפגש וירטואלי מוח וגוף (בזום) – בשורה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this