ראשי » אודות טרשת נפוצה » תשובות לשאלותיכם ע"י מומחים שונים בישראל » שאלות ותשובות ע"י ד"ר הדר קולב מיום העיון ברשת 31/12/2021 – יום העיון מוגש כשירות לציבור באדיבות חב' נוברטיס

שאלות ותשובות ע”י ד”ר הדר קולב מיום העיון ברשת 31/12/2021 – יום העיון מוגש כשירות לציבור באדיבות חב’ נוברטיס

עודכן 31.12.2021

מומחית לנוירולוגיה, המערך הנוירולוגי. המרכז הרפואי ע”ש סורסקי, (איכילוב) ת”א.

חברת ועד במועצה הרפואית המייעצת באגודה הישראלית לטרשת נפוצה.

 שאלה 01 

אני מקבלת קלדריבין – מיבנקלאד.
א. האם זריקות הורמונים לטיפולי פוריות יכולות לעורר התקף כשאני מקבלת תרופות אלו ?
ב. האם צריך להפסיק טיפול בטרשת נפוצה כשמקבלים טיפולי פוריות?

תשובה:

מומלץ לנסות ולהרות, בכלל זה להתחיל טיפולי פוריות כאשר המחלה בהפוגה , ללא עדות לפעילות במשך 6-12 חודשים לפחות. במרבית המקרים ניתן עם תכנון נכון להפסיק טיפול טרם ניסיונות הכניסה להריון.

אין מידע רב בנוגע לטיפולי פוריות וטרשת נפוצה, אולם יש דיווחים על עליה בפעילות המחלה סביב טיפולי פוריות בעיקר במהלך 3 החודשים שאחרי סבב טיפולים במהלכו לא הושג הריון. במקרה של טיפולי פוריות, לעיתים מחליפים את הטיפול הקבוע בטיפול אותו ניתן לקחת עד לכניסה להריון ואם צריך גם במהלכו.

בשל כך וכן מאחר ולא ניתן לצפות את משך טיפולי הפוריות, פעמים רבות ההמלצה תהיה להמשיך טיפול מונע, בעיקר עם תרופות בעלות פרופיל בטיחות טוב שניתן להמשיך ולקחת גם במהלך ההריון (אינטרפרון בטא וקופקסון).


 שאלה 02 

האם צריך להפסיק טיפול באוקרווס באם אני מתכננת הריון ?

תשובה:

מטופלות אשר נוטלות תרופות מסוג שמאן-cd20 כמו אוקרווס או אופאטומומאב צריכות לתכנן את ההיריון עם הרופא המטפל. למעט מקרים חריגים מאד, התרופה לא ניתנת במהלך ההיריון. ההמלצה של ה-FDA  היא להפסיק את הטיפול 6 חודשים טרם ניסיונות הכניסה להריון.
עם זאת, בתיאום עם הרופא המטפל לעיתים ההמלצה תהיה להפסקה קצרה יותר, בעיקר במקרים של סיכון גבוה מאד להתקף.


 שאלה 03 

אלו תרופות בטוחות ואם אני מתכננת הריון והאם אני צריכה להפסיק טיפול אחד כדי להתחיל לקחת את אחד התרופות הבטוחות בזמן תכנון הריון ,וטיפולי פוריות?

תשובה:

במטופלות עם מחלה יציבה קלינית והדמייתי מזה כ- 12 חודשים או יותר הן בסיכון נמוך להתקף במהלך ההיריון ולכן במרבית המקרים הן יכולות להפסיק את הטיפול המונע טרם התחלת הניסיונות להרות. יש לבצע את ההפסקה בתיאום עם הרופא המטפל, כאשר פרק הזמן הדרוש משתנה בין תרופות שונות.
התרופות בעלות פרופיל הבטיחות הטוב ביותר מבחינת הריון הן התרופות הוותיקות אשר ניתנות בהזרקה עצמית (קופקסון ואינטרפרון בטא).


 שאלה 04 

האם קנאביס רפואי יעיל למחלת הטרשת הנפוצה חוץ מהסימפטומים השונים שנלווים אליה שבדרך כלל הוא מצוין לגביהם?

תשובה:

קנביס הוא טיפול סימפטומטי בטרשת נפוצה היעיל כנגד כאבים עצביים, ספסטיות ויכול לסייע גם לשינה. על פי הידוע לנו היום אין לקנביס פעילות מוכחת במניעת טרשת נפוצה.

29 מרץ 2024

תכנייה ללקויי ראייה   יום עיון וירטואלי (בזום)  לציון חודש הטרשת הבינלאומי יום שלישי, 4/6/24 ,כז’ באייר, תשפ”ד  מפגש וירטואלי מוח וגוף (בזום) – בשורה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this