ראשי » אודות טרשת נפוצה » תשובות לשאלותיכם ע"י מומחים שונים בישראל » שאלות ותשובות ע"י שלי ורוד מיום העיון ברשת – 31.12.2021 – מוגש כשירות לציבור באדיבות חב' נוברטיס

שאלות ותשובות ע”י שלי ורוד מיום העיון ברשת – 31.12.2021 – מוגש כשירות לציבור באדיבות חב’ נוברטיס

עודכן 31.12.2021

מטפלת מינית מוסמכת בעלת תואר שני בפסיכולוגיה קלינית ותואר שלישי בהתנהגות מינית.

מטפלת בנשים, גברים וזוגות, מרצה ומלמדת באוניברסיטת חיפה, מנחה בטלוויזיה וברדיו.

 שאלה 01 

איך ניתן לשפר את היחסים המיניים בין בני זוג?

תשובה:

הדרך לשיפור המיניות בין בני זוג היא על ידי שיח פתוח. כדי לשפר את היחסים המיניים יש לחזק את היחסים הזוגיים על ידי קרבה, חברות ותקשורת. במידה ואתם חשים שהזוגיות עדיין לא במקום המאפשר שיח על מין, חשוב להשקיע בזמן איכות כמו דייטים (בבית או בחוץ). המטרה היא לייצר קירבה עמוקה יותר גם כדי ליהנות מהביחד וגם כדי להרגיש נוח לפתח שיח על מין.

הנה כמה דגשים חשובים לשיחה בנושא:

הדבר הכי חשוב בשיחה מסוג זה הוא תקשורת חיובית. כדי שהשיחה תהיה חיובית חשוב לא להאשים, לבקר או לשפוט את ההעדפות המיניות של בן / בת הזוג. דבר חשוב נוסף הוא לדבר על הצרכים וההנאה שלכם במיטה כמו מה אתם אוהבים, מה נעים לכם או מענג אתכם, ואפילו מה עשיתם פעם במיטה שמאוד אהבתם וזה נעלם מחיי המין. לדוגמה, ״כאשר אנחנו מתחילים ישר בחדירה זה גורם לי לכאבים. אשמח אם נוכל להאט ולהשקיע יותר במשחק המקדים״,  או ״אני צריך שגם את תיזמי מין כדי להרגיש שאת חושקת בי״. לסיום, חשוב לזכור שהצרכים המיניים עשויים להשתנות עם הגיל והמצב הרפואי לכן חשוב כל כמה זמן לדבר שוב על הנושא שוב.


 שאלה 02 

האם השפעות הנלוות לטרשת כגון על התפקוד המיני או חולשה מוכרות כחלק אפשרי למחלה (ע”י המוסדות)? והאם קיימת זכאות להחזרי כספים כלשהם למימון אותן תרופות המטפלות בכך?

תשובה:

כדי לענות על שאלה זו פניתי לד”ר אריק שכטר, מומחה לרפואת המשפחה ורפואת מין בקרית המחקר הרפואי רמב”ם ובשירותי בריאות כללית.

לשאלתך מספר חלקים שונים:

  1. חולשה – ודאי שהשלכות נוירולוגיות, לרבות אובדן כושר עבודה במקרים מסוימים, מוכרות ע”י המוסדות – ביטוח לאומי (לכל אזרחי ישראל) והביטוחים הפרטיים, למי שעשה ביטוח כזה. לגבי הביטוחים הפרטיים – הרבדים הם אובדן כושר עבודה, פיצוי על מחלה קשה, תרופות שונות (אם אינן נכללות בסל הבריאות), ועוד. לגבי הביטוח הלאומי יש גמלת סיעוד, גמלת השלמת הכנסה, וגמלת נכות – הכל על פי שיעור הנכות הרפואית שנקבע. למרבה הצער, בטרשת נפוצה (MS) לעתים קרובות מגיעים לנכות של 100%.
  2. פגיעה בתפקוד המיני – בגברים העדר זקפה בגין מצב רפואי יכולה לתרום לאחוזי הנכות הכללית והרפואית בשיעור משוכלל של עד 20%. בנשים אין הגדרה לנכות מינית בביטוח הלאומי והוועדה משתדלת לעשות הקבלה לגברים, שלרוב מתקבלת.
  3. מימון תרופות – התרופות הנוירולוגיות ל-MS בסל הבריאות. תרופות המשפרות תפקוד מיני, כלומר PDE5I, אינן בסל הבריאות. החריג בענין זה, אם יוכח ש-MS היא תוצאה של פגיעה בעבודה או כתוצאה משירות בטחוני, אז התרופות האלו כן מוכרות.

 שאלה 03 

האם יש עזרים לזקפה גברית?

תשובה:

ד”ר אריק שכטר, מומחה לרפואת המשפחה ורפואת מין בקריית המחקר הרפואי רמב”ם ורופא בשירותי בריאות כללית, מסביר כי בנוסף למשאבת ואקום והתרופות המוכרות כגון ויאגרה, סיאליס, לויטרה והמקבילות הגנריות שלהן, יש אמצעים נוספים העשויים לסייע לזקפה בגברים והם:

  1. הזרקות עצמיות לפין – אמצעי מאוד יעיל למטופל שהתרופות לזקפה כבר אינן עוזרות. ניתן לקבל פירוט והסברים (כולל הדרכה) מול רופא סקסולוג בנושא זה.
  2. ניתוחי השתלת תותב – אמצעי יעיל ביותר. התותבים נותנים תוצאה תפקודית ואסתטית מושלמת לגברים כאשר האמצעים האחרים כשלו.
  3. טיפול בגלי הלם – טיפול שאינו כואב וללא תופעות לוואי אך יכול לסייע לחולים ספציפיים בלבד. כדאי להתייעץ עם רופא מומחה בתחום.

