2016 – שאלות לברוך לאה, עו”ס

MSW מומחית בבריאות, המרכז לטרשת נפוצה- שיבא, תה"ש

עודכן 20.02.2017

ברוך לאה, עו”ס

MSW מומחית בבריאות, המרכז לטרשת נפוצה- שיבא, תה”ש

1.שאני בת 61 ומתקשה לתפקד בבית כי אני נעזרת בקביים, אני מתגוררת עם חבר לחיים ובביתי הנוכחי יש מדרגות שמקשות עלי את תפקודי היום יומי, כמו כן קשה עלי נסיעה לקופת חולים או טיפולים כי הדרך היחידה היא אוטובוסים ואין צורך להרבות ולספר את הקושי הכרוך בזה עבור אדם חולה המתקשה בניידות. אני מעוניינת לברר האם קיים מוסד או ארגון או בית לאנשים במצבי, שאפשר לעבור להתגורר בו גם אם זה בתשלום מסוים ובו אוכל לקבל בהישג יד שירותים של אחות או פיזיותרפיה וגם שהמקום ישמש סביבה חברתית הולמת למצבי ולגילי. בצר לי, פניתי למספר מקומות של דיור מוגן והם טוענים כי עקב גילי ה"צעיר" 61 שנים, אינני יכולה להתקבל אליהם כדיירת מן המניין.
תבהעדר פרטים נוספים על מצבך התפקודי ומידת הצורך בעזרה-אענה באופן כללי : אכן, רוב מסגרות דיור מוגן, קולטות אנשים קשישים. ניתן למצוא מסגרות חוץ ביתיות מעטות הקולטות צעירים, אך להערכתי, מדובר באנשים יותר תלויים בעזרת הזולת ויתכן ותיווצר בעיה, לגור עם החבר במידה והוא עצמאי.
אפשרות אחרת, היא להישאר להתגורר בבית, להגדיל עזרה בקהילה למימון מלווה.
בנושא הסעות ניתן לפנות לעמותת "עזר מציון ". ניתן לקבל טיפולי פיזיותרפיה בבית / קופ"ח.
להם יחידה הכוללת צוות רב מקצועי, היכול להגיש עזרה בבית.
2.שהאם חולי טרשת יכולים לבטח עצמם בביטוחי בריאות פרטיים למיניהם, והאם ידוע עם מי כדאי לעבוד בנושא זה?
תלמיטב ידיעתי, רוב החברות מסרבות לבטח. מומלץ גם לבדוק אצל סוכנים פרטיים, בכפוף למכתבים רפואיים. ביטוחים קבוצתיים במקומות עבודה ללא הצהרת בריאות כמעט ולא קיימים, לאור החמרה בגישתן. אם זאת ניתן לבצע ביטוחים בהחרגה לגבי הטרשת הנפוצה, למשל, אם אדם הופך סעודי בגין מחלה/ פציעה אחרת שלא קשורה לטרשת נפוצה. אצל סוכן ביטוח הרשום באגודה לטרשת נפוצה, במקרים מסוימים, ניתן לקבל פתרון מצומצם באמצעות ביטוח תאונות עקב פגיעה במצב תאונתי.
חשוב שלא לבטל ביטוחים קיימים!!
הערת האגודה: הסוכן רפי מילדנברג ישמח לעזור לכל פניה 050-68214543.
3.שהמלצות על פסיכולוגים ותיקים מומחים שיש להם ניסיון בטיפול בחולי טרשת ?
תניתן לבדוק במרפאת בית החולים בו מצוי מטופל הטרשת במעקב רפואי בחלקם מצויים פסיכולוגים ועובדים סוציאליים מנוסים בתחום טרשת נפוצה היכולים לתת מענה לצרכים הנובעים מהתמודדות עם מחלה כרונית זו. אפשר לברר שנות ניסיון, השכלה והתמחות בטפול פרטני /שיקומי / יעוץ זוגי / טיפול משפחתי או קבוצת תמיכה. אפשרות נוספת הינה באמצעות קופ"ח בו המטופל מבוטח.
ניתן לבקש רשימת מטפלים בהסכם עם קופ"ח.
