שאלות לגב’ סימונה גלב

מרפאה בעיסוק מרפאה בעיסוק אחראית, המרכז לטרשת נפוצה, בי"ח שיבא, תל-השומר

עודכן 18.05.2014

שאלות לגב’ סימונה גלב

מרפאה בעיסוק מרפאה בעיסוק אחראית, המרכז לטרשת נפוצה, בי”ח שיבא, תל-השומר

שאלות משנת 2010

ריפוי בעיסוק ופיזיותרפיה במרכז שיקום של קופת חולים מכבי בראשון לציון מאוד מקצועיים ואני בטוחה שהם עוזרים לי לפחות לשמור על הקיים. בהתחלה הייתי עושה פעילות 3 פעמים בשבוע, אחר כך פעמיים בשבוע ובסוף פעם בשבוע. הטיפולים אינם מספיקים. האם אני זכאית לקבל טיפולים, כאמור, למשך כל השנה בתדירות של פעמיים בשבוע ריפוי בעיסוק + פעמיים בשבוע פיזיותרפיה?

ראשית, אני שמחה לשמוע שאת מרוצה מהטיפולים. המטרה היא אכן לנסות ולשמר את הקיים ולעיתים גם לשפר מה שניתן. בד”כ קופות החולים מאשרות טיפולים על סמך המלצה בכתב מהרופא, והטיפולים הניתנים הם אחת לשבוע. ישנן קופות שמגבילות את מס’ הטיפולים ל-12 בשנה, ואחרות שמאשרות אותו לאורך כל השנה. אני מציעה לברר זאת בקופת החולים שלך.

האם הטיפול בריפוי בעיסוק עוזר לחולה?

לפי מיטב ידיעתנו וניסיוננו בשטח, הטיפול עוזר כאשר הוא מקצועי וניתן לאורך זמן וללא הפסקות ארוכות מדי בין הטיפולים. מטופלים מגיעים אלינו על מנת לשפר יכולות תנועה ותפקוד של הגפיים העליונות, לשפר תפקודים חשיבתיים (קוגניטיביים) ועצמאות בתפקוד ביומיום. כמו כן, חלקם מגיעים לצורך שימור מצבם ומניעת התדרדרות. לרוב, הנוירולוג הוא זה שמאתר צורך ומפנה את המטופל לטיפולינו, כאשר יש אפשרות להיעזר בנו.

שאלות משנת 2008

האם רפלקסולוגיה עלולה להזיק? מה הטיפול האלטרנטיבי הכי מומלץ?

רפלקסולוגיה אינה נמצאת תחת אחריות/טיפול המרפא בעיסוק. היא קשורה לתחום הטיפולים האלטרנטיביים. מידע בנושא ניתן לקבל אולי במכוני הרפואה המשלימה של קופות החולים, שם ניתן לקבוע תור לרופא היחידה שמבצע אבחון ראשוני וקובע איזה טיפול אלטרנטיבי מומלץ. כדאי להיוועץ בנושא גם בנוירולוג המטפל.

האם יש בבאר-שבע מרפא בעיסוק. מאחר ואני היום יושבת בבית ולא עובדת, הייתי מאד שמחה להיעזר בריפוי בעיסוק. למי לפנות?

בנוגע לריפוי בעיסוק בבאר שבע; אני מאמינה שיש שם שרות כזה – בררי בקופת חולים אליה את משתייכת. הסיבות לטיפול בריפוי בעיסוק הינן קשיים בתפקוד הידיים, קשיים קוגניטיביים (חשיבתיים) וקשיים כלליים בתפקודי יומיום שונים, כולל התייחסות לשינויים במצב תעסוקתי, כפי שתיארת. בד”כ ההמלצה לאבחון וטיפול בריפוי בעיסוק מגיעה מהרופא המטפל (לרוב הנוירולוג). אם את חושבת שיש צורך; בקשי מהרופא המטפל הפניה וגשי איתה לקופ”ח, שאמורה לספק לך את השירות הזה. באם הקושי הינו רק על רקע הפסקת עבודה והעדר עיסוק משמעותי; ניתן לפנות גם ליחידה לשיקום תעסוקתי-מקצועי בביטוח לאומי, שם נעשה אבחון והכוונה מתאימה בנושא.

בקרתי פעמיים במרפאה, אך ללא הועיל והצלחה ! מה עלי לעשות?

ראשית, לא ברור באיזו מרפאה ביקרת. שנית, לא ציינת מה הבעיה שבגללה הגעת ומה כלל הטיפול. בכל מקרה כמו בכל דיסיפלינה טיפולית; לעיתים יש הצלחות ולעיתים לא. במידה והיית מפרטת, אולי היה קל יותר להסיק ולענות לשאלתך ולהתייחס ספציפית. הייתי מציעה לפתוח את הנושא ולשאול את המרפא שטיפל בך.

שמעתי שישנם מטופלים שפונים לריפוי בעיסוק. לא ברור לי מה הם עושים שם, והאם גם אני כחולה טרשת נפוצה יכול להיעזר בכך?

ריפוי בעיסוק הינו מקצוע המתייחס לתפקוד האדם בעל המגבלה (המטרה ללמד טכניקות לשיפור תפקוד ולהתאים סביבה ועזרים לפי הצורך):בודק ומטפל בתפקודי ידיים לקויים (תוך התייחסות לכח שרירים, תחושה ומוטוריקה עדינה) ומאבחן ומטפל גם בקשיים חשיבתיים (קשב וריכוז, זיכרון, תפיסה, הבנה, שפה ועוד). במרכז לטרשת נפוצה מטופלים רבים מופנים (לרוב ע”י הנוירולוג) לריפוי בעיסוק, ונעזרים בשרות זה על מנת לשפר ולשמר את התפקודים הנ”ל.

29 מרץ 2024

תכנייה ללקויי ראייה   יום עיון וירטואלי (בזום)  לציון חודש הטרשת הבינלאומי יום שלישי, 4/6/24 ,כז’ באייר, תשפ”ד  מפגש וירטואלי מוח וגוף (בזום) – בשורה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this