שאלות לגב’ מיטל ריבובסקי – נהון – עו”ס

עובדת סוציאלית - מרפאת טרשת נפוצה, מרכז רפואי הדסה עין-כרם, ירושלים

עודכן 02.08.2014

שאלות לד”ר מיטל ריבובסקי – נהון, עו”ס

המרפאה לטרשת נפוצה, מרכז רפואי הדסה עין-כרם, י-ם

שאלות משנת 2010

בימים אלו יש לי הרגשת אשם, במיוחד כלפי בעלי, עקב המחלה הדורשת ממנו הרבה הוצאות כספיות וגם זמן בנסיעות לכל מיני בדיקות וקבלת טיפולים, וגם מבחינת היחסים כבני זוג שקצת לא הכי טובים בגלל המחלה. מבקשים עזרה בעניין.

אין ספק כי יש קושי רב וחוסר איזון במערכת היחסים הזוגית, כאשר אחד מבני הזוג חולה בעוד השני בריא ומתפקד לחלוטין. ההשלכות של חולי של אחד מבני הזוג על המערכת הזוגית הרגשית (כולל קשר מיני למשל), הכלכלית והמעשית (קרי צורך בסיוע סביב נושאים קונקרטיים של הסעות/הפסד ימי עבודה/קושי בעשייה של דברים משותפים שנעשו טרם החולי וכו..) הן רבות. יש חשיבות רבה ליכולת לבצע שיח פתוח תוך הבנת התחושות והרגשות של כל אחד מהצדדים, לא תמיד הדבר מסתייע ולכן חשוב לקבל הכוונה מגורמים מקצועיים. האפשרות לקבל סיוע היא מעובדת הסוציאלית במרפאה בה את מטופלת. יש לבדוק אפשרויות של סיוע של עובדת סוציאלית מקופת החולים או באמצעות טיפול פסיכולוגי-זוגי גם דרך קופ”ח או באופן פרטי. הדבר החשוב ביותר הוא ללכת לטיפול אצל איש מקצוע שבקיא בהשלכות של חולי, בכלל, ומחלת הטרשת, בפרט, על חיי היומיום ועל הקשרים הזוגיים.


מהן זכויותיי הסוציאליות הנובעות מהיותי מאובחן כחולה טרשת נפוצה? האם בני המשפחה של מי שאובחן כסובל מהמחלה זכאים לסיוע כלשהו מבחינה סוציאלית או כלכלית או אחר?

זוהי שאלה מאוד כללית ואני מתקשה לענות עליה, וזאת היות וכולנו יודעים כי למחלת טרשת נפוצה יש גוונים רבים, והחולים שונים אחד מהשני מאוד, באופי המחלה ובהשפעותיה על התפקוד. באופן עקרוני, עצם אבחנה כשהחולה מתפקד מבחינת כושר השתכרות, אין בה לכדי לזכות באופן אוטומטי לסיוע כלשהו מביטוח לאומי או לסיוע אחר. יש להתחשב ביכולת הניידות ובצורך לסיוע בפעולות יומיומיות על מנת לענות על שאלתך. ככל הידוע לי אין כל זכאות מיוחדת כלשהי לבני המשפחה, בגין חולי של אחד מבני משפחתו.


שאלות משנת 2009

רציתי לדעת מהן זכויותי. אני נכה 75%, שמהם 40% מחלה והשאר אי כושר – מאחר ומצב הבריאותי התדרדר לאחרונה הגשתי החמרה, זה עדיין בטיפול– מה מגיע לי לעת עתה?