 שאלה 04 

מה עושים כשיש יובש בנרתיק?   

תשובה:

יובש בנרתיק הוא דבר שכיח ועלול לפגוע בחוויה ובאיכות ההנאה מסקס.

למרבה המזל, יש פתרון נהדר שעשוי לעזור ליובש בנרתיק בעת קיום יחסי מין והוא שימוש בחומר סיכה. חומרים אלו מיועדים למריחה על איברי המין של שני בני הזוג . יש למרוח את החומר על הפות ממש בפתח הנרתיק, וגם על הפין (או קצת על הקונדום למי שמשתמש בקונדום). למעשה פעולת המריחה יכולה להיות חלק ממשחק מקדים מענג מכיוון שחומרי סיכה הם חלקים ונעימים ומיועדים ליצור חדירה חלקה וללא כאבים.

המלצה שלי – לא למרוח רק לפני החדירה אלא גם במהלך הסקס או על פי הצורך. ישנם חומרי סיכה שונים ומגוונים היום בחנויות הפארם, כאשר החומר הכי טבעי לשימוש הוא שמן שקדים הניתן לקנייה בחנויות טבע.

למי שפחות אוהבת שמן, יש את הג’ל של דורקס- נטורלס. מדובר בג’ל סיכוך שעשוי מחומרים טבעיים.

לחברת I.D יש גם חומרי סיכה המבוססים על מים, סיליקון או שמן (חשוב לדעת לא להשתמש בחומר סיכה על בסיס שמן אם אתם משתמשים בקונדומים זה עלול לקרוע את הקונדום). למרקם הסיליקון יש יתרון עצום כי הוא חלקלק, נעים ומיועד גם לשימוש עם קונדומים.

חשוב לציין שהיום גם ניתן להזמין חומרי סיכה עם משלוח עד הבית. ברגע שקיבלתם את הבקבוק, אני תמיד ממליצה לעשות לחומר בדיקה קטנה ולמרוח מעט על גב כף היד או הירך ולוודא שאין תגובה אלרגית.


 שאלה 05 

בעקבות המחלה והיותי על כיסא גלגלים בעלי נמנע מיחסי מין מתוך חשש לבריאותי, למרות שאני יודעת שקשה לו. מה את ממליצה לנו כזוג, והיכן אפשר לקבל ולהיעזר בטיפול מיני זוגי?

תשובה:

אני יכולה להבין את החשש של בעלך, ובעיקר את הדאגה, אך יש פתרון גם למצב זה. רגע לפני שאסביר מהו, אני רוצה לציין שלא כתבת אם יש לך חשק מיני ורצון להיות פעילה מינית, אבל אני מניחה שהתשובה היא כן.

בנוסף, חשוב לציין שעבדתי עם מטופלים בכיסא גלגלים שנהנים מאוד מחיי מין פעילים. כלומר, במידה והמצב הבריאותי שלך מאפשר, את בהחלט יכולה להיות פעילה מינית.

על פי הקושי שאת מתארת אני ממליצה לפנות יחד עם בעלך לרופא המטפל שלך על מנת לקבל את המידע הרפואי שיכול לעזור לשניכם לדעת איך אפשר להמשיך להיות פעילים מינית.

לאחר מכן אני ממליצה להיעזר במטפל/ת מיני מוסמך/ת שיעזור לכם לדבר על הרגשות המלווים אתכם בקשר למין, ואף להתאים פעילויות מיניות ואביזרי עזר במיטה שיסבו לשניכם הנאה וישדרגו את חיי המין שלכם.

ישנם אביזרים רבים המיועדים לאנשים בעלי מוגבלויות או נכויות ויכולים לשפר מאוד את חיי המין, כמו ה- IntimateRider – כסא נדנדה קטן שעוצב כדי לאפשר תנועת דאייה טבעית שתשפר את הניידות המינית. הוא עוצב על ידי אדם שחי עם פגיעה בעמוד השדרה. למעשה רק בעזרת תנועת פלג הגוף העליון הכיסא ינוע, דבר העוזר להוסיף לגיוון ולשפר את הביצועים המיניים. הטכנולוגיה בפטנט של כיסא זה מאפשרת להשיג טווח תנועה רחב יותר במינימום מאמץ. לכיסא זה יש גם אביזרים נוספים כמו כרית או רצועה שעוזרת בתנוחות, וגם ניתן לאחסן אותו באופן דיסקרטי.

לגבי טיפול זוגי ומיני אני ממליצה על המרפאה לטיפול מיני בבית החולים השיקומי רעות בראשות פרופ׳ רפי חרותי, מומחה ברפואה שיקומית וטיפול מיני. הצוות במרפאה מתמחה גם בטיפול זוגי ומיני בקרב אנשים בעלי קשיים בריאותיים  או פיזיים. זכרו כי בימינו ניתן גם לעשות טיפולים מיניים דרך הזום.

29 מרץ 2024

תכנייה ללקויי ראייה   יום עיון וירטואלי (בזום)  לציון חודש הטרשת הבינלאומי יום שלישי, 4/6/24 ,כז’ באייר, תשפ”ד  מפגש וירטואלי מוח וגוף (בזום) – בשורה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this