לגבי פסיכולוגים / מטפלים אחרים באופן פרטי, איננו מורשים לתת שמות מטפלים מהסקטור הפרטי.
4.שמה לעשות עם הדיכאון?
תחשוב לאבחן בדיוק את מקור וסיבת הירידה הנפשית. לעתים, מדובר בדיכאון אשר ניתן לטיפול באמצעות תרופות, ע"י פסיכיאטר ובשילוב שיחות אצל פסיכולוג או עובד סוציאלי. הטיפול המשולב, יעיל ויכול לסייע רבות, בחזרה לתפקוד רגיל.
לעתים, מדובר בתסמיני עייפות "FATIGUE" אשר עלולים להפחית את האנרגיות ואת רמת התפקוד ולכך קיים טיפול תרופתי אחר. לעתים, הדיכאון יכול לנבוע כתופעת לוואי מתרופה אחרת או מחוסר איזון בבדיקות דם, ואז בהמלצת הרופא ניתן לפעול להשבת האיזון.
5.שהאם יש עזרה מיוחדת שחולי טרשת יכולים לקבל מלשכות הרווחה?
תמחלקות הרווחה ברשויות המקומיות יכולות לסייע בעיקר במקרים של חולים עריריים, סעודיים בתפקודם, הנעזרים בעובד זר ומתקיימים משלושת הקצבאות : נכות, ניידות ושירותים מיוחדים וללא מקור הכנסה נוסף. ניתן לקבל תוספת של כ-1000 ש"ח לחודש (כפוף להמצאות תקציב ברשות המקומית הספציפית אליה אתה שייך). חולי טרשת נפוצה יכולים לקבל סיוע גם למרכז יום לנכים ברשות בה קיימת מסגרת כזו ובמימון חלקי של הרשות (וניכוי חלק מקצבאות הנכות).
באגף הרווחה ניתן גם לקבל סיוע נפשי להתמודדות עם המחלה הכרונית או סיוע חומרי לרכישת ציוד חיוני / עזרה ביתית במחיר מסובסד, רק במקרים של מצב כלכלי קשה (כפוף למבחן הכנסות).
6.שהאם עלי לפנות לרופא תעסוקתי כדי להגיש תביעה לקצבת נכות?
תבדיקה זו נדרשת, כאשר אינך יכול להמשיך לעבוד במקצוע בו עסקת, עקב החמרה בריאותית, או שהנך מעוניין בצמצום היקף משרה בגין מצב זה, או בהקלות אחרות במקום העבודה.
ניתן גם לקבל הארכת חופש מחלה מעבר להמלצת הרופא במרפאה.
במקרים בהם קיים אובדן כושר עבודה מוחלט - ניתן לקבל פטור מלא מעבודה.
במקרה בו אינך עובד חודשים רבים מאד / שנים, לא תידרש לעבור בדיקת רופא תעסוקתי.
ואז נדרש מילוי טופס תביעה בצרוף מסמכים רפואיים ותפנה ישירות לביטוח לאומי.
7.שמי זכאי לעובד זר? מה הקריטריונים לקבלת עובד זר? לאן פונים לצורך כך?
תלעובד זר זכאי אדם אשר הוכר בזכאות לשירותים מיוחדים 105% (112%)לפחות או חוק סיעוד מלא לקשישים. במקרים חריגים יינתן האישור לאנשים המוכרים בשר"מ 50%. יש לציין כי קצבת נכות מלאה אינה מספיקה לקבלת אישור לעובד זר, אלא בדיקת השר"מ הקובעת את מידת התלות בעזרת הזולת בטיפול אישי ובניהול משק הבית. הגוף המטפל במתן אישורים הינו הרשות לאוכלוסין והגירה שבמשרד הפנים. הטופס מצוי באתר האינטרנט.
8.שהאם יש מוסדות סיעודיים לחולי טרשת נפוצה?
תאין מסגרת סעודית ייחודית לחולי טרשת נפוצה. ישנם מוסדות סעודיים הקולטים גם חולי טרשת נפוצה צעירים כגון : "קריית שלום" בת"א, "מעון לנכים גילה" בירושלים, מרכז לנכים צעירים בנתניה, וכן קיים "בית גראבסקי", במגדל העמק.