יש לחלק את אחוזי הנכות ל 2:
1. אובדן כושר= גמלה בכסף
2. נכות רפואית = בהתאם לאחוזים יש אפשרות לקבל הטבות שונות
לפי מה שאני מבינה משאלתך יש לך גמלה מלאה (היות ו- 75% נכות, דינם כדין גמלה מלאה) וכמו כן יש גם נכות רפואית של 40% שממנה נגזרות הטבות. המוסדות שבהן יש אפשרות לקבל הטבות הם (יש לשים לב כי בחלק מהמקרים מתאפשרת זכאות רק במידה והנכות היא לצמיתות) :
רשויות מקומיות
מקבלי קצבת נכות כללית עשויים להיות זכאים להנחה במיסי ארנונה. את הבקשה להנחה יש להגיש לרשות המקומית. האישורים מועברים מביטוח לאומי ישירות לרשויות המקומיות. אין צורך לפנות לביטוח הלאומי.
משרד התחבורה
מקבלי קצבת נכות כללית בעלי דרגת אי כושר יציבה בשיעור של 75% לפחות, ומקבלי קצבת נכות כללית המקבלים גם הבטחת הכנסה עשויים להיות זכאים להנחה בתחבורה הציבורית. ההנחה היא רק ברכישת כרטיסיות. יש קווים שבהם אין הנחה. תעודת הזכאות להנחה מונפקת פעם בשנתיים באופן אוטומטי. אין צורך לפנות למשרד התחבורה.
משרד הבינוי והשיכון
מקבלי קצבת נכות כללית בעלי דרגת אי כושר השתכרות בשיעור של 75% לפחות, עשויים להיות זכאים לסיוע בשכר דירה (ציבורי או פרטי) או ברכישת דירת קבע מאחת החברות הציבוריות (חלמיש, עמידר, עמיגור, פרזות, שיקמונה וחלד).
קופות חולים
מקבלי קצבת נכות כללית זכאים לפטור מתשלום בעד ביקור אצל רופא פנימי ומקצועי, בעד התחייבות בבית חולים ובעד ביקור במכונים ומרפאות חוץ. הפטור ניתן באופן אוטומטי בהתאם לרשימות המועברות על ידי המוסד לביטוח לאומי.
משרד האוצר / מס רכישה
מקבלי קצבת נכות כללית בעלי דרגת אי כושר השתכרות של 75% לפחות לצמיתות עשויים להיות זכאים להנחה במס רכישה.


האם יש החזר מביטוח לאומי או מוסד אחר בהצגת קבלות על טיפול וייעוץ אצל עו”ס פרטית מוכרת?

המוסד לביטוח לאומי לא מממן טיפולים/ייעוצים כלשהם. יש אפשרות לקבל השתתפות כלשהי בטיפולים וייעוצים באמצעות קופת חולים, בהתאם לקופה, ובהתאם לתוכנית אליה את/ה שייכ/ת (למשל ביטוחי:זהב, משלים וכו..). במידה ואת/ה מבוטח בביטוח פרטי ניתן לבדוק אפשרות להשתתפות. בדרך כלל יש לשים לב שיש רשימת מטפלים שעובדים עם המוסד – מה שנקרא “מטפלים שבהסדר” – שבדרך כלל הטיפול דרכם זול עוד יותר.


מהן זכויות חולה 97% נכות רפואית, ניידות 40% ואחוז משוקלל 100%. האם ניתן לקבל הנחה על תשלום טלפון או חשמל?

רשויות מקומיות מקבלי קצבת נכות כללית עשויים להיות זכאים להנחה במסי ארנונה. את הבקשה להנחה יש להגיש לרשות המקומית. האישורים מועברים מביטוח לאומי ישירות לרשויות המקומיות. אין צורך לפנות לביטוח הלאומי.

משרד התחבורה מקבלי קצבת נכות כללית בעלי דרגת כושר השתכרות בשיעור של %57 לפחות עשויים להיות זכאים להנחה בתחבורה הציבורית. תעודת הזכאות להנחה מונפקת פעם בשנתיים באופן אוטומטי. אין צורך לפנות למשרד התחבורה. מי שלא קיבל את התעודה או שהיא אבדה לו, ישאיר פרטים במענה קולי בטל’ או בפקס 03-5657281 .

משרד הבינוי והשיכון מקבלי קצבת נכות כללית בעלי דרגת כושר השתכרות בשיעור של %57 לפחות עשויים להיות זכאים לסיוע בשכר דירה (ציבורי או פרטי) או ברכישת דירת קבע מאחת החברות הציבוריות (חלמיש, עמידר, עמיגור,פרזות,שיקמונה וחלד).

מקבלי קצבה לשירותים מיוחדים השוהים בארץ פחות משנתיים עשויים להיות זכאים לסיוע בשכר דירה (ציבורי או פרטי), או ברכישת דירה מאחת החברות הציבוריות (חלמיש, עמידר, עמיגור, פרזות, שיקמונה וחלד). את הבקשה לסיוע יש להפנות לאחד מהבנקים למשכנתאות.

משרד הרווחה מקבלי קצבת נכות כללית בשיעור של 75% ומעלה, בעלי דרגת נכות רפואית בשיעור של 80% ומעלה, עשויים להיות זכאים להנחה בפעימות מונה, דמי שימוש ודמי התקנת טלפון. את הבקשה להנחה יש להפנות לאגף השיקום במשרד העבודה והרווחה, רח’ יד חרוצים 10, ירושלים.

קופות חולים מקבלי קצבת נכות כללית זכאים לפטור מתשלום בעד ביקור אצל רופא פנימי ומקצועי, בעד התחייבות בבית חולים ובעד ביקור במכונים ומרפאות חוץ. הפטור ניתן באופן אוטומטי בהתאם לרשימות המועברות על ידי המוסד לביטוח לאומי. לבירורים ניתן לפנות לתחום רישום והקצאה בביטוח הלאומי.

משרד האוצר / מס הכנסה מקבלי קצבת נכות כללית בעלי אחוז נכות רפואית משוקללת בשיעור של 90% ומעלה וכן בעלי אחוז נכות רפואית בשיעור של 100% עשויים להיות זכאים לפטור מתשלום מס הכנסה (סעיף 9 (5) לפקודת מס הכנסה) בהתאם לכללים שנקבעו. את הבקשה לפטור יש להגיש לפקיד השומה במקום המגורים.

משרד האוצר / מס רכישה מקבלי קצבת נכות כללית בעלי דרגת אי-כושר השתכרות של 57% לפחות לצמיתות, עשויים להיות זכאים להנחה במס רכישה. מקבלי קצבת נכות כללית בעלי אחוז נכות רפואית משוקללת בשיעור של 90% ומעלה, וכן בעלי אחוז נכות רפואית בשיעור של 100% לצמיתות עשויים להיות זכאים להנחה במס רכישה. את הבקשה להנחה יש להפנות לפקיד משרד האוצר במקום המגורים.

מינהל מקרקעי ישראל מקבלי קצבת נכות כללית שנקבע להם אחוז נכות רפואית בשיעור של 80% לפחות, עשויים להיות זכאים לפטור או הנחה בדמי הסכמה המשולמים למינהל מקרקעי ישראל. את הבקשה לפטור או להנחה יש להפנות למינהל מקרקעי ישראל במקום המגורים.


כיצד ניתן לצאת מדיכאון שמופיע לעיתים קרובות? לפעמים אני גם שמחה, אך מאז שחליתי החשיבות שלי פחתה בבית.

דיכאון הינה הגדרה פסיכיאטרית. אני אתייחס כאן לתחושתך הירודה שחשוב לבדוק כיצד היא מתבטאת מעבר למה שהגדרת – למשל האם את אוכלת כמו שצריך ? האם את ישנה היטב בלילות? אותה תחושה שהגדרת כ”דיכאון” אצל חולי טרשת נפוצה היא בהחלט אחד מהסימפטומים השכיחים במחלה וניתן לייחס זאת למספר גורמים :

א. טרשת נפוצה היא מחלה כרונית המתחילה במקרים רבים בגיל צעיר, בשיא החיים, המחלה אינה צפויה ובשל כך גורמת לחוסר וודאות משמעותי. המחלה עשויה לגרום להפרעה בתפקודים שונים ויש חשש תמידי מהתקדמותה . השינויים שחלים בחייהם של חלק מהמטופלים, הן סביב ההתמודדות האישית עם החולי והן סביב ההתמודדות המשפחתית עם המחלה וההשלכות שלה, הם משמעותיים. למשל, את מתארת שהחשיבות שלך בעיני עצמך פחתה בבית: ייתכן שאת מסוגלת לבשל קצת פחות, או שאת מתפקדת בזוגיות בצורה שונה ולכן תחושתך ירודה. במקרים אלו חשוב להיוועץ בעובדת סוציאלית במרכז הרפואי אליו את שייכת, או בעובדת סוציאלית בקופ”ח. חשוב שהמטפל שאליו תיגשי יכיר היטב את הטרשת על מנת שיוכל לסייע. כמו כן, לעיתים נפתחות קבוצות תמיכה שונות שבהן משתתפות נשים במצבך וכדאי לבדוק זאת גם במסגרת האגודה לטרשת נפוצה.

ב. נטילת תרופות מסוימות, כגון סטרואידים ואחרות, גורמת לעיתים לשינויים במצב הרוח ויש להתייעץ על כך עם הרופא המטפל . במקרים מסוימים יחליט הרופא שיש מקום להתערבות תרופתית נוספת על מנת לסייע בדיכאון.


שאלות משנת 2008

במה העובדות הסוציאליות יכולות לעזור. כמו למשל לשמוע מה עובר עלי, ועל המחלה, ומה שקשור בבית בחיי היומיום.

תפקידן של העובדות הסוציאליות משתנה בהתאם למסגרת שבה הן נותנות שירות. העו”ס בבית חולים /מרפאה תפקידה. * לאפשר לחולה ולמשפחתו (בהתאם לנדרש) לחלוק את הקשיים בהתמודדות עם מחלה כרונית וההשלכות שלה על חיי היומיום, כולל המורכבויות המשפחתיות שנוצרות בגינה , ביצוע שיחות זוגיות, שיחות עם הילדים, מפגשים פרטניים כנדרש. * לדאוג למיצוי מלא של הזכויות המגיעות לחולה ועדכונו על האפשרויות – ביטוח לאומי, לשכת הבריאות. * קישור ותיווך עם גורמים בקהילה אשר אמונים על תחומים אחרים בטיפול בחולה – עו”ס ברווחה עו”ס בקופ”ח, מסגרות חינוכיות (בכל הנוגע לילדים) וגורמים מטפלים אחרים.


לדאבוני, מעולם לא ראיתי ואני לא מכירה כל עובדת סוציאלית הקשורה למחלה שלי. אין לי למי לפנות לשאול אודותיה (בבאר-שבע, מקום מגורי). מה ניתן לבקש ממנה על מנת לקבל עזרה להקלה בחיים היומיומיים. לדוגמא עזרה בבית.

אני מציעה שתבדקי במרפאה בה את מטופלת מי העובדת סוציאלית. ניתן גם לפנות לעובדת סוציאלית של קופ”ח, אפשר לבדוק זאת גם באמצעות רופא המשפחה או המזכירות של הסניף. ישנן זכויות שונות בהתאם לקריטריונים מסוימים ובהתאם לאפשרויות ולמצבך, תוכל העו”ס להפנות אותך לקבלת העזרה הנדרשת.


כיום הנני הולך בקושי רב. האם אני זכאי לרכב וכיצד ממשים זכאות זו?

אדם המוגבל בניידות זכאי לגמלת ניידות. הגמלה כוללת הלוואות והחזר הוצאות עבור ציוד לרכב ואביזרים המקלים על הניידות, וקצבת ניידות חודשית לבעלי רכב ולחסרי רכב. להגשת תביעה לגמלת ניידות יש למלא טופס בקשה לבדיקה רפואית לקביעת מוגבלות בניידות ולשלוח ללשכת הבריאות המחוזית כמפורט בטופס. את התביעה לגמלת ניידות מגישים או שולחים לסניף המוסד לביטוח לאומי הקרוב למקום המגורים באמצעות טופס תביעה, בצירוף תוצאות הבדיקה לקביעת מוגבלות בניידות, כפי שהתקבלו מלשכת הבריאות המחוזית. ייתכן שהתובע יתבקש להתייצב לפני ועדה רפואית שתקבע את סוג הגמלה ושיעורה.

29 מרץ 2024

תכנייה ללקויי ראייה   יום עיון וירטואלי (בזום)  לציון חודש הטרשת הבינלאומי יום שלישי, 4/6/24 ,כז’ באייר, תשפ”ד  מפגש וירטואלי מוח וגוף (בזום) – בשורה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this