ראשי » אודות טרשת נפוצה » תשובות לשאלותיכם ע"י מומחים שונים בישראל » שאלות לברוך לאה, עו"ס מיום העיון ברשת 24.12.2020

שאלות לברוך לאה, עו”ס מיום העיון ברשת 24.12.2020

MSW מומחית בבריאות, המרכז לטרשת נפוצה- שיבא, תה"ש

שאלות ותשובות מיום העיון ברשת, שנערך ביום חמישי 24.12.2020.
עודכן 24.12.2020

 שאלה 01 

טרשת נפוצה ודיכאון. האם יש קשר בין הדברים?

תשובה:

תגובות דכאון מאד שכיחות במחלת הטרשת הנפוצה. דכאון יכול להופיע כחלק מהמרכיב הפסיכולוגי-לאחר האבחנה שנוחתת כרעם ביום בהיר, קשה לעיכול וגם בהמשך, לאורך שלבי המחלה, בעת התמודדות עם הקשיים.

אנשים חווים תהליכי אבל-איבוד אמון ותסכול מהגוף שאכזב, תחושות עצב על מה שהיה ואבד וחוסר הוודאות לעתיד. דכאון יכול גם להופיע, בשל שינוים ביולוגיים במוח, מיקום הנגעים במוח ,וחומרי הדלקת היכולים לגרום לרצון להכנסות הסתגרות. גם טיפול בסטרואידים, עלול לעתים, לגרום לדיכאון .חשוב לטפל בדיכאון בהקדם! באמצעות שיחות אצל אנשי צוות טיפולי: עו”ס, פסיכולוג, מטפל באמנות ופסיכיאטר ניתן לחזור לתפקוד. במקרים של דכאון מז’ורי, מומלץ לעבור הערכת פסיכיאטר. ניתן להיעזר בטיפול תרופתי אנטי דיכאוני בהתאם להמלצות הרופא. לעתים היעילות מוגברת, באמצעות שילוב טיפול פסיכולוגי ופסיכוסוציאלי או רפואה משלימה, בהתאם לעוצמה, וניתן לצלוח את הדיכאון.


 שאלה 02 

מהן הזכויות של חולי טרשת נפוצה מבחינת שיקום? (שמענו שיש מרכזי שיקום שאפשר לבקש הפנייה אליהם מהרופא המטפל, אבל לא יודעים אם אכן כך ומה נדרש לעשות כדי לקבל הפנייה) האם אפשר לקבל שיקום גם בקופות חולים ובמרכזים רפואיים בצפון, בירושלים , בדרום?

תשובה:

שיקום הינו רב תחומי: ניתן לקבל שיקום פיסי באמצעות טיפול אמבולטורי ממוקד, בהתאם לסימפטום כגון: פיזיותרפיה, הידרותרפיה, ריפוי בעסוק, קלינאית תקשורת ועוד. ניתן לקבל גם שיקום לתחום הנפשי באמצעות טיפול אצל פסיכולוג, עובד סוציאלי, מטפל באומנות .

במקרים בהם הפגיעה הינה רב תחומית ,ניתן לקבל במסגרת של אשפוז יום שיקומי, אינטנסיבי, במשך מס’ שבועות, טיפולים של אנשי צוות רב מקצועי, לצורך שיפור התפקוד לאחר התקף או החמרה, וזאת לאחר תהליך הערכה לגבי הפוטנציאל השיקומי. במקרים, בהם לא ניתן לשקם ויש חשיבות לטיפול משמר, ניתן לקבל יום אשפוז בשבוע, למס’ מצומצם של טיפולים. בבי”ח “שיבא” קיימות 2 מסגרות אלו לאחר ביצוע הערכות. ניתן גם לקבל טיפול אמבולטורי. (כפוף לאשור קופת חולים).

ניתן לקבל שיקום גם בבתי חולים אחרים. יש לציין, כי שיקום לעתים מתבצע, באופן אמבולטורי בקהילה באמצעות קופות חולים. מומלץ לבדוק האם יש להם את אנשי הצוות המתמחים בטרשת נפוצה או בטיפול שיקומי נוירולוגי, משך הטיפול, האם הוא פרטני או קבוצתי, במיקום נגיש למטופל.


 שאלה 03 

מה הן הזכויות של חולי טרשת נפוצה, לקבל טיפולי הידרותרפיה מסובסדים? כיצד ניתן לקבל הרחבה שלהם?

תשובה:

מומלץ לפנות לקופות החולים ע”מ לבדוק את הזכאות. ככל שידוע לי, קופות החולים מאפשרות 12 טיפולי הידרותרפיה בשנה. בקופ”ח מכבי ובמאוחדת, הטיפולים ניתנים במסגרת הסל השנתי, לחולי טרשת נפוצה ולאחר המלצת רופא. במקרים מיוחדים בהם יש צורך בהמשך טיפול, נדרש מכתב המלצה מנומק. בקופות חולים לאומית וכללית, נדרשת הוצאת התחייבויות לטיפול. מומלץ לבדוק גם בביטוחים משלימים ופרטיים. ב”שיבא” אין סבסוד של טיפולים אלו. עלות טיפול 145 ₪ לחצי שעה ,אך ניתן גם לתרגל עצמונית ללא מדריך בעלות 30 ₪.


 שאלה 04 

אילו מעני תמיכה נפשית ניתן לקבל מהמדינה, קופות חולים? לאן פונים כדי לממש?

תשובה:

ניתן לקבל תמיכה פסיכוסוציאלית מעובדת סוציאלית המתמחה בטרשת נפוצה או בהתמודדות עם מחלה כרונית. ניתן לקבל טיפול באופן פרטני למטופל, או זוגי או משפחתי בהתאם לצורך. יש אפשרות גם לקבל טיפול רגשי אצל אנשי צוות נוספים, כגון פסיכולוג, מטפל באמנות ועוד. לעתים מתקיימות קבוצות תמיכה, במרכזי רפואיים, לטרשת נפוצה וניתן להצטרף אליהם. יש לציין גם את קבוצות התמיכה של האגודה לטרשת נפוצה, ברחבי הארץ.

אצל אנשים אשר מרוחקים ממרכזים רפואיים ניתן לקבל תמיכה נפשית גם בקהילה, באמצעות עו”ס, או פסיכולוג שהינם חלק אינטגרלי מצוות קופת חולים, או מטפלים בהסכם עם קופות חולים בעלות מוזלת, או במחלקות לשירותים חברתיים, או באופן פרטי.

29 מרץ 2024

תכנייה ללקויי ראייה   יום עיון וירטואלי (בזום)  לציון חודש הטרשת הבינלאומי יום שלישי, 4/6/24 ,כז’ באייר, תשפ”ד  מפגש וירטואלי מוח וגוף (בזום) – בשורה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this