לגבי קשישים – יש מגוון מסגרות לחולים סעודיים, עם מחלות שונות.
9.שאיך מגיעים לסידור של בית אבות? מה הפרוצדורה?
תבהעדר מידע לגבי רמת תפקודך אתן תשובה כללית. מאחר ואחריות הרשויות מפוצלת בין גופים שונים תלוי מה רמת תפקודך.
לאנשים עצמאים עד תשושים ניתן סיוע במימון משרד העבודה והרווחה.
יש להצטייד בדוח רפואי, דוח תפקודי ודוח סוציאלי, שניתן לקבלם בקופ"ח.
כמובן שניתן לפנות לבתי אבות באופן פרטי. אך סדור זה מצריך יכולת כלכלית טובה.
אצל אנשים סעודיים -הגוף אחראי הינו לשכת הבריאות ויש לפנות אליהם במקום מגוריך, למחלקה המטפלת במוסדות סעודיים, או למסגרות פרטיות. על אנשים המוגדרים כשיקומיים אחראית קופת חולים למתן מסגרת שקומית.
10.שלפני שחליתי הייתי אישה מלאת מרץ ושמחה ומדריכת טיולים ומטיילת בחו"ל ובארץ ממש באהבה.
לאחר שחליתי הכל השתנה, אמרו לי שאסור מאמץ ואסרי עליי גם הכליה בערב לפני 18 שנה.
עם הזמן יותר חלשה, עובדת כמורה רק 1/2 משרה ולא מחנכת וקשה לי בעבודה.
אני לא מבינה מדוע דרך קופ"ח לא מגיע לנו שיחה לעיתים למי שצריך לפרוק את קושי השינוי ולשוחח עם פסיכולוגית להרגשה טובה יותר ביום יום.
תניתן לקבל סיוע של פסיכולוג באמצעות קופת חולים, במימון חלקי של המטופל ולבחור מטפל מתוך רשימת מטפלים בהסכם. קיימת גם אפשרות לקבל טיפול דרך עובדת סוציאלית בקופ"ח או היחידה לטיפול בית בקופ"ח.
11.שבמהלך השנתיים האחרונות אני חווה דיכאון וכן קשה לי להפסיק לחשוב על דברים מציקים לי שוב ושוב ושוב. האם אני צריכה ללכת לייעוץ לפסיכיאטר ואני מפחדת מאד מכדורים – כי אני עובדת ולמודת ואני מפחדת שהכדורים יגרמו לי לעייפות, אדישות והשמנה.
וכשאני הולכת לפסיכיאטר הוא מיד ממליץ על כדורים ואני רוצה קודם להיפגש מספר פעמים כדי שיעריך את מצבי, אודה על המלצה.
תחשוב מאד לטפל בהקדם בדיכאון ובאותן מחשבות מטרידות, אשר מפחיתות את יכולת התפקוד שלך.
טיפול מותאם, יאפשר להתגבר על הדיכאון ולתפקד בצורה מיטבית בעבודה, בלימודים ובחייך האישים.
את יכולה לשתף את הפסיכיאטר, בתחושותיך וחששותיך משימוש בתרופות והשלכותיהן.
וכן את רצונך במספר מפגשים כדי להעמיק את הערכה וההתייחסות לבעיותיך.
אם זה יכול להקל עליך, את יכולה לפנות קודם לטיפול פסיכולוגי ועפ"י הערכתו תופני לפסיכיאטר.
פעמים רבות, שילוב טיפול תרופתי עם שיחות, יעיל יותר ויכול לקצר את משך הטיפול. בהצלחה !
29 מרץ 2024

תכנייה ללקויי ראייה   יום עיון וירטואלי (בזום)  לציון חודש הטרשת הבינלאומי יום שלישי, 4/6/24 ,כז’ באייר, תשפ”ד  מפגש וירטואלי מוח וגוף (בזום) – בשורה